• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zajrzyj do sterowni kładki na Ołowiankę

Maciej Naskręt
8 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?

Za niecałe dwa tygodnie zostanie otwarta kładka piesza na Ołowiankę. zobacz na mapie Gdańska Dlatego przedstawiamy najważniejsze informacje o budowanym od roku obiekcie i pokazujemy jego serce - siłownię wraz ze sterownią.



Czy będziesz korzystał z kładki na Ołowiankę?

Przypomnijmy, że 17 czerwca zostanie otwarta kładka, która budowana jest od połowy zeszłego roku. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prace zleciła firmie Intercor, która wybuduje zwodzoną przeprawę za 7,6 mln zł (przez lata mówiło się, że budowa pochłonie 13 mln zł). Warto nadmienić, że tuż po zakończeniu budowy obiekt przejdzie z rąk urzędników w DRMG w ręce pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Inwestycja zakładała nie tylko wybudowanie uchylnego do góry przęsła, ale także wykonanie budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki. Ponadto inwestycja przewidywała budowę monitoringu, oświetlenia, przyłączy elektrycznych, w tym nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej.

Prace są już na ukończeniu. Wszystkie elementy zostały zamontowane i trwają ich testy. Jeszcze na początku tego roku wykonano pierwsze przęsła stałe kładki. Natomiast uchylne przęsło jeszcze docierało we fragmentach na ciężarówkach do Gdańska z fabryki w Zawierciu. Sam montaż kładki rozpoczął się w maju z użyciem pływającego żurawia.

Gdy wszystko dotarło na miejsce, wreszcie pod koniec maja mieszkańcy i turyści mogli zobaczyć, jak przęsło kładki się unosi. Obiekt widać z wielu miejsc nie tylko w centrum Gdańska.

Parametry techniczne obiektu:
  • długość całkowita: 70,5m
  • szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m 
  • rozpiętość przęsła zwodzonego: 40,5m
  • kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
  • wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m



Trzy silniki podnoszą kładkę

Serce gdańskiej kładki to dwa siłowniki hydrauliczne. Urządzenie pochodzi z Holandii. Jest ono dostosowane do pracy w warunkach morskich - zasolenia. Pracuje także w temperaturze od -25 do +45 stopni Celsjusza. Tłoki siłowników są nierdzewne, pokryte warstwą chromu i wyposażone są w zgarniacz lodowy na dławicy.

Siłownik pracuje dzięki trzem silnikom elektrycznym, które podpięte są do dedykowanych linii energetycznych o napięciu 400 V. Całość waży 4,5 tony, czyli tyle, ile waży jedno pancerne BMW zakupione niedawno przez Biuro Ochrony Rządu. Do siłowników trzeba jeszcze wpompować 3,2 tys. litrów oleju.

Kładka ma też silnik zapasowy do siłownika, gdyby popsuły się wspomniane trzy. Ma ono moc 50 kW. Z racji tego, że jest słabszy kładka będzie zwodzona w czasie 20 minut.

To pracownik obsługi kładki będzie decydował o podnoszeniu lub opuszczaniu kładki. Będzie to robił za pomocą pulpitu sterowniczego, na którym wyświetlają się podstawowe parametry pracy silników, siły wiatru czy też położenia przęsła.

Obsługa zanim otworzy kładkę musi wykonać szereg czynności. Przede wszystkim zamknąć bramki, upewnić się, że nikogo nie ma na kładce, czy też zwolnić rygle blokujące samo przęsło. Dopiero wtedy będzie można zwodzić kładkę.

Parametry techniczne napędu kładki
  • moc głównych silników elektrycznych - 3 x 75 kW
  • ciśnienie maksymalne 28MPa
  • napięcie zasilania: 3 x 400V, 50 Hz
  • gabaryty [dł./szer./wys.] - 3200x4350x2000
  • masa ca. 4500 kg + olej 3200 l


  • Siłownia kładki na Ołowiankę.
  • Sterownia kładki.
  • Siłownia kładki na Ołowiankę.

Ruch pieszy i żegluga przy kładce

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej. Ruch pieszy po kładce, jak i jej unoszenie dla żeglugi ma być bezpłatne. Miasto znalazło firmę, która za ok. 35 tys. zł miesięcznie będzie obsługiwać obiekt przez całą dobę.

Harmonogram zakłada podnoszenie kładki co godzinę od godz. 7 do 23. Do 16 czerwca kładka ma być unoszona dla żeglugi co godzinę od 7:10 do 22:10. W takiej pozycji obiekt ma pozostawać zawsze 30 minut. Potem na 30 minut kładka ma być opuszczana. Do dnia oficjalnego otwarcia kładki w nocy nie będzie możliwości jej otwierania na żądanie.

Uniesienie, jak i opuszczenie obiektu podczas normalnej pracy powinno trwać około 2 minut trzeba tu jednak doliczyć czas zamknięcia bramek dla pieszych, zejścia samych pieszych z kładki, czy po prostu zwolnienia rygli - całość może trwać nawet 4 minut. Jeśli wiatr przekroczy siłę 50 km/h (ok. 15 m/s) przęsło ze względów bezpieczeństwa nie będzie się unosiło.

Parametry żeglugowe:
  • światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25 m (kładka zamknięta) 2,5 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
  • światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m


Ruch żeglugowy przy kładce na Ołowiankę. Ruch żeglugowy przy kładce na Ołowiankę.
Nowy szlak pieszy i rowerowy

Po otwarciu kładki ruszą na nią piesi. Ci głównie przejdą Ołowianką. Na chwilę obecną, schodząc z nowego obiektu i skręcając w prawo za Filharmonią mamy chodniki obustronne aż do końca wyspy, czyli do mariny na ulicy Szafarnia. Stamtąd dojdziemy na deptak w ciągu ul. Stągiewnej.

Kładka przyciągnie też rowerzystów. Skróci im się o ok. 600 metrów trasa od ul. Siennickiej do ul. Podwale Staromiejskie. To dużo, więc chętnych nie zabraknie. Sęk w tym, że na razie nie prowadzą do kładki na Ołowiankę żadne ścieżki rowerowe. Ulica Wiesława i ul. Na Stępce, które stanowią najbardziej dogodny dojazd do kładki, są brukowane. Jazda tam rowerem to raczej nie jest przyjemność.

Wszystko wskazuje na to, że w pierwszych dniach od otwarcia kładki trudno będzie nią przejechać rowerem z uwagi na tłum pieszych, dlatego zalecamy prowadzenie tam rowerów.

Nowe piesze i rowerowe szlaki po otwarciu kładki. Nowe piesze i rowerowe szlaki po otwarciu kładki.

Miejsca

Opinie (132) 7 zablokowanych

  • (1)

    35koła/mc ??? Pracownicy 3 razy 3000brutto to 9000 resztę przytuli prezes firmy. Jakby zapłacił po 5 i tak ma 20. Ale nie Cayenne musi być.

    • 10 21

    • Polska internauta przebiegła internauta. Błyskawicznie zobaczy interes. Szkoda, że znowu ktoś go ubiegł. To tacy fachowcy, których pokazują w 'Usterce". Za te same pieniądze podejmą się każdej pracy.

      • 1 1

  • Pasudna! (3)

    Jaka ta kladka jest paskuda! O jaka brzydka... o jak nie pasujaca do historycznego zabytkowego miejsca. Koszmar.

    • 13 26

    • Tak , mozna by przerobic Żuraw do napędu a Ty byś chodząc po kole napędzała podnośniki.

      • 8 2

    • To historyczna zabudowa nie pasuje do miasta XXI wieku, które powinno być przyjazne i wygodne dla obecnych mieszkańców a nie XIX wiecznych Prusaków.

      • 1 3

    • paskudna?

      ciekawe jak ty wyglądasz - ale pewnie sobie się podobasz

      • 1 2

  • Jestem ciekaw ile weźmie szaman za skropienie kawałka blachy wodą ? (3)

    Obstawiajcie.

    • 21 7

    • (1)

      co łaska 500.

      • 4 1

      • Co łaska nie mniej niz 2000

        Za 500 to w seminarium tylko robią

        • 1 0

    • ciekawsze jest to że przed smiercią

      to prawie wszyscy lecą do szamana, podobnie jak na cmentarzach ciężko znaleźć grób bez krzyża. Nawet zajadli komuniści wymiękają.

      • 5 0

  • Jesli dobrze rozumiem - chętni piesi będą czekać pół godziny (5)

    aż przepłynie kilka tych plastikowych "łódek" gadżetów, 2 kajaki i mały jachcik - a jak nic nie przepłynie to też będą cierpliwie czekać i podziwiać widoki przez 30 minut, zamiast przejść dużo szybciej kawałek dalej przez zielony most?
    To chyba jaja jakieś... :)

    • 15 15

    • (2)

      A co, taki wysoki jesteś, że głową z kajaka będziesz o kładkę haczył i musisz czekać na otwarcie?

      • 6 4

      • (1)

        Kompletnie nie zrozumiałeś; nie mam tam zamiaru przepływać - tylko przechodzić, jak już.
        I tak jak większość ludzi (pomijając efekt nowości na samym początku), nie będę stał i czekał 30 czy 20 minut aż to się opuści - mimo że przez pół godziny nic nie przepłynęło, ani nie miało zamiaru.

        • 0 0

        • To idź dookoła

          • 0 0

    • (1)

      Dokladnie. Powinna byc podnoszona gdy zbierze sie kilka jednostek plywajacych.

      • 6 1

      • Wystarczy jedna większa i można podnieść - ale ile czasu potrzebuje nawet kilka jednostek by przepłynąć pod tym mostkiem - pół godziny ???
        Nie rozumiem...

        • 1 0

  • Hoyer dostarczyl silniki elektryczne, (8)

    Rexroth pompy hydrauliczne. Czy Polska nie produkuje wlasnych takich elementow wyposazenia?

    • 12 12

    • Nie

      • 5 0

    • (2)

      Kiedyś w Eblagu był poniemiecki most zwodzony i w celu podniesienia starszy dziadek kręcił korbą.

      • 2 1

      • (1)

        I co z tym dziadkiem ? Urwałeś opowieść w najbardziej interesującym momencie.

        • 1 1

        • Juz chyba nie ma tego dziadka miedzy nami.

          • 0 0

    • Produkowała

      kilkaset metrów od tej kładki, w Hydrosterze.

      • 6 0

    • a w czym problem??

      załóż firmę, zatrudnij ludzi, opłać im składki zus i zacznij produkować pompy. Czy to takie trudne?

      • 0 0

    • Nasz przemysł?

      Po Hydro Sterze została kupka gruzu,300 metrów na południe.

      • 1 0

    • Pewnie że produkuje

      Tylko jakoś nie potrafi przekonać Komisji Przetargowej

      • 0 0

  • Bor (1)

    Rządowa BMW waży 4 tony? Myślalem, że maksymalnie z 2,5t.

    • 3 5

    • Tyle ile myślałeś,

      to waży pusta, a z politykiem jedynie słusznym tyle właśnie!!!

      • 0 0

  • (1)

    Taa dojde tam albo dojade rowerem i bede pol godziny czekal na otwarcie. Szybciej bedzie po staremu dookola

    • 5 3

    • Prawidłowo kumasz. Nikt ci nie zabrania jeździć po staremu. Tak samo jak nikt nie zmusza do jazdy pendolinem gdy można towarowym.

      • 2 3

  • nowa atrakcja, ale ja bym jednak nie kierował turystów w okolicę ulicy Na Stępce (2)

    Mogą pomyśleć, że u nas jeszcze się wojna nie skończyła ...

    • 17 4

    • (1)

      Kiedyś na poważnie rozważano koncepcję, czy nie zostawić Głównego Miasta w ruinie aby kolejne pokolenia mogły zobaczyć jakie są konsekwencje wojny.

      • 4 1

      • I tak powinno się pozostawić Wyspę Spichrzów

        a nie budowac tam kolejne burdele wyrąbane wysokością w kosmos.

        Wojewódzki konserwator, o przepraszam, masakrator zabytków powinien za to iść siedzieć.

        • 0 0

  • Miasto znalazło firmę, która za ok. 35 tys. zł miesięcznie będzie obsługiwać obiekt przez całą dobę. (1)

    Taniocha, naprawde.
    Mogliby wziac i 50 000, a i tak by dostali.

    • 3 2

    • Spoko i tak dostaną. 35 to jest tak na początek, potem będzie wyrównanie.

      • 0 3

  • Prędkość wiatru

    Ile wynosi "Graniczna prędkość wiatru"? Czy jej przekroczenie powoduje wstrzymanie pracy kładki? Jest taka czerwona kontrolka na tablicy.......

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane