- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (139 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (329 opinii)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (291 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (96 opinii)
- 5 Napad na bank miał być żartem (147 opinii)
- 6 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (40 opinii)
TBM już po drugiej stronie Wisły. Wyzwanie: baza paliw w Nowym Porcie
Drążąca tunel pod Martwą Wisłą maszyna TBM pokonała już 830 metrów i minęła koryto rzeki. Teraz "kret" przesuwa się obok bazy paliw Orlenu. Wykonawca przygotowuje się do zakończenia budowy pierwszej nitki - maszynie pozostało tylko 250 metrów do wydrążenia.
- W czasie drążenia w ogóle nie przechodzimy pod zbiornikami paliw, są one nawet poza strefą osiadań powstających w czasie pracy maszyny. Teraz drążymy jednak nitkę południową, natomiast przy budowie nitce północnej przejdziemy znacznie bliżej zbiornika z estrami. Najbliżej nas - ale nadal poza strefą osiadań i w oddaleniu od tunelu - jest zbiornik wody przeciwpożarowej, wiercenie nie ma jednak wpływu na stabilność tego obiektu - uspokaja Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK, która jest inwestorem budowy tunelu.
Maszyna-kret minie wspomniany zbiornik z wodą w odległości ok. 20 metrów.
Drążenia w pobliżu bazy paliw nie obawia się też jej właściciel.
- Dla zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa podjęto odpowiednie kroki minimalizujące ewentualny wpływ prac drążeniowych na obiekty znajdujące się na powierzchni terminalu. Zgodnie z sugestią inwestora i wykonawcy zminimalizowane zostaną ilości zmagazynowanego w zbiornikach paliwa do ustalonych granic - poinformowano nas w biurze prasowym PKN Orlen.
Podczas drążenia, na terenie terminalu zainstalowany zostanie stały monitoring geodezyjny nadzorowany całą dobę przez wykonawcę. Również ze strony PKN Orlen zapewniony zostanie ciągły, całodobowy nadzór pracowników obsługujących instalacje technologiczne, gotowych na natychmiastową reakcję w razie potrzeby.
W ostatnich dniach praca maszyny TBM zwolniła do 4-5 metrów na dobę. Wynika to z rodzaju gruntów, przez jakie przedziera się kret: gliny i iły nie pozwalają na większe tempo prac.
Maszyna TBM pracuje pod ziemią, a na powierzchni intensywnie pracują robotnicy przygotowujący się do jej wyjścia na powierzchnię. Zakończenie drążenia nie będzie tak spektakularne i widoczne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego będzie miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej, która została specjalnie zaprojektowana i obecnie wykonywana jest na zamówienie OHL w Dreźnie.
Zobacz wnętrze niegotowej pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
Końcową fazą wyjścia TBM będzie demontaż pokrywy. Po przeprowadzeniu tych operacji tarcza będzie widoczna w komorze wyjściowej. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji potrwa co najmniej kilkanaście dni i prawdopodobnie zakończy się w listopadzie.
Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Inwestycja realizowana jest przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą jest firma Obrascon Huarte Lain (OHL).
Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.
Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł. Tunelem kierowcy mają pojechać w październiku 2014 r.
Miejsca
Opinie (109) 3 zablokowane
-
2013-10-12 16:02
To wynik pracy ciężkiej robotników. (5)
Gdańsk nie buduje patologia garniturowców tylko ludzie pracy,sól tej ziemi.Chamy w garniturach niech spuszczą wzrok na ziemię bo nie są godni naszej chwały.
- 18 15
-
2013-10-13 09:01
Zostawić Was,robolki tylko na miesiąc
bez wynegocjowanych i podpisanych kontraktów,bez projektów i dokumentacji,bez materiałów,transportu,bez maszyn i narzędzi,nawet bez s****zyka na budowie , a płaczecie i giniecie z głodu razem ze swoimi żonami i dziećmi.Cieszcie się,że ktoś chce to wszystko zrobić,niszcząc sobie nerwy i często życie osobiste. Róbcie swoje i nie krytykujcie.Wszyscy przyjeżdżacie do roboty swoimi prywatnymi autami i nikt z Was nie przymiera głodem.No,chyba,że za dużo chla.Ale to już jego problem.
- 2 1
-
2013-10-13 01:57
Robotnik jest przedłużeniem maszyny, a nie mózgiem operacji.
Robotnicy muszą być, ale bez całowania po rękach cieciu rozumisz.
- 2 3
-
2013-10-12 21:38
Czy "sól ziemi" sama by zaprojektowała np. A1 i ją wybudowała..
robolu polski - zastanów się zanim coś napiszesz...
- 7 2
-
2013-10-12 20:29
(1)
Bo projekty same się napisały, pieniądze same pozyskały... z nieba po prostu spłynęły. I oczywiście wszyscy robotnicy odstawiają wolontariat:)
- 8 3
-
2013-10-12 21:34
Tak, abstynencki wolontariat
- 3 0
-
2013-10-13 01:53
Przestańcie slang dziennikarski używac pt. "nitka"
Co to k.. jest ta nitka? Napiszcie pas ruchu, a nie takie dziadostwo.
- 9 1
-
2013-10-12 15:22
(1)
Lemingi szybko kopią tunele, nie ma w tym nic dziwnego.
- 44 43
-
2013-10-12 23:13
lepiej być lemingiem
niż pisowcem z ciemnego ludu co wszystko kupi, z moherowym pozdrowieniem
- 11 6
-
2013-10-12 20:50
Jakie to wyzwanie....
...jak stacja paliw położna jest poza obszarem osiadania gruntu? Jak zwykle z igły widły....chyba, ze te obliczenia są o kant du@y i wszystko wybuchnie :-)
- 5 1
-
2013-10-12 19:54
a szczurek nie chce pożyczyć tbm dla tunelu na obłuże? ;) (1)
nie, bo wszystko co z GDN jest fe
- 17 3
-
2013-10-12 20:34
bedziecie mieli samolociki i to w 2014 r. musi wystarczyc.
- 3 1
-
2013-10-12 15:14
Paweł Adamowicz- Wielki budowniczy. (3)
A może nie mohery ?
- 44 82
-
2013-10-12 15:20
Wielki.. (1)
A co, nie jest wielki ? Ma ze 2 metry ! :-)
- 3 4
-
2013-10-12 19:48
I sądząc po buzi - jakieś 1,5 kwintala wagi.
- 5 1
-
2013-10-12 15:17
chciałem zauważyć...
...że to raczej Rychu Trykosko jest wielkim budowniczym, a nie Adams. Jego plusem w tej inwestycji jest to, że załatwił kasę, oddał robotę fachowcom i nie ptrzeszkadza
- 13 6
-
2013-10-12 16:38
W Nowym Porcie ukradną tunel !!!
Pilnie go strzeżcie, dzień i noc
- 19 4
-
2013-10-12 16:06
Eee tam są tory
to znaczy że będzie metro.
- 10 2
-
2013-10-12 15:54
Bardzo sie cieszę
i jetem dumny
- 51 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.