• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa dla przemysłowych terenów byłego ZNTK na Przeróbce

Maciej Naskręt
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Charakterystyczny komin i wieża ciśnień na terenie dawnych zakładów ZNTK w Gdańsku. Charakterystyczny komin i wieża ciśnień na terenie dawnych zakładów ZNTK w Gdańsku.

Gdańsk zleci opracowanie dokumentacji budowy infrastruktury przeciwpowodziowej na terenie ZNTK w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. To krok w stronę rewitalizacji zdegradowanych terenów przemysłowych na Przeróbce, bowiem inwestycja przewiduje przebudowę dróg.



Jak oceniasz inwestowanie w takie miejsca jak ZNTK?

Dyrekcja Rozbudowa Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla realizacji zadania pn. "Przebudowa układu odwodnieniowego na terenie po byłych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Gdańsku".

Jest to pierwszy krok w kierunku ożywienia terenów ZNTK, które są objęte ochroną konserwatorską. Do tej pory w zakład inwestowali prywatni właściciele. Miasto dostrzegło ich wysiłki i postanowiło teren zabezpieczyć. Na razie przed powodzią

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie kolektorów odwodnieniowych głównie pod drogami na terenie wspomnianego zakładu. Stąd w ramach inwestycji jest szansa na poprawę stanu technicznego zdewastowanych dróg. Przed rokiem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku opracował koncepcję ich przebudowy. Wyłoniony projektant będzie musiał się do niej zastosować.

Dokumentacja ma być gotowa do końca września 2017 r. Na jej opracowanie miasto przeznaczyło ok. 220 tys. zł. Inwestycja wpisuje się w Gdański Program Przeciwpowodziowy, mający na celu m.in. łagodzenie skutków występowania alarmowych stanów wód.

Czytaj też: Zabytkowa hala na terenie ZNTK odzyskuje dawny blask

Widok na tereny ZNTK w Gdańsku z 1912 r. Widok na tereny ZNTK w Gdańsku z 1912 r.
ZNTK to ponad 100-letnia historia

Teren dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku to smutne pozostałości jednego z największych zakładów pracy na terenie miasta. Kompleks przemysłowy powstał w 1910 r. Pierwotnie działał pod nazwą Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl. Po II wojnie światowej były to Warsztaty Kolejowe PKP, aż wreszcie zostały nazwane właśnie ZNTK.

Na potrzeby powstającej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej to m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiej S-Bahn, dawne 800-woltowe jednostki EW90, EW91, EW92 - nazywane modrakami.

Po okresie transformacji teren ówczesnego ZNTK nie miał tyle szczęścia, co na przykład zakłady kolejowe w Bydgoszczy, gdzie dziś funkcjonuje z powodzeniem firma Pesa. Tereny po gdańskim ZNTK-u trafiły w ręce syndyka.

Obiekt z upływem lat przechodził we własność prywatnych przedsiębiorców. Obecnie funkcjonuje tam kilkadziesiąt spółek.

Miejsca

Opinie (80) 2 zablokowane

  • chciałem kupić tą wieżę i dawną pieczarkarnie ( barak obok) (3)

    ale "władze" maja takich rzeczoznawców, że tylko Invest.... albo inny Robyg moze to dostac

    • 28 0

    • (1)

      Za co chciałeś to kupić PiSowski biedaku ? Za 500+ ?

      • 4 9

      • za dziegi . po twojemu piszac

        Nie wazna forma chlopcze. Ważne ze nie na kredyt za własne i nie kradzione. O tak można tak panowie z PO.

        • 1 2

    • Tę wieżę

      • 3 0

  • Powinno być w tytule ,, po BYŁYCH ZNTK "

    W hali dawnego Z 16 dalej są ZNTKiM .

    • 11 3

  • ZNTK jeszcze istnieje! (1)

    • 6 6

    • ZNTKiM i tylko nazwa jest podobna. ZNTK sprzedał syndyk.

      • 1 2

  • SIOUXIE TOWER, (4)

    Gimby nie pamiętają :)

    • 11 3

    • Oj były tam tańce ;)

      • 0 2

    • (1)

      Kiedyś to były imprezy z prawdziwego zdarzenia. Siouxie, Forty, Pomarańczarnia, GGOG, stary Sfinks. I full power: Goa Trance, Acid Techno, Drum'n'bass :) Żona, dzieci na głowie i coraz bliżej czterdziestki.

      • 2 1

      • I Mega quest

        • 1 0

    • ...to nie to miejsce...

      ...ale przypomina się :)

      • 2 0

  • (1)

    paweł tuchlin szlifował tam kendo z młotkiem

    • 7 6

    • nawet jedna paczke bozonarodzeniowa otrzymal

      • 2 0

  • szkoda

    Tak to się kończy gdy polityka wchodzi do gospodarki. Dążenia władzy spod znaku S a zwłaszcza b.wojewody doprowadziły do upadku ZNTK i teraz tam działa nomenklaturowa spółeczka.

    • 10 1

  • po pierwsze wagony S-Bahn nie były spalone i nie były w ramach repatriacji.... (1)

    Kilkaset wagonów S-Bahn zostało wycofanych z Berlina do dwóch miejsc. dzisiejszej Polski z obawy przed naotami alianckimi. Po wojnie cześć z nich trafiło do obsługi dwóch podmiejskich linii w zachodnich miastach ówczesnego ZSRR - po przeróbkach szerokości toru lub systemu zasilania trzecią szyną. Właśnie ta trzecia szyna ochroniła te wagony przez ich zastosowaniem na liniach kolei warszawskich.
    Dopiero przed 1950 r. w pozostałych na terenie nowej Polski wagonach, ZNTK w Gdańsku zaczęły demontować boczny odbierak prądu (z trzeciej szyny), wzmacniać dach i ustawiać na nim pantografy. Jedyne wagony zniszczone zewnętrznie - pudła podziurawione pociskami trafiły do ZNTK po masakrze na przystanku Gdynia Stocznia w grudniu 1970r. prawie Do końca eksploatacji po-berlińskich wagonów na linii SKM nie podjęto decyzji o naprawie tych postrzelanych. Stały w krzakach. Mogły by być eksponatem w ECS. W ostatnich larach eksploatacji ZNTK natomiast naprawiał we wszystkich wagonach po-berlinskich zestawy kołowe -wózki, które pękały zmęczeniowo.Tego typu usterki występowały w jkursujacych Belinie wschonim. Tam wymieniano wózki na nowe.

    • 14 1

    • Kupa bzdur, a " repatriacja" wyjaśnia wszystko. Kolejny gimbus - znafca. Piszesz jak by już nie było ludzi, którzy w ZNTK przepracowali dziesiątki lat a zaczynali zaraz po wojnie. Wystarczy zapytać - pokażą ci tomy kroniki zakładów.

      • 0 0

  • Takie działania oznaczają tylko tyle, że jest chętny developer na ten teren. Inaczej miasto palcem nie ruszy.

    • 12 0

  • a kto doprowadza do degradacji terenow i budynkow w Gdansku? jaki ma w tym cel?

    "zdegradowanych terenów przemysłowych na Przeróbce, bowiem inwestycja przewiduje przebudowę dróg.

    "

    • 9 0

  • no tak (3)

    Z gruzów hal porobią kolejne lofty i będą opychać za grube miliony jak to miało miejsce w starym browarze albo starym menażu. Brawo miasto, brawo pan adamowicz. Rewitalizacja pełną parą :) aż będe chodził tam na spacery żeby patrzeć na tych bogatych ludzi i ich drogie audice. Będzie co wnuczkom opowiadać!

    • 10 1

    • w podpalonych koszarach to samo

      ci ludzie postepuja gorzej niz okupujacy to miasto Niemcy.

      • 4 0

    • już nie wspominając

      O podpalonym polmozbycie na hallera. Kilkadziesiąt osób straciło pracę bo developer upatrzył miejscówke na nowe osiedle. Zakład miał zyski, ale nie na tyle duże żeby hale odbudowano i warsztat zamknięto. Oczywiście sprawa umorzona, a kilka dni temu już zaczeła sie rozbiórka hal pod nowe osiedle. Mój kraj taki piękny ;)

      • 5 2

    • Czy budyń zapisał się

      na kolejne mieszkanka ??

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane