• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM minął półmetek drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wnętrze gotowej (południowej) nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu PGE Arena.
  • W gotowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą trwa wykonywanie drenażu.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale tempo! Drążenie drugiej rury tunelu przekroczyło półmetek. W przedświąteczny czwartek maszyna dotarła na 546. metr i znalazła się pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.



Od początku marca trwa drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja, oprócz budowy podwodnej przeprawy, obejmuje też wykonanie dojazdów we wcześniej wykonanych wannach betonowych. Cała inwestycja - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - ma ok. 2,5 km długości. Natomiast Maszyna TBM (Tunel Boring Machine) ma do pokonania w sumie 1074 metry pod dnem Martwej Wisły.

W przedświąteczny czwartek drążenie drugiej nitki tunelu przekroczyło półmetek i osiągnęło 546 m. Maszyna kret drąży obecnie pod dnem Martwej Wisły. Średnie prędkości uzyskiwane w tych warunkach gruntowych wynoszą 16 m/dobę. Maszyna pracuje w trybie ciągłym, przez 7 dni w tygodniu. I w okresie świąt wielkanocnych także nie miała wolnego.

Prace toczą się równolegle w drugiej rurze tunelu. Na dnie już gotowego tunelu południowego ułożono 982 metrów bieżących drenu oraz zamontowano 702 metry bieżące prefabrykatów dennych. Różnica w długości ułożonego drenu oraz ilości zmontowanych prefabrykatów wynika z tego, iż w miejscach, gdzie wybudowane zostaną przejścia poprzeczne prefabrykaty czasowo nie są układane.

Zakończono także pierwszy etap prac związanych z wykonywaniem pierwszego przejścia poprzecznego między obiema nitkami - wmontowano lance do mrożenia gruntu.

W jaki sposób powstaną przejścia łączące obie tuby? Wykorzystywana do tego jest technologia mrożenia gruntu.

By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.

By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Ciekawe (1)

    Jak dlugo wytrzyma...

    • 2 3

    • pisze się "wytrzymie"

      • 3 1

  • fachowcy

    Tak patrze na te wpisy i widze ze sa tu sami fachowcy.marnujecie sie ludzie.ale na pewno to madrzy sa tylko przed monitorkiem.

    • 4 0

  • a My w Gdyni mamy Torpedownie jakiej nikt nie ma !!!

    • 0 2

  • A ścieżka rowerowa? (1)

    A czy rowery będą mogły przejeżdzać tunelem?

    • 4 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Będą większe korki (1)

    bo więcej samochodów bez trudu dotrze do środka miasta zamiast jechać obwodnicą. I dalej będą się przez to miasto (i sąsiednie) pchać. Za te olbrzymie pieniądze można było pozbyć się złomu i kupić tramwaje. Ale nie, władze miasta zdecydowały o dokupieniu złomu z Niemiec. Jeśli te pieniądze musiały koniecznie pójść na drogi, to mogły chociaż pójść na remont istniejących. Dziura na dziurze nawet na Grunwaldzkiej, a są takie miejsca, gdzie jadąc powyżej 30 km/h można sobie zawieszenie urwać.

    • 2 8

    • nie będzie korków

      Ty przyjacielu wiesz jak dalej idzie droga z tunelu??? No właśnie ten tunel połaczy odcięty Martwą Wisłą Nowy Port,Brzeźno z wylotem Na W-wę drogą nr7 i obwodnicą połuniową....Całe centrum objedziesz bokiem....

      • 0 0

  • Śledzie przestańcie płakać na gdańskie inwestycje tylko sprawdźcie dlaczego u was

    od paru lat niewiele się dzieje. Jak tak dalej pójdzie to znów staniecie się wioską rybacką

    • 7 0

  • Teraz mnie tylko dziwią te wyjścia ewakuacyjne....

    Pewnie będą zamknięte przed żulami i jak tu dbać o bezpieczeństwo?!?!

    • 2 2

  • Strata Pieniedzy KArwa co za Bzdura

    • 1 2

  • HEHEHE (1)

    W Szwecji i Norwegi tak wolne tepo budowy jest nie do pomyślenia....

    • 1 1

    • edek, weź paczke kredek

      i se obrazki maluj

      • 0 0

  • ewakuacja

    Pomijając rozwiazanie codziennych problemów komunikacyjnych, ten tunel powinien w znacznej mierze przyczynić się do poprawy szybkości ewakuacji mieszkańców Trójmiasta, wciśniętego między morenę i morze, w razie zagrożenia. Problemem pozostaje przepustowość sieci dróg wokół Trójmiasta.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane