• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • Dobre co.

    Winni maszyniści, przystanki i pagórki. Użyć takich argumentów to trzeba być idiotą albo zakładać,że ci co czytają są takimi.

    • 6 0

  • Jakość paliwa też ma wpływ

    może by tak sprawdzić jakość paliwa???

    • 5 0

  • Jak nie wiadomo co za przyczyna, zróbmy referendum.

    • 3 2

  • Skoro jada pod gore to musza wiecej spalic,normalne

    Widac tez ze bardzo kopca to oznaka ze jest marnej jakosci ropa to i pali wiecej

    • 4 0

  • Ściema :)

    Z czego wiem to te Szynobusy Spalają 2 -razy po 45l/100km w przystankach odalonych po 2-13km

    • 3 0

  • (1)

    mobilki mobilki oszczędności sprzedam !

    • 6 0

    • daj namiary

      • 0 0

  • a może ktoś kradnie paliwo (1)

    • 2 1

    • pewnie tak

      • 0 0

  • Powolne składy pkm nieprzystosowane do jazdy pod górę (1)

    W czasie przeprowadzania testów szynobusów pesy wiosna, jeszcze przed otwarciem pkm, okazało się, że składy pod górę nie sa w stanie jechać z większą prędkością niż 60 km/h, dlatego trasa 18 km pokonywana jest w 30min., a więc średnia prędkość to 36 km/h.
    a propaganda sukcesu mówiła o prędkościach do 120 km/h

    • 3 0

    • Co innego lokomotywa z klasycznym składem ,a co innego SZT..

      • 0 0

  • Słyszałem ze w jednym szynobusie jest już dwumas do wymiany za 85 900 a w drugim dpf się zapchal za 132000.
    Mówiłem brać wolnossące V64 w benzynie to nikt nie słuchał

    • 2 0

  • Diesle po mieście paranoja

    Czemu one nie są elektryczne po mieście spalinowe pociągi .Paranoja albo przekręt

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane