• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal kontenerowy po angielsku

Maciej Goniszewski
29 stycznia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
175 mln dolarów - tyle kosztować ma pierwszy etap budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym. Inwestycję zrealizuje Deepwater Container Terminal Gdańsk S.A. (DCT Gdańsk) - brytyjskie konsorcjum, które powstało specjalnie do realizacji tej inwestycji. Umowę dotyczącą budowy i dzierżawy na 30 lat 30 ha terenów portu podpisali w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Andrzej Kasprzak prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk.

- Kiedy kupuje się nieruchomość liczą się trzy rzeczy - lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja - mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Brian Wilson, doradca premiera Wielkiej Brytanii ds. gospodarczych. - Gdańsk posiada taką lokalizację. To właśnie tu przed wiekami miały miejsce pierwsze kontakty Wielkiej Brytanii z Polską. Podpisywana dzisiaj umowa to kontynuacja tego procesu. Mam nadzieję, że inwestycja naszych przedsiębiorców będzie katalizatorem rozwoju nie tylko Gdańska czy Polski, ale całej Europy.

Właścicielem DCT Gdańsk jest brytyjska grupa menedżerska. Jak podkreśla James Sutcliffe, każdy z członków grupy na duże doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć i od lat funkcjonują one w sektorze morskim. Właściciele spółki obsługują cztery podobne terminale w Wielkiej Brytanii, na Malcie i Bliskim Wschodzie.

- Po przystąpieniu Polski do UE nastąpi eksplozja ruchu kontenerowego. Ważne, żeby być do tego przygotowanym - wyjaśniał zainteresowanie Brytyjczyków gdańskim portem prezes DCT Gdańsk, po czym zwrócił się do doradcy Tony'ego Blaira. - Proszę przekazać premierowi, że brytyjski przemysł portowy czuje się dobrze, ale obecnie ciężko pracuje w Gdańsku.

W pierwszym etapie inwestycji w Porcie Północnym powstaną dwa stanowiska postojowe dla statków o długości do 330 m, w tym jedno stanowisko ro-ro. Zakładana zdolność przeładunkowa na tym etapie to 500 tys. TEU. Według założeń czas budowy wyniesie 46 miesięcy, a koszt sięgnie 175 mln USD. Z brytyjskich funduszy inwestycyjnych pochodzić będzie 40 mln USD, a pozostałą część potrzebnej kwoty - jak twierdzi James Sutcliffe - pokryją kredyty konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich.

W kolejnych etapach, w ciągu 10 do 12 lat DCT Gdańsk zamierza zainwestować w Porcie Gdańskim około 500 mln USD, a zdolność przeładunkowa ma wzrosnąć do 1 mln TEU. Dzięki tym inwestycjom ma powstać najpierw 400, a później 5 tys. nowych miejsc pracy.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (65)

  • co będzie?

    sprawdziłeś?
    miałem rację? miałem?

    • 0 0

  • na jaką cholere wymyślono narty??
    był styropian pod tyłkiem i też sie nieźle wyślizgaliście

    • 0 0

  • niech ci bedzie
    wołaj miodka
    nie udawaj
    tutaj
    kmiotka:))

    • 0 0

  • uwielbiam mieć rację

    matko, jak ja to lubię

    • 0 0

  • a bendom coś rozdawać zadarmo na tym terminalu?
    Ale bendzie fajnie, znuw mnustwo opcych marynaży i bendzie morzna zarobić sobie conieco.

    • 0 0

  • super

    dzieki temu Gdansk znowu wruci cala para na rynek portowy swiata .Przy okazji mogli podac ile ma to dac miejsc pracy.
    ps
    Portal powinien miec troche lepszych pisarzy (tytul i informacja artykulu)

    • 0 0

  • hal, halo tu wkuty
    jestem pod warszawom i zatrzymla mnie blokada na szosie wysypujom zboze chamy jedne
    na nic moja wyprawa zawracam do gdanska nie wiem kiedy sie pojawie ale sie pojawie

    • 0 0

  • do Daniela

    tym razem jest tak zle nie zauwazyles po prostu
    na koncu artykulu jest ta informacja na poczatku 400 osob
    potem nawet do 5 tys.

    • 0 0

  • Więcej podobnych informacji proszę

    Serce rośnie, zawsze tylko pozostaje niepokój że to kolejna umowa, która podpisana powędruje do archiwum. No, ale bądźmy dobrej myśli :D

    • 0 0

  • Noiestety nie pisą o jednym------ co będzie jak te kontenery nie wypala ,na czym opierają swoje przekonania o explozji kontenerowej , aby kontenery dojechały i wyjechały z terminala to trzeba mieć autostrady nie jedną dróżkę gdzie biskup zanim wyciągnął kropidło to autostrada się skończyła i nie było co śwoęcić.
    Chciałbym aby tak radośnie było jak w artykule ale czarno to widzę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane