• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska

Ewelina Oleksy
28 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak może wyglądać nowa zajezdnia autobusowo-tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej. To na razie tylko koncepcja, ostateczny kształt poznamy, gdy gotowy będzie projekt.
  • Tak obecnie wygląda teren, na któym powstać ma nowa zajezdnia na Ujeścisku.

Wkrótce powinny rozpocząć się prace nad miejscowym planem, który umożliwi budowę zajezdni autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Warszawskiej. w Gdańsku. Proces przeprowadzenia całej inwestycji potrwa co najmniej 3,5 roku. Po otwarciu nowej bazy, zlikwidowana zostanie zajezdnia przy al. Hallera.



Czy zajezdnia na południu Gdańska jest potrzebna?

Nowa zajezdnia dla autobusów i tramwajów powstanie na działce kupionej przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje za blisko 18 mln zł. Po jej wybudowaniu zlikwidowana zostanie baza dla autobusów przy al. Hallera, bo jak tłumaczył już w 2017 roku Maciej Lisicki, prezes GAiT: "nie ma sensu utrzymywać zajezdni blisko atrakcyjnego terenu pasa nadmorskiego, który można przeznaczyć na coś dla ludzi". Teren zostanie więc wystawiony na sprzedaż.

Czytaj też: Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Dzięki ulokowaniu nowej zajezdni w pobliżu skrzyżowania istniejącej al. Pawła Adamowicza i planowanej Nowej Warszawskiej, ograniczone mają zostać tzw. puste przejazdy poranne i wieczorne, które odbywały się z i do zajezdni na al. Hallera.

Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej

Teren pod zajezdnię obecnie stoi pusty



Obszar, który na mocy uchwały, jaka będzie głosowana na sesji 30 stycznia, ma zostać objęty planem zagospodarowania przestrzennego ma blisko 38 hektarów i jest dużo większy, niż teren pod samą zajezdnię, który ma mieć około 8,5 hektara. Całość, którą obejmie plan, leży między ul. Jabłoniową, terenami od południa przylegającymi do al. Armii Krajowej a osiedlem Słoneczne Wzgórza na ul. Kołodzieja. Granicami planu jest też objęty pas terenu po południowej stronie ul. Warszawskiej. Obecnie teren jest w większości niezagospodarowany, ale w niedalekiej przyszłości ma się to zmienić.

- Celem sporządzenia planu jest określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, które umożliwią określenie zakresu rezerwy terenu niezbędnego do realizacji celu publicznego, czyli zajezdni autobusowej i tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym usługami komercyjnymi - czytamy w uzasadnieniu uchwały w tej sprawie.
Nowy plan dla tego terenu ma też:
  • dopuścić na części terenów przeznaczonych pod zabudowę usługową, również zabudowę mieszkaniową, wielorodzinną,
  • zlikwidować rezerwę terenową pod strażnicę pożarną, ze względu na jej realizację w sąsiedztwie,
  • ustalić obsługę drogową terenów położonych po północnej stronie ul. Warszawskiej.


Czytaj też: Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Przygotowanie i realizacja potrwają 3,5 roku



Spółka GAiT udostępniła nam wizualizację nowej zajezdni - projekt nie był wcześniej upubliczniany.

- Program funkcjonalny nowej zajezdni autobusowej ma być pełnym odzwierciedleniem dotychczasowej zajezdni autobusowej. Dodatkowo zajezdnia dostosowana będzie do obsługi autobusów zeroemisyjnych. Natomiast na terenie zajezdni tramwajowej znajdować mają się docelowo miejsca postojowe dla tramwajów i urządzenia związane z ich codzienną obsługą. Tu stacjonować będą na co dzień tramwaje obsługujące tzw. górny taras. Natomiast główna obsługa techniczna tramwajów realizowana będzie, jak dotychczas, w zajezdni tramwajowej Wrzeszcz - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
GAiT nie podaje na razie ani konkretnego terminu rozpoczęcia inwestycji, ani jej kosztów i czasu realizacji. Jak tłumaczy Dobrowolska, poprzedzić musi to uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego, a następnie: opracowanie projektu wykonawczego, uzyskanie pozwolenia na budowę, przetarg na realizację. W sumie może to trwać ok. 3,5 roku.

- Szacowany czas przygotowania zamówienia to około pół roku, opracowania projektu - ok. 1,5 roku, budowy - ok. 1,5 roku. Określenie kosztów realizacji inwestycji będzie przedmiotem projektu wykonawczego - mówi Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • Redakcjo proszę podajcie za ile została sprzedana działka na Hallera (2)

    • 52 7

    • Jeszcze nie została (1)

      Dopiero pójdzie pod młotek jak wybudują te nowa zajezdnie.

      • 6 3

      • raczej nie,

        najpierw GAIT sprzeda swój teren, bo deweloper już nóżkami przebiera, a potem miasto (nie GAIT, który jest spółką!) będzie szukać kasy na kupno nowej działki i budowę nowej zajezdni. A do czasu wybudowania nowej, pewnie GAIT będzie płacił za dzierżawę terenu przy Hallera, tak jak było z salonem Hondy

        • 4 1

  • No to południe stanie całe już jest armagadeon a kiedy będzie zajezdnia autobusy będą się przebijać na dół to masakra

    • 33 6

  • Warszawska to południe? (2)

    Południe to Hokejowa... coś wam się poj...ło.

    • 8 20

    • Nie durniu może powiesz ze centrum

      • 10 2

    • Poludnie to Lipce i Sw Wojciech

      • 7 2

  • Tak może tez nie wyglądać.

    • 5 0

  • Czemu Lisicki martwi się o "ludzi" będąc prezesem GAiTu? Zawsze mówiłem że jak on przyszedł do Gaitu to z misją do wykonania! Deweloper sobie poczyna co chce a marionetki tańczą....

    • 47 2

  • A parking?!

    Park&ride duży szkieletor albo dwa od razu zdudowac! Słowa o tym nie ma w tekście.

    • 12 1

  • Opinia wyróżniona

    W takim wypadku Nowa Warszawska oprócz tramwaju potrzebuje drogi (8)

    Teraz autobusy się na niej ledwo mieszczą na podwójnym rondzie, a po otwarciu zajezdni ruch się jedynie nasili.

    • 212 18

    • Oczywiście że tak, do roboty urzędasy.

      • 9 5

    • niech Robyg wybuduje (1)

      oni kupią za grosze starą zajezdnię

      • 37 4

      • Już kupili

        • 10 1

    • 2 do przodu ,jeden do tyłu (1)

      Niestety nie wiedziano to przed projektem linii trawajowej ...więc trzeba będzie zrobic nowy projekt ...kaska znowu leci z kieszeni podatnika przy nastepnym projekcie ( jakby nie można było byc trochę dalekowzrocznym i zrobic tego za jednym razem ) .Co prawda na AK/Łostowicka/Havla zrobiono nasyp ale wiaduktu już nie.......i tak wygląda planowanie i realizacja w naszym mieście

      • 13 8

      • Projekt pętli tramwajowej był wiele razy poprawiany..

        Nawet w trakcir realizacji inwestycji. To jeden z powodow dlaczego całość jest opozniona- miasto było niezdecydowane jak to wszystko ma wyglądać ;)
        Z reszta pisali o tym nawet na trójmieście... Wiec nie wcisnąć takich kitów Panie Ściema x)

        • 7 3

    • (2)

      A może buspas? Albo wręcz torowisko w podobnym typie jak na Warneńskiej?

      • 4 3

      • Malowanie buspasow to w sledziowni. U nas sie buduje. (1)

        • 1 2

        • Buduje, na przykład buspasy

          • 0 0

  • Co dzień czuję się okradany ! (3)

    Jako mieszkaniec Gdańska codziennie czuję się okradany, ponieważ codziennie czytamy o sprzedaży wszystkiego deweloperom, którzy bezustannie zalewają nowo pozyskane tereny ogrodzonym betonem, pozbawiając nas drzew, terenów zielonych,. A teraz znów zajezdnia. Oczywiście prezent dla dewelopera. Dlaczego nowy nabywca terenu nie partycypuje w budowie nowej zajezdni ? Oczywiście najlepiej zlikwidować za "nasze" pieniądze starą zajezdnię "za nasze" wybudować nową. Nie pytać nas o zdanie sprzedając teren i pozwolić bez narzucania deweloperowi zabudowania tak jak on chce a nie tak jak życzy sobie miasto. Znowu pozwolicie na powstanie kolejnego osiedla zajezdnia 2 Robyga ??? Gdzie z sąsiadem okno w okno, zacienieniu, nie mają gdzie iść ani z wózkiem ani z psem.
    Grabieżcza, sprzedajna, krótkowzroczna i beznadziejna polityka miasta !

    • 71 8

    • czytaj ze zrozumieniem, to nie jest trudny artykuł (1)

      • 4 8

      • znowu ktoś uwierzył w zapewnienia miasta?

        Wystarczy obejrzeć plan miejscowy nr 0714, do którego wizualizację robił Robyg - zaprojektowane zagospodarowanie terenu niczym nie różni się od obecnej Zajezdni, no może trochę wyższa zabudowa przy skrzyżowaniu. Nic dla mieszkańców, kolejne odpychające blokowisko bez zieleni

        • 6 1

    • i te mieszkania, to głownie inwestycyjne

      jako 2-5-50te. W takim wypadku nie są potrzebne miastu, to zwykły rak

      • 4 0

  • Czy jest przewidziany parking? (2)

    Chętnie się będę przesiadać.

    • 8 1

    • Tak około 100 miejsc wyłącznie dla kadry kierowniczej ;) (1)

      • 0 0

      • a to pewna informacja , czy kolejny trol ?

        • 0 0

  • Inwestycja (1)

    Patrząc na to co ZKM a obecny GAiT wyprawia to z tą nowoczesnością ktoś się pomylił, no chyba, że stoi w 15 wieku. Efekty można podziwiać w zajezdni wrzeszcz, nie ma tam żadnych nowoczesnych sprzętów ani nic co ułatwia serwisowanie taboru. Wręcz przeciwnie sprzęt jak widać ciągle jest zacofany np, Unimog kupiony a stoi do niczego potrzebny, rozkładany ręcznie, dźwig też rozkładany ręcznie, większość urządzeń trzeba w 5 dźwigać. To jest ta nowoczesność. Hale skąpo wyposażone o ile można nazwać to wyposażenie. Popatrzcie na pracowników, ubrania z prl-u po kosztach. Ludzi coraz mniej a nikogo się na zaplecze nie zatrudnia. Nawet jeżeli ta nowa zajezdnia ruszy to kto tam będzie pracował?
    Posłuchamy o zajezdni tramwajowej bezobsługowej ?
    Piasek do tramwaju sam się nasypie ?
    Przeprowadzone zostanie OC na nadwoziu i podwoziu ?
    tramwaj sam pojedzie się zaparkować ?
    Drobne naprawy też same się zrobią ?
    Jak będzie trzeba zrobić coś poważniejszego to tramwaj będzie jechał z zajezdni do zajezdni na naprawę co jak kilka sztuk będzie czekać na poważną naprawę ?
    To będzie cmentarz tramwajowy.

    • 27 4

    • jak można kupować PESY-y dla bydła

      i opowiadać o XXI wieku? I zachęcać ludzi na przesiadkę na tramwaj?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane