• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taksówkarz czekał na pasażera, zeskanował go samochód kontroli parkowania

Szymon Zięba
11 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Samochód kontrolujący strefę płatnego parkowania dwa razy zeskanował taksówkę pana Grzegorza. Kolaż ilustracyjny. Samochód kontrolujący strefę płatnego parkowania dwa razy zeskanował taksówkę pana Grzegorza. Kolaż ilustracyjny.

Dwa kursy taksówką po Gdańsku "kosztowały" dodatkowe 400 zł. Zapłacić je musiał... taksówkarz. Auto pana Grzegorza, który od lat wozi ludzi po mieście, zostało bowiem zeskanowane przez pojazdy sprawdzające strefę płatnego parkowania. - Byłem w pracy, nie stałem tam dla przyjemności - twierdzi. Urzędnicy tymczasem podkreślają, że przepisy są takie same dla wszystkich.



Czy taksówki powinny być zwolnione z opłat za krótki postój w strefie płatnego parkowania?

Pan Grzegorz ma 70 lat i na branży taksówkarskiej zjadł zęby.

Doświadczony kierowca w ostatnim czasie dwukrotnie musiał jednak dopłacać do kursów zamówionych przez klienta.

Wszystko przez strefę płatnego parkowania i - jak twierdzi nasz rozmówca - bezduszną maszynę: auto skanujące tablice rejestracyjne zaparkowanych w SPP samochodów.

- W sumie naliczono mi 400 zł opłaty dodatkowej. I to wszystko dlatego, że czekałem na pasażera, który zamówił kurs z konkretnego miejsca. Okazało się, że w tym czasie moją taksówkę "zeskanował" samochód. I to mimo że wcale nie stałem tam dla przyjemności, tylko byłem w pracy - podkreśla nasz rozmówca.

Piesi kontrolerzy mandatów nie nakładali



Wcześniej - kontynuuje pan Grzegorz - gdy sprawdzaniem zaparkowanych aut zajmowali się wyłącznie "piesi" kontrolerzy, problemu nie było.

- Nikt nie wystawiał opłat dodatkowych taksówkarzom, bo wiedzieli, że jesteśmy tu tylko na chwilę. Zabierzemy pasażera i odjeżdżamy, nikt nie zostawiłby dłużej auta niż na 5, 10, może 15 minut - podkreśla.
Czytaj też:

Prawie 600 zł za kurs taksówką z Gdyni do Gdańska



Dwa ostatnie "zeskanowane" kursy pan Grzegorz zaliczył, zatrzymując się przy wieżowcach przy ul. Partyzantów 14Mapka oraz przy ul. Kowalskiej 2Mapka, nieopodal piekarni.

- Nie mam wpływu na to, gdzie taksówkę zamówi klient. On też nie musi wiedzieć, że dane miejsce znajduje się w strefie płatnego parkowania, przecież to może być np. turysta - podkreśla nasz rozmówca.

Taksówka stoi dłużej niż minutę? Płacić trzeba



Co na to miejscy urzędnicy?

- Taksówki nie są wymienione w Ustawie o drogach publicznych ani w Uchwale Rady Miasta Gdańska jako zwolnione z opłat za postój w Obszarze Płatnego Parkowania. W związku z powyższym kierujący takim pojazdem, którego postój trwa dłużej niż minutę i nie wynika przy tym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, zobowiązany jest do uiszczenia stosownej opłaty - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Jak działa samochód do e-kontroli strefy płatnego parkowania w Gdańsku? Sprawdziliśmy to. Film archiwalny.


Kierowca taksówki może zatrzymać się na krótko (wspomnianą minutę), by odebrać bądź wysadzić pasażera. Pojazd "skanujący" auta zaparkowane w SPP wykrywa bowiem nieopłacony postój dopiero za drugim zeskanowaniem tablic, czyli po drugiej "rundzie" objazdu strefy.

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • RODO nie ma tematu doczytałem...

    Numery rejestracyjne nie stanowią danych osobowych, a zatem nie są chronione przepisami RODO. Oznacza to również, że legalne są działania m.in. użytkowników portali internetowych, którzy zamieszczają w sieci zdjęcia pojazdów i nie zasłaniają przy tym tablic.

    • 0 0

  • a gdzie RODO

    • 0 0

  • Rozbój w biały dzień

    Nie bardzo rozumiem, 1 przykład zatrzymam się wyjdę do opłatomatu. okaże się że jest nieczynny lub nie mam środków na karcie i nie jestem wstanie zapłacić, wracam do auta i odjeżdżam, miedzy czasie przejeżdża auto kontrolujące i co wtedy ? mandat !!!za 2-3 min postój ? zawsze myślałem że kontrolują do ludzie na piechotkę. 2przykład auto które się zatrzymało i siedzi w nim osoba lub kierowca też dostaje mandat ??? taki pomiar powinien być dokonamy 2 krotnie np. za 5-10 minut wtedy wiadomo czy auto parkowało czy zatrzymało się i odjechało....

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    racjonalny głos (37)

    taksówkarze powinni być zwolnieni z opłaty za parkowanie to raz (nie mylić z uberem/boltem, bo nim możę być każde auto prawie) i problem z głowy.
    Miasto nie zbiednieje, a odejdzie dużo pracy administracyjnej.

    • 170 572

    • Zanim coś napiszesz, sprawdź czy masz aktualne info. Od Dwóch lat Uber i Bolt jest taksówką. wszystkie samochody mają licencję, kierowcy mają badania, auta mają numery boczne i koguty taxi.

      • 0 0

    • (2)

      Czemu tylko taksówkarzy?
      A co z dostawcami jedzenia, którzy mają siedzibę poza SPP, a klient zamówił jedzenie 10 kilometrów dalej?
      A co z transportem specjalizującym się w przeprowadzkach?
      Co z hydraulikami, którzy korzystają z samochodów do przewozu towaru, który potem będą dodatkowo montować klientom?
      Można tak się licytować i licytować.

      • 45 1

      • (1)

        Zero wyobraźni. SPP została wprowadzona po to, aby była rotacja miejsc. Hydraulik przyjedzie i będzie stał godzinę. Taxi stoi 5 minut.

        • 9 28

        • bzdura

          Złotówa stoi pół dnia na strefie taxi (na której tylko oni mogą z jakiegoś powodu parkować) i czeka sobie na 1-2 kursy, na których może kogoś odpowiednio przyciąć. Teraz dajmy im jeszcze stawać za darmo na SPP, no genialny pomysł. Ja proponuję zlikwidować wreszcie punkty taksiarskich łapanek i zrobić tam ogólnodostępne miejsca parkingowe.

          • 7 4

    • (1)

      Ciekawe kto sprawdzi czy to nie jakiś spryciarz zostawił auto z kogutem aby uniknąć płatności

      • 27 3

      • "Spryciarz", "uniknąć"??

        Reprezentujesz ur.zęda.sów czy masz mentalność niewolnika?

        • 0 3

    • Płacić trzeba

      Ten taksówkarz zajmuje miejsce z jakiej racji miał by nie płacić ?? W tym czasie mogło nie być wolnych innych miejsc dla kogoś kto chce zapłacić!! Strefa płatnego parkowania samo mówi za siebie

      • 5 1

    • Pamiętaj, (2)

      Nie ufaj Grzegorzowi, 70 letniemu złotówie. Na bank świruje pawiana. A tak w ogóle to korzystajcie z Ubera, Bolta i innych tanich przejazdów.

      • 48 10

      • W Warszawie 20 zgłoszonych gw)łtów nocą w takich taksówkach. W ostatnim roku

        czy 15-tu miesiącach tylko. Była kilka dni temu seria artykułów w necie. Gwł- czy m0lestowań.Prawdziwa liczba przypadków przypuszczalnie znacznie wyższa. 30% sprawców Gr-zini. Tylko jeden zgłoszony przypadek (czyli wypadałoby, że 21-szy) był nieprawdziwy, napita dziewczyna wysiadając się zataczała, kierowca chciał ją podtrzymywać i prowadzić do jakiegoś domu (bloku?), to nakabl0wała o usiłowaniu. No ale to jedyny wyjątek.

        • 3 0

      • Tanie hahaha jak ty tylko zbuta i mało wiesz

        • 1 10

    • Korporacja pana taksówkarza niech zaplaci za niego
      Mandat

      • 2 0

    • czym się różni uber/bolt od taxi? (10)

      bo moim zdaniem niczym. Szczególnie w sytuacji zajmowania miejsca parkingowego. Zajęte to zajęte, nie interesuje mnie przez jaki pojazd.

      • 143 13

      • niczym (6)

        obowiązują ich dokładnie te same przepisy

        • 43 2

        • Ubery też jeżdzą na licencjach taksówkowych (5)

          Różnica jest taka, że to ciężko pracujący ludzie a nie wąsate dziady tęskniące za PRL-em kiedy kolejki się ustawiały na postojach i mogli wybrzydzać kogo biorą a kogo nie. Nikt w uberze nie oszukuje co do stawek, w taksówkach nagminnie. Co druga taksówka na postoju ma cenę powyżej 7 zł/km. Poza tym jak się okazało ta unikatowa wiedza o topografii miasta, którą rzekomo posiadają taksówkarze może być bardzo dobrze zastąpiona rzez GPS, z którego z resztą każdy taksówkarz też korzysta

          • 61 7

          • (3)

            O jaki ten "uber" piękny. A to, że człowiek zamawia ubera, czeka minimum 15 minut na przyjazd po czym "zamówienie odrzucone". I tak niemalże zawsze podczas zamawiania. Czy to nie jest właśnie ten wąsaty PRLowiec?

            • 15 35

            • To moze wyjedz z tej swojej wsi (1)

              Bo jak zamawiasz ubera z wioski do centrum Gdańska za 30 zl , gdzie km jest 10. To kazdy normalny człowiek odrzuci.

              • 11 8

              • Kto zmusza do jazdy za 30 zł?

                Ach, Uber nie pozwala. Czyli jazda na łatwiznę, spijamy śmietankę.
                Kierowców korporacyjnych Taxi nie żałuję. Uber zrobił ich, w ciu*la. Zamiast walczyć o swoje prawa, bawili się w konfidentów. Nie jestem tym zdziwiony. Niektórzy z nich mają to we krwi... Nie ma innej grupy zawodowej, która jest tak z kur**ona.

                • 3 0

            • Moze to jest wasaty peerelowiec, ale to nie jest uber :)

              • 2 0

          • Powyżej 7?

            W Gdańsku maksymalna stawka to 4zl/km. W Sopocie chyba też. Tęskniących za komuną odsyłam na dworzec Gdynia główna. tam nawet 20zl/km. Stare BMW 7 i 80latek za kierownicą...

            • 3 0

      • racjonalny głos (2)

        tym żę miasto ma wpływ na politykę cenową przejazdów taxówkarskich, oraz że łatwo panować nad liczbą pojazdów.
        Ubery i Bolty etc. robią ludzie z łapanki i ta reguła by była dość mocna nadużywana... ze aktualnej liczby, zrobiłoby się 10x tyle przez darmowe parkowanie z czego aktywnych byłoby pewnie mniej niż 10%

        • 7 58

        • (1)

          Chyba przespałeś ostatnie zmiany w prawie. Teraz taxi=uber/bolt. Nie ma innej opcji.

          • 43 2

          • Prawo prawem jaka polityka jest w sprawie Ubera Bolta to sprawdź jeżdżę bez zezwoleń bez niczego

            • 1 8

    • Z jakiego powodu powinni być zwolnieni?

      • 7 2

    • No to albo wszyscy taksówkarze albo nikt.

      • 1 0

    • (1)

      Hahahhahahahahahah uuuuuhahahahhaahhaha hihihhhahaha

      Racjonalny (!!!) głos - ahahaha ale mnie ubawiłeś!

      Złotówy - płacić jak wszyscy! Ale kombinowanie to przecież cecha szczególna tego zawodu.

      • 33 2

      • a jak ty sobie to wyobrazasz?

        • 0 9

    • W sedno.ale urze dasy nie zrobią tak bo propagują bolta i ubera a co lepsze sami nimi jezdzą-to dopiero patologia...

      • 0 4

    • ciekawe jakie jeszcze mamy im nadać przywileje.

      Z tego co wiem po trójmieście już jeździ trochę taksówek które nie są taksówkami - prywatni użytkownicy zrobili sobie licencję, po to żeby mieć prawo do koguta taxi na dachu i móc jeździć legalnie buspasami.

      Nie wożą żadnych pasażerów tylko sobie jeżdżą pod szyldem taxi po mieście.

      Teraz jeszcze dajmy im prawo do parkowania za darmo i może jeszcze paru innych rzeczy.

      Za chwile będziemy mieli w mieście 100 tys "taksówek".

      • 11 0

    • (2)

      Niby czemu? XD Korzystają tak samo z infrastruktury jak nie bardziej. Nie musi korzystać ze strefy płatnego parkowania żeby czekać na klienta, a jeśli chce to niech ściągnie aplikację Mobilet i zapłaci te 50 groszy za kilka minut postoju (jest minutowe naliczanie w aplikacjach).

      Argument, że jest w pracy jest tym bardziej absurdalny. Jak zaparkuje w SPP i pójdę do swojego biura to też mogę być zwolniony bo "idę do pracy"?

      • 47 3

      • Czemu? (1)

        Już Ci mówię czemu: bo klient który zamawia taxi nie przyjechał do miasta samochodem i nie zajmuje godzinami miejsca. Czyli robi właśnie to, od czego jest SPP - zwiększa rotację miejsc. Taxi oczekujące na klienta samo z siebie jest "rotowane".

        • 7 26

        • Ale taksówkarz zarabia korzystając z tej samej infrastruktury, za którą reszta kierowców musi płacić. A kierowca priwatnegi auta to jak pasażer tegoż auta.

          • 21 3

    • (1)

      Gdyby pojazdy taxi były zwolnione z opłat, to taki taksówkarz jechałby do centrum w prywatnym czasie oznakowanym samochodem z rodziną na spacer i stawiałby się że nie musi płacić.

      • 29 4

      • I co z tego są postoje stawia się na końcu i olewa takich baranów jak ty

        • 1 14

    • Kiljan a ty płacisz i urzędnicy chory kraj

      • 0 5

    • Tylko Bolt/Uber nie czeka kilkunastu minut bo się za to płaci. A jak nie czeka to nie zajmuje miejsca. Podjeżdża Bolt/Uber i pasażerowi w moment wskakują do aut. Nie to co do klasycznej taksówki.

      • 16 2

    • Kurierzy tez

      • 4 0

    • xyz

      Jeżeli już zwalniać to wszystkich wykonujących przejazdy za pieniądze nie tylko taksówkarzy. Najpierw płaczą cze uber/bolt to nie taksówka bo nie mają kasy fiskalnej/ koguta na dachu i cennika wywieszonego na boku potem jak już zrobili z ubera/bolta taksówki to teraz płaczą że zwolnić ich całkowicie z SPP ale tylko ich i nikogo więcej trochę to takie żałosne.

      • 36 6

  • Szkoda człowieka, niektóre przepisy są naprawdę głupie... ale kasa urzędnikom musi się zgadzać. Ja taksówkami często jeżdżę ale raczej z opti taxi, oni mają dobre ceny i szybko podjeżdżają. No i z tego wiem to oni raczej na parkingach nie stoją. Dostaje powiadomienie o kursie i jada.

    • 0 0

  • Gdańscy są do wymiany

    • 0 0

  • Jak dobrze rozumiem to miejsca te są nazwane " strefą płatnego parkowania" . zaznaczam parkowania. pani rzecznik mówi o postoju, chyba ( może się mylę ) to są dwie różne definicje. Jak sama nazwa wskazuje jest to strefa parkowania. więc chyba jest różnica między parkowaniem a postojem

    • 0 0

  • A niby dlaczego mieli by miećlepiej?????

    Przepis jest jednakowy dla wszystkich. 1 minuta i wypad. A nie będą sie klientami zasłaniać.

    • 0 0

  • Proste rozwiązanie

    Jak chcecie opłat dla taksówkarzy za korzystanie z SPP to będziecie za nie płacić w usłudze - przecież tego się domagacie prawda?

    • 0 0

  • Staje i płacę

    Niestety też jako monter place za parkowanie w centrum takie koszta prowadzenia działalności skoro zajął miejsce parkingowe to musi zapłacić skoro to tylko na chwilę rozumiem że jak bym go poprosił żeby mnie podrzucił tylko jedno skrzyżowanie dalej to zrobił by to za darmo ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane