• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tanie przejazdy na aplikację już nie takie tanie

Piotr Weltrowski
26 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Za przejazd podczas godzin szczytu zwykłą taksówką (cena 2,40 zł za kilometr) - nie na aplikację - zapłaciliśmy podczas naszych testów praktycznie tyle samo, co za przejazdy taksówkami zamawianymi przez aplikacje. Za przejazd podczas godzin szczytu zwykłą taksówką (cena 2,40 zł za kilometr) - nie na aplikację - zapłaciliśmy podczas naszych testów praktycznie tyle samo, co za przejazdy taksówkami zamawianymi przez aplikacje.

Czy ceny przejazdów Boltem, Uberem czy Free Now wciąż są niższe od kursów standardowych taksówek? Sprawdziliśmy. Okazuje się, że zaoszczędzić można, ale raczej nie podczas godzin szczytu czy w nocy. Poza tym na tani przejazd trzeba często poczekać sporo dłużej niż na taki, gdy cenę wskazuje taksometr.



  • Podczas godzin szczytu różnice w cenach były (dosłownie) groszowe.
  • Po godzinach szczytu można trafić na tani kurs, ale często trzeba na niego dłużej poczekać.
  • W nocy zamówienie taniego przejazdu graniczy z cudem.
  • Kierowcy często czekają na bardziej opłacalne przejazdy i nie przyjmują tanich zleceń.

Z jakich przejazdów najczęściej korzystasz?

Jeszcze kilka miesięcy temu korzystając z przejazdów na aplikację (głównie Uber, BoltFree Now w opcji "Lite"), było wyraźnie tańsze od usług tradycyjnych taksówek korporacyjnych.

Przykładowo w dzień powszedni, na trasie liczącej około 7 km, za przejazd zwykłą taksówką zapłacić trzeba było nieco powyżej 25 zł, a za przejazd taksówką na aplikację - często mniej niż 20 zł.

Rosnące ceny paliwa sprawiły jednak, że praktycznie wszyscy gracze na rynku aplikacji przewozowych podnieśli ceny. Uber i Bolt już w marcu, oficjalnie. Free Now - jak twierdzą sami kierowcy jeżdżący w tej korporacji - później, ale też w większym zakresie.

Przy czym wszystkie trzy firmy nie podają do publicznej wiadomości konkretnych stawek. Także dlatego, że są to tylko stawki bazowe, a ostateczna cena (widoczna jednak przed zamówieniem przejazdu) zależy od natężenia ruchu, liczby samochodów w okolicy i kilku innych zmiennych. Krótko mówiąc - może ona być różna w zależności od okoliczności.

W godzinach szczytu różnicy praktycznie nie ma



Postanowiliśmy więc przetestować, czy faktycznie korzystanie z taksówek na aplikację wciąż jest tańsze. Przykładem niech będzie tu wspomniany powyżej odcinek o długości ok. 7 km - trasa z obrzeży Gdyni do jej centrum.

Zamawiając zwykłe korporacyjne taksówki, zapłaciliśmy za przejazd w godzinach szczytu odpowiednio 26 zł (standardowa u wielu taksówkarzy stawka 2,40 zł za kilometr) i 30 zł (nieco wyższa stawka 3 zł za kilometr w innej korporacji).

Gdy testowaliśmy, która aplikacja najszybciej zmniejszy ceny za przejazd po porannym szczycie, "wygrał" Bolt, choć na samą taksówkę czekaliśmy kilkanaście minut. Gdy testowaliśmy, która aplikacja najszybciej zmniejszy ceny za przejazd po porannym szczycie, "wygrał" Bolt, choć na samą taksówkę czekaliśmy kilkanaście minut.
Wpisując tę samą trasę w aplikacje Bolt, Uber i Free Now, otrzymaliśmy informację, że kurs (tuż przed godz. 9 rano w dzień powszedni) kosztować będzie nas odpowiednio ok. 25 zł (Uber i Bolt) oraz - i tu zaskoczenie - ok. 23 zł (Free Now).

Wybraliśmy więc podróż z tą trzecią korporacją... ale pojawił się problem. Przez kilka minut żaden kierowca zgłoszenia nie przyjął, a kolejne wyszukiwanie wskazywało już wyższą cenę - ok. 27 zł.

Zaoszczędzić można, ale nie czas



Postanowiliśmy więc sprawdzić, czy odczekując na koniec godzin szczytu pojedziemy taniej. I faktycznie, jako pierwsza cena za kurs spadła w aplikacji Bolt, ale było to dopiero tuż przed godz. 9:30.

I faktycznie udało nam się zamówić przejazd, choć wielu kierowców odrzuciło zlecenie i na przyjazd samochodu trzeba było poczekać kilkanaście minut. Zapłaciliśmy nieco powyżej 22 zł*. Zaoszczędziliśmy więc 4 zł... ale straciliśmy ok. 45 minut.

Znikające taksówki w nocy



Kolejny test - zamówienie taniej taksówki w weekend o godz. 3 w nocy. Zamówić próbowaliśmy ją niemal w centrum Gdyni. W teorii aplikacje pokazywały, że na przyjazd kierowcy poczekać będzie trzeba tylko chwilę - np. 3 minuty.

W rzeczywistości nie udało nam się zamówić taniego przejazdu przez blisko 30 minut.

Trójmiejskie firmy taksówkarskie



Dlaczego? Niektórzy kierowcy mówią wprost, gdy pytamy ich o takie "zawirowania" związane z zamawianiem kursów, że coraz częściej tanie kursy nie są przez nich w ogóle przyjmowane, szczególnie właśnie w nocy oraz podczas godzin szczytu.

Kierowcy nie przyjmują tanich kursów



Większość kierowców jeżdżących "na aplikacjach" łapie też zwykłych klientów na postojach albo czeka (aplikacja Free Now umożliwia zamówienie taksówki w opcji "cena zgodna ze wskazaniem taksometru") na bardziej opłacalne zlecenia.

- Przy obecnych cenach paliwa tzw. tanie kursy są praktycznie na granicy jakiejkolwiek opłacalności. Za kurs, za który jadąc z taksometrem skasuję 25 zł, w opcji taniego przejazdu dostanę 14 zł i jeszcze będę musiał zapłacić prowizję firmie. Proszę się nie dziwić, że wolę poczekać, aż ktoś zamówi taksówkę, a nie tani przejazd - mówi nam jeden z kierowców.
Free Now oferuje zarówno przejazdy w teorii tańszej opcji "Lite" oraz w opcji z ceną zgodną ze wskazaniem taksometru. Jak się okazuje, kierowcy często nie przyjmują zleceń w pierwszej z tych opcji. Free Now oferuje zarówno przejazdy w teorii tańszej opcji "Lite" oraz w opcji z ceną zgodną ze wskazaniem taksometru. Jak się okazuje, kierowcy często nie przyjmują zleceń w pierwszej z tych opcji.
Podobnie wypowiadają się i inni kierowcy.

- Gdy ma pan problem z zamówieniem taniego przejazdu, proszę spróbować zamówić przejazd z opcją ceny jak z taksometrem - mówi.
I to sprawdzamy. Tym razem północne dzielnice Gdyni, późne godziny wieczorne. Przez kilkanaście minut żaden kierowca nie zgłasza się na kurs w opcji "Lite" w aplikacji Free Now. Wybieramy więc opcję ceny zgodnej z taksometrem. Na taksówkę czekamy 3 minuty.

Przy aktualnych kosztach paliwa trudno się zresztą dziwić takim praktykom kierowców taksówek. To wciąż znacznie bardziej uczciwe podejście do klienta niż np. ustalanie sobie maksymalnych stawek za trzaśnięcie drzwiami i przejazd i czekanie na osobę, która nie spojrzy na cennik i zapłaci 50 zł za przejazd trasą o długości 1,6 km. Warto jednak wiedzieć, jak korzystanie z tanich przejazdów na aplikację aktualnie wygląda.

*Podając ceny przejazdów uwzględnialiśmy ceny bazowe - bez czasowych promocji (np. zniżka w wysokości 8 zł na dwa kolejne przejazdy), którymi firmy przewozowe czasem kuszą klientów.
10:07 27 CZERWCA 22

Niskie ceny taksówek (34 opinie)

W nawiązaniu do weekendowego artykułu o cenach taksówek i głosów w komrntarzach, że się nie da. Aktualny przykład niskich cen taksówek aplikacyjnych z Moreny do centrum Gdańska. Używam codziennie i płacę zawsze poniżej 14 złotych
W nawiązaniu do weekendowego artykułu o cenach taksówek i głosów w komrntarzach, że się nie da. Aktualny przykład niskich cen taksówek aplikacyjnych z Moreny do centrum Gdańska. Używam codziennie i płacę zawsze poniżej 14 złotych

Opinie (297) ponad 10 zablokowanych

  • Nie mam nic przeciwko kierowcą z ... (6)

    ...Ukrainy, Białorusi i in krajów, ale wymagam od każdego taksówkarza przynajmniej podstawowej znajomości topografi miast, po których jeździ. Nie wspomnę już o np miejskich atrakcjach, znajomości historii miejsc itp. Ci z Apple nie rozróżnią Przeróbki od Pogórza, a Oruni od Orłowa. Jazda " po sznurku" to wszystko co mają w ofercie ...Są wyjątki, ale to wyłącznie wyjątki.

    • 15 14

    • miejskich atrakcjach, znajomości historii miejsc itp (1)

      Chyba cię ..

      • 7 4

      • Ciekawe co ta osoba sama wie o historii swojej dzielnicy.

        • 1 1

    • "Nie mam nic przeciwko kierowcą z"

      Ale przeciwko językowi ojczystemu masz :D

      • 12 1

    • nie rozróżnią Przeróbki od Pogórza,

      a znasz kody? Uber tak podaje i wiesz czy pchać się przez np. estakadę czy nie. Ty nie znasz, tak wynika z tekstu. Twoja znajomość atrakcji zaczyna się i kończy na Rozi . Jesteś złotówą starej daty, typowy tekst o topografii wąsatego kartofla

      • 3 2

    • Dokladnie!

      • 0 1

    • ac130

      Ty sobie przewodnika do Taxi jeszcze zamów...

      • 0 0

  • Czas na zmiany (2)

    Tak,tak,za chwilę zostaną tylko aplikacje bo jezdza nie płacąc zusu i podatkow i wąsaci emeryci bo ci są zwolnieni z zusu. Wybierajcie wybierajcie. Emeryci przynajmniej nie próbują gwaltow

    • 7 8

    • Emeryci przynajmniej nie próbują gwaltow (1)

      a mają jeszcze czym?

      • 1 0

      • Mój wpis świadczy o mnie

        • 0 0

  • Przez tanie kursy lite mamy drogie paliwo bo Ukraińców tylu że nie ma do czego jeździć i trzeba wracać do centrum. (2)

    Dlatego kierowcy nie przyjmują tych kursów i ciągle słyszę od klientów, że 1/10 to kierowca z PL dotyczy
    FreeNow i Uber a Bolta usunąłem bo same bydło tym jeździ.

    • 20 22

    • urzekła mnie twoja historia

      • 2 1

    • Panie poukładaj sobie to w głowie najpierw

      A potem pisz. Wnioskuję z Twojej wypowiedzi że drogie paliwo jest dlatego, że są tanie kursy. Za dużo Ukraińców którzy zmuszają Cię do powrotu na centrum (tylko skąd?). No żeś zagadkę dał niezła

      • 1 0

  • tylko że stawka 2,40 (10)

    tylko że stawka 2,40 jest już nieaktualna. Obecnie ze względu na inflację itp. większość taksówek ma minimum 3,00zł/km

    • 57 10

    • Nie jeździsz to nie pisz. (2)

      Dwie gdańskie korporacje taksówkowe mają stawki 2,40 i 2,70 zł.

      • 17 5

      • Zgadzam się (1)

        Dlatego naucz się czytać ze zrozumieniem, albo nie pisz. Napisałem specjalnie słowo więkoszść, a nie wszystkie. Dwie korporacje to nie jest większość

        • 11 11

        • Ty pisz po polsku.

          • 0 5

    • A pod dworcami po 4zl/km od lat (2)

      I polują na turystów albo biednych emerytów bez smartfonów. Nie raz widze jak dziadki chcą to lekarza czy gdzieś dojechać a pod dworcem czekają tylko takie po 4zl/km. I to wtedy gdy paliwo kosztowało 4-5zl/L dziś to wiadomo, ze koszty wzrosły.

      • 6 4

      • 4zl/km?

        te stare dziady nawet po stawkach maksymalnych nie chca jezdzic tylko stosują ceny umowne. Ostatnio facet zazyczyl sobie 80zl z dworca pks na chmielną

        • 8 0

      • 4 za minutę, a nie za km.

        • 1 1

    • A jaka powinna być. (2)

      Ja jeździłem 2zł/km przy cenie ok 5,30zł/l ceny paliwa poszły ok 60% a do tego nie mogę odliczyć watu, to ile powinna być stawka za 1km??

      • 5 2

      • Max 1.75

        • 2 1

      • przecież i tak Two samochód nie jest na benzyne, tylko na gaz

        gaz co prawda podrożał, ale nie do 8 zł tylko do 3,60

        • 4 3

    • Taxi, Uber

      Ja mam 2.40 za kilometr. Stoję na postojach to każdy myśli, że jestem jakiś przekręt, bo niezrzeszony. A klient zapłaciłby troszkę mniej lub tyle samo na pierwszej taryfie niż z Ubera, a ja nie muszę odprowadzać 31% uberowi. Więc każdy zadowolony.cw dodatku. Ja znam język Polski, mam ubezpieczenie taxi i ze mną przejazd jest pewny. Niestety Polacy wolą salaha lub Siergieja na lewych papierach w nieoznakowanej Fabii gdzie przy wypadku drogowym wyrzucą klienta z auta i są nie do namierzenia. Polska to dziwny kraj.

      • 0 0

  • tak jak jak połapali

    ludzi na paszporty covidowe tak łapią ludzi na aplikacje a potem jak już cię mają wszystko jest po staremu

    • 4 1

  • Taxi

    Bzdury pan piszesz na zamówienie

    • 3 2

  • Da się pojechać dużo taniej (1)

    Często są kody zniżkowe lub dodane od razu w aplikacji zniżki.
    5 PLN zniżki przy przejeździe za 20 PLN to jest sporo, czasem zdarza się więcej.
    Kody często działają również na hulajnogi.
    W przypadku taksiarza - wąsa, nie ma żadnej szansy na rabat.

    • 5 3

    • Zgadza się. Prawie non-stop są kody rabatowe, a kierowca dostaje zwykłą kwotę i jeszcze napiwek mam ustawiony. Wszyscy zadowoleni. Dla mnie istotne jest to, że wiem z góry ile zapłacę za kurs.

      • 2 0

  • Kłamstwo!!! (1)

    Uber i Bolt kilka razy tańszy od tradycyjnej "złotówy". Przestańcie kłamać.

    • 6 9

    • oczywiście , można też skorzystać z dodatkowej usługi chociaż nie miało się wcale na nią ochoty no ale Bolt i uber już prowadzą szkolenia żeby takich niespodzianek nie było

      • 1 1

  • Bolty,free now itd.to same sieroty jeżdżą więc wole nie korzystać

    • 4 8

  • W prawdziwej taksowce masz przynajmniej pewnosc ze nie zostaniesz zgwalcona przez kierowce. Poczutajcie o tym co sie dzieje w Warszawie.

    • 18 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane