• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Takie będą stacje Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK. Stacja Kolei Metropolitalnej Gdańsk-Strzyża według projektu BPBK.

Wiemy, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, które do 2015 r. powstaną między Wrzeszczem a Osową. Spółka PKM rozstrzygnęła konkurs na opracowanie ich projektu architektonicznego. Wygrało gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
O godz. 11 w Urzędzie Marszałka Województwa Pomorskiego ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy. Wygrała gdańska spółka - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. To według jej koncepcji architektonicznej zostaną opracowane projekty budowlane stacji przy nowej linii kolejowej.

Na konkurs wpłynęło 12 prac, które oceniał sąd konkursowy złożony z przedstawicieli Stowarzyszenia Architektów Polskich, gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Miejskiego w Gdańsku i spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem budowy linii kolejowej.

- Koncepcje zgłoszone do konkursu były zakodowane, więc sędziowie nie wiedzieli, czyje projekty oceniają - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najlepszy projekt przywodzi na myśl estetykę, w jakiej zaprojektowano Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. Architekci nie uważają tego za wadę. - Jest to zaleta tego projektu. Tworzymy charakterystyczną wyłącznie dla Gdańska architekturę. Konkurs oceniam na czwórkę z plusem. Nie pojawiły się tu koncepcje, które wyznaczałyby nowe trendy w trójmiejskiej architekturze - wyjaśnia przewodniczący sądu konkursowego, prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Czy koszt realizacji stacji według projektu BPBK zmieści się w budżecie inwestycji? - Tak, i dlatego też cieszymy się, że właśnie ta praca została wybrana do dalszej budowy - przyznaje Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA.

Prace były oceniane według trzech kryteriów. Pierwsze stanowiło atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych, a także dostosowanie proponowanych rozwiązań do charakteru i rangi miejsca (max. 35 punktów). Drugie to wartość rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych i walory użytkowe przystanków (max. 35 punktów). Za realność techniczną i możliwości realizacyjne projektu można było uzyskać 30 punktów.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Trzy wyróżnienia w konkursie na projekt ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

I miejsce - Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego - nagroda 40 tys. zł,
II miejsce - Axis Mason Sp. z o.o. z Gdańsk - nagroda 25 tys. zł,
III miejsce - Olenderek & Olenderek Architekci, Łódź - nagroda 15 tys. zł.

Miejsca

Opinie (289) ponad 10 zablokowanych

  • paskudztwo

    Ohydny ten rudy projekt. Ale najjbardziej mi sie cisnie do glowy mysl, ze na pieknych parkingach kolo przystankow stana rownie piekne parkometry-maszyny albo parkometry-ludzie....

    • 0 0

  • Super pomysł

    czekam bardzo na tą kolej, myśle że będzie się cieszyła dużym powidzeniem:)

    • 0 0

  • " W każdym z tych projektów postawiono na rudawą elewację obiektów. " (2)

    tak się zastanawiam, komu chcieli się przypodobać ?

    • 6 2

    • To akurat oczywista oczywistość

      Prezesowi Kaczyńskiemu, on lubi rude

      • 0 0

    • projektow jest wiecej

      tylko ich nie pokazuja moze nie chcą bo zmasakruja pozostałe

      • 2 0

  • atrakcyjność rozwiązań ideowo-architektonicznych

    kto wie o co się rozchodzi?

    • 0 0

  • I tak nie wierze że to powstanie a nawet jeśli to wolałbym metro a nie jakieś kolejki (26)

    • 39 211

    • widać że istny eskpert się wypowiedział. na ch*ja wgl dotykałeś klawiatury, kogo obchodzi co ty wolisz

      • 0 0

    • (1)

      jak ci się nie podoba to się przenieś od WARSZAWY tom sobie pojeździsz metrem :)

      • 1 2

      • "To" sobie pojeździsz metrem. Imbecylu naucz się pisać.

        • 1 0

    • metro? w 3mieście?

      to chyba jakiś żart! wiadomo że tylko i wyłącznie naziemna kolejka - metro to domena miast centralnie budowanych i rozległych.... 3 miasto to rozciągnięta wzdłuż berzegu morskiego parówa... niestety

      • 2 1

    • (2)

      nie wiem czy wiesz, ale warszawiacy, którzy na codzień posługują się metrem,
      zazdroszczą Trójmiastu.. SKMki !

      • 6 2

      • Za przeproszeniem g*wno prawda. Bywam często w Warszawie. Komunikacja jest tam rewelacyjna. Lepiej zorganizowana, autobusy częściej jeżdżą jak i tramwaje więc nawet jak są korki i stoisz na przystanku to do białej chusteczki coś za pare minut zawsze przyjedzie, a nie jak w GDA gdzie czasami czekasz 40 minut i nic.

        Co do twojego wpisu. Warszawiacy nie zazdroszczą SKM Trójmiastu. W Wawie metro jeździ co 4 minuty... Czaisz? Nie musisz się zastanawiać na która skm musisz zdążyć i czy ona dotrze do Gdyni Chylonia czy tylko do Gdyni Głównej. Gdyby to było możliwe wolałbym żebyw Trójmiescie było metro. Niestety nie jest to możliwe bo koszty takiej inwestycji są przerażające.

        • 3 2

      • LOL

        • 2 2

    • a metro to niby co???

      nic innego jak SKM w tunelu...

      • 7 0

    • a ja bym wolał helikopter! (13)

      ciekawe ile by kosztowało wybudowanie metra w gda, gdzie różnica poziomów między centrum, a lotniskiem jest gigantyczna! w Wawie mają problem między jednym brzegiem Wisły a drugim, a co dopiero tutaj... poza tym kolejka naziemna to żaden wstyd... cieszy się powodzeniem szczególnie na przedmieściach, choćby np. w Rzymie

      • 27 3

      • MIG. Dzięki że masz jeszcze siłę tłumaczyć takie oczywistości takim baranom. (10)

        Ja nie mam siły. Może to źle, ale już nie mam. Wszechogarniająca głupota, szczególnie w necie wpędza mnie w apatię. Pzdr.

        • 27 1

        • Juz nie w takich trudnych miejscach budowali metro to i u nas by się dało a przy rozsądnym gospodarowaniu pieniądze by się (9)

          znalazły

          • 3 19

          • natomiast u nas jest miejsce na kolej naziemną (1)

            i nie widzę sensu kopać dla niej "dziury"

            • 10 0

            • to po pierwsze

              dodam tylko, że nie mamy tu zagęszczenia wysokościowców jak na Manhattani, które generowaly by popyt na transport wielkich ilosci ludzi.

              po drugie, z kosztorysu dla II lini metra w Wawie - 680 mln/km.
              przy prostszym inżynieryjnie terenie.

              Po trzy, do metra generalnie dłuzej trwa dostanie sie na przystanek, a predkość nie jest wiele wyzsza od SKM. Tzn. SKM mozna by jeszcze przyspieszyc, oczywiscie ktos musialby zaplacic za prad i szybsze zuzycie czesci.
              Budyn kiedys bredził o budowie elektrowni węglowej na Stogach bo to "duzo podatkow dla miasta" - prad byłby jak znalazł do zasilania torów pomorskich :P

              • 2 0

          • No to petycja do Szczurka i Gdynia buduje metro. Będą lepsi od Gdańska, chyba o to chodzi (6)

            • 11 4

            • pytanie za 100 pkt - po co metro ? (5)

              dla szpanu czy do transportu?
              do transportu masz SKM

              • 15 2

              • No po to by być lepszym od Gdańska. Metro jest bardziej nowoczesne niż kolejka naziemna. Wnisoki zasuwają się same (4)

                • 3 15

              • Co to znaczy "jest bardziej nowoczesne"? (2)

                Czym ta nowoczesność sie przejawia

                • 11 3

              • Tym ,że śledzie chcą zosyać kretami:D

                • 11 0

              • a co to znaczy "wnioski zasuwają sie same?" Zawsze sie znajdzie poeta amator i ciezko pokumac co autor miał na mysli.

                • 11 0

              • Ciekawe jakby to u nas budowano

                Pewnie cena tunelu byłaby przy tym bardzo niska, bo przecież u nas nie ma podmokłych terenów i tunel dla metra budowałby się sam.

                • 7 1

      • SKM też cieszy się powodzeniem (1)

        Podejrzewam, że i metro nie narzekałoby na brak powodzenia. Nawet na przedmieściach Rzymu.

        • 7 14

        • w takim razie powtórzę - KOSZTY!!!

          • 19 1

    • (1)

      Słyszałeś o naziemnym metro? Pewnie nie słyszałeś.

      • 4 0

      • Jeździ takie w Chicago ino zwie się Metra :)

        Fajne rozwiązanie i jakoś tak duże miasto jak Chicago nawet nie myśli o budowaniu lini Metra, bo woli mieć tą linię do komunikacji z innymi miejscowościami. A linia wychodzi z Chicago na wszystkie kierunki

        • 6 0

    • Świetny pomysł, w końcu teren u nas płaski jak stół nie wspominając o ciekach wodnych ;P

      • 5 0

    • że powstanie PGE arena też nie wierzyłeś, hala na żabiance też nie wierzyłeś

      • 21 1

  • i co można ? (8)

    Można !

    Pewnie zaraz zacznie się minusowanie i narzekanie na wszystko co się da.

    ech.... troche optymizmu i uśmiechu - a uda się :)

    • 85 25

    • Y dlaczego

      Mam sie uśmiechać ogladajc kupę? Ba jeszcze do niej wchodząc bo to kupa gigant.

      • 1 0

    • typowy wyborca PO (5)

      okradają go coraz więcej, podwyższając podatki, zakazują coraz więcej, ale pewnie w TVN albo innym propagandowym syfie mówią, ze jest dobrze, no może z pewnymi niedociągnięciami, ale śmiejmy i radujmy się jak na titanicu orkiestra grała do końca, co nam zresztą innego zostaje?

      • 10 9

      • no pewnie (4)

        to nieprawda ,że budują drogi ,lotniska , stadiony, hale , mosty, tunele, koleje czyli coś czego nie zbudowano przez 60 lat komuny i kolejne 20 III RP . To wszystko wmawia nam tylko chytry Tusek z przebiegłym Walterem i szczwanym Michnikiem .Tylko nam wyborcom PO tak nam potrafią mydlić oczy ,że uwierzyliśmy ,że to się dzieje naprawdę .
        Mam prośbę do NIEwyborców PO - skoro to wszystko powyżej to nieprawda proponuję zakazać korzystania Wam z nowych dróg ( np. obwodnica południowa ) , lotnisk ( za rok w Gdańsku i Gdyni ) , stadionów ( PGE Arena i stadion w gdyni ) , hal ( gdynia i Ergo Arena ) , mostów ( np. w Kwidzynie za połtora roku) i tunelów ( pod Martwą Wisła w 2014 ) oraz ze zmodernizowanych kolei w 2015 .
        Zresztą Wy nie będziecie korzystać bo przecież tego nie ma i nie będzie prawda ? Niczego nie będzie jak mawiał Wasz idol Krzysiu Kononowicz

        • 7 7

        • Wyborco PO (3)

          1. Po pierwsze - niech najpierw wybudują, bo większość z tych inwestycji jest w trakcie realizacji
          2. Drogi u nas są wspaniałe - np. w centrum Gdańska - tunel na okopowej w kier. Łodzi - można uszkodzić sobie zawieszenie przy szybszej jeździe, co do tego ma obwodnica południowa - jedna z niewielu nowych dróg, pozostałe są w kiepskim stanie
          3. Koleje - rodem z PRL-u, strajki w PKP
          4. Tunel pod Martwą Wisłą - kosztem innych inwestycji
          5. Stadiony - PGE Arena dla Lechii Gdańsk - znam opinię eksperta - ten stadion będzie za duży, duży będzie też koszt jego utrzymania - nawet wliczając PGE
          6. Niech Pomorska Kolej Metropolitalna najpierw powstanie, plany są dobre, ale poczekajmy na realizację - czy na pewno w 2015 roku ?
          WARTO DODAĆ, ŻE WIELE Z TYCH INWESTYCJI NIE JEST STRICTE ZASŁUGĄ RZĄDU PO, ALE WSPÓLNĄ ZASŁUGĄ WŁADZ POSZCZEGÓLNYCH MIAST I WOJEWÓDZTWA (NIE DAJĄC JEDNOCZEŚNIE ZBYT WIELU ZASŁUG BUDYNIOWI DODAM, ŻE KAŻDY INNY PREZEDENT PRZY WSPARCIU ŚRODKAMI Z UE MÓGŁBY ZREALIZOWAĆ TE INWESTYCJE, MOŻE ZROBIŁBY WIĘCEJ I DOKONAŁBY TEGO W KRÓTSZYM CZASIE.

          • 8 4

          • (2)

            Niewyborco PO.

            1) Bo tak już jest, że zanim coś będzie, to musi być zbudowane.
            2) Jak uda się wypchnąć część rucho z centrum na Obwodnicę Południową i Trasę Sucharskiego, wtedy będzie można wyremontować tunel na Okopowej nie powodując paraliżu miasta.
            3) Cóż, tu pretensjej powinny być skierowane do poprzednich rządów.
            4) Tunel jest bardziej potrzebny niż "inne inwestycje".
            5) Tu się zgodzę.
            6) Tego nie wiem. Ale skandalem jest, że dopiero teraz jest budowana. Brak dobrego połączenia centrum-port lotniczy to skandal.

            • 5 3

            • Spójżmy prawdzie w oczy... (1)

              ...mamy dofinansowanie z unii, jeśli nie będą budować teraz to nie wybudują nigdy bo kasa przepadnie :) Gdyby nie bydowali to już by wylecieli z życia publicznego więc nie jest to żadne osiągniecie drodzy wyborcy. To co ważne dalej leży w szufladzie bo nikomu niechce się tym zająć. NFZ leży, z oświatą coraz gorzej, ZUS mimo ze nigdy nie działał to nikt go nie rusza. Za to wszystko płacimy my, podatnicy - ale krawaciarzom to nie przeszkadza, ważne że można się nachapać.

              • 7 0

              • Tyle, że NFZ czy ZUS są nie do ruszenia. Powód? Egzotyczne partyjki muszą miec przecież pretekst do wysuwania populistycznych haseł i położą się we poprzek każdej próbie reformy.
                Poza tym PiS miał woją szansę. Ale zamiast podjąć jakąś próbę chociaż reformy, wolał utrzymywać komunistyczne przywileje i szukać "układu". I po dwóch latach naród powiedział im "dość".

                Ale wracając do rzeczy, my tu mówimy o sprawach lokalnych.

                A fundusze nie spadły też z nieba wczoraj.

                • 1 0

    • i do tego jeszcze "szkło kontaktowe" w tv

      i uda się...zrobić wodę z mózgu :)

      • 14 3

  • załamka

    GRATULUJĘ gustu , poczucia smaku i estetyki Jury a przede wszystkim Przewodniczącemu Sądu Konkursowego, w końcu nie byle jakie uczelnie kończył i jako pierwszy urbanista 3 city wie najlepiej jaka architektura jest niezbędna przy budowie PKM, żenada..... po prostu słów mi brak.....

    • 1 1

  • Po co komu znowa ta Strzyża?????????!!!!!!!!!!!!

    Dlaczego nie ma przystanku na Zaspie tylko wyjeżdżacie tutaj z jakąś Strzyżą?????????????????????? Tam nie ma żadnej Strzyży, tam jest Wszarkowo lub Pchlarewo jak kto woli dla ścisłości!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 2

  • (3)

    A ja mam pytanie , czy stacja w GDAŃSKU osowej też zostanie odnowiona ? Bo żadnych zdjęć ani projektów nie widać z nagłówkiem " Stacja w Osowej " .

    • 0 0

    • :)

      Stacja w Osowej jest własnością PKP - a tu jest mowa o nowych przystankach PKM
      wystarczy czytać ze zrozumieniem :)

      • 0 0

    • a (1)

      po co ?

      • 1 0

      • no właśnie , może lepiej niech będzie taka obskurna i stara, to będzie wizytówka PKM , mogę też dodać że okienko do kupowania biletów jest zabite deskami . ;)

        • 0 0

  • W tym kraju nigdy się nic nie zmieni. (10)

    Nie wnikam nawet w wartość tych projektów, bo nie warto.
    Powiem tylko jedno - wygrało biuro, z którego wyszły materiały do opracowania konkursowego. Nawet się z tym specjalnie nie kryto.

    • 31 7

    • Zawiść (5)

      Panie architekcie ma pan na to jakieś dowody? Jeśli tak proszę złożyć zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. Czemu nie podpisze się Pan imieniem i nazwiskiem. Może po prostu zawiść przez Pana przemawia i tyle.
      Super, że coś ruszyło w sprawie koleji! Projektów nie oceniam, bo nie jestem specjalistą w tej dziedzinie.

      • 6 9

      • (3)

        Zawiść? Biuro, które przygotowuje materiały wstępne dla innych biorących udział w konkursie oraz które wykonuje w poprzednich latach zlecenia dla organizatora wygrywa konkurs przedstawiając projekt wątpliwej jakości. Regulamin konkursu mówi o niezależności uczestników od organizatora. Czy wykonywanie zleceń na jego rzecz jest niezależnością?
        Dowody? Prokuratura? Po pierwsze nie wziąłem udziału w tym konkursie, więc nie bardzo rozumiem z zawiścią o co miałbym tu wychodzić? Po drugie nie podaję swojego nazwiska, ani nie składam donosów, bo nie chcę mieć problemów. Nie jest ta sprawa tego warta. Po prostu wstyd dla tych ludzi i dla środowiska, że takie rzeczy się dzieją. Natomiast urzędnik w tym państwie to hrabia na włościach i jest chroniony ze wszystkich stron. Ja mam rodzinę na utrzymaniu i nie mam zamiaru z nikim się sądzić. Za to pokazać tło sprawy warto. Warto, żeby ludzie wiedzieli, jak załatwia się różne interesy.

        • 11 5

        • (2)

          Owszem zawiść o to, że komuś chciało się siedzieć i przygotowywać projekt. Jak Pan oskarża niech Pan pokaże dowody. Bo napisać w internecie można wszystko, obrzucić błotem można wszystkich i to jeszcze bez cywilnej odwagi by podać własne nazwisko. Żałosne.

          • 6 8

          • Na co dowody?

            Na co dowody? Bo nie rozumiem. Zapytałem, a nie odpowiedziałaś. Dowody na to, że BPBK przygotowało wstępną koncepcję i materiały konkursowe dla innych biur? Wystarczy zajrzeć w te materiały do cholery! Jakich dowodów się domagasz?
            Wyjaśniłem już dostatecznie, dlaczego nie podpisuję się własnym nazwiskiem. Jeśli tego nie rozumiesz, to najwyraźniej bardzo zależy ci na jego poznaniu. Ciekawe w jakim celu i co to wnosi do sprawy?
            Pokazuję bezczelność polskich urzędów i prawdopodobne przekręty konkursowe, a jedyne co masz w tym temacie do powiedzenia, to jak mam na nazwisko? Bardzo znamienne. Może chcesz kogoś wysłać do straszenia?

            • 0 0

          • Ale przecież zwycięzki projekt jest straszny. II miejsce jest zdecydowanie ciekawsze (wg mnie).

            • 8 2

      • Tak poza tym, to o dowody na co Pani pyta? Na to, że materiały do konkursu zostały opracowane przez BPBK?

        Przecież są podpisani na każdym wydruku w tych materiałach! Nie tylko jako firma, ale nawet z nazwisk. O takie dowody Pani chodzi? Czy to już Pani wystarczy, żeby uwierzyć?
        Materiały nie były publicznie dostępne, ale otrzymało je każde z 46 biur zaproszonych do składania prac. Jeśli Pani nie wierzy wpisom na portalu, proszę zapytać dowolne z tych biur, choćby zdobywców II czy III miejsca.

        • 7 3

    • Przegrany ? (1)

      A Ty rozumię jesteś z tego biura, które przegrało ?

      • 1 10

      • minus za "rozumię"

        • 8 0

    • A teraz zapraszamy wszystkich pracowników BPBK będących przypadkowo on-line do zanegowania tej opinii. Wstyd.

      • 7 3

    • Plan założony z góry został wykonany.

      Możemy sobie podać ręce i podziękować wzajemnie!

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane