• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Minęło prawie 10 i dalej nic nie ruszyło

    A nawet Gdynia zapomniała całkowicie o tej drodzę

    • 1 0

  • "na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach." (5)

    - jeszcze trochę a przeczytamy o kibicach:)) Człowieka krew zalewa na tą rządową propagandę, tworzenie dodatkowych struktur pośrednich(GOM - po co Województwo, tylko jako organ POlityczny?) koszty utrzymania,..
    OPAT - tyle nadziei, prania mózgów obiecanek, spotkań. Wstyd i hańba!!!
    A żeby tego było mało to największym paradoksem jest to, że w Gdyni - chyba jedynym miejscu w Polsce, w którym kończą się aż trzy Transeuropejskie Korytarze Transportowe (drogowy, kolejowy i morski - a dojdzie lotniczy), nie ma sensownego ich łącznika.
    Panie Boże jeśli jesteś jak możesz patrzeć na coś takiego?

    • 3 7

    • Bezstronny (3)

      Pana Bóg nie jest od polityki, ani gospodarki. Zwłaszcza, że te sprawy dziś nie służą życiu cżłowieka, ale jedynie jego wygodzie i zachciankom.

      • 1 3

      • Najgorzej jak Bóg niektóry rozum odbiera (2)

        skądeś się urwał chłopie?
        A oszczędność paliwa, zwłaszcza na obwodnicach szybkiego ruchu. Zachowanie życia nas i naszych dzieci - najwięcej Polaków ginie na drogach - corocznie małe miasteczko.
        Do tego ekologicznie czystszy, bezpieczniejszy obszar. Ochrona korytarzy migracyjnych, przepustów, itd(ekologicznych) przy inwestycjach z udziałem zwierząt (DVC),.... w okresie rocznym ogromnie rosną oszczędności z powodu znikomych wypadków. Już nie wspominając o zdecydowanie mniejszych korkach, stresu,....
        Ciekawe co będzie jeśli od strony północno-wschodniej zablokują całkowicie budowę EJ?

        • 2 3

        • Beztronny (1)

          Jaka oszczędność paliwa? Jaka ekologia? Jakie zachowanie życia? Kto jest odpiowiedzialny za wypadki? Kosmici, a może ekolodzy znad Rospudy, a może drzewa zabijają ludzi? A może pijani rowerzyści. Nie za śmierć na drogach odpowiedzilani są ludzie-kierowcy. Czysta ekohipokryzja. O przejsćiach dla zwierząt mi nie mów, bo:
          a) Nie robi się ich
          b) Przejścia dla zwierząt stanowią jedynie balsam dla dusz technokratów, zwolenników rozwóju ekstenywnego, na zasadzie: zobaczie, robimy coś dla przyrody.
          Jakie to ma znaczenie skoro obszarów wolnych od ekspancji człowieka ubywa?
          Jedyną alternatywą jest rozwój zrównoważony, a nie zalewanie coraz większej powierzchnii asfaltem i betonem. Przecież za 20 lat OPAT i tak będzie zapchany. I co wtedy? OPAT II? Poszerzenie do 6 pasów? Po to tylko by wygodnie móc stać w korkach na Hel? Po jednej osobie w jednym aucie? To ma być rozwój? Dziękuję bardzo

          • 0 1

          • Obwodnica, którą się póżniej otacza zabudowaniami przestaje być obwodnicą.

            Tu się zgadzam. - jest głupota w planach zagospodarowania terenu. Jak jakąś drogę się buduje jako obwodnice to w jej otoczeniu nie powinno być terenów zabudowanych, lub powinny być one skomunikowane skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. U nas ogromnym nakładem buduje się obwodnicę, a później sprzedaje się teren niestety bardzo blisko niej - no i potrzebna jest nowa obwodnica starej obwodnicy. Przykład : kiedyś obwodnica trójmiasta miała być autostradą obecnie pobliskie tereny tak zabudowali- że już nią nie zostanie

            • 0 0

    • Bezstronny- Zygmunt Żmuda Trzebiatowski

      • 0 2

  • to by było piękne,

    może w końcu w lato nie było by takich korków od obwodnicy do redy, można by było spokojnie przejechać z gdyni do wejherowa ... daj boże ...

    • 1 0

  • (6)

    Oczywiście wszystko dwu pasmowe, za 5 lat znowu będzie stało zakorkowane... Po prostu Polska

    • 34 8

    • x

      Jakbyś się znał, to byś zauważył, że na większości trasy jest zostawione miejsce na trzeci pas w pasie dzielącym.

      • 0 0

    • Jak będziecie bydlaki jeździć wyłącznie lewym pasem, robić "przeplatanki", nie sygnalizować zmiany pasa i powodować kolizje - to wtedy TAK, będzie stało!

      • 10 2

    • marian (3)

      A ile wg ciebie powinno być pasm?

      • 2 2

      • (1)

        tak jak w Stanach gdzieś po 5-6

        • 2 9

        • A dla czego tylko 5-6

          a nie np. po 10? W końcu w stanach i tak są korki pomimo 5-6 pasm

          • 8 0

      • Wystarczy jedno pasmo... byle było widzialne!

        • 9 1

  • Po co Redzianom OPAT ? (5)

    Najbardziej na tej drodze skorzysta Rumia i Gdynia. Droga ta "przeora" Ciechocino i Betlejem, po to by w Pieleszewie połączyc się z droga nr 6. W pobliżu będzie również zjazd z będącego właśnie w budowie objazdu "Lesna-Cegielniana"
    Korki się przesuną z Gdańskiej na Wejherowską

    • 15 27

    • Za 20 lat nie będzie już Redy (1)

      Wchłonie ją Rumia-Janowo

      • 13 5

      • Twój mózg to już dawno coś wchłonęło :P

        • 2 1

    • Myślę, że nie

      ilość samochodów będzie taka sama, jedynie droga krótsza będzie, ominie Gdynię, Rumię i całe centrum Redy. a tam dalej dołączy się do Wejherowskiej i będzie dalej tak jak było.

      • 1 0

    • taa stoi sie od mc w rumii w sezonie, poza

      to w okolicach auchan lub swiatel na obwodowej reda stoi, i zadna cegielniana tu nic nie da.

      • 5 0

    • a malo masz swiatel na DK6 w Redzie? wlasnie wylot przy Puckiej skieruje Warszawiakow itp. na Hel, a Ty do domu wrocisz spokojnie 6-ką

      • 9 2

  • Tylko nie OPAT (10)

    Z punktu widzenia Redy, to miasto (mieszkańcy) w ogóle z tego nie skorzysta. Wręcz odwrotnie. Zwiększy się uciążliwość dla środowiska ruchu kołowego w tym rejonie i mieszkańcy Redy będą mieli zafundowany wzrost zanieczyszczenia powietrza (aerozole z met. ciężkimi , pyły i inne świństwa, przez co wzrost astmatyków będzie bankowy. Jedynie deweloper może mieć profity na rozwoju tej części miasta. Widzimy, że bezmyślnie ukierunkowany rozwój "miasta blokowiska" coraz bardziej będzie korkował ul. Obwodową w Redzie.
    OPAT to obwodnica Rumi, ale nie Redy. Poza tym zakorkowana zostanie droga już na Wejherowo. Mówienie o ułatwieniu dotarcia na Hel czy Władysławowo to bajki. Każdy kto krąży w okresie lata na Półwysep wie, że korki są też przed Puckiem, czy w Swarzewie. Ruch na samym Cyplu i tak jest za duży, a dwupasmówki nigdy tam nie będzie... Poza tym łamanie prawa przez parkujących na poboczu drogi na Półwyspie przy kempingach też coś znaczy.

    Bardzo dobrze że jest nacisk drogowców na Trasę Kaszubską, "która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni" - z tego skorzystają, przynajmniej zdrowotnie wszyscy mieszkańcy w/w miejscowości.

    • 5 7

    • taa male korki w redzie codziennie (6)

      a w sezonie stanie od rumi, rzeczywiscie nie skorzysta. sadze , ze komus trasa kolo domu przebiega to jest na nie...

      • 1 0

      • (5)

        Transport publiczny. Transport publiczny. I jeszcze raz transport publiczny. Ile osób podróżuje z Panem rano samochodem?

        • 2 0

        • really?? (3)

          Proszę zatem o wskazanie mi transportu publicznego z północno-zachodniej części Betlejem. Oczywiście bez konieczności marszu 2.5 km albo na przystanek SKM albo na przystanek MZK. W obu przypadkach, w okresie deszczowym po kostki w błocie. Bo innej możliwości NIE MA. Więc z łaski swojej nie pitol, bo pewnie sam do komunikacji publicznej masz najwyżej 100-200 m z buta i to chodnikiem.

          • 0 0

          • Klikacz (2)

            Ponieważ ropa naftowa jest obecnie najtańszym płynem na śwecie (tak, płynem, proszę przeliczyć, nawet wodę), przeto wiadomo, że wszystkim chodzi o to, aby zniszczyć transport publiczny, szczególnie kolej i żeby wszyscy jeżdzili samochodami, no i kupowali samochody. Żeby było jasno i śmiesznie za zniszczeniem koleji jest głównie Zarząd PKP. Ale to jedna sitwa, z politykami, dzinnikarzami i 95 polskiego społeczeństwa.

            • 0 0

            • Do Frustrata (1)

              No i jakie wnioski?
              Większość ludzi jest całym sercem za komunikacją publiczną, Problem tylko w tym, że skoro jej nie ma, to siłą rzeczy wybierają samochód, a nie wielokilometrowe wędrówki piesze.

              • 0 0

              • Klikacz

                Nie zgadzam się. Transport publiczny upada głównie dlatego, że wszyscy jeżdżą samochodami. Spójrz jak zmieniła się jakość transportu publicznego w przeciągu 20 lat. Oczywiście chodzi mi o komfort jazdy, a nie punktualność czy częstość kursowania. Ale większość ludzi na świecie woli stać w korkach i narzekać niż używać transportu publicznego. Głównym powodem jest wygoda dojazdu. Uważam, że gdyby transport publiczny był niesamowicie punktualny, czysty i tani to i tak nie miałby szans aby przyciągnąć większość samochodziarzy. To już taki atawizm tkwiący w człowieku. Nie chodzi mi o skutki ekologiczne, bo to akurat 99% ludzkości ma w d..., ale nawet o logikę. Ludzie wolą stać w korku i dojeżdżać 1 godz. do pracy niż kolejką, czytać gazetę lub książkę i dojeżdżać 40 min.

                • 0 0

        • anonimie

          Lepiej nie wypowiadaj tych słów, bo media, politycy i większość społeczeństwa polskiego cie zje. Ci ludzie poza samochodem świata nie widzą.

          • 1 0

    • dot . "Tylko nie OPAT"

      Redzianin popiera w całej rozciągłości Redzianina2.
      Masz racje TYLKO NIE OPAT !!!

      • 0 3

    • Bzdura za bzdura głupotę goni (1)

      • 2 1

      • Bardzo merytoryczna odpowiedź....

        • 1 1

  • Przedłużenie Kwiatkowskiego (2)

    Jak szalec to szaleć.
    Należy jeszcze dodać do projektu przedłużenie wiaduktu Kwiatkowskiego z Gdyni do Jastarni. Wybudować tunel przez obłuże i lotnisko a nad zatoką wybudować most łącząc Obłuże z Jastarnią. Cała Warszawka by miała prostą drogę na półwysep.

    • 4 1

    • Fajnie było by to też ująć

      W końcu skończyły by się korki do Władka. I Gdynia połączyła by ulica z półwyspem. Teraz dojazd z Gdynia na półwysep to co najmniej 1 godzina a tak było by 10 min i jesteśmy. Głosujmy Kto jest za połączeniem Gdyni z półwyspem mostem?
      JA

      • 0 0

    • Tak jest i 3 linie metra w Gdańsku, komnatę bursztynową na starym mieście itp

      • 0 1

  • Teraz najważeniejsze jest szyblie połączenie malborka,starogardu gdańskiego,tczewa itd. (2)

    Gdynia swoje pięć minut straciła.
    -----------------------------------------------------
    Czym się różni Gdańszczanin od Gdynianina ?
    Gdańszczanin mówi, że Trójmiasto to najpiękniejsze miejsce.
    Gdynian mówi, że najpiękniejsza jest Gdynia, reszta jest be.

    • 6 5

    • (1)

      Gdańszczanin mówi: dajcie nam pieniądze, bo będziemy palić opony

      • 2 1

      • Dlatego ja jako Gdańszczanin mówie: "Już żadnch interesów z Gdynią."

        Patrzymy na południe: Malbork, Starogard, Tczew.
        Wy chcecie sobie radzić sami i niech tak zostanie.

        • 0 1

  • ........

    Takie wszystko piękniutkie a co z ludźmi mieszkającymi prawie pod OPAT jakoś ich wykupić UMG nie chce.... zostaniemy jak na lodzie a władza ma to w poważaniu.... niech sobie OPAT puszczą inna trasą a nie przez budynki mieszkalne

    • 0 0

  • Szczurek jeśli ma pieniądze to powinien je dać Prezydentowi Gdańska, bo tenma duże wydatki i jeszcze większe potrzeby

    może jeszcze nałożą jak przed wojną cło za przejazd do Gdyni, albo kontrybucje.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane