• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska

Ewelina Oleksy
28 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak może wyglądać nowa zajezdnia autobusowo-tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej. To na razie tylko koncepcja, ostateczny kształt poznamy, gdy gotowy będzie projekt.
  • Tak obecnie wygląda teren, na któym powstać ma nowa zajezdnia na Ujeścisku.

Wkrótce powinny rozpocząć się prace nad miejscowym planem, który umożliwi budowę zajezdni autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Warszawskiej. w Gdańsku. Proces przeprowadzenia całej inwestycji potrwa co najmniej 3,5 roku. Po otwarciu nowej bazy, zlikwidowana zostanie zajezdnia przy al. Hallera.



Czy zajezdnia na południu Gdańska jest potrzebna?

Nowa zajezdnia dla autobusów i tramwajów powstanie na działce kupionej przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje za blisko 18 mln zł. Po jej wybudowaniu zlikwidowana zostanie baza dla autobusów przy al. Hallera, bo jak tłumaczył już w 2017 roku Maciej Lisicki, prezes GAiT: "nie ma sensu utrzymywać zajezdni blisko atrakcyjnego terenu pasa nadmorskiego, który można przeznaczyć na coś dla ludzi". Teren zostanie więc wystawiony na sprzedaż.

Czytaj też: Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Dzięki ulokowaniu nowej zajezdni w pobliżu skrzyżowania istniejącej al. Pawła Adamowicza i planowanej Nowej Warszawskiej, ograniczone mają zostać tzw. puste przejazdy poranne i wieczorne, które odbywały się z i do zajezdni na al. Hallera.

Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej

Teren pod zajezdnię obecnie stoi pusty



Obszar, który na mocy uchwały, jaka będzie głosowana na sesji 30 stycznia, ma zostać objęty planem zagospodarowania przestrzennego ma blisko 38 hektarów i jest dużo większy, niż teren pod samą zajezdnię, który ma mieć około 8,5 hektara. Całość, którą obejmie plan, leży między ul. Jabłoniową, terenami od południa przylegającymi do al. Armii Krajowej a osiedlem Słoneczne Wzgórza na ul. Kołodzieja. Granicami planu jest też objęty pas terenu po południowej stronie ul. Warszawskiej. Obecnie teren jest w większości niezagospodarowany, ale w niedalekiej przyszłości ma się to zmienić.

- Celem sporządzenia planu jest określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, które umożliwią określenie zakresu rezerwy terenu niezbędnego do realizacji celu publicznego, czyli zajezdni autobusowej i tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym usługami komercyjnymi - czytamy w uzasadnieniu uchwały w tej sprawie.
Nowy plan dla tego terenu ma też:
  • dopuścić na części terenów przeznaczonych pod zabudowę usługową, również zabudowę mieszkaniową, wielorodzinną,
  • zlikwidować rezerwę terenową pod strażnicę pożarną, ze względu na jej realizację w sąsiedztwie,
  • ustalić obsługę drogową terenów położonych po północnej stronie ul. Warszawskiej.


Czytaj też: Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Przygotowanie i realizacja potrwają 3,5 roku



Spółka GAiT udostępniła nam wizualizację nowej zajezdni - projekt nie był wcześniej upubliczniany.

- Program funkcjonalny nowej zajezdni autobusowej ma być pełnym odzwierciedleniem dotychczasowej zajezdni autobusowej. Dodatkowo zajezdnia dostosowana będzie do obsługi autobusów zeroemisyjnych. Natomiast na terenie zajezdni tramwajowej znajdować mają się docelowo miejsca postojowe dla tramwajów i urządzenia związane z ich codzienną obsługą. Tu stacjonować będą na co dzień tramwaje obsługujące tzw. górny taras. Natomiast główna obsługa techniczna tramwajów realizowana będzie, jak dotychczas, w zajezdni tramwajowej Wrzeszcz - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
GAiT nie podaje na razie ani konkretnego terminu rozpoczęcia inwestycji, ani jej kosztów i czasu realizacji. Jak tłumaczy Dobrowolska, poprzedzić musi to uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego, a następnie: opracowanie projektu wykonawczego, uzyskanie pozwolenia na budowę, przetarg na realizację. W sumie może to trwać ok. 3,5 roku.

- Szacowany czas przygotowania zamówienia to około pół roku, opracowania projektu - ok. 1,5 roku, budowy - ok. 1,5 roku. Określenie kosztów realizacji inwestycji będzie przedmiotem projektu wykonawczego - mówi Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • trzeba było za miastem tez stawiac wysokie budynki.bedzie duzo ludzi ale budujac metro z kilkoma odnogami ogarniemy borkowo , osowe , pruszcz i lotnisko z baninami itp. w centrum stacja przesiadkowa i wszyscy zadowoleni i usmiechnieci bo tak to wieś straszna

    • 1 1

  • Quiz (1)

    Małe pytanko-jak sądzicie co się stanie z terenem po zajezdni na Hallera???!
    Odpowiedzi:
    A-zostanie przeznaczony na tereny zielone dla mieszkańców,
    B-zostanie przeznaczony na jakąś Nową Szkołę, Przedszkole, Żłobek, Dom Kultury itp
    C-zostanie sprzedany jakiemuś Developerowi/ą?

    • 8 0

    • Quiz

      Ktoś, kto pisze "deweloperą", zamiast "deweloperom", to:
      1) nieuk
      2) półanalfabeta
      3) suweren wyklęty

      • 1 2

  • ja myślałam że ta zajezdnia juz powstaje, przeciez oniej pisali kilka lat temu

    prędzej sprzedadzą GAiT nim powstanie

    • 4 0

  • w Gdańsku wszystkie place, miejsca ( atrakcyjne) gdzie jest jeszcze jakis mały przemysł, manufaktura, lub skrawek zielony

    winny być oddane deweloperce z urzędu!
    im się po prostu należy!

    • 3 1

  • Tylko nie widzę tam parkingów. Zamiast pętli powinny być duże punkty przesiadkowe na obrzeżach dzielnic gdzie można wsiąść w tramwaj autobus zostawić tam samochód czy rower, nie mówiąc o tym że gdzieś na wysokości Traktu Św.Wojciecha powinno być też takie centrum przesiadki gdzie jest Autobus,kolejka i tramwaj z ogromnym parkingiem to by odciążyło trochę ulice Gdańska.

    • 0 1

  • A na AK zrobią bus pasa. Tak żeby miały jak dojeżdżać. Haaaaha

    • 2 1

  • A obecny teren zajezdni na Strzyży pewnie opanują deweloperzy. (1)

    Przy budowie linii PKM wycięto 20 tysięcy drzew, w tym wiele na Strzyży. W ramach rekompensaty dawny teren hurtowni "Okaz" mógłby stać się parkiem, zieleńcem itp. Ale Biuro (Niedo) Rozwoju Gdańska zlokalizowało tam wybieg dla piesków za 850 tys. zł. jako teren rekreacyjny dla mieszkańców. Reszta idzie pod zabudowę mieszkaniową.
    Nie czuję się psem.

    • 3 0

    • Zajezdnia na Strzyży

      Zajezdnia na Strzyży zostaje, na Warszawskiej będą stacjonować tramwaje, obsługujące nowe linie "górnego tarasu"

      • 0 0

  • Zajezdnia w spokojnej dzielnicy

    Aha! Czyli teren pasa nadmorskiego nie ma po co być zajęty przez zajezdnię autobusową bo można zrobić coś dla ludzi? Chodzi po prostu o pieniądze!!!! A czemu w spokojnej dzielnicy na południu Gdańska nie można zrobić czegoś dla ludzi? Zbudowana zostanie zajezdnia i z tego spokojnego osiedla zrobi się zatłoczony przez kilka set autobusów dziennie jadących z i do zajedni!!! To będzie dzielnica przemysłowa! No cóż ale dla pieniędzy robi się wszystko. Jak te autobusy mają tu jeździć jak drogi są wąskie i ledwo mieszczą auta i korki mieszkańców!

    • 2 0

  • "Skoro może tam być coś dla ludzi"?

    Np kolejne mieszkania od Robyg?

    • 0 0

  • to jest zachód gdańska nie żadne południe

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane