• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM minął półmetek drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wnętrze gotowej (południowej) nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą od strony stadionu PGE Arena.
  • W gotowej nitce tunelu pod Martwą Wisłą trwa wykonywanie drenażu.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Wnętrze gotowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Ale tempo! Drążenie drugiej rury tunelu przekroczyło półmetek. W przedświąteczny czwartek maszyna dotarła na 546. metr i znalazła się pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.



Od początku marca trwa drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja, oprócz budowy podwodnej przeprawy, obejmuje też wykonanie dojazdów we wcześniej wykonanych wannach betonowych. Cała inwestycja - odcinek od Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - ma ok. 2,5 km długości. Natomiast Maszyna TBM (Tunel Boring Machine) ma do pokonania w sumie 1074 metry pod dnem Martwej Wisły.

W przedświąteczny czwartek drążenie drugiej nitki tunelu przekroczyło półmetek i osiągnęło 546 m. Maszyna kret drąży obecnie pod dnem Martwej Wisły. Średnie prędkości uzyskiwane w tych warunkach gruntowych wynoszą 16 m/dobę. Maszyna pracuje w trybie ciągłym, przez 7 dni w tygodniu. I w okresie świąt wielkanocnych także nie miała wolnego.

Prace toczą się równolegle w drugiej rurze tunelu. Na dnie już gotowego tunelu południowego ułożono 982 metrów bieżących drenu oraz zamontowano 702 metry bieżące prefabrykatów dennych. Różnica w długości ułożonego drenu oraz ilości zmontowanych prefabrykatów wynika z tego, iż w miejscach, gdzie wybudowane zostaną przejścia poprzeczne prefabrykaty czasowo nie są układane.

Zakończono także pierwszy etap prac związanych z wykonywaniem pierwszego przejścia poprzecznego między obiema nitkami - wmontowano lance do mrożenia gruntu.

W jaki sposób powstaną przejścia łączące obie tuby? Wykorzystywana do tego jest technologia mrożenia gruntu.

By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.

By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.

Miejsca

Opinie (122) 6 zablokowanych

  • Strata Pieniedzy KArwa co za Bzdura

    • 1 2

  • No jak mozna wbrew przyrodzie kopac dziury pod rzeką? (2)

    Tak było od tysiecy lat i powinno tak pozostac. Ile przez takie zabawy straciło zycie roslin, robaczków i kretów?

    • 6 5

    • Jak mozna wbrew przyrodzie przed kompem siedziec?

      Ile przez takie zabawy zaginelo elektronow?

      • 0 0

    • biedne krety

      No właśnie, też widziałem kreta, płakał na samą myśl o tym co tam powstaje

      • 4 2

  • Peryferia i tyle (10)

    Kolej metropolitana to reaktywacja przedwojennej niemieckiej linii

    Gdańsk śródmieście pkp to nieskończona inwestycja niemiecka

    "Drapacze chmur " typu zieleniak i neptun we wrzeszczu po 80m wys. śmiech na sali

    Przykładów naszej megalomanii można podawać bez liku

    :)))

    • 29 74

    • to nie tak panie (3)

      budowa PKM to nie jest prosta reaktywacja starej linii. Po pierwsze stara była jednotorowa, zaś nowa będzie dwutorowa. Wiąże się z tym całkowite jej budowanie od podstaw - nowego nasypu , nowych wszystkich wiaduktów oraz zbudowanie nowego systemu zabezpieczenia urządzeń srk. Po drugie po zbudowaniu kolei w 1913 r, jeździły nią cztery pary pociągów na dobę, w czasach wolnego miasta Gdańska trzy pary pociągów na dobę , po włączeniu Gdańska do Rzeszy znowu cztery pary pociągów na dobę i tak było do 1945 roku do zburzenia wiaduktów i unieruchomienia całej linii. Po trzecie na odcinku do Kokoszek była tylko jedna stacja Kiełpinek( przed wojną stacja graniczna z Polską), zaś cala kolej miała charakter linii regionalnej. Budowane obecnie rozwiązanie to połączenie linii typowo miejskiej skm 2 z licznymi stacjami w mieście i z opcją regionalną Kościerzyna , Kartuzy. Połączona będzie na stacjach Strzyża i Brętowo z siecią tramwajową , zaś z innych z siecią autobusową Po czwarte linia przebiega w starym śladzie jedynie do Kiełpinka , dalej idzie całkiem inaczej i będzie stanowić także dojazd na lotnisko zarówno dla mieszkańców Gdańska jak i Gdyni. Co linii do Śródmieścia to co jej ujmuje fakt, że byal planowana przez Niemców jeszcze. Tak samo skm była planowana przez Niemców i nawet przed I wojną światową między Politechniką i Wrzeszczem podnieśli tory na nasyp z rezerwą na tory podmiejskie. Wykonanie całej koncepcji nastąpiło po wojnie. Teraz zaś wykonuje się opcję przedłużenia skm do Gdańsk Śródmieście. Odnośnie tunelu pod Martwą Wisłą , to budowany jest taki jaki jest potrzebny. Nie budujemy 60 km bo takiej potrzeby nei ma. Ważne jest , aby przyjęta koncepcja rozwiązała autentyczne problemy komunikacyjne a na pewno rozwiąże i chociażby poprawi komunikację Przymorza, Zaspy, Wrzeszcza , Oliwy ze Stogami Przeróbką . Nie mówię już o przekierowaniu wylotu ruchu dalekobieżnego przez ten tunel zamiast przez centrum miasta. Odnośnie darpaczy chmur zgadzam się w pełni , gdyż jestem raczej zwolennikiem niskiej zabudowy.

      • 13 1

      • (2)

        Czyli co, sukces !

        I tak trzymać :)

        • 3 0

        • (1)

          sukces, bo jesteśmy potęgą :))))))

          buuhahaha

          • 0 1

          • Nie, ty nie jestes

            natomiast Polska ma pelne prawo pretendowac do tego miana.

            1991-2000 45% PKB w gore
            2001-2010 46% PKB w gore

            inne kraje sa daleko za nami. Byles gdzies "na zachodzie"? Mowie o dalszym zachodzie niz Kartuzy...

            Zobaczylbys wtedy, ze Trojmiasto prezentuje sie pod wieloma wzgledami bardzao dobrze.

            Polska nie bedzie potega na miare USA czy Chin. Jednak niezwykle silnym krajem europejskim o slyszalnym glosie na swiecie - nie widze zadnych Przeciwskazan. Problemem jest glownie mentalnosc Polakow - zakompleksionych glabow, ktorzy w zyciu niczego nie osiagneli i ciagna ze soba wszystkich na dno, aby nie wyjsc na totalnych frajerow.

            Panowie i panie - dazcie do sukcesu, nie do "bardzmy wszyscy przecietni".

            Wielu Polakow sobie swietnie radzi. I w Polsce jest coraz lepiej.

            • 4 0

    • Za to będziemy mieli największą RDZĘ W Centrum miasta... (3)

      ...

      • 20 12

      • no dobra RDZA będzie największa na świecie (2)

        ale czy mam się z tego powodu cieszyć

        • 3 7

        • RUDY stalowy koszmar (1)

          Piękna bryła Rudego i Budynia

          ...

          • 1 6

          • Ta RDZA jak mówisz jest symbolem

            ty wiesz co my robimy tą RDZĄ ?

            my otwieramy oczy niedowiarkom

            mówimy to jest nasze, przez nas wybudowane

            w oparciu o sześć instytucji

            i to nie jest nasze ostatnie słowo

            tak robimy

            • 7 7

    • W sumie o co ci chodzi? (1)

      Chyba dobrze, że wykorzystują istniejącą infrastrukturę, w tym przypadku przedwojenny nasyp kolejowy. Byłbyś usatysfakcjonowany, gdyby budowali obok? Że biurowce są wg ciebie niskie? To chyba nie świadczy o megalomanii, a wręcz przeciwnie. Zresztą np.w takiej Irlandii nie znajdziesz budynku wysokości naszego zieleniaka, a nie mają tam chyba kompleksów.

      • 24 2

      • No właśnie, po co tylko krytykować

        syjonista jeden

        • 3 0

  • A ścieżka rowerowa? (1)

    A czy rowery będą mogły przejeżdzać tunelem?

    • 4 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • wydaje mi się że jakby się sprezyli to by odebrali w miesiąc, a nie ponad 6 (4)

    • 71 45

    • Wydaje CI sie

      • 0 0

    • Tak długo....

      bo nie długo wybory.. jak nie wybierzecie budynia to napewno nie odbiorą xD

      • 0 7

    • Ogólnie te odbiory to ściema, tam jest jescze kupa roboty tunel bedzie gotowy może może w maju za rok.

      • 8 16

    • taaaak a później byłby lament bo okazałoby się że coś przecieka, nie działa wentylacja albo inne instalacje bo cała procedura odbioru przebiegała po łebkach
      tunel to nie most, że oddanie go do użytku to kwestia kilku tygodni

      • 21 1

  • (1)

    A kiedy remont Obwodnicy Południowej? Zaraz po przejechaniu nad Elbląską w kierunku obwodnicy są takie hopy, że dziwne, że się jeszcze żadem TIR nie przewrócił.

    • 3 9

    • powiedz

      w którym miejscu obwodnica południowa przecina ulice Elbląską bo ja nie mgę znaleźć tego miejsca

      • 3 0

  • Teraz mnie tylko dziwią te wyjścia ewakuacyjne....

    Pewnie będą zamknięte przed żulami i jak tu dbać o bezpieczeństwo?!?!

    • 2 2

  • Śledzie przestańcie płakać na gdańskie inwestycje tylko sprawdźcie dlaczego u was

    od paru lat niewiele się dzieje. Jak tak dalej pójdzie to znów staniecie się wioską rybacką

    • 7 0

  • Jak to mozliwe (2)

    odbior ponad pół roku? czy to nie jakiś absurd ?

    • 26 15

    • laik (1)

      jeśli sie nie znasz to głupot nie pisz bo obciach sobie tylko robisz człowieku

      • 10 5

      • Zuza, a Ty znasz się na tym?

        Ile tuneli odebrałaś w swoim życiu? Oprócz tych pod kołderką....

        • 2 1

  • a My w Gdyni mamy Torpedownie jakiej nikt nie ma !!!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane