• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać nowa zajezdnia na południu Gdańska

Ewelina Oleksy
28 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak może wyglądać nowa zajezdnia autobusowo-tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej. To na razie tylko koncepcja, ostateczny kształt poznamy, gdy gotowy będzie projekt.
  • Tak obecnie wygląda teren, na któym powstać ma nowa zajezdnia na Ujeścisku.

Wkrótce powinny rozpocząć się prace nad miejscowym planem, który umożliwi budowę zajezdni autobusowo-tramwajowej w rejonie ul. Warszawskiej. w Gdańsku. Proces przeprowadzenia całej inwestycji potrwa co najmniej 3,5 roku. Po otwarciu nowej bazy, zlikwidowana zostanie zajezdnia przy al. Hallera.



Czy zajezdnia na południu Gdańska jest potrzebna?

Nowa zajezdnia dla autobusów i tramwajów powstanie na działce kupionej przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje za blisko 18 mln zł. Po jej wybudowaniu zlikwidowana zostanie baza dla autobusów przy al. Hallera, bo jak tłumaczył już w 2017 roku Maciej Lisicki, prezes GAiT: "nie ma sensu utrzymywać zajezdni blisko atrakcyjnego terenu pasa nadmorskiego, który można przeznaczyć na coś dla ludzi". Teren zostanie więc wystawiony na sprzedaż.

Czytaj też: Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?

Dzięki ulokowaniu nowej zajezdni w pobliżu skrzyżowania istniejącej al. Pawła Adamowicza i planowanej Nowej Warszawskiej, ograniczone mają zostać tzw. puste przejazdy poranne i wieczorne, które odbywały się z i do zajezdni na al. Hallera.

Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej Granice obszaru objętego projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Ujeścisko - zajezdnia autobusowa i tramwajowa w rejonie ul. Warszawskiej

Teren pod zajezdnię obecnie stoi pusty



Obszar, który na mocy uchwały, jaka będzie głosowana na sesji 30 stycznia, ma zostać objęty planem zagospodarowania przestrzennego ma blisko 38 hektarów i jest dużo większy, niż teren pod samą zajezdnię, który ma mieć około 8,5 hektara. Całość, którą obejmie plan, leży między ul. Jabłoniową, terenami od południa przylegającymi do al. Armii Krajowej a osiedlem Słoneczne Wzgórza na ul. Kołodzieja. Granicami planu jest też objęty pas terenu po południowej stronie ul. Warszawskiej. Obecnie teren jest w większości niezagospodarowany, ale w niedalekiej przyszłości ma się to zmienić.

- Celem sporządzenia planu jest określenie sposobu jego zagospodarowania i zabudowy, które umożliwią określenie zakresu rezerwy terenu niezbędnego do realizacji celu publicznego, czyli zajezdni autobusowej i tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym usługami komercyjnymi - czytamy w uzasadnieniu uchwały w tej sprawie.
Nowy plan dla tego terenu ma też:
  • dopuścić na części terenów przeznaczonych pod zabudowę usługową, również zabudowę mieszkaniową, wielorodzinną,
  • zlikwidować rezerwę terenową pod strażnicę pożarną, ze względu na jej realizację w sąsiedztwie,
  • ustalić obsługę drogową terenów położonych po północnej stronie ul. Warszawskiej.


Czytaj też: Budowa Nowej Warszawskiej droższa, niż zakładano

Przygotowanie i realizacja potrwają 3,5 roku



Spółka GAiT udostępniła nam wizualizację nowej zajezdni - projekt nie był wcześniej upubliczniany.

- Program funkcjonalny nowej zajezdni autobusowej ma być pełnym odzwierciedleniem dotychczasowej zajezdni autobusowej. Dodatkowo zajezdnia dostosowana będzie do obsługi autobusów zeroemisyjnych. Natomiast na terenie zajezdni tramwajowej znajdować mają się docelowo miejsca postojowe dla tramwajów i urządzenia związane z ich codzienną obsługą. Tu stacjonować będą na co dzień tramwaje obsługujące tzw. górny taras. Natomiast główna obsługa techniczna tramwajów realizowana będzie, jak dotychczas, w zajezdni tramwajowej Wrzeszcz - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
GAiT nie podaje na razie ani konkretnego terminu rozpoczęcia inwestycji, ani jej kosztów i czasu realizacji. Jak tłumaczy Dobrowolska, poprzedzić musi to uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego, a następnie: opracowanie projektu wykonawczego, uzyskanie pozwolenia na budowę, przetarg na realizację. W sumie może to trwać ok. 3,5 roku.

- Szacowany czas przygotowania zamówienia to około pół roku, opracowania projektu - ok. 1,5 roku, budowy - ok. 1,5 roku. Określenie kosztów realizacji inwestycji będzie przedmiotem projektu wykonawczego - mówi Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (332) ponad 20 zablokowanych

  • riki

    Jestem za przeniesieniem zajezdni !!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 22

  • (2)

    Można przenieść UM gdzieś koło Szadułek, bo teren na którym obecnie stoi jest także atrakcyjny.

    • 61 2

    • (1)

      Ja proponuję zakupić słownik ortograficzny

      • 1 2

      • a po co on komś z dysortografiom?

        to po pierwsze a po drugie nie zmieniaj tematu !

        • 3 0

  • Hala sportowa (1)

    A co z halą sportową? Czy na tym terenie nie miało powstać całoroczne lodowisko?

    • 21 2

    • całoroczne lodowisko chyba ma być za nową pętlą, po drugiej stronie zajezdni

      • 0 0

  • starą zajezdnię sprzedadzą za śmieszną kwotę, (5)

    po sprzedaży zmienią plan zagospodarowania i dopuszczą zabudowę do 17 pięter.
    skąd my to znamy:)

    • 48 2

    • b z d u r a (3)

      będzie przetarg też możesz w nim wystrtowac golasie

      • 0 9

      • Plan pod Robyga jest już zrobiony

        ma numer 0714, dopuszcza 13 kondygnacji, pokrycie zabudową do 80 procent, powierzchnia biologicznie czynna dla większości terenu to zero!, a w niewielkiej części działki 30 procent

        • 3 0

      • Zajezdnia to nie są grunty miejskie! (1)

        GAIT to spółka i sprzeda swoje działki komu i za ile zechce, jaki przetarg...

        • 0 1

        • to spółka miejska

          j.w.

          • 2 0

    • no to startuj w przetargu, zamiast jątrzyć

      okazja

      • 0 1

  • Lisicki...

    No tak, "na coś dla ludzi" - bo przecież autobusy są dla plebsu, ludzkiego planktonu, a dla ludzi to są ogrodzone osiedla, apartamenty na wynajem i gabinety implantologiczne. No i jak to jest, że miasto musi _kupować_ działkę pod zajezdnię?

    • 37 2

  • Teren atrakcyjny, trzeba przekazać ludziom, on jest bezczelny i ma ludzi za i**otów

    Dziwię się że ludzie chcą pracować w takiej firmie jak GAIT. Zarządzanie na poziomie PRL.

    • 25 2

  • Rozwój tramwajów tak ale tylko...

    w połączeniu z SKM na południe Gdańska z wariantem pierwszym czyli połączeniem z PKM w Karczemkach i powstaniem tzw Gdańskiego Ringu SKM. Tramwaje tyłko w powiązaniu z Siecią PKM/SKM stworzą sprawną komunikację miejską na miarę Europejskiej Metropolii. Same są zbyt powolne a trasy za długie. Widzę możliwość przesiadki z tramwaju na SKM za Lawendowym Wzgórzem. Tramwaje mogłyby dojeżdzać aż do Kowali i komunikować tamte osiedla z SKM zamiast wozić ludzi długą trasą do centrum...

    • 16 2

  • Oceń... (5)

    Ciekawe co na to mieszkańcy okolicznych posiadłości i zabudowań? Jak zobaczą pędzącą chmurę spalin uruchamianych 200 autobusów to maseczki ochronne będą obowiązkową codziennością! Nie mówiąc o zimie. Jeżeli natomiast uważacie, że poprawi to funkcjonowanie górnego tarasu pod względem komunikacji to raczej nic z tego. Myślę, że odległość od pozostałych krańców komunikacji miejskiej w Gdańsku będzie kumulować koszty- trzeba przecież dojechać gdzieś: Nowy Port, Oliwa, Wrzeszcz, a inną rzeczą podmienić niestrawne auto, np. w Sobieszewie...
    Ale nie można niczego przekreślać- pożyjemy zobaczymy!
    Miłego dnia.

    • 25 4

    • (1)

      Taa dzisiejsze autobusy kopca jak Jelcze i Ikaeusy. Czlowieku zejdz na ziemie

      • 3 4

      • no kopcą,

        wystarczy chwilę jechać za takim

        • 0 0

    • Jak rano tysiace sloikow odpala swoje zdezolowane Passaty to jest wiekszy syf niz na zajezdni o 4 rano

      • 4 1

    • Może nowe zapachy przykryją zapachy z Szadółek ;)

      • 0 0

    • Z normami euro 6 to ci bardziej sasiad z papierosem na balkonie zaszkodzi niz autobus

      • 0 0

  • wiadomo już który deweloper i za ile będzie stawiał kolejne blokowisko? (5)

    • 32 0

    • ten, który robił wizualizację (4)

      do planu miejscowego 0714 pokazującą możliwe zagospodarowanie terenu zajezdni i którego osiedle dziwnym trafem nazywa się..... tak! Zajezdnia, no co za przypadek

      • 10 0

      • b z d u r a (3)

        najpierw musi go kupić w przetargu a teren atrakcyjny więc bedzię ostra walka

        • 2 6

        • Górski też kupił Urząd Pracy w przetargu?

          • 6 0

        • jaki przetarg...

          to nie są działki miasta, tylko spółki GAIT - sprzedadzą je bez przetargu komu zechcą

          • 4 1

        • Wytrych - zamiana gruntu na mieszkania w szadolkach.

          W Gdansku nauczyli sie omijac przetargi. Wie cos o tym deweloper z Opackiej, ktory zreszta postawil pomnik wiadomo komu.

          • 5 0

  • czlowiek orkiestra

    pan lisicki to prawdziwy wizioner,ktory najpierw namieszal w referacie komunalnym a w nagrode teraz snuje wizje wielkiego reformatora w komunikacji-ot prawdziwy omnibus.Ciekawe gdzie nastepnie wyladuje i jakimi pomyslami nas obdaruje...

    • 30 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane