• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • kolejka

    Pewnie będę tę linie budować jak AUTOSTRADE A1 moje wnuki napewno tego doczekają

    • 0 0

  • życzę powodzenia w nowej inwestycji

    ale uwierzę jak się przejadę

    • 0 0

  • kik

    no to pracowac beda chinczycy...

    • 0 0

  • haha!

    ALE BAJKI!--PKP+MAFIA STARYCH KOMUCHóW!=WIELKIE ZERO!--tak będzie wygladała ta trasa!--tak podobnie jak te autostrady!--ALE UTOPIA!-BRAKUJE LUDZI DO PRACY I MATERIAłóW!--BęDA SUPER PRZEKRETY!---TAKIE Są REALIA!

    • 0 0

  • A co z pijanymi dróznikami

    czy ich tez zmodernizują , czy nie ?

    • 0 0

  • do ps

    co ma do tego gdynia,że zakonczenie planowane jest na 2013?jak dla mnie to wina tylko leniow z pkp

    • 0 0

  • TGV przestarzałym złomem - dowcipniś

    pewnie nie włączyłeś radia, ani TV, ani nie czytałeś gazet ostatnio gdy TGV pobił rekord szybkości kolei na kołach?

    • 0 0

  • ...

    co ty mowisz>?? pociągi to nie są karty graficzne czy procki żeby sie tak szybko zestarzec...
    kiedys trzeba zwiekszyc predkosc do 200. a co ty bys chcial na euro 2012? kolej magnetyczną?!!
    przez wszystkie etapy rozwoju trzeba przejsc a modernizacja dotyczy nie calej polski tylkoodcinkow najwazniejszych miedzy najwiekszymi aglomeracjami...

    • 0 0

  • Wielkie mi halo

    Szwabskie ICE gnaja 300 km/h i co?
    Do 2012 TGV bedzie przestarzalym zlomem.
    Nie wierze, ze poloza zupelnie nowe tory na wszystkich trasach z wyrownaniem katu nachylenia i ostrosci skretu torow, tu nawet kasa unijna to kropla w morzu, a tego typu roboty trwaja praktycznie wiecznie.
    I jeszcze jedno- szybkie trasy musza byc non stop kontrolowane, szyny pielegnowane i testowane. Nie moge uwierzyc, by PKP byla w stanie spelnic tak wysokie wymogi.
    Mimo to, ciesze sie, ze u nas cos sie rusza.

    • 0 0

  • yyyy....

    wymieńmy tory to pogadamy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane