- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (483 opinie)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (407 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (253 opinie)
- 4 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (139 opinii)
- 5 Nie miał prawka i chciał oszukać system (54 opinie)
- 6 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (13 opinii)
Tak powstaje linia kolejowa do portu za ponad 300 mln zł
Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Gotowy jest most nad Martwą Wisłą , a także jedna z dwóch przepraw nad Motławą . Ułożone zostały fragmenty nowego torowiska. Inwestycja za 312 mln zł ma być gotowa latem przyszłego roku.
Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. Dzięki modernizacji przepustowość linii nr 226 wzrośnie trzykrotnie.
- Prace na linii kolejowej nr 226 toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Inwestycja powinna być gotowa w sierpniu 2016 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Jak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić. Ostatni raz na placu budowy byliśmy w czerwcu tego roku.
Budowa wiaduktów na Przeróbce
Na terenie Przeróbki powstają w sumie trzy wiadukty kolejowe. Konstrukcja pierwszego - nad ul. Sienną - jest już gotowa. Zakończyło się tam zagęszczanie gruntów przy przyczółkach. Niebawem ruszy jego wykańczanie.
Drugi obiekt - nad ul. Lenartowicza - jest gotowy w połowie. Druga jego część powstanie po przełożeniu ruchu na częściowy obiekt i demontażu starego wiaduktu. Trzeci wiadukt również położony jest nad ul. Lenartowicza , ale w ciągu torów do m.in. dawnego zakładu ZNTK. Obiekt przejdzie metamorfozę dopiero po przełożeniu ruchu na nowe tory.
Gotowy most nad Martwą Wisłą
Kończą się prace na moście kolejowym nad Martwą Wisłą. Trwa tam nanoszenie farby antykorozyjnej i okładzin tłumiących drgania i hałas. Obiekt jest już podwieszony. Wykonawcy pozostało usypanie tam tłucznia i ułożenie torowiska.
Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawiła się szerokość toru wodnego, która przy dotychczasowym moście wynosiła 11 metrów, a ma teraz 50.
Olszynka wielkim placem budowy
Duże zmiany zachodzą także na Olszynce. Tam między ul. Zawodzie a ul. Łanową rozebrano dwa tory. W ich miejscu niebawem zostanie wykonane nowe torowisko. Póki co wykonawca ustawił tam jedynie słupy sieci trakcyjnej.
Przy dotychczasowej nastawni powstaje nowe Lokalne Centrum Sterowania. Konstrukcja budynku jest gotowa. Trwa jego wykańczanie - m.in. ocieplanie. Zamknięty dla ruchu jest także przejazd kolejowy dla samochodów na ul. Zawodzie. Do 7 listopada (sobota) utrzymana będzie tam tymczasowa organizacja ruchu. Stąd w relacji do centrum kierowcy muszą jechać ulicami: Niwki, Modrą, Gęsią, Łanową i Na Szańcach.
Dwa mosty nad Motławą, pierwszy już gotowy
Przedsięwzięcie kolejowe obejmuje także przebudowę dwóch równoległych kratowych mostów nad Motławą na Oruni - przy ul. Olszyńskiej. Dotychczas wykonawcy udało się wyremontować północny obiekt. W tym samym czasie została też przebudowana konstrukcja toru, który przechodzi po zmodernizowanym moście.
Stary obiekt musi nieco poczekać na odświeżenie. Nastąpi to dopiero po przełożeniu ruchu na nowy tor, a tego na niektórych odcinkach jeszcze brakuje.
Problem z dofinansowaniem rozwiązany
Do końca 2015 r. inwestorzy muszą rozliczyć się z przedsięwzięć dofinansowanych środkami z funduszu POIiŚ. Niemal od samego początku pewne było, że przebudowa linii kolejowej będzie trwać kilka miesięcy dłużej. Wielu zastanawiało się, czy to nie zagrozi przedsięwzięciu.
Niedawno - pod koniec października - inwestor (PKP PLK) podpisał umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie dla inwestycji kolejowej do portu. Ustalono, że zostanie podzielone na unijne perspektywy finansowe. W pierwszej fazie inwestycja otrzyma ok. 150 mln zł z funduszu POIiŚ na lata 2007-2013. W kolejnej fazie (2014-2020) inwestycja zostanie dofinansowana kwotą ok. 80 mln zł.
Opinie (111) 1 zablokowana
-
2015-11-05 10:22
Przejazd kolejowy na ul. Zawodników? Czyżby znów wąskotorówka zamiast rynku? Ul. Zawodników kończy się 20 metrów za mostkiem na Olszynkę. Dalej jest nomen omen ul. Wąskotorowa.
- 1 0
-
2015-11-04 23:41
I tylko otwartym pozostaje pytanie, jak dostac się na wyspę rowerem lub pieszo... (2)
Tyle nowych mostów, a tylko jeden chodnik i brak ścieżek rowerowych. Kompletnie przespany temat.
- 7 5
-
2015-11-05 10:22
Słusznie
chętnie bym wyskoczył nie raz na Wyspę Sobieszewską, ale nie po tych dzikich poboczach i dookoła, niemal przez Stare miasto.
- 0 0
-
2015-11-05 00:28
Droga rowerowa jest. No może nie do końca bo już ją GPEC zniszczył ale może za 10lat naprawia.
- 3 0
-
2015-11-04 21:39
(3)
Ogólnie PKP to głęboka komuna...
Jako ciekawostkę podam fakt, że 2 razy wysłałem swoje cv na ich ogłoszenia, oczywiście doskonale spełniając wymagania,a być może nawet lepiej.
Ani razu sie nie odezwali.
Nie, nie jestem rozgoryczony i się żalę - mam przyzwoita robotę, ale taki eksperyment doskonale pokazuje jak tam to wszystko działa.
Doskonale też wiem jak tam się dostaje pracę więc szopka z ogłoszeniami jest żałosna.- 25 13
-
2015-11-04 22:22
ja rok temu wysłałem i dostałem pracę (1)
ale koksów nie ma i szukam nowej, ale fakt nepotyzm jest w 75%.
- 12 1
-
2015-11-05 07:44
podobnie w ...
podobnie w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, gdzie nawet na najniższe stanowisko trzeba mieć poparcie lokalnych władz PSL.
- 5 0
-
2015-11-05 02:41
A może jednak nie spełnił Pan wymogów I dla tego się nie odezwali.czasem zbyt duże kompetencje są utrudnieniem w poszukiwaniu
- 9 5
-
2015-11-05 07:26
Śledzie !
fetor ze śledzi :(
- 3 2
-
2015-11-05 07:02
Panie Naskręt na Oruni nie ma ulicy Olszyńskiej!
Za to nitka kolejowa prowadząca przez ulice Przy Torze i Równa do portu północnego podczas modernizacji zyska dwa przejazdy kolejowe w poziomie szyn z dodatkowymi rogatkami i sygnalizacją świetlną. Nikt nie zna obciążenia linii wiadomo iż pociąg zwiększą prędkość z 10km nawet do 60km. W ten sposób powstaje szlabanowa Wyspa kolejowa .. Niegowska, Smętna, Przy Torze, Równa i prawie połowa z 5tys. za torów Mieszkańców Oruni będzie "oblężona" szlabanami/torami przy zwiększonym ruchu kolejowym wraz z zwiększonymi prędkościami pociągów. Karetki będą jechać 20 minut i dłużej ... a może helikopterem ....
- 4 0
-
2015-11-04 23:39
Jak dawne zntk
Ten zakład nadal istnieje to tak jakby napisać dawna rafineria bo teraz jest lotos teraz jest Zntkim
- 4 1
-
2015-11-04 22:18
Rusek walnie Iskandrem i po zabawie (3)
- 3 7
-
2015-11-04 22:36
jaki rusek, jakim iskanderem, po co? (1)
- 4 1
-
2015-11-04 22:47
wystraszonym społeczeństwem łatwiej się rządzi ;)
- 6 1
-
2015-11-04 22:26
to znaczy
- 3 0
-
2015-11-04 22:35
Tak powstaje ??? (1)
przecież ta linia istnieje, została zbudowana przez poprzedni ustrój i funkcjonowała do końca lat 90 (drugi tor). Potem zaczął się rozbiór i rozkradanie kraju, teraz takie dumne tytuły. Kto będzie brylował na szklanym ekranie jako ten główny budowniczy tej oto nowej linii?
Zobaczymy, jakie ilości pociągów będą jeździły, bo to że będzie miała większą przepustowość jest oczywiste ale czy uzasadnione?- 9 5
-
2015-11-04 22:43
Drugiego toru nie było, a co do przepustowości to martwiłbym się raczej nie o to czy jest potrzebna tylko na ile taka wystarczy
- 5 5
-
2015-11-04 22:12
Pisiory do nory
Niepotrzebnie szczekacie już przy każdym artykule jaka to wszędzie tragedia. Gdańszczanie i tak nie wybiorą Jaworskiego na prezydenta
- 20 6
-
2015-11-04 21:46
Nie zaplanowano ścieżki rowerowej na starym moście, więc nie jestem tą inwestycją zainteresowany.
- 24 18
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.