• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szynobusy na linii PKM zużywają więcej paliwa niż zakładano

Maciej Naskręt
17 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy. Linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługują pociągi z bydgoskiej Pesy.

Górzysta linia, częste przystanki i brak doświadczenia maszynistów mają potęgować zużycie paliwa szynobusów kursujących po linii PKM. Przewoźnik - SKM - wciąż analizuje kwestię spalania, ale nie wyklucza, że m.in. wspomniane czynniki mają na to istotny wpływ. Producent szynobusów zarzeka się, że ich obliczenia zużycia paliwa pokrywają się z realiami linii.



Jak oceniasz jakość przewozów na linii PKM?

Szynobusy kursujące po linii PKM, zgodnie ze specyfikacją zamówienia, powinny spalać od 40 do 60 litrów na każde 100 kilometrów. Dotarliśmy jednak do informacji, że szynobusy znacznie przekraczają te założenia, kursując po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Obserwuję przebieg tankowania szynobusów w Gdyni. Z moich obserwacji wynika, że pojazdy palą więcej, niż zakładano - zasygnalizował nam jeden z pracowników firmy, współpracującej ze spółką PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że 18-kilometrowa linia PKM, która łączy Osowę z Wrzeszczem, jest de facto linią górską - na tym odcinku pociąg pokonuje 131 m różnicę wysokości. Ponadto w tym czasie szynobusy zatrzymują się na dziewięciu przystankach i stacjach.


SKM analizuje zużycie paliwa

Władze spółki SKM w Trójmieście, która jest operatorem linii, przekonują, że ilości spalanego paliwa są wciąż przez nich analizowane.

- O ich ostatecznej wielkości będziemy mogli powiedzieć wtedy, gdy przetestujemy tabor zarówno w porze zimowej, jak i letniej, bowiem temperatura otoczenia ma istotny wpływ na te wartości. Również ważnym czynnikiem mającym wpływ na jego zużycie są umiejętności maszynistów, które są cały czas doskonalone pod kątem jazdy tym taborem - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
Co na to producent - firma Pesa?

- Na zużycie paliwa ma wpływ bardzo wiele czynników, które mogły być nieznane przewoźnikowi obsługującemu dotąd wyłącznie tabor elektryczny - wyjaśnia ostrożnie Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiej Pesy.
- Nasze obliczenia zużycia paliwa w ofercie pokrywają się z realiami na linii PKM, a zużycie w eksploatacji jest zgodne z przedstawioną przez nas w przetargu ofertą - dodaje.

SKM jest zabezpieczona przed wyższymi kosztami

Co jeśli nie uda się wyeliminować czynnika odpowiedzialnego za wyższe spalanie?

Umowa między samorządem województwa, a spółką SKM na operatora, przewiduje rekompensaty w sytuacji gdyby zyski z wpłat za bilety nie pokrywały części kosztów. To oznacza, że z budżetu województwa będzie trzeba dołożyć do funkcjonowania linii PKM.

Przypomnijmy, że pociągi po linii PKM kursują od 1 września. Na razie składy kursują między Wrzeszczem a Osową, poza pojedynczymi kursami do Gdyni Głównej i Gdańska Głównego. Od 1 października pociągi mają dotrzeć do Kartuz.

Miejsca

Opinie (308) 1 zablokowana

  • logo pomorskiego na pesie (1)

    Logo pomorskiego na tych pesach PKM wyglada jakby graficiarze go paskudnie otagowali. Masakra.

    • 13 1

    • Nie zgadzam się!

      Logo wygląda porządnie i zostało zlecone do wykonania zgodnie z trybem art. 4 pkt. 8 PZP!

      • 0 3

  • wożą powietrze dużo palą i są powodem do obcięcia rozkładów autobusów - same plusy

    • 10 1

  • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście! (1)

    Także na trasie PKM powinny jeździć tramwaje.

    • 8 4

    • tramwaje są tańsze

      za 3 zł jedziesz do wrzeszcza a nie za 3/50PKM

      • 1 1

  • Upadlosc

    czyli, nierentowne! Syndyk, upadlosc, rozbiorka.... Jak to w PL

    • 9 2

  • Fakt większego zużycia paliwa i związane z tym koszty eksploatacji zapewne przyspieszą potrzebę niezwłocznej elektryfikacji.

    • 7 0

  • Może ktoś wreszcie napisze,.. (4)

    Że paliwo z Lotosu jest zwyczajnie kiepskiej jakości?
    W tym tygodniu jechałem na południe Polski. W Gdańsku zatankowalem Dynamica, spalanie 9,1.
    Wracając zatankowalem Verve, spalanie 8,1.
    Ta sama trasa, w tamtą stronę jazda była plynniejsza, średnia prędkość wg komputera - identyczna (różnica 2-3 km/h)

    • 8 7

    • Wracając do Gdańska jechałeś z górkie

      • 8 0

    • Nic dziwnego skoro Polska na północy jest nizinna a na południu górzysta. Jedziesz pod górę auto pali więcej, jedziesz z góry auto pali mniej. Fizyki nie oszukasz :D

      • 5 1

    • taka różnica może być i kwestią kierunku/prędkości wiatru (1)

      do pana od spalania 9,1 i 8,1 w drugą stronę

      • 2 0

      • no poza tym

        jak się jedzie na południe PL z 3m to raczej jest pod górkę

        • 2 0

  • Spoko!

    Kasa zawsze się znajdzie na PKM. marszałek od 2009 roku nie dał podwyżki pracownikom, więc jak nie dostaną jej przez kolejne 10 lat z powodu deficytowej inwestycji nic się nie stanie. Po prostu to Polska.

    • 7 1

  • jak za drogie paliwo to niech jeżdzą na wodę !

    • 6 0

  • Od pracowników ZACZNIJCIE

    A może by tak zaczęli od siebie? Czyli gonili tych kierowców (autobusów miejskich) jak również maszynistów PKM, którzy PO PROSTU biorą sobie paliwo do prywatnych samochodów.

    Od tego proszę zacząć.

    • 10 4

  • to początek (1)

    następnie będzie że
    1/ tramwaje dowozi za mało pasażerów przesiadkowych więc należy zlikwidować połączenia konkurencyjne jak np 210
    2/ winien jest cieć z dyżurki w matarni

    • 10 0

    • a po wyborach rozliczany będzie Strug

      i reszta kolesi

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane