• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM minął półmetek drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wnętrze gotowej (południowej) nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu PGE Arena.
  • W gotowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą trwa wykonywanie drenażu.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale tempo! Drążenie drugiej rury tunelu przekroczyło półmetek. W przedświąteczny czwartek maszyna dotarła na 546. metr i znalazła się pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.



Od początku marca trwa drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja, oprócz budowy podwodnej przeprawy, obejmuje też wykonanie dojazdów we wcześniej wykonanych wannach betonowych. Cała inwestycja - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - ma ok. 2,5 km długości. Natomiast Maszyna TBM (Tunel Boring Machine) ma do pokonania w sumie 1074 metry pod dnem Martwej Wisły.

W przedświąteczny czwartek drążenie drugiej nitki tunelu przekroczyło półmetek i osiągnęło 546 m. Maszyna kret drąży obecnie pod dnem Martwej Wisły. Średnie prędkości uzyskiwane w tych warunkach gruntowych wynoszą 16 m/dobę. Maszyna pracuje w trybie ciągłym, przez 7 dni w tygodniu. I w okresie świąt wielkanocnych także nie miała wolnego.

Prace toczą się równolegle w drugiej rurze tunelu. Na dnie już gotowego tunelu południowego ułożono 982 metrów bieżących drenu oraz zamontowano 702 metry bieżące prefabrykatów dennych. Różnica w długości ułożonego drenu oraz ilości zmontowanych prefabrykatów wynika z tego, iż w miejscach, gdzie wybudowane zostaną przejścia poprzeczne prefabrykaty czasowo nie są układane.

Zakończono także pierwszy etap prac związanych z wykonywaniem pierwszego przejścia poprzecznego między obiema nitkami - wmontowano lance do mrożenia gruntu.

W jaki sposób powstaną przejścia łączące obie tuby? Wykorzystywana do tego jest technologia mrożenia gruntu.

By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.

By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Jako rowerzysta mówię stanowcze:

    SKANDAL !!!

    • 7 9

  • Super ale co bedzie jak tunel zostanie oddany do użytku (2)

    Samochody w większej ilości pojadą wiaduktem obok stadionu dojadą do skrzyżowania z Hallera i d.pa blada.

    • 7 8

    • i wtedy w końcu Jelitkowski Dworek odpuści i nie będzie robił pod górkę z rozbudową Trasy Zielonej do 2x2, chyba że będzie im na rękę wieczny korek i spaliny :). Wybudowane zostanie porządne skrzyżowanie z JP II i z Obrońców WYbrzeża. Tna Obrońców dobudują tez kawałek brakujacąy kawałek 2x2. Niestety na połączenie Trasy Zielonej z Ergo Areną poczekamy do czasów budowy tunelu pod pachołkiem, to może potrwać i 10 lat. Niestety takie są nieoficjalne, a dla niektorych oficjalne fakty

      • 3 2

    • Heh ja rozumiem, że ty tą trasę traktujesz jako tranzyt przez cały Gdańsk??

      A spójrz na to z innej strony.

      50-60% będzie jeździło z obwodnicy południowej tylko właśnie do portu i firm znajdujących się przy Marynarki Polskiej. Czyli będą to ciężarówki oraz ludzie dojeżdżający tam do pracy. Ciężarówki jadące z portu na zachód także w godzinach szczytu wybiorą powrót do obwodnicy południowej, aby nie pchać się przez zatłoczone miasto.

      30-40% będą to ludzie jadący z Przymorza, Zaspy korzystający z tej trasy jako szybszej alternatywy w celu dostania się do Obwodnicy. W ten sposób będą unikali korków na słowackiego.

      0-20% to tak naprawdę będzie próbowało ominąć Via-Tool i przedostać się przez miasto.

      Jak dla mnie i bardzo dobrze, że nie ma nawiązania do Słowackiego, bo by jeszcze więcej osób szukało oszczędności przez jeżdżenie przez miasto. A co by nie mówić, ja dodatkowych Ciężarówek w mieście nie chce, bo nie po to budowano OP, aby ją omijać przez miasto.

      • 11 1

  • Czyli niedługo GIK rozwiążą bo zadania się kończą - taki był plan, zobaczymy.
    Bo póki co mamy przynajmniej 3 instytucje od inwestycji tego typu: ZDiZ, DRMG i GIK.

    • 3 0

  • Tak się robi ważne dla miasta inwestycje panie Szczurek (1)

    choć oczywiście można sobie budować lotniska

    • 11 2

    • Pełna zgoda!

      • 0 0

  • No jak mozna wbrew przyrodzie kopac dziury pod rzeką? (2)

    Tak było od tysiecy lat i powinno tak pozostac. Ile przez takie zabawy straciło zycie roslin, robaczków i kretów?

    • 6 5

    • biedne krety

      No właśnie, też widziałem kreta, płakał na samą myśl o tym co tam powstaje

      • 4 2

    • Jak mozna wbrew przyrodzie przed kompem siedziec?

      Ile przez takie zabawy zaginelo elektronow?

      • 0 0

  • a ile bursztynu przy okazji wydobyli?

    • 8 4

  • Brawo

    Bardzo się cieszę z tej inwestycji.przestańcie narzekać oby tak dalej.

    • 9 2

  • Trybuna Ludu nie miała takich możliwości technicznych...

    ...ale teksty tez były pompatyczne i chwytały (baby z magla) za serce.

    • 4 7

  • (1)

    A kiedy remont Obwodnicy Południowej? Zaraz po przejechaniu nad Elbląską w kierunku obwodnicy są takie hopy, że dziwne, że się jeszcze żadem TIR nie przewrócił.

    • 3 9

    • powiedz

      w którym miejscu obwodnica południowa przecina ulice Elbląską bo ja nie mgę znaleźć tego miejsca

      • 3 0

  • heh na świecie przekopują tunele pod górami, metropolie mają setki km metro (1)

    A u nas pod rzeczką ledwie się przekopią i już wielki sukces.

    • 5 18

    • to jest b. duży sukces jak na kraj który przez setki lat nie istniał, a jak istniał to miał złego " wasala" . Należy się cieszyć że buduje się infrastrukturę która ułatwi prowadzenie biznesu i ułatwi życie mieszkańcom. Ja pamiętam bruk przed dworcem w Gdańsku, dlatego bądźmy dumni że jako wolni Polacy potrafimy też budować

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane