• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BCT i GCT razem. Szykuje się fuzja gdyńskich terminali kontenerowych

Wioletta Kakowska-Mehring
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali. Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali.

BCT i GCT, czyli gdyńskie terminale kontenerowe zostaną połączone. Trwają rozmowy na ten temat na poziomie właścicielskim. Jak się dowiedzieliśmy, nie chodzi o przejęcie, a o fuzję. Szczegóły mają być znane do końca tego roku.


Czy połączenie wzmocni gdyńskie terminale?


- Rzeczywiście trwają rozmowy w sprawie współpracy obu terminali. W tej chwili są w stadium końcowego uzgadniania warunków współpracy i oczekiwania na udzielenie zgody dotyczącej tego rodzaju współpracy przez odpowiednie instytucje polskie i europejskie. Przewidujemy, że finalne połączenie działań nastąpi na przełomie roku, wtedy też będziemy mogli udzielić więcej informacji - poinformował nas Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT.
BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy od 2003 należy do Międzynarodowego Operatora Terminali Kontenerowych (ICTSI) - spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. Dziś Grupa ICTSI działa w 11 krajach, na czterech kontynentach. GCT, czyli Gdynia Container Terminal należy do Hutchison Port Holdings z Singapuru. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 roku.

Mówi się, że będzie to fuzja i obie strony będą miały po 50 proc.

Ten ruch ma wzmocnić gdyńskie terminale i podnieść ich konkurencyjność. Ostatnie lata, po wejściu oceanicznego serwisu do gdańskiego terminalu DCT były coraz trudniejsze dla terminali gdyńskich, które mają dużo mniejsze możliwości przeładunkowe, a przede wszystkim z racji swojej lokalizacji (wewnątrz portu) nie mogą przyjmować dużych jednostek. Do tego gdański terminal dalej się rozrasta. Trwa jego rozbudowa.

GCT i BCT w ostatnim okresie również zmodernizowały swoją infrastrukturę, głównie dzięki udziałowi w unijnych programach, ale jak widać to nie wystarcza.

Czytaj też: Nowa suwnica zakończyła kolejny etap rozbudowy Gdynia Container Terminal
Czytaj też: Ogromne suwnice dla BCT dopłynęły do Gdyni

Jeszcze w 2014 roku wszystkie trójmiejskie terminale kontenerowe odnotowały duże wzrosty i korzystały z dobrej koniunktury na rynku. Jednak w ubiegłym roku największy spadek obrotów ładunkowych w Porcie Gdynia dotyczył właśnie drobnicy w kontenerach (o 19,3 proc. rok do roku, czyli do 684,8 tys. TEU).
Na spadek wpłynęło głównie przekierowanie znaczącej części kontenerów do Portu Gdańsk w wyniku utworzenia w marcu 2015 roku aliansu 2M pomiędzy armatorami Maersk LineMediterranean Shipping Company, a także od sierpnia rozpoczęcia współpracy DCT Gdańsk z armatorami aliansu G6. Ograniczenie przeładunków kontenerowych wynikło też z sytuacji globalnej gospodarki, w szczególności spadku eksportu Chin oraz z racji embarga na handel z Rosją.

Jak się dowiedzieliśmy, połączenia obawia się załoga obu terminali. Można się spodziewać, że fuzja - wynikająca z optymalizacji - może doprowadzić do redukcji zatrudnienia. Na szczegóły trzeba jednak poczekać.

Miejsca

Opinie (214)

  • (1)

    Takie działy jak marketing, zaopatrzenia, księgowy zostanie zredukowany do jednego. pPracownicy produkcyjni raczej nie, bo ktoś musi pracować.

    • 5 6

    • "Ktoś musi pracować" twierdzisz ?

      A co niby pełne załogi obu terminali miałyby przeładowywać po połączeniu, skoro teraz - u każdego z osobna - nie wykorzystuje się mocy przerobowych nawet w połowie?
      Pomyśl chwilę zanim coś napiszesz, bo zwolnienia - tzw. "redukcje w ramach optymalizacji kosztów", będą w dużej mierze dotyczyć też pracowników fizycznych (jak ich określasz "produkcyjnych"). I przekonasz się o tym wcześniej, niż się spodziewasz !
      Nie wierzysz ? Przyciśnijcie szefostwo - niech wam powie co planuje (ale zadowoleni z odpowiedzi nie będziecie).

      • 7 1

  • Brawo Polska (1)

    Tylko my ten biedny jak biedronka naród tak narzekamy, marudzimy, zazdrościmy że źle, że nie tak... Przestańcie już

    • 6 7

    • Te, biedronka - do budy !

      • 6 0

  • O wiele lat za późno. W tym roku wyniki są jescze gorsze niż w 2015 i to sporo (1)

    W artykule wyniki powinny być pokazane na tle wyników DCT w Gdańsku. Można by też pokazać jak w ciągu tych lat spadają udziały Gdyńskiego Portu na rynku przeładunków kontenerowych w Polsce

    • 78 6

    • A obwinia się i kara za to... Pracowników

      • 12 0

  • Połączta eskapade z Helem kaszuby (3)

    • 5 6

    • estakada na Hel?

      Wcale niegłupi pomysł... Kwiatkowski, Rewa, Jastania. Dlaczego nie...
      Jak będziemy mieli tyle kasy co Skandynawia, to może rozwiąże to problem "deskarzy" stojących w korkach na Hel! ;) :)

      • 2 1

    • Radio eska pada ? (1)

      • 5 0

      • ha ha w końcu przyszła na to pora

        • 2 1

  • No i dobrze (7)

    Niech się jeszcze z Gdańskiem połączą i zaczną walczyć z Hamburgiem

    • 18 21

    • Jest lepszy ... (5)

      Z tego co ostatnio słyszałem to DCT w tym roku przeładowało już więcej kontenerów niż Hamburg więc o czym mowa ?
      W Gdyni Na BCT deweloper wybuduje jakiegoś szkaradka albo okolicznii rolnicy wydzierżawią, zaorzą i posadzą ziemniaczki. Będzie wtedy można powiedzieć, że Gdynia wróciła do korzeni ...

      • 8 10

      • Chlopie (2)

        Albo jestes taki glupi albo klamiesz specjalnie. W Hamburgu w zeszylm roku przeladowano 8,8 MILIONA TEU. Jestes widze typowy "gdanszczanin". Zawsze bylem dumny z mojego miasta, ale ostatnio coraz czesciej mi wstyd. Jak widze te prostactwo mieszkancow (nie wszystkich oczywiscie, ale wiekszosci), ta wulgarna ignorancje, i te prymitywne komentarze na trojm..miasto..pl, to mi sie nawet nie chce z domu wychodzic, bo wszedzie dookola prymitywy.

        • 13 7

        • Nie podniecaj się tak. To tylko troll z Gdyni świadomie piszący głupoty i podpisujący się jako Gdańszczanin

          • 3 5

        • Ja to widzę, że

          ty masz wulgarną ignorancję do języka polskiego.

          • 5 2

      • lepszy?

        w 2015 Hamburg 8,8mln TEU
        Gdańsk mniej niz 1,5mln TEU
        gigantyczny wzrost w Gdańsku czy w Hamburgu zamkneli port?

        • 13 3

      • Abuhahaha

        To źle słyszałeś albo nieprecyzyjnie

        • 6 4

    • Taki mezalians jest niemożliwy.

      Gdańsk sam w przyszłości będzie konkurował z Hamburgiem.
      Gdynia, no cóż, jest już skończona.

      • 16 5

  • Przy okazji (3)

    Zamiast liczyć na stałych, doświadczonych pracowników zatrudniają ludzi Kadr, którzy po prostu sobie do umówionej pracy nie przychodzą, a stała ekipa musi się teleportować w czasie i przestrzeni by ogarniać robotę, która powinna być zrobiona. Za takie wały to umowa z Kadrami powinna być dawno zerwana! To jest taki przekręt, ze aż w głowie się noe mieści, przyklepany przez górę! Wiec przychodzą albo i nie, z naciskiem na nie, ci studenci i inni Ukraińcy co to ani be ani me po naszemu. To jak taki obcokrajowiec ma się dowiedzieć jak wykonywać prace żeby nie było wypadkow,jak słowa po polsku noe rozumie?

    • 32 0

    • Jakie diengi takaja rabota. Nikto nie chocze krepic kontenerow za 10 zl

      • 11 0

    • przy okazji (1)

      Kadr nie ma, jest inna nazwa, ale Kusowski ten sam

      • 13 0

      • Owszem. Ale wszyscy wiedzą o co chodzi

        • 10 0

  • co tu duzo gadac

    gdyński układ zamknięty najlepiej zaoralby tereny portowe i wybudowal przez kolesi deweloperow nowe "Miami". Terminale tylko im przeszkadzają w tej wizji rozwojowej dla miasta uzdrowiska.

    • 26 0

  • piekny teren dla deweloperów się szykuje, w samym centrum gdyni

    Gdyńska marina już niedługo! deweloperzy zacierają rączki! :)

    • 19 1

  • terminal (2)

    Gdynia będzie tylko i wyłącznie depotem dla kontenerów. A zająć, zajmą się głównie ponadgabarytami i drobnicą. Chyba, że wystartują w 2017 z tą obrotnicą to kapcie będą wpływać co 3 godziny. Pracowałem w BCT, teraz pracuję w DCT - jest różnica. BCT ma jeden duży problem. To jedna wielka rodzina. A Ci co robią to młodzi studenci z ulicy za 12zł/h. I prawda jest taka, że stanowią filar działalności BCT. A nie tędy droga.

    • 26 3

    • Trafiłeś w samo sedno stary ! (1)

      Ale nie tylko pracownicy fizyczni stanowią "jedną wielką rodzinę" - kierownictwo firmy także można śmiało określić tym mianem - i to niestety zdecydowanie pogłębia problem ! Oczywiście jest mała różnica, bo "kierownicza wielka rodzina" to przenośnia - niekoniecznie bowiem wszyscy są formalnie bliżej lub dalej spokrewnieni. Owszem zdarza się, że np. (przypadkiem oczywiście) ktoś z samej góry jest ojcem chrzestnym syna kogoś innego z góry, że ktoś tam kiedyś studiował razem z kimś innym a teraz po latach (też przypadkiem) spotkali się w BCT i nawet chwalą się tym na serwisach społecznościowych. Zdarza się również, że po głębszej analizie, nazwiska niektórych znajomych znajomych (zwłaszcza panieńskie), przypadkiem pokrywają się z nazwiskami innych znajomych. A poza tym to "jedynie" znajomy znajomego znajomym pogania (a znajoma tych wszystkich znajomych nadzoruje w ramach swoich kompetencji służbowych rekrutację). No i z tego wszystkiego wyszło jak wyszło !

      • 20 0

      • GWE rulez ;)

        • 5 0

  • Dobre jest to zdjęcie nad artykułem. Ach, ten wspomnień czar ...

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane