• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • Na nie

    Zgadzam się z ostatnią opinią. Ta kolei będzie generować straty i to my mieszkańcy za to zapłacimy. W mieście jest wiele ważniejszych spraw do załatwienia. Chociażby poprawić infrastrukturę i komunikację miejską, wyjdzie taniej. Pamiętajcie o tym jak pójdziecie do urn na wybory.

    • 7 7

  • To co? Jeszcze przydalby się zintegrowany bilet

    w sensownej cenie...

    Ba jak na razie to widzę tu: 2/3 bilety kolejowe, i 2 bilety komunikacji miejskiej...

    Przesiadanie się na autobus tramwaj, bardzo proszę! Ale na jednym bilecie.

    • 13 0

  • video

    Kilka dni temu byłem na trasie powstającej linii. Wygląda to bardzo fajnie. Polecam filmik z terenu: youtube.com/watch?v=zXwSmrO0b-g&sns=em

    • 2 0

  • A ja bym to zrobił zupełnie inacznej! (1)

    Kazałbym wy budować te wszystkikie przy stanki, wia dukty, na sypy a potem niepuścił bym tam po ciągów pod pretekstem że zabardzo podgórkę i że niewjadą. Beka, conie?

    • 3 7

    • Nie śmiej się

      W Polsce (Gdańsku) to jest bardzo możliwe

      • 2 2

  • Śmiech na sali (3)

    "Przystanek Kiełpinek powstanie przy historycznym budynku dawnego dworca kolejowego symbolicznie łącząc kolejową tradycję z nowoczesnością"
    Jakie łączenie z nowoczesnością, skoro po torach będą spalinówki kursowały?? To raczej powrót do historii :P

    • 6 8

    • Co za bzdura. (2)

      Spalinowa trakcja na kolei jest akurat... najmłodsza stażem. No, ale niektórym trakcja spalinowa myli się z trakcją parową.

      • 6 0

      • A jesli tak, to po co elektryfikację robić? (1)

        Nie wystarczy taka trakcja spalinowa?

        • 1 1

        • To jest kwestia rachunku ekonomicznego.

          Elektryfikacja jest opłacalna po przekroczeniu określonego poziomu przewozów...

          • 3 1

  • A Obłuże,Oksywie?I dalej (2)

    uzależnieni od jednej sypiącej się estakady

    • 17 4

    • Zapytaj o to władze Gdyni.

      ...które nie były zainteresowane budową PKM na swoim terenie.

      W efekcie zostaje radość, że przynajmniej po już istniejących torach przez Wielki Kack pociągi z Gdańska dotrą do Gdyni...

      • 7 0

    • Dokładnie

      Miało być Obłuże, Oksywie, Nawet Lotnisko a tu co? Nic. Powinni zrobić jeszcze przystanek przy Małym Kacku. Niech chociaż doprowadzą kolej do Obłuża centrum. wtedy będzie można dojechać do takiego przystanku autobusami z pogórza i oksywia

      • 3 4

  • Przystanek Zaspa (12)

    Czemu nie będzie przystanku na Zaspie to nie rozumiem kompletnie....

    • 24 9

    • Może dlatego, że... (8)

      ...w tym miejscu tor już będzie szedł w górę na nasypie.

      • 6 2

      • Nie dlatego (3)

        Była koncepcja przesunięcia całego przystanku PRZED wiadukt drogowy, patrząc od strony Wrzeszcza. Wtedy wszystko by się elegancko zmieściło. Dlaczego nie jest to realizowane, nie mam pojęcia.

        • 6 2

        • Jaka byłaby wtedy odległość od Wrzeszcza? (2)

          jakieś 800 metrów... To nawet dla tramwaju niewielka odległość międzyprzystankowa, a to bedzie pełnowymiaowa kolej, a nie tramwaj. Po prostu nie busuje się przystanków tak blisko siebie, bo ten pociąg nie mógłby się rozpędzić nawet do 20 km/h. Potem wszyscy by marudzili, czemu to jedzie tak powoli na tym odcinku...

          • 4 0

          • 800 od przystanku Gda-Zaspa mozna przespacerować i (1)

            następne kilka kilometrów po Zaspie dla zdrowia, a jakże?
            Po to, aby się z powrotem cofnąć, ale już POmorską Koleją METROPOLITALNĄ:))

            • 1 2

            • A kto mówi o spacerach?

              Jazda pociągiem między tymi przystankami to minuta. MINUTA. Nawet jeśli wchodzi w rachubę jazda z Zaspy do Wrzeszcza i potem w drugą stronę, to razem są dwie minuty, plus może dodatkowe trzy na zmianę peronu we Wrzeszczu. Razem 5 minut. Nie buduje sie na kolejach przystanków, które miałby zaoszczędzić komuś 5 minut, to nie autobusy!! Koleje to określone rozmiary infrastruktury. Bardzo często przesiadka na stacji wężłowej oznacza przejechanie nawet kilku kilometrów po jednej trasie w dwie strony. A tu nie ma nawet JEDNEGO kilometra.

              • 8 0

      • na zaspie mieszka za dużo ludzi i na (3)

        dodatek jest doskonałe miejsce na nie drogie przystosowanie go do przystanku.
        Tu chodzi o wywalenie jak najwięcej kasy - jak zwykle gdy firmuje przedsięwzięcie Urząd Marszałkowski. Wszystko to samo co było z Giełda Rybną w Ustce, Renkiem i wielu, wielu innymi

        • 6 10

        • Przystanek Zaspa (1)

          Nie jestem tego pewny, ale jeszcze na wysokości przystanku Zaspa pod mostem nie będzie jeszcze nasypu. Chociaż kto wie..... Ja nie..

          • 2 0

          • Będzie się tam zaczynać.

            • 0 0

        • Ooo - niedrogie? To podaj dokładną lokalizację i oszacuj koszty

          • 2 1

    • Węzeł przesiadkowy....

      SKM, ZTM, PKM, PR, IC... to wszystko będzie we Wrzeszczu. A na Zaspę od Wrzeszcza jest zbyt mała odległość, nie da się robić takich węzłów co 800 metrów.

      • 3 1

    • Tu chodzi aby wydać miliony

      a wagony były puste, po to się na wsi buduje tak wypasione przystanki a na 40-stotys. Zaspie nic.
      Nawet średnio rozgarnięty to doskonale widzi, ale przeżyliśmy.... i przeżyjemy PO, szkoda, ze zapłacą te długi nawet nasi wnukowie.

      • 2 6

    • nie ma kasy na ten potrzebny przystanek a kolej jest tylko dla wybrancow na lotnisko

      • 5 15

  • DOJAZD Z TRASY [20] (3)

    Niech pomyślą aby do tej kolei był dobry dojazd autobusowy z trasy 20, bo z miejscowosci Miszewo, Miszewko, Tuchom, Tuchomek, i pobliskich nie ma poki co sensownego dojazdu autobusowego.

    • 6 0

    • Stacja Banino będzie miała dobre połączenie z 20 (2)

      Więc spokojnie będzie gdzie auto zostawić.

      • 3 1

      • Byleby w takim wypadku spory parking postawili. (1)

        Darmowy dla posiadaczy biletów miesięcznych, płatny dla wszystkich innych (tak by go nie zapchali okoliczni mieszkańcy), i już poranne korki od strony Kaszub zmaleją choć troszkę.

        • 2 0

        • Na filmiku jest parking 8:44

          wygląda na porządny i pewnie będzie bezpłatny dla wszystkich.

          • 1 0

  • Brawo (1)

    Klasa, naprawdę robi wrażenie. A władze miasta proszę tylko aby nie zwracały uwagę na rzesze sfrustrowanych życiowo malkontentów. Róbcie swoje, oby tak dalej!

    • 11 4

    • To akurat robi nie miasto a województwo.

      • 3 0

  • Przystanki kolei...

    Przystanki powinny być całkowicie zadaszone, a nie takie niby wiaty, które nie chronią pasażerów przed opadami deszczu lub śniegu.

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane