• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje Nowa Wałowa w Gdańsku

Maciej Naskręt
27 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Aktualnie kończy się zbrojenie konstrukcji przyszłej estakady. Lada dzień rozpocznie się betonowanie.


Byliśmy na budowie ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Powstaje tam 200-metrowa estakada. By wykonać kolejne jej przęsło drogowcy zamkną na weekend ul. Jana z Kolna. Nowa Wałowa wraz z dojazdami ma być gotowa do kwietnia 2014 r.



W październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor chce wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Obecnie największe prace trwają przy budowie estakady nad ul. Jana z Kolna.

- Wykonane zostały podpory przyszłego obiektu. Aktualnie kończymy szalowanie i zbrojenie konstrukcji. Lada dzień rozpoczniemy betonowanie obiektu - mówi Bartosz Alejski, kierownik budowy ze spółki Budimex.

Wykonawcy pozostała także do wykonania podpora w świetle ul. Jana z Kolna.

- Z tego powodu w najbliższy weekend kierowcy mogą spodziewać się utrudnień w ruchu. Zmiana będzie polegała na całkowitym wyłączeniu ul. Jana z Kolna z ruchu w nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę - w godzinach od 20 do 6. Przez cały weekend, poza godzinami nocnymi, przejazd tą trasą będzie możliwy tylko w kierunku ulicy Marynarki Polskiej - mówi Dagmara Rozkwitalska ze spółki BPTO Infra.

Potem ze względu na wymagania technologiczne - przeprowadzenie próby obciążeniowej fundamentu po 28 dniach - wykonawca przystąpi do kolejnych etapów robót, czyli budowania dwóch ostatnich przęseł estakady nad ul. Jana z Kolna.

Równolegle, cały czas prowadzone są roboty przy budowie i przebudowie sieci infrastruktury podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz sieci gazowej i wodociągowej. Trwają również prace w zakresie budowy obiektów mostowych. Wraz z postępem robót przy budowie kanalizacji, prowadzone będą kolejne prace drogowe - m.in. wzmocnienia podłoża i budowa konstrukcji nawierzchni drogowej.

Czy partnerstwo publiczno-prywatne zapewnia wysoką jakość wykonania inwestycji?

Wykonawcy udało się także wykonać przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową przy Żółtym Wiadukcie od strony Bramy Oliwskiej. Pod drugiej stronie, czyli przy ul. Jana z Kolna trwa jeszcze przenoszenie infrastruktury podziemnej - rozebrany został w całości nasyp umożliwiający wjazd na Żółty Wiadukt.

Całość drogi ma być gotowa i udostępniona w kwietniu 2014 r.

Czemu ma służyć budowa Nowej Wałowej? Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych) umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak będzie wyglądać Nowa Wałowa po pierwszym etapie budowy.

Miejsca

Opinie (132) 3 zablokowane

  • most, stocznia od kilkunastu lat rozpieprza się sama

    i to skutecznie. Dzięki uprawianiu politykierstwa. W sąsiadującej za płotem Remontowej nie uprawia się politykierstwa i ta stocznia dobrze prosperuje. No a Gdańska ? Stacza się.

    • 3 1

  • A wy gnoje paskudne,co wysta z tego Gdanska zrobili !!!

    • 1 4

  • wjazd na estakadę jest potrzebny od Jana z Kolna a nie od Wałowej gdzie nie ma w ogóle ruchu. Szkoda kasy na taką inwestycję.

    • 4 3

  • 15

    drzewek i beton, beton, beton jak w głowach. a na betonie nic nie urośnie...

    • 2 5

  • Niektórzy chcą, żeby Gdańsk był zaściankiem

    • 3 8

  • (2)

    że rury zostaną napełnione powietrzem, przecież to są rury stalowe tzw. "spiro" i jest w nich powietrze, bo co ma być? A tak swoją drogą dziwne że zaprojektowano takie rury skoro od dawna tego się nie projektuje (zakazano) ponieważ nie ma do nich możliwości zajżenia

    • 1 2

    • Czy ty kiedyś widziałeś na oczy rury spiro, człowieku?

      Co do podpisu masz rację, ale sam się jakoś specjalnie nie wykazujesz.

      • 0 0

    • krytykujesz Naskręta

      ale z twoją inteligencją też nie jest za różowo...co miałeś na myśli przez zwrot "zajżenia"??

      • 2 0

  • Budować, budować, budować!

    • 5 4

  • a dalej

    następnym etapem rozwoju komunikacji w gdańsku będzie zajęcie części nowo wybudowanego pasa na ścieżkę rowerową, wycięcie całego pasa na przystanek tramwajowy czy autobusowy i na koniec "BARDZO INTUICYJNE" wymalowanie oznakowania poziomego. drogowskazów nie postawią, bo koń jaki jest każdy widzi.

    • 6 2

  • Chcę tylko przypomnieć (5)

    że droga tzw Nowa Wałowa na zatwierdzonym i obowiązującym "miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego" nr 1128, jest oznaczona nr 021-KD82.
    KD82 oznacza iż jest traktowana jako ulica zbiorcza i jest niższej rangi niż ulica oznaczona jako KD 83 czyli ulica główna, lub główna przyspieszona jak np. ul. Jana z Kolna.
    Reasumując, buduje się ulicę o parametrach znacznie przekraczających jej zakres ustalony w mpzp. Zatem albo nie wykonuje się wytycznych istniejącego mpzp czyli samowolka, albo wykonuje się drogę pod przyszłe poprawki planu ale póki co nie obowiązujące, czyli też samowolka.

    • 63 26

    • musi być perfekcyjny dojazd

      do świątyni ludzi ze styropianu za 7700 Euro (33 000 PLN)/mies +300 Euro (~1000 PLN)za jeden d*podzień w Brukseli.

      • 13 6

    • Niestety, nie jest to prawda (niestety, bo dobrze, gdyby była i gdyby Nową Wałową projektował ktoś Z GŁOWĄ).

      Ulice zbiorcze mogą mieć szerokość pasa do 3,5 metra w terenie zabudowanym i tu taki powstaje.
      Mogą mieć prędkość projektową do 60 km/h i tu na taką się buduje.
      Mogą być dwujezdniowe o dwóch pasach ruchu.

      Wszystko jest na styku górnej granicy normy, ale jest w normie.

      Natomiast nawet, gdyby nie było, to i tak wystarczyłoby zmienić plan i klasę drogi. Myślisz, że dla urzędnika to taki problem?

      • 12 0

    • Twój tekst mnie powalił. (2)

      Wywalili cię z pracy w urzędzie?

      • 12 15

      • Nigdy w urzędzie nie pracowałem, w żadnym! (1)

        Natomiast uwaga ma dotyczy samej inwestycji.
        Nie mam nic przeciwko temu, iż Nowa Wałowa jest budowana faktycznie jako droga KD83, ba to nawet bardzo dobrze, jednak można tu się skupić na samym pojęciu istnienia mpzp?!. Skoro bowiem, można nie respektować i łamać zawarte w mpzp ustalenia, to po kiego grzyba je tworzyć?????????????????.

        • 23 4

        • ZRID

          Ta droga jest realizowana ze specustawy i zapisy planu miejscowego nie obowiązują;)

          • 7 4

  • nOOO

    Panie Naskręt pierwszy artykuł o Nowej Wałowej w której nie miesza jej Pan z błotem - miło.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane