• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal kontenerowy po angielsku

Maciej Goniszewski
29 stycznia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
175 mln dolarów - tyle kosztować ma pierwszy etap budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym. Inwestycję zrealizuje Deepwater Container Terminal Gdańsk S.A. (DCT Gdańsk) - brytyjskie konsorcjum, które powstało specjalnie do realizacji tej inwestycji. Umowę dotyczącą budowy i dzierżawy na 30 lat 30 ha terenów portu podpisali w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Andrzej Kasprzak prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk.

- Kiedy kupuje się nieruchomość liczą się trzy rzeczy - lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja - mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Brian Wilson, doradca premiera Wielkiej Brytanii ds. gospodarczych. - Gdańsk posiada taką lokalizację. To właśnie tu przed wiekami miały miejsce pierwsze kontakty Wielkiej Brytanii z Polską. Podpisywana dzisiaj umowa to kontynuacja tego procesu. Mam nadzieję, że inwestycja naszych przedsiębiorców będzie katalizatorem rozwoju nie tylko Gdańska czy Polski, ale całej Europy.

Właścicielem DCT Gdańsk jest brytyjska grupa menedżerska. Jak podkreśla James Sutcliffe, każdy z członków grupy na duże doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć i od lat funkcjonują one w sektorze morskim. Właściciele spółki obsługują cztery podobne terminale w Wielkiej Brytanii, na Malcie i Bliskim Wschodzie.

- Po przystąpieniu Polski do UE nastąpi eksplozja ruchu kontenerowego. Ważne, żeby być do tego przygotowanym - wyjaśniał zainteresowanie Brytyjczyków gdańskim portem prezes DCT Gdańsk, po czym zwrócił się do doradcy Tony'ego Blaira. - Proszę przekazać premierowi, że brytyjski przemysł portowy czuje się dobrze, ale obecnie ciężko pracuje w Gdańsku.

W pierwszym etapie inwestycji w Porcie Północnym powstaną dwa stanowiska postojowe dla statków o długości do 330 m, w tym jedno stanowisko ro-ro. Zakładana zdolność przeładunkowa na tym etapie to 500 tys. TEU. Według założeń czas budowy wyniesie 46 miesięcy, a koszt sięgnie 175 mln USD. Z brytyjskich funduszy inwestycyjnych pochodzić będzie 40 mln USD, a pozostałą część potrzebnej kwoty - jak twierdzi James Sutcliffe - pokryją kredyty konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich.

W kolejnych etapach, w ciągu 10 do 12 lat DCT Gdańsk zamierza zainwestować w Porcie Gdańskim około 500 mln USD, a zdolność przeładunkowa ma wzrosnąć do 1 mln TEU. Dzięki tym inwestycjom ma powstać najpierw 400, a później 5 tys. nowych miejsc pracy.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (65)

  • Mam jedno pytanie:

    W jaki sposób odwiozą i dowiozą te tysiące kontenerów do terminalu. Most wantowy, co prawda, jest.
    A czy A-1 wytrzyma ten potok tirów.

    • 0 0

  • Swietna wiadomosc

    Oby to sie wszystko ziscilo... Jeszcze A1, południowa obwodnica Gdańska i będzie miodzio...

    • 0 0

  • Bardzo dobra wiadomość

    To dopiero początek,na obszarze Portu Północnego wreszcie powinny ruszyc kolejne duże projekty jak Rudoport,Europort,centrum logistyczne,nowa baza promowo-pasażerska,terminal Oiltanking i inne,kwota łącznych inwestycji w porcie gdańskim może w dystansie sięgnąć kilku mld euro,to wielka szansa dla miasta i regionu,nie można tego zmarnować,teraz już rząd się nie wymiga od budowy A-1,jej brak to sabotaż gospodarczych interesów nie tylko Pomorza,ale i Polski.

    • 0 0

  • super wiadomość

    "Gdańsk posiada taką lokalizację. To właśnie tu przed wiekami miały miejsce pierwsze kontakty Wielkiej Brytanii z Polską." - zawsze uważałem że największym motorem rozwoju i nowoczesności jest tradycja :-)))

    • 0 0

  • Bardzo dobry pomysł. Nie ma jak konkurencja w ramach własnego kraju. Po cholerę konkurować z Kłajpedą jak można z Gdynią. To może teraz Gdynia wybuduje sobie port lotniczy w Babich Dołach ?

    • 0 0

  • Olis

    Port w Gdańsku ma wielkie plany rozwojowe,posiada tereny pod przyszłe inwestycje,port w Gdyni ich nie ma,raczej będzie się modernizował niż rozrastał,czy Gdańsk w imię nie konkurowania z Gdynią dla jej dobra ma zrezygnować z szans na swój własny rozwój?

    • 0 0

  • gratulacje

    piękna wiadomość
    tylko, że oprócz autostrady można by tam pociągnać również linię kolejową (również przydatną w transporcie kontenerów) - no chyba, że już jest, nie wiem nie byłem tam

    a do krytyków - wreszcie ktoś się zorientował, że obecnie porty zarabiają najwięcej właśnie na kontenerach, a nie na wozeniu węgla i piachu

    • 0 0

  • Hej Peter i reszta

    A ja mam w d... cały ten super hiper ach i och autostradowo - hipermarektowo -budowlanowy boom gospodarczy. Wolę deleketować się naturą a nie mostami i autostradami.

    • 0 0

  • Linia kolejowa do portu polnocnego jest, tam sie przeciez wozi(lo) mnostwo wegla pociagami. Natomiast boje sie, ze nasi wspaniali politycy i tak i tak nie wybuduja autostrady, a raczej nie dopuszcza do jej wybudowania. Chyba sie nieufny ostatnio zrobilem :>

    Konkurencja z Gdynia uwazam to dobry pomysl. Poza tym od dwoch lat naprawde rosna przewozy kontenerowe i zdaje sobie sprawe, ze oba terminale moga byc potrzebne. Jezeli ta inwestycja nie stanie w miejscu z jakis glupich powodow, to gratuluje Gdanskowi - moze wreszcie cos w tym miescie zacznie sie dziac.

    • 0 0

  • Latarnik

    Zgadza się,linia kolejowa dociera do Portu Północnego,co na pewno wykorzysta terminal kontenerowy,wpłynie też na jego konkurencyjnośc,możliwość przewozu kontenerów koleją to duży atut przyszłego terminala,jeśli chodzi o węgiel póki co Port Północny cały czas go przeładowuje,na bieżący rok ma zakontraktowane 5 mln ton,prawie tyle samo co w zeszłym

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane