• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak zmienia się kanał Raduni

km
19 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zniknie 26 drzew znad Kanału Raduni
  • Obłożone cegłą licówką murki oporowe w Gdańsku Oruni.
  • Jeden z mostków w Św. Wojciechu dla osób mieszkających z drugiej strony kanału.
  • Ustawianie obrzeży drogi technologicznej w ŚW. Wojciechu.
  • Murki oporowe z betonu fakturowanego za mostkiem przy rozwidleniu Traktu i obwodnicy Św. Wojciecha.
  • Prace kafarowe w Lipcach
  • Czyszczenie dna Kanału. Demontaż umocnień z desek żelbetowych.
  • Przebudowany kanał i droga technologiczna w Gdańsku Św. Wojciechu.
  • Przebudowywany fragment Kanału Raduni.


Dzięki trwającej modernizacji kanału Raduni, w św. Wojciechu zaczęto układać drogę techniczną, powstały dwa nowe mostki, a na odcinku od Oruni do Zaroślaka obkładane są już licówką mury oporowe kanału.



Choć niedawno pisaliśmy o problemach mieszkańców Oruni, którzy z powodu nieczynnej kładki muszą nadrabiać drogi, to przebudowa kanału Raduni ma także coraz bardziej widoczne pozytywne konsekwencje.

Modernizacja kanału Raduni:

W św. Wojciechu, od ul. Stromej do rozwidlenia traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska z lokalną obwodnicą, na wale układana jest droga technologiczna, która będzie służyć jako ścieżka rowerowa wzdłuż Raduni. W tym samym rejonie wybudowano dwa nowe mostki dla osób mieszkających z drugiej strony kanału.

Na odcinku do wiaduktu Obwodnicy Południowej Gdańska zobacz na mapie Gdańska Gdańska wykonywane są z betonu fakturowanego murki oporowe na ściankach Larsena. W Gdańsku Oruni czyszczone jest dno kanału. A na odcinku od ul. Gościnnej na Oruni do Zaroślaka zobacz na mapie Gdańska cegłą licówką obkładane są murki oporowe po obu stronach kanału.

Jednak na finał prac będziemy musieli poczekać do końca 2013 roku. Przypomnijmy, że za 154,4 mln zł (z czego 85 proc. to dofinansowanie ze środków unijnych), kanał Raduni ma być zmodernizowany i umocniony na całej długości, czyli od granicy z Pruszczem Gdańskim do ul. Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, gdzie zakończyła się poprzednia modernizacja kanału.

Prace wykonuje firma budowlana Hydrobudowa Gdańsk (nie mylić z będącą w upadłości spółką Hydrobudowa Polska). Inwestorem przebudowy jest miasto Gdańsk, ale w tym zadaniu zastępuje je Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Kanał Raduni jest sztucznym przekopem rzeki Raduni o długości ok. 13,5 km. Stanowi on odnogę od Starej Raduni, woda z kanału wpada do Motławy na terenie gdańskiego Zamczyskazobacz na mapie Gdańska.

Kanał Raduni wybudowano w 1338 r., a już w 1356 r. przystąpiono do jego rozbudowy. Płynący przez Gdańsk kanał służył do napędzania miejskich młynów oraz dostarczał wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.

Latem 2001 r., po gwałtownej ulewie, płynąca kanałem woda przerwała wały i zatopiła znaczną część gdańskich dzielnic Lipce, Św. Wojciech i Orunia Dolna.
km

Opinie (106) 6 zablokowanych

  • Poziom (3)

    Firma Pozziom, która zajmuje cała szerokość wału na granicy Lipiec I Św.Wojciecha uniemożliwia przejście,nie mówiąc o przejechaniu rowerem przez wał (pod wiaduktem Obwodnicy Południowej) , miała wyprowadzić sie już w ubiegłym roku.Dlaczego tak sie dzieje?Kiedy będziemy mogli bezpiecznie przejechać lub przejść w tym miejscu?

    • 6 3

    • c (2)

      jak to jest ich to gdzie maja byc

      • 1 1

      • na budowę trasy szybkiego ruchu się ludzi wywłaszcza (1)

        na budowę tak atrakcyjnej trasy dla rowerów też warto byłoby przedstawić propozycję zmiany lokalizacji takiej firmy

        • 1 2

        • wydali na klinkier moze juz nie maja kasy oczywiscie urzedasy

          • 1 2

  • Najpiękniejszy odcinek kanału jest w Centrum (1)

    Polecam przejechać sie rowerem wzdłuż Śródmiejskiego odcinka kanału Raduni , Od Zaroślaka do Ujsćia do Motławy. Tu właśnie jest najwięcej atrkacjii zabytków do zobaczenia np. Skwer Jana Heweliusza, Ratusz Staromiejski , Kościół św. Katarzyny , czy wielki młyn a na koniec wspaniały widok na Główne Miasto. Dzięki udostępnionym w obu kierunkach ulicom jednokierunkowym , powstała wspaniała trasa , będąca alternatywą dla trasy nadmorskiej. Tłoku nie ma tu nawet w sezonie

    • 3 1

    • warto jeszcze przedłużenie tej trasy kładką pieszo-rowerową na Ołowiankę

      • 1 1

  • Gratulacje

    Pozdrowienia dla Roberta G., Michała J., Darka P. za to że wciąż budują ten kanał pomimo występowania złodzei z Orunii.

    • 1 1

  • (1)

    Nie taniej było przykryć i zrobić deptak ze ścieżką rowerową.....! Tyle klinkieru ! Chyba chiński po 0,50zł/m2...?

    • 2 5

    • no

      no i jeszcze granit na scianach beton stemplowany no i jeszcze jakisinny kamien co slyszalem ze drogi jak pieron przeplatanka chyba kazdy co mial to wcisnal

      • 1 1

  • Fajnie

    że będzie dojazd do Pruszcza

    • 1 0

  • (1)

    Cudowna ta nasza władza, tylko dlczego tak długo trwa przy korycie. Trzeba młodej krwi. Oni chcą mieszkań, możliwości korupcji, nepotyzmu, łapówek a w sumie szans na przyszłość. Jeżeli mieszkanie kosztuje 300000PLn i jak nawet p. Nowak, z naszych wspólnych pieniedzy, umorzy deweloperom 45tys, to i tak trzeba odkładać 20 lat po 1000 miesięcznie by kupić. Jak nie ukradniesz to mieć nie będziesz. Takie jest to nasze konserwtywno-liberalno-demokratyczno podwórko.

    • 1 6

    • chyba trafiłeś na niewłaściwy adres

      • 0 0

  • Na wysokości Biskupiej w 1971r. zrobiliśmy kąpielisko w Radunii. (5)

    Pływały tam ryby, pod kamieniami raki no i pijawki :p

    Smażyliśmy rybki nad ogniskami, które płoneły każdego dnia, o ziemniakach w gorącym popiele nie wspominając...

    Fajnie też było pływać na tratwach, odpychając się drągiem, albo wyławiać butelki, względnie strzelać do nich z procy...

    Czasy, gry i zabawy, o których dzisiejsze dzieci i młodzież nie mają zielonego pojęcia:-(

    • 11 1

    • dzisiaj tratwa bez wi-fi to nie tratwa

      • 2 0

    • Ja! (1)

      I puszczałam latawce własnoręcznie zrobione. Eh... Pozdrawiam

      • 3 0

      • :)

        Miłego :p

        • 0 0

    • To Były Czasy

      W dolnym Śródmiejskim odcinku kanału tez pływaliśmy na tratwach...hmmrrr te ziemniaczki....raki....żadnej butelce której nie można był sprzedać się nie upiekło.A te dobre "wymienialismy" na lody w Misiu.

      • 2 0

    • za moich czasów to chyba nazywało się gra w klipę
      byłem lokalnym mistrzem,
      omal kiedyś stracił bym oko, blizna jest do dziś

      latawce puszczam, dla mego 3letniego syna,ale kupione. balony też, chińskie, lampiony sczescia
      okropne czasy dla krajów jak Polska, i narodów jak my,
      same kompleksy, obie lewe ręce, jesteśmy odtwórcy i konsumenci,
      a nie twórcy i producenci lub projektanci,
      kupujemy rzeczy, które dawniej robiliśmy
      "w imie postępu"
      i tylko marudzimy, ze nie potrafimy dosc arobic...
      by dosc kupic

      • 1 1

  • Takie pole pod Gdańskiem (1)

    Ścieżka do Pruszcza? A po co? Przecież tam nie ma żadnej fajnej dyskoteki, kina , galeri handlowej. Nawet skm tam już nie dociera. Pruszcz zawsze się do Gdańska pchał, ale ja jako mieszkaniec Trojmiasta nie widzę powodu aby taka scieżka powstała do Pruszcza bo i po co?

    • 0 9

    • Wlasnie przeprowadziłem sie z Gdanska do Pruszcza bo Gdansk to sie zatrzymał 10lat temu.Gdansk to skansen i ta cudna starowka i nic po za tym.
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • robote robi porzadna firma nie jakis bankrut...

    "Prace wykonuje firma budowlana Hydrobudowa Gdańsk (nie mylić z będącą w upadłości spółką Hydrobudowa Polska)"

    teraz pytanie- kto doprowadzil do upadlosci hydrobudowy polska??? kto ja wykupi i odsprzeda za grosze???

    • 0 1

  • A czy da się kajaczkiem z Paryżewa do Gdańska? (2)

    Albo jakieś gondole, czy cóś

    • 2 0

    • (1)

      dać się da. drogami śródlądowymi jak i morzem. ale taniej Lotem

      • 1 0

      • Może jeszcze wodolotem?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane