- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (263 opinie)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (53 opinie)
- 3 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (25 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (264 opinie)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (858 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (88 opinii)
Tak powstają pociągi dla Pomorza za 1 mld zł. 8 pierwszych będzie kursować na SKM
W listopadzie przyjadą dwa pierwsze składy, a do końca roku kolejnych sześć. Wszystkie mają początkowo trafić na linię SKM. W sumie 31 składów kosztować będzie 1,1 mld zł.
Impulsy 2 dla województwa pomorskiego są produkowane w fabryce Newag w Nowym Sączu
Pierwszy skład oznaczony jako 31WEbb-009 jest już gotowy. Nie oznacza to jednak, że za moment pojawi się już na Pomorzu, by wozić pasażerów.
Trwają testy pierwszego nowego pociągu
Obecnie prowadzone są jazdy kontrolne oraz testy statyczne i dynamiczne. Jazdy odbywają się na torze testowym na terenie zakładu, jak również na liniach kolejowych z Nowego Sącza do Tarnowa czy Muszyny.
- Pierwsze dwa pociągi dojadą na Pomorze już w listopadzie, a kolejnych sześć do końca roku - przekonuje przedstawiciel NEWAG-u.
Te pojazdy zostały częściowo zakupione z unijnego dofinansowania, które pozyskała PKP Szybka Kolej Miejska już w 2018 roku.
Skład będzie mógł pomieścić prawie 500 osób, w tym około 140 na miejscach siedzących. Miejsc rowerowych będzie 16.
Pierwsze składy trafią do SKM, ale tylko czasowo
Choć powstające obecnie składy mają charakter regionalny (m.in. rzadziej rozmieszczone drzwi), początkowo trafią do SKM Trójmiasto i będą obsługiwać trasę Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.
Gdy jednak Newag dostarczy składy przeznaczone do obsługi ruchu aglomeracyjnego czyli miejskiego, te dostarczone wcześniej wyjadą na inne trasy kolejowe na Pomorzu, w tym na linię PKM.
Od 36 do 45 nowych pociągów do 2026 roku
- Do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A chcę przypomnieć, że samorząd województwa pomorskiego podpisał też umowę na budowę czterech 3-członowych pociągów hybrydowych - mówi Mieczysław Struk marszałek województwa pomorskiego. To nie wszystko. - Jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to NEWAG wybuduje dla nas dodatkowych 9 pociągów
W sumie województwo wzbogaci się o co najmniej 36, a może nawet 46 pociągów.
Opinie wybrane
-
2023-10-10 23:56
Czemu oni nie mogą się trzymać jednej kolorystyki we wnętrzu? (10)
Z zewnątrz jest ok, ale we wnętrzu nie ma żadnej konsekwencji. I mówię tylko o tych, które należą do województwa (Polregio ma prawo ze swoimi robić co chce). Więc teraz mamy pociągi, które są w środku: zielone, żółte, szare, srebrne, niebieskie. Ostatnio to ujednolicono i w nowych stosowano pomarańczowy, a teraz nagle pojawiają się nowe pociągi, a wszystkie stojaki i poręcze wymalowali na czerwono. No przecież to kiczowate jest.
- 48 32
-
2023-10-16 06:11
Co ten ma za problem. Luuudzie
- 1 0
-
2023-10-11 07:52
Wszystkie od pewnego maja tę samą kolorystykę wnętrza
PESY kupione na PKM (10 lat temu) są we wnetrzu takie jak te impulsy na zdjeciu
- 6 0
-
2023-10-11 07:01
To jest dopiero dramat (1)
No istny dramat z pierwszego świata i co jeszcze uchwyty nie sa wegańskie i 5G zamula bo tiktok 3ms dluzej sie odpala.
- 6 10
-
2023-10-11 11:29
Ok boomer
- 3 1
-
2023-10-11 06:39
Kolor
Faktycznie kolor jest najważniejszy
- 11 10
-
2023-10-11 06:49
Liczy się tylko spójny wygląd zewnętrzny (4)
W środku nież sobie każdy będzie w innym kolorze- fajnie, ciekawie, nieszablono. Ale rozumiem, że nieodrodni spadkobiercy postsowieckiej uniformizacji nie są gotowi na taką "rewolucję".
- 9 7
-
2023-10-11 09:28
To się nazywa unifikacja (1)
I wbrew pozorom komuchy to dobrze wymyślili. Dzięki temu każdy pociąg na naszej przepięknej SKM jest identyczny
- 3 1
-
2023-10-11 13:12
Unifikacja ułatwia też wymianę typowych elementów. Ten chaos w pociągach SKM musi być niezłym wyzwaniem dla pracowników zajmujących się utrzymaniem taboru.
- 3 0
-
2023-10-11 07:10
W PL odejście od "postsowieckiej uniformizacji" kończy się pastelozą blokowisk. (1)
- 11 3
-
2023-10-11 08:45
już nie, obecnie stosuje prawie wszędzie się dużo bardziej stonowane kolory, chyba niektórzy dojrzeli i nie malują jak dzieci.
- 1 3
-
2023-10-11 09:42
Pociągi (7)
Pamiętam dobrze , kiedy jeździłem do szkoły jeszcze starym poniemieckim taborem z lat 30 XX wieku to wagoniki krótsze o 1/3 od aktualnie używanych zestawów EN 57 miały 4 pary drzwi. Nie bylo problemu z wymianą pasażerów nawet w największym tłoku. Pewnie dzis mniej ludzi korzysta z SKM ale wtedy po wprowadzeniu zestawów posiadających 2 pary drzwi to była tragedia. Kilka razy nie udało mi się wysiąść na czas , zwłaszcza kiedy miałem miejsce siedzące a pośrodku tłum.
- 28 9
-
2023-10-11 18:50
Gdańsk - Wejherowo to długa trasa.
Te stare z taką ilością drzwi miały jedną wadę bo zawsze jest coś kosztem czegoś. One były przystosowane dla pasażerów stojących a lepiej chyba postać kilkanaście sekund przy drzwiach niż później stać całą drogę. W tamtych czasach pasażerów było kilka razy więcej niż obecnie.
- 3 1
-
2023-10-11 13:14
(1)
Te stare składy nie miały też stopni, a wysokość podłogi była dostosowana do wysokości peronów. Ogólnie to SKM od lat nie ma pociągów dostosowanych do ruchu aglomeracyjnego. A w jedynym nowym już od dawna nie używają wysuwanych stopni...
- 5 0
-
2023-10-30 16:58
Bo wydłuża to czas zatrzymania składu.
- 1 0
-
2023-10-11 11:13
EW60 (3)
W latach 90' też był aż jeden skład EW60, który miał po 4 pary drzwi na wagon. Niestety został porzucony, zaniedbany i ostatecznie trafił do Kolei Mazowieckich. Tam przerobiono go na dwie pary drzwi na wagon. Po prostu eksplozja mózgu.
- 11 1
-
2023-10-11 11:29
Nie jeden, a dwa. KolMazy skasowały mu te drzwi i teraz to prawie kibel. (2)
Za to z wysuwanymi stopniami, czyli łatwiej się wsiada na wysokim, ale na upartego można też na średnim peronie.
- 5 2
-
2023-10-11 13:50
(1)
Jeden, składał się z dwóch jednostek.
- 5 1
-
2023-10-30 16:57
Tyle, że jednostki były i są samodzielne. Obecnie EW60 może jeździć z EN57AKM.
- 1 0
-
2023-10-11 07:38
SKM już czas na konkretną poprawę (2)
Dla mnie przez 30 lat niewiele się zmieniło. Władze to wiedzą, ale powinno się zmienić w pierwszej kolejności:
1. ilość torów dla SKM - dwa oddzielne tory na trasie Gdańsk-W-wo
2. Zwiększenie częstotliwości w równych odstępach czasu
3. Duże (piętrowe) parkingi przy SKM
4. Punktualność
To zmieniłoby sytuacjęDla mnie przez 30 lat niewiele się zmieniło. Władze to wiedzą, ale powinno się zmienić w pierwszej kolejności:
1. ilość torów dla SKM - dwa oddzielne tory na trasie Gdańsk-W-wo
2. Zwiększenie częstotliwości w równych odstępach czasu
3. Duże (piętrowe) parkingi przy SKM
4. Punktualność
To zmieniłoby sytuację transportową aglomeracji zdecydowanie. Auta zostawałyby przy przystankach, a ludzie chętnie korzystaliby z dobrej SKM.
Koniec snu. Obudziłem się i do roboty ;)- 17 2
-
2023-10-11 13:22
Ale to właśnie 30 lat temu pociągi SKM jeździły co 7 minut ;)
- 3 0
-
2023-10-11 11:51
Wątpię, czy wrócą te czasy gdzie potrójny zestaw w godzinach szczytu pomiędzy Gdańskiem , a Gdynią dymał średnio co 7 1/2 minuty ,a do Wejhera co 15. Jak pomiędzy Gdynią , a Gdańskiem bujały się berlińczyki ( jeden nawet stoi w Kościerzynie) to było nawet co 6 minut. Część składów jeździła z Gdańska do Rumii. W Redzie była przesiadką na stonkę z
Wątpię, czy wrócą te czasy gdzie potrójny zestaw w godzinach szczytu pomiędzy Gdańskiem , a Gdynią dymał średnio co 7 1/2 minuty ,a do Wejhera co 15. Jak pomiędzy Gdynią , a Gdańskiem bujały się berlińczyki ( jeden nawet stoi w Kościerzynie) to było nawet co 6 minut. Część składów jeździła z Gdańska do Rumii. W Redzie była przesiadką na stonkę z ryflakami na Hel. A do Wejhera w głównym szczycie przewozowym było co 12 , poza szczytem 24 , a w święta i niedziele co 36 minut. A teraz to chyba jest co 15 lub 30. Ponoć był taki pomysł ,że ten pierwszy rodzynek od górali miał być odpowiednikiem Słonecznego ,tylko z nad morza.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.