• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System ILS wraca na lotnisko w Gdańsku

Maciej Korolczuk
3 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Urządzenia ILS udało się wymienić o kilka tygodni wcześniej niż planowano. System ruszy 15 września. Urządzenia ILS udało się wymienić o kilka tygodni wcześniej niż planowano. System ruszy 15 września.

Kilka tygodni szybciej niż planowano zostanie ponownie uruchomiony system ILS na lotnisku w Gdańsku. Od kwietnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wymieniała wyeksploatowane urządzenia nawigacyjne, obecnie trwa "oblatywanie" systemu. Ponowne uruchomienie planowane jest na połowę września.



Czy kiedykolwiek twój lot został odwołany lub przekierowany na inne lotnisko z powodu złej pogody?

Przypomnijmy. O problemach z systemem ILS zrobiło się głośno wiosną, gdy podczas jednego z  wieczorów gęsta mgła uniemożliwiła lądowanie kilkunastu samolotom, część połączeń przekierowano a część odwołano.

Jak informowaliśmy w naszym artykule, system ILS, który pomaga pilotom lądować w trudnych warunkach, został wówczas wyłączony. PAŻP, do którego należą wszystkie urządzenia nawigacyjne na lotnisku w Rębiechowie podjął bowiem decyzję o wymianie 15-letnich, a przez to wyeksploatowanych urządzeń systemu. Było to o tyle zaskakujące, że kilka miesięcy wcześniej port lotniczy przeprowadził swoją część inwestycji w system podwyższając jego kategorię z I na II.

Docelowo będzie działać w kategorii III

- Urządzenie ILS, które obecnie jest wymieniane w Gdańsku, użytkowane było przez 15 lat. To jest bezpieczny czas użytkowania określony dla tego urządzenia - tłumaczył nam w kwietniu Mikołaj Karpiński, rzecznik PAŻP. - W zeszłym roku po wykonaniu odpowiednich modernizacji infrastruktury lotniskowej port lotniczy w Rębiechowie został certyfikowany przez ULC do kat II. Od jesieni 2015 r. do początku kwietnia br., wymieniane właśnie urządzenie ILS pracowało w kat II. Dzięki temu w najtrudniejszym dla lotniska okresie jesienno-zimowym port lotniczy wyposażony był w system ułatwiający lądowanie.
Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci mogą podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego. Dzięki zainstalowaniu systemu ILS drugiej kategorii, piloci mogą podjąć decyzję o lądowaniu na wysokości 30 metrów, po zobaczeniu 300 metrów pasa startowego. Dotąd musieli to robić dwa razy wyżej, gdy zobaczyli prawie dwa razy dłuższy odcinek pasa startowego.

- Nowe urządzenie ILS będzie pracowało w kat. II, wszelkie zmiany w infrastrukturze lotniskowej wykonanej przez port lotniczy do tej pory są i będą kompatybilne z montowanym urządzeniem. Docelowo nowe urządzenie po spełnieniu warunków przez port lotniczy będzie mogło działać w kat. III - dodawał.
Wyłączenie systemu na okres letni było zaplanowanym działaniem, bo - jak tłumaczą eksperci - to najlepszy czas na przeprowadzanie tego typu inwestycji. Jesienią, gdy system będzie najbardziej potrzebny ze względu na większe ryzyko wystąpienia anomalii pogodowych, jego wyłączenie mogłoby doprowadzić do zdecydowanie większych uciążliwości dla pasażerów.

Obecnie wszystkie prace inwestycyjne, które pochłonęły ok. 4 mln zł zostały zakończone. Przed ponownym uruchomieniem systemu nowe urządzenia trzeba jeszcze "oblatać". Ponowne uruchomienie systemu ILS planowane jest na 15 września. Od tego czasu ryzyko odwołanych czy przekierowanych lotów ze względu na niekorzystne warunki pogodowe znacząco spadnie.

  • Jesienią, gdy system będzie najbardziej potrzebny ze względu na anomalie pogodowe, ryzyko przekierowanych lub odwołanych lotów będzie minimalne.
  • Wiosenne prace przy systemie ILS.
  • Element infrastruktury należącej do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
  • Urządzenia ILS udało się wymienić o kilka tygodni wcześniej niż planowano. System ruszy 15 września.

Opinie (109) ponad 10 zablokowanych

  • Czy ILS oraz Tristar wdrażała ta sama firma? (1)

    Bo widzę podobieństwo.

    • 14 14

    • Nie

      Nie

      • 2 0

  • Hmmmm.... (3)

    Lotnisko pasażerskie powinno być w Gdyni!

    • 5 37

    • i kosmodrom obowiązkowo (1)

      ....

      • 20 0

      • i rurociąg z kremem.

        • 14 0

    • Przecież jest:)). Ach ten spisek, ta niedobra unia:))).

      • 6 0

  • samochody już za kilka lat mają jeździć bez kierowców a dlaczego samoloty nadal muszą mieć pilotów? :O (3)

    • 2 15

    • Nie muszą (1)

      Piloci są tylko dla świadomości i samopoczucia pasażerów.
      Cały lot może przebiegać bez nich

      • 13 0

      • w misjach Apollo obecność pilotów wojskowych była problemem

        ówczesne prymitywne komputery lepiej radziły sobie z lotem, niż kwiat amerykańskich sił powietrznych.

        • 7 1

    • tylko pilot będzie oprowadzał wycieczki po samolocie ;)

      • 9 0

  • fajnie, że infrastruktura jest już na wysokim poziomie technicznym (1)

    teraz trzeba ściągnąc przewoźników, którzy wypełnią terminal. Dla przypomnienia może przyjąć 2 razy wiecej pasażerów. Zdecydowanie potrzeba 2-3 połączeń tradycyjnych do hubów europejskich (KLM - Amsterdam, AirFrance - CDG lub Orly, może British Airways, był kiedyś Zurich i pusty nie latał) oraz nowych letnich kierunków wakacyjnych. Wszyscy narzekają na brak czarterów w tym roku do Egiptu, Turcji, Tunezji itd. Rozmwiajcie z przewoźnikami low costowymi o połączeniu do Malagi, Teneryfa, Sycylia, Lizbona, Madryt, to sobie Polacy bez biur podróży sami polecą i zorganizują urlop. Głupiej Majorki nie ma nawet.

    • 29 3

    • brak czarterów w tym roku do Egiptu, Turcji, Tunezji ....jak myślisz dlaczego?

      Może jeszcze do Syrii brakuje?

      • 6 2

  • ILS.... do pisowców,czyli wyznawców religii smoleńskiej: (3)

    kapitan Tu-154 słynnego lotu nie miał uprawnień do lądowania na lotnisku bez ILS-u....

    • 21 9

    • A ty pajacu masz jakiekolwiek by oceniać pilotów wojskowych (2)

      • 5 13

      • Rozsadek

        Nie trzeba mieć niczego oprócz odrobiny mózgu żeby stwierdzić czy ktoś miał uprawnienia do odpowiedniego działania czy nie.

        • 7 1

      • ty to pewnie laureat statuetki błasika?

        oraz oficer, o których maciorka mówi - zeby choć część z was miała takie zasługi jak mój zastępca misiewicz...

        • 6 3

  • A wodomierzy co 5 lat.

    ILS co 15 lat, a wodomierze w domu trzeba co 5 lat. Hmmm mmm.

    • 16 1

  • wściekli komentujący (1)

    Ciężko wam zrozumieć, że to są inwestycje dwóch różnych firm, niezależnych od siebie? Lotnisko wykonało prace na swoim terenie, PAPŻ wykonał prace po swojej stronie. Urządzeń ILS nie kupuje się w sklepie z elektroniką, tylko są produkowane na zamówienie dla konkretnego lotniska - PAPŻ jest firmą, która gdy miała czas i pieniądze na te zakupy, to wykonała modernizację swoich urządzeń - lotnisko nie ma nic do tego i nie może wymagać od PAPŻ terminu modernizacji. Ciekaw jestem jakbyście zgodni byli, gdyby gmina wykonująca naprawę drogi koło waszego domu nakazała wam żebyście w tym samym czasie co oni będą to robić, wykonali po swojej stronie modernizację infrastruktury, bo oni teraz robią i żeby dwa razy nie robić, to wyskakujcie z kasy i róbcie teraz.

    PS. Podobnie bez sensu komentujecie, gdy pada temat rękawów i dlaczego do waszego samolotu lotnisko nie podstawia rękawa -dlatego, że nie płaci za nie przewoźnik, linia lotnicza w której samolocie siedzicie. Rękawy to usługa za którą się płaci, chcesz latać tanio to zasuwasz piechotką po płycie a nie przez rękaw.

    • 31 2

    • Miasto mogłoby się dogadać z PARPa żeby obie te wymiany i prace zrobić w tym samym czasie, najpierw ILS nie działał jesienią 3 miesiące a potem latem pól roku. Lotnisko nic ARP nie narzuci, to jasne, ale swoje prace mogli zrobić pół roku później.

      • 4 5

  • kolejny bubel jak wiekszosc u Pana A po ukladach,waleczkach

    • 2 21

  • Alleluja !!!

    Drugie podejście.

    • 6 0

  • (1)

    Ile czasu upłynie do całkowitego wyeksploatowania się systemu? Tak na przysz łość co by zdziwienia i posądzenia o korupcję wykluczyć.Jest to możliwe? Najnowocześniejszy czy po roku szrot? To nie są pieniądze znikąd ,mamy prawo wiedzieć.

    • 1 9

    • Czas eksploatacji ILS to 45 lat

      Budyń kupił trzydziestoletni szrot z Rumunii dlatego po 15 latach trzeba było wymieniać. Teraz instalują czterdziestoletni ILS z Albanii, sprzedający uczciwy chyba - mówił, że jeszcze sporo pochodzi.

      • 1 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane