• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tablice nie działają, bo ZTM spiera się z wykonawcą o pieniądze

Marzena Klimowicz-Sikorska
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) na gdańskich przystankach nie działają już od blisko tygodnia. Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) na gdańskich przystankach nie działają już od blisko tygodnia.

Od 30 września tablice SIP, wyświetlające informacje o czasie odjazdów tramwajów i autobusów, są wyłączone. To nie wina usterki, lecz... niezapłaconych faktur dla operatora GSM. Gdański ZTM obwinia wykonawcę systemu, ten wini urzędników. Tracą pasażerowie.



Czy przeszkadza ci to, że tablice SIP nie działają?

Od pięciu dni z tablic Systemu Informacji Pasażerskiej niczego nie odczytamy. Poza tablicami na pętli na Chełmie, gdzie działa odrębny system, wszystkie ekrany, które miały ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej, są wyłączone.

ZTM winę za taki stan obarcza firmę Emtal, która montowała urządzenia.

- Wyłącznym powodem braku informacji na wyświetlaczach SIP jest bezprawne pozbawienie przez wykonawcę systemu łączności serwera z tablicami i pojazdami - tłumaczy Alina Żarnoch-Garnik, rzecznik ZTM w Gdańsku.- Wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia tej łączności. Niezależnie od tego ZTM podjął już próbę przywrócenie prawidłowej pracy systemu.

Sprawa jednak jest bardziej skomplikowana. Dyrektor firmy Emtal twierdzi, że to nie jego firma, lecz operator GSM wyłączył tablice. Wszystko przez rachunki, z którymi ma zalegać ZTM.

- Bezpośrednią przyczyną wyłączenia tablic SIP są zaległości w płatnościach przez ZTM. W umowie jest zapis o tym, że wykonawca systemu pokrywa koszty transmisji danych do 5 GB na miesiąc, co kosztuje ok. 3 tys. zł. Tymczasem transmisja wyniosła ok. 30 GB, a koszty jej obsługi ok. 20 tys. zł. ZTM odmówił płatności za nadprogramową transmisję danych, nasza firma również nie była w stanie zapłacić za nią. W efekcie operator GSM wyłączył usługę - tłumaczy Waldemar Rokicki, prezes zarządu firmy Emtal. - Żeby transmisja wróciła, ZTM musi uregulować rachunek, tymczasem unika jakichkolwiek rozmów z nami.

Dlaczego doszło do zwiększenia transferu? Emtal podejrzewa, że jest to związane z dodatkowymi testami prowadzonymi na tablicach. ZTM o testach nic nie wie. O wyjaśnienia zwrócił się do... Emtala, ale jego prezes przekonuje, że o niczym takim nie wie.

Na sporze tracą tyko pasażerowie. Jednak jak zapowiada ZTM rozkłady jazdy mają pojawić się na tablicach w drugiej połowie tego tygodnia, natomiast informacje o rzeczywistych czasach odjazdów powinny pojawić się na tablicach do końca października.

Miejsca

Opinie (238) 8 zablokowanych

  • a ten SIP w ogóle działal poprawnie ??

    a ten SIP w ogóle działal poprawnie ??

    • 13 1

  • horror (1)

    20 tys PLN za 30 GB danych - to co oni je noszą w teczkach od serwera do tych tablic a wię trzeba opłacić ludzi za ciężką pracę czy też dane te skąd innąd nie kosmiczne idą przez sieć GSM złotym przewodem wyłącznie do tego zakupionym.Za co ta ilość PLN .Kto podpisał tak głupią umowę z operatorem GSM .Znowu jakiś przekręt na publicznej kasie.A..... nie to przecież POlska.To wszystko jasne.

    • 61 1

    • to specjaliści zatrudnieni przez Budynia

      znają się na wanilii i polewach, ale już nie na technice i zarządzaniu

      • 10 2

  • I dobrze. Po co to komu, gdy większość nie potrafi porządnie pisać i czytać.

    • 5 6

  • Ładny przesył :) (1)

    30 GB danych ??? To ja się pytam co tam było przesyłane ? To jakaś paranoja :)
    A poza tym fajny linux to obsługuje :D

    • 28 2

    • i fajnie wyglądają restarty co chwila ;P

      • 0 0

  • 5 GB za 3 tys... 30 GB za 30 tys... haha (1)

    to kazdy kto ma neta moze takie transfery na miech wziasc na swoje barki;)

    • 20 3

    • sorry 20 tys..

      • 0 0

  • Specjaliści od transmisji GSM z d...y wyjięci (8)

    z modemami za złotówke z sieci Play i innych
    Czy nie dostrzegacie subtelnej różnicy pomiędzy realizacją transmisji między waszymi zawirusowanymi laptopami z komisów w celu sciągnięcia gołej baby, a realizacją transmisji pomiędzy dziesiątkami pojazdów i tablic na przystankach.
    Ciekawe ile byście zapłacili za coś takiego w konsumenckich cenach.

    • 13 28

    • (5)

      eeej no bez przesady, jeśli myślisz że aż taka kosmiczna technologia jest do tego używana to się grubo mylisz ?
      A poza tym za technologię i realizację projektu ta firma też kasę wzięła a dodatkowo jeszcze czeszą gruuuuube pieniądze za ilość przesłanych danych.

      • 13 1

      • nawet nie rozumiecie o czym mówicie (4)

        tu nie chodzi o ilość megabajtów tylko punktów końcowych, każdy autobus, każdy przystanek to karta sim, która potrzebuje stosowne miejsce w systemie telefonii komórkowej która ma umowe na świadczenie tej usługi.

        A to, że miasto podpisało umowe taką jaką podpisało to juz ich problem

        • 4 5

        • Ciekawe rzeczy tutaj wypisujecie (1)

          W autobusach i tramwajach umieszczone są nadajniki GPS a nie karty sim... Za to niektóre tablice, nie wszystkie, łączą się metodą GPRS z centralą w celu pobrania danych np tablica na Wyspie Sobieszewskiej. Natomiast takie tablice jak przy dworcu głównym są już połączone drutem, więc doprawdy nie wiem o co chodzi w tym artykule. No i jeszcze jedno, operator GSM odciął sieć co nie mogło wpłynąć na restartowanie się tych tablic, a w ostateczności ich wyłączeniem, gdyby tak było to co to dopiero byłoby gdybyś stracili zasięg na telefonie...

          • 4 5

          • ciekawe rzeczy wypisujesz

            nadajniki GPS? nadajnikami GPS są satelity. w autobusach muszą być zainstalowane odbiorniki GPS przekazujące dane o położeniu innym systemem (np. GSM).

            • 8 0

        • no i po co te autobusy nadają swoją pozycję? (1)

          skoro na tablicach i tak wyświetlane są informacje na bazie rozkładu jazdy? poza tym nie przesadzajmy, autobus nie musi wysyłać informacji o swojej pozycji co pół sekundy, a docelowo IMO transmisja nie powinna iść przez GSM.

          • 8 1

          • a dlaczego nie po GSM?

            Przecież to proste i stosunkowo tanie rozwiązanie do przesyłania niewielkich ilości danych miedzy pojazdami, centralą i tablicami.

            ZKM ma ponad 300 autobusów i zestawów tramwajowych więc miesięczny abonament na jedną katę wychodzi poniżej 10zł. To nie jest aż tak tragicznie drogo jak się wydaje na pierwszy rzut oka.

            • 4 0

    • (1)

      gadasz glupoty. Technologia, technologia. Za to byla oddzielna kasa. Tu mowimy TYLKO o transferze danych. Nie wazne czy dane mialy isc z komy na kome czy z laptopa do elektrowni jadrowej czy cokolwiek innego. Liczy sie fakt przeslania. A 30GB za 20k to przesada. I tutaj juz sie zastanawiam czy nie zostalo zlamane prawo.

      • 9 1

      • ale nie wiadomo czy ten limit 5GB dotyczy tylko jednego modemu czy wszytskich łącznie

        Jeżeli przyjmiemy tą pierwszą czyli bardziej racjonalną opcję to finansowo wtedy wszystko się zgadza.

        Bardziej zastanawiające jest czemu limit został przekroczony. Teoretycznie ilość danych do przesłania nie jest duża, system nie jest jeszcze do końca sprawny i w 100% wykorzystany, nie wyświetlano jakiś dodatkowych komunikatów, niby ktoś coś przy nim robił ale nie wiadomo właściwie kto i co...

        • 3 0

  • Ciekawe. (1)

    "informacje o rzeczywistych czasach odjazdów powinny pojawić się na tablicach do końca października. " To jest zdanie klucz. bo w drugiej połowie tygodnia będą pokazywać jakieś tam godziny bez ładu bez składu. Brawo włodarze Gdańska. Wspaniałe miasto i ta cyber infrastruktura. Chylę czoła...

    • 14 0

    • Nakleją tymczasem papierowe rozkłady

      • 0 0

  • od początku byłam na nie:))

    Rety przecież to byłoby zbyt piękne, gdyby tak po prostu działało. No niech jeszcze tylko spróbują podnieść ceny biletów, bo za coś trzeba spłacić rachunki, no coments:))

    • 15 1

  • :P (1)

    Około godziny 13:45 informacja na wyświetlaczu: Tenemos los informaciones... Linux ^^

    • 18 1

    • no i?

      • 2 2

  • I Pieniądze W Błoto ..

    Ehh..

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane