• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • A tymczasem w Gdyni u szczurasow trzeba stac na przejazdach kolejowych na i z Hutniczej... Taki to nierozgarniety bufon szczurek, mistrz opowiesci z mchu i paproci wal dla Gdynian przygotowal, ze miasto zadluzone po uszy z najwyzszymi podatkami "ma" szczurodrom w Kosakowie a tuneli pod torami NIE

    • 2 0

  • Protesty mieszkańców Zaspy i Przymorza są uzasadnione, ale pomyślmy....

    W sumie chodzi o około 4 kilometrowy odcinek pomiędzy al. Hallera a ul Rybacką. Teren jest nadmorski, bez niespodzianek pod ziemią (chyba, że trafi się bryły bursztynu), więc co za problem metodą zwyczajnej odkrywki wykonać rów ze ściankami bocznymi o szerokości tych 25 m i głębokości 6 m, a potem przykryć go betonowymi płytami i zasypać 1,5 m warstwą ziemi ? Można to zrobić na całym dyskusyjnym odcinku albo na fragmencie i rozjazdy-skrzyżowania wykonać jako naziemne. Większy koszt w porównaniu do całości to doprawdy kilka procent (zapewne mniej niż 5%!) A wynikowe rozwiązanie co najmniej genialne! Dodatkowo ruch na istniejących drogach zmniejszy się co najmniej o 70%. Pomysł można rozszerzyć o wprowadzenie pod ziemię na tym odcinku linii tramwajowej. I to byłby dodatkowy HIT!

    • 1 1

  • (1)

    To jest ciekawa logika wnioskowania : jeżeli jest już maszyna w Gdańsku i leży i czeka to oznacza to , że miasto zleci inwestycję za ca. 2 mld zł. Mam wrażenie że jest to absolutne odwrócenie porządków! Kto tu jest dla kogo. ?

    • 27 6

    • zaleznosc jest prosta..koperta jest dla kieszeni ...

      Oni juz ten przetarg wygrali przeciez juz maszyna czeka ....Gdyby nie byli pewni czy wygraja..maszyna wyjechala by juz dawno kopac gdzie indziej...a tak ..wiedza jakie sznurki ciagnac.W sprawach o miliony nasze sady cbsie,prokuratury cbasie i inne esie...nie istnieja....najlepiej wychodzi im zatrzymac niepelnosprawnego za batonik za 0.99 ..do tego sie nadaja.

      • 0 0

  • Rozumiem, że zadłużony po uszy Sopot też ma się dołożyć do budowy? (8)

    • 127 11

    • (4)

      Sopot jest za, Oliwa jest za, Osowa jest za , Chwaszczyno pewnie też chociaż nikt nie pytał.
      Na co czekać ?

      • 6 9

      • Na lapowe....

        • 0 0

      • na nic tylko musicie wyłożyć 2 mld (1)

        bo ja się nie godzę na to żeby Gdańsk fundował prezenty mieszkańcom Sopotu i Chwaszczyna

        • 16 4

        • jeśli nawet Burkina Faso jest za tunelem to musowo budować

          • 6 4

      • Osowa - 15tys. mieszkancow

        Oliwa ile? 50tys?

        a masz zaspe, wrzeszcz, przymorze, zabianke. I tam juz nie jest tak za.

        poza tym, to jest marnowanie pieniedzy! Za 2mld zlotych mozna naprawde poprawic jakosc zycia w gdansku, a nie tylko zrobic kolejna pseudo atostrade!

        miasto to cos wiecej niz drogi przelotowe

        • 13 1

    • Powolać oddziały samoobrony w Gdańsku

      w celu zaatakowania Sopotu na wypadek chęci budowania tunelu. Przecież drążąc tunel zniszczy się siedliska dżdżownic, żab , turkuciów podjadków, a także innych zwierząt podziemno-leśnych.Zniszczy się też krajobraz - nagle w górze pojawi się dziura, którą będą jechały samochody. W ogóle, to te wszystkie samochody to jakaś głupota. Kiedyś konik ciągnął wóz , przy okazji dostarczył naturalnego nawozu , a teraz paniskom zechciało się jeździć samochodami i w dodatku przez tunel. Jak otworzą tunel pod Martwą Wisłą , to ignorujmy tę bzdurę.Nie będziemy jeździć w tunelu. I to by było na tyle.

      • 12 9

    • w Sopocie odbędzie się referendum i mieszkańcy łaskawie wyrażą zgodę na korzystanie z tunelu

      tylko Gdańszczanie muszą być mili bo Sopocianie obraża się i mogą przestać korzystać z tunelu

      • 12 5

    • no jasne

      Sopot ciśnie do tej inwestycji, bo nie ma dobrego dojazdu z obwodnicy

      • 18 3

  • (1)

    Budowanie tunelu to tymczasowe rozwiązanie problemu. Wiocha będzie pchała się do miasta w coraz większej ilości i kolejne korki są tylko kwestią czasu. Porobić parkingi żeby wiocha miała gdzie dojechać i przesiąść się na środek komunikacji miejskiej. Trójmiasto (to prawdziwe, nie wioski które się pod nie podczepiają) powinno przedewszystkim dbać o swoich mieszkańców i pieszych. Zamiast tego likwiduje się przejścia dla pieszych i minimalizuje czaś na przekroczenie jezdni. W Oliwie przejście przez Grunwaldzką na jednym świetle graniczy z cudem. Starsza osoba nie ma szans aby nawet przejść przez jej połowę.

    • 6 5

    • Cosik mi się wydaje, że to ty jesteś największa wiocha

      • 1 5

  • skoro maszyna jest, to nie wykopia ten tunel, przeciez to nic nie kosztuje (9)

    Generalnie gdansk mógłby kopać tą maszyną komercyjnie, gdyby ktos inny chcial se cos wykopać czy coś

    • 44 73

    • skoro masz juz betoniarke to wybuduj drugi dom - przeciez to nic nie kosztuje (5)

      albo troll albo skonczony gamon.

      • 26 1

      • (3)

        Żart polega na tym ze miasto nie kupiło tej TBM tylko wynajęło na budowę tunelu pod m.W. Za 90mln. Teraz właścicielowi nie opłaca się jej zabierać bo miastu znowu wynajmie ją za kolejne 90mln...

        • 6 0

        • jesli miasto ma zamiar zbudowac Droge czerwona lub droge zielona z tunelem (2)

          Jako trase szybkiego ruchu to nie planuje wiecej placic podatkow w gdansku. Jest opcja, aby w picie wskazac gdzie podatek ma pojsc.

          zielony bulwar (ale jako rzeczywiscie bulwar) to nie jest zly pomysl. Jednak droga zielona, a juz na pewno z wielopoziomowymi skrzyzowaniami, jako trasa szybkiego ruchu jest glupota. Bardzo. Droga. Glupota.

          • 6 4

          • trzeba isc do przodu i sie rozwijac (1)

            gdansk gnije w korkach

            • 1 7

            • i naprawde wierzysz, ze szersza droga wjazdowa pomoze?

              Nie mowiac o tym, ze Gdansk ma najmniejsze korki w Polsce w miastach > 500 tys mieszkancow (licze rzeczywista liczbe mieszkancow, nie oficjalna).

              Chyba jednak nie wiesz, czym sa korki w innych miastach. Taka dawna Slowackiego na kilku glownych drogach.

              Budowanie kolejnych drog w perspektywie 10 lat niczego nie poprawi.

              Ciekawe, ze jak buduje sie tramwaj czy kolej to wszyscy krzycza, ze tyle kosztuje. Ale jak ma byc zbudowana droga za 2mld zlotych (co najmniej!) to nikt nawet sie nie zajaknie o cenie?

              To nie jest tak, ze te pieniadze beda przeznaczone na DZ, albo nie trafia na Pomorze / do Polski. za 2mld zlotych mozna zrobic bardzo wiele madrzejszych rzeczy niz szkodliwa droge.

              • 2 2

      • Jedno drugiego nie wyklucza :-)

        • 3 1

    • Jakbyś umiał czytać ze zrozumieniem

      to byś wiedział, że maszyna nie należy do Gdańska tylko do hiszpańskiej firmy OHL więc jej komercyjne wykorzystanie przez miasto raczej nie wchodzi w rachubę.

      • 5 1

    • niech Sopot kupi od Gdańska tego kreta i kopie sobie tunel do obwodnicy, jak tak potrzebny

      • 8 1

    • No raczej firma skasuje kolejne 80 mln. za rzekomą budowę nowego kreta - dostosowanie do nowych warunków geologicznych!

      • 11 4

  • na trasę słowackiego z damroką...

    powinni zrobić tunel przy etc tzw. brakujący odcinek trasy słowackiego,a po drugie czegoś tu nie rozumiem ,damroka jest własnością chyba gdańska ,przecież gdańsk bulił za tunel i za maszynę także...

    • 3 2

  • budowa tunelu pod pachołkiem (1)

    Tak narzekacie na budowę tunelu pod Pachołkiem. Każdy tylko gada i gada ale coś sie robi, ale jak sie nie robi to tez gada . Proszę dac inną alternatywę dla mieszkańców Osowy, Chwszczyna dl zjazdu do Oliwy. Ne ma żadnej innej Stara Oliwa jest zabytkiem, która powinna być dawno odseparowana od jakiegokolwiek ruchu kołowego. To powinien byc deptak, a nie droga wylotowa na Kaszuby. W godzinach szczytu zjazd z Osowej do Ol;iwy zajmuje ponad 30 minut. To niech ci narzekajacy przeprowadzą sie na Osowę i non stop stoją w korkach. Jak zlikwidowali kilka autobusów po uruchomieniu PKM, to był płacz i lament, bo trzeba sie przesiadać, ale jak droga jest zakorkowana to jest ok. Bo to nie dotyczy mnie.
    Poza tym trzeba wybudować ten tunel, bo jak prezydentem zostanie Jaworski z Pisu to można będzie zapomniec o jakiejkolwiek budowie. Wtedy będzie trend do niszczenia wszystkiego .

    • 11 16

    • Alternatywa?

      Przeprowadzka. Mieszkańcy Osowy zablokowali przebudowę spacerowej, bo chcieli mieszkać w lesie. Ile ma kosztować tunel? 2 mld? Roczny budżet miasta na modernizację ulic to 13, ale mln! Rozumiesz to? Dociera do Ciebie skala? Na remont Kołobrzeskiej potrzeba 5,5 mln których nie ma, a ty chcesz wydać 2000 mln na budowę 1 tunelu? Tak jak napisałem, była okazja odkorkowania Osowy przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej z budżetu centralnego i trzeba było korzystać i siedzieć cicho

      • 3 0

  • SCHOWAĆ DROGĘ ZIELONĄ W OTWARTYM WYKOPIE

    2m poniżej gruntu i 2m lekkiego wzniesienia przy samej drodze, do tego lekkie kładki dla pieszych przy każdej ścieżce na plażę, całość obsadzić drzewami i krzewami - unikniemy hałasu.

    • 9 1

  • taaam?

    a nie pod Wisłą na Wyspę Sobieszewską?
    nie pod portem z Oksywia do Gdyni?

    Pachołek nie potrzebuje dziury, tam droga może prowadzić górą!
    A jak by już drążyć , to nie trzeba za pomocą tbm! taniej klasyczńie!

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane