• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szlabany receptą na drakońskie kary za parkowanie przy Hali Targowej

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Parking "pod murem" tuż obok Hali Targowej opustoszał od chwili wprowadzenia opłat za parkowanie. Wcześniej kierowcy mogli tu stawiać auta za darmo. Parking "pod murem" tuż obok Hali Targowej opustoszał od chwili wprowadzenia opłat za parkowanie. Wcześniej kierowcy mogli tu stawiać auta za darmo.

Kierowcy chcą ustawienia szlabanów na nowym, płatnym parkingu "pod murem" przy Hali Targowej. zobacz na mapie Gdańska Ma to być recepta na kary za parkowanie bez opłaty, które mogą wynieść nawet 300 zł. Najemca miejskiego terenu odmawia i tłumaczy, że zgodę na ich ustawienie musi wyrazić konserwator zabytków. Tymczasem konserwator nie ma nic przeciwko.



Czy miasto powinno wynajmować tereny pod parkingi?

Kierowcy narzekają na drakońskie kary, jakie za parkowanie bez opłaty muszą płacić na nowym płatnym parkingu "pod murem" przy Hali Targowej w Gdańsku. Nawet 300 opłat karnych wystawiła do minionego poniedziałku obsługa parkingu.

Receptą na to byłoby ustawienie szlabanów. Przy wjeździe kierujący pojazdami pobieraliby odpowiedni bilet, a podczas wyjazdu z parkingu opłacaliby w automacie odpowiednią należność. System działałby podobnie do tego, który funkcjonuje choćby w Galerii Bałtyckiej, centrum Sopotu, czy Gdyni. Wyeliminowałoby to na dobre mandaty. Nikt nie miałby wątpliwości, że parking jest płatny.

Co na to przedstawiciele firmy Wiparking, która zarządza obiektem?

- Nie jest to dobry pomysł. Wykonanie takiej infrastruktury wymagałoby od nas przede wszystkim zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. Ponadto musielibyśmy wykonać przyłącze energetyczne do nowej instalacji, a to już wymagałoby przekopania części ul. Podwale Staromiejskie. Po trzecie, chcieliśmy zachować wolną przestrzeń, by kierowcy mogli tamtędy przejeżdżać w obu kierunkach. Ostatnim powodem są korki, jakie mogą się tam pojawić po ustawieniu szlabanów do wjazdu na parking - tłumaczy Mateusz Wiltos, przedstawiciel firmy Wiparking.
Dla ułatwienia ruchu zarządca parkingu mógł jednak wprowadzić 10 minut bezpłatnego przejazdu, czego nie zrobił. Ponadto, konserwator nie widzi problemu w ustawieniu szlabanów.

- Szlabany to część infrastruktury technicznej, niezbędnej do funkcjonowania określonego obszaru. Zgoda na ustawienie takich zapór przez konserwatora to czysta formalność - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Lokalizacja nowego parkingu. Lokalizacja nowego parkingu.
ZdiZ Gdańsk: sposób poboru opłat to wybór firmy

Urzędnicy mogli narzucić konkretne wymagania wobec najemcy parkingu, ale odstąpili od tego.

- Nie narzucaliśmy najemcy terenu żadnych opłat karnych, czy też wysokości stawek za godzinę postoju, jakie ma pobierać od kierowców. Wskazaliśmy jedynie, że parking ma być płatny całodobowy, przy możliwości dokonywania płatności kartą płatniczą, i może tam stanąć parkometr, szlaban oraz stróżówka w lokalizacji przez nas zaakceptowanej i o wyglądzie po uzgodnieniu z nami - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wszystko odbywało się na jawnych zasadach. Zanim do licytacji doszło, władze Gdańska wydały stosowne zarządzenie z informacją o najmie terenu za cenę wywoławczą 1,51 zł za m kw. W sumie do zagospodarowania była działka o powierzchni 1,7 tys. m kw.

- Ku naszemu zaskoczeniu, zaproponowany w licytacji czynsz był bardzo wysoki - 15 zł za jeden metr - mówi Kotłowski.
To oznacza, że firma płaci czynsz za najem w wysokości 25,5 tys. zł miesięcznie. Do tego trzeba też doliczyć koszty pracy i utrzymania infrastruktury.

Ważne jest to, by miasto przy wynajęciu kolejnego parkingu już zastrzegło, że ma on posiadać szlabany wjazdowe. W efekcie mandatów będzie mniej. Jest to ważne szczególnie ze względu na turystów i z uwagi na wizerunek miasta.

Wiparking: można składać reklamacje

Zaparkowany od kilkunastu dni samochód BMW z założonymi wezwaniami do zapłaty. Zaparkowany od kilkunastu dni samochód BMW z założonymi wezwaniami do zapłaty.
Co z dotychczasowymi opłatami karnymi, nałożonymi na kierowców?

- Mogą złożyć reklamację, przesyłając skan wystawionego przez nas dokumentu o nieuiszczeniu opłaty na nasz adres mailowy. Odpowiemy na każde zgłoszenie - zapewnia Wiltos.

Wprowadzenie wysokich opłat karnych, jak tłumaczy zarządca terenu, nie jest przypadkowe.

- 80 zł to kwota całodobowego postoju w tym miejscu. Natomiast 300 zł, które trzeba uiścić, to kwota motywacyjna do wpłaty wspomnianej niższej sumy - mówi Wiltos.

Niebawem ma też zniknąć z parkingu BMW, które już od obsługi otrzymało 14 mandatów.

- Kierowca oczywiście nie otrzyma tylu kar, ile zostało wydanych wezwań. Pojazd stał tam zanim wprowadzono nasz parking. Trwają rozmowy z urzędnikami w celu jego odholowania - tłumaczy Wiltos.

Miejsca

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • Centrum to trzeba płacić (1)

    Lubię ludzi zdziwionych z tego powodu. Najlepiej to cały dzień na nowym trawniku np. przy kościele Mariackim za darmochę, albo na wąziutkim chodniku. Aby za darmo. A pochodzić do autobusu, albo rowerkiem to się nie chce.

    • 43 45

    • Tak jest, dzięki płatnym parkingom

      jest większa rotacja, czyli łatwiej znależć miejsce w centrum. Nie każdy musi parkować cały dzień

      • 8 1

  • miejsca parkingowe dla inwalidow (1)

    wyznaczone miejsca parkingowe dla inwalidow są najczęściej zajęte przez nieuprawnionych.Wystawiają również nieważne stare karty parkowania.Sluzby nie robią nic aby to ukrucić.Po co była akcja wymiany kart parkingowych,kedy nikt tegonie egzekfuje ++++++++++++++++++-+--

    • 3 2

    • oj racja

      straż miejska podjeżdża do koperty nie wysiadając z samochodu widzi jakaś niebieską plakietkę z wózkiem inwalidzkim wydrukowaną na domowej drukarce i jedzie dalej

      • 0 0

  • no jak się kupiło mieszkanie z lokatorem to jest problem

    " Kierowca oczywiście nie otrzyma tylu kar, ile zostało wydanych wezwań. Pojazd stał tam zanim wprowadzono nasz parking. Trwają rozmowy z urzędnikami w celu jego odholowania" Niestety nie bardzo wiadomo gdzie i zgodnie z jakim prawem.

    • 6 0

  • no polska w pigulce (1)

    polska firemka, wysoki czynsz (pranie?), niejasne zasady, drakonskie mandaty, brak infrastruktury, organizacji i informacji o funkcjonowaniu parkingu....

    • 22 3

    • Które zasady są niejasne ?

      Niższa. Ukończyłeś jakąś szkołę? Masz w ogóle samochód, pracujesz? Czy tylko taka gimnazjalna napinka internetowa?

      • 1 6

  • ciemnogrod (2)

    budyn opamietaj sie z tym obowiazkiem wpisywania do parkometrow nr rejestracyjnego,bo to smierdzi ukladem pomiedzy cwaniakami produkujacymi te urzadzenia a twoim majestatem-argumenty w stylu,ze przekaze sie niewykorzystany czas na kwitach innemu uzytkownikowi traci smiesznoscia...

    • 13 5

    • dokladnie (1)

      I jeszcze zlamaniem ustawy o ochronie danych.
      ustawa mowi o wymaganiu podawania danych jedynie w niezbednych przypadkach a do tej pory parkomaty funkcjonuja bez tego pomyslu

      • 2 4

      • Fachowiec

        Ze złamaniem ręki jest bardziej niezgodne niż z ustawą o danych osobowych. Doucz się zanim zaczniesz kłapać te brednie.

        • 3 1

  • Jak się sezon zacznie to dopiero się nachapie opłat karnych na zdezorientowanych turystach...

    Kan - / ister ek
    Trzeba pisać skargi do U.M! I zobaczyć co ma w umowie! I jakie podatki płaci od karnych opłat! Obserwować i punktować.

    Pracownicy jak rozumiem na odpowiednich umowach.

    • 8 3

  • Tepy i slepy (nie niewidomy) zeby nie placic to i o kasprowy sie potknie . (2)

    Jak komus nie pasuje płatne parkowanie to nie jezdzic własnymi pojazdami. To taki eproste !!!!

    • 39 34

    • (1)

      dziękuję bardzo za ZKM , przetestowałem , kierowca nawrzeszczał, że nie jest kioskiem i z łaską sprzedał bilet, potem jechał jakby bydło na rzeź wiózł , nie mowie już o motłochu który prysznic to w katalogu ikera widział. więc jak kultura osobista oraz higiena pasażerów i kierowców wkroczy w XXI wiek ponowie próbę rezygnacji z jazdy własnym autem.

      • 8 6

      • biadolisz o XXIw., a bilet kupujesz papierowy jak w XIXw.

        Zainstaluj sobie aplikacje mobilna i kupuj przez internet. Co wiecej - taniej. Zamiast 3zl - 2.8

        A jesli nie masz smartphona lub internetu to przestan od innych wymagac XXIw., bo sam tkwisz w sredniowieczu.

        Narod marud.

        • 7 3

  • szlabanu im sie nie opłaca (2)

    szlabanu nie zrobia bo wtedy mniej by zarobili a takto koszą kaske na karach za brak opłaty za parkowanie i o to im chodzi bo z opłat za parkowanie dużo by nie zarobili i interes sie im nie opłaca.

    • 172 5

    • (1)

      Trzeba iść na wybory i zrobić szlaba PO :-D Łupią nas jak chcą basta!

      • 8 7

      • a potem jezdzic w kolko na Starym miescie szukajac wolnego miejsca parkingowego

        • 2 5

  • Narescie mamy rotacje miejsc na parkingu. (1)

    Wczesniej byl zapchany a teraz sa wolne miejsca przez caly tydzien (miasto moze tylko ustawic od pon do sob) wiec cel tego parkingu jest spelniony.

    • 8 9

    • ale gupi cel

      wygonic zainteresowanych z centrum

      • 4 0

  • czy kierowcy nie widzą parkometru , potrzebne sa szlabany ? ludzie po co (1)

    nie masz biletu - mandat to od razu zobaczysz parkometr i szlaban jest nie potrzebny

    • 6 7

    • trzecia zasada Janusza mówi: jak coś było za darmo, a już nie jest to nadal musi być

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane