• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal kontenerowy po angielsku

Maciej Goniszewski
29 stycznia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
175 mln dolarów - tyle kosztować ma pierwszy etap budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym. Inwestycję zrealizuje Deepwater Container Terminal Gdańsk S.A. (DCT Gdańsk) - brytyjskie konsorcjum, które powstało specjalnie do realizacji tej inwestycji. Umowę dotyczącą budowy i dzierżawy na 30 lat 30 ha terenów portu podpisali w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Andrzej Kasprzak prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk.

- Kiedy kupuje się nieruchomość liczą się trzy rzeczy - lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja - mówił obecny na uroczystości podpisania umowy Brian Wilson, doradca premiera Wielkiej Brytanii ds. gospodarczych. - Gdańsk posiada taką lokalizację. To właśnie tu przed wiekami miały miejsce pierwsze kontakty Wielkiej Brytanii z Polską. Podpisywana dzisiaj umowa to kontynuacja tego procesu. Mam nadzieję, że inwestycja naszych przedsiębiorców będzie katalizatorem rozwoju nie tylko Gdańska czy Polski, ale całej Europy.

Właścicielem DCT Gdańsk jest brytyjska grupa menedżerska. Jak podkreśla James Sutcliffe, każdy z członków grupy na duże doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć i od lat funkcjonują one w sektorze morskim. Właściciele spółki obsługują cztery podobne terminale w Wielkiej Brytanii, na Malcie i Bliskim Wschodzie.

- Po przystąpieniu Polski do UE nastąpi eksplozja ruchu kontenerowego. Ważne, żeby być do tego przygotowanym - wyjaśniał zainteresowanie Brytyjczyków gdańskim portem prezes DCT Gdańsk, po czym zwrócił się do doradcy Tony'ego Blaira. - Proszę przekazać premierowi, że brytyjski przemysł portowy czuje się dobrze, ale obecnie ciężko pracuje w Gdańsku.

W pierwszym etapie inwestycji w Porcie Północnym powstaną dwa stanowiska postojowe dla statków o długości do 330 m, w tym jedno stanowisko ro-ro. Zakładana zdolność przeładunkowa na tym etapie to 500 tys. TEU. Według założeń czas budowy wyniesie 46 miesięcy, a koszt sięgnie 175 mln USD. Z brytyjskich funduszy inwestycyjnych pochodzić będzie 40 mln USD, a pozostałą część potrzebnej kwoty - jak twierdzi James Sutcliffe - pokryją kredyty konsorcjum inwestycyjnego banków brytyjskich i amerykańskich.

W kolejnych etapach, w ciągu 10 do 12 lat DCT Gdańsk zamierza zainwestować w Porcie Gdańskim około 500 mln USD, a zdolność przeładunkowa ma wzrosnąć do 1 mln TEU. Dzięki tym inwestycjom ma powstać najpierw 400, a później 5 tys. nowych miejsc pracy.
Głos WybrzeżaMaciej Goniszewski

Opinie (65)

  • malutkimi literkami gallux....

    i z blendami pasóje to tobie na zlosici...Co ty masz do chłopaków z GDYNII i OKOLIC , - Są Takimi POLAKAMI jak ty , a ty kim jesteś "rasa panów " trochę sfolguj...My POMORZE i POLACY jesteśmy jedną rodziną , a jak tobie to nie pasuje to masz otwartą drogę ,wyjedź do ROSJI ... I tam mieszkaj i skłucaj regiony (republiki}... A od TRÓJMIASTA WARA !!!

    • 0 0

  • pieknie...

    ... tylko jak narazie to tylko teoria, zarownio wielkosc przeladunku jak i zatrudnienia, jak wspomnianno juz brak drog dojazdowych ogranicza obecne mozliwosci przeladunkowe (obecnego terminalu kontenerowego w Gdansku jak i Gdyni), co do miejsca budowy to juz byly tam "piekne projekty", wybudowano pirs rudowy jak dotad od 30 lat nie wykorzystany nigdy zgodnie z przezanczeniem, pozniej budowa portu zbozowego przez kanadyjczykow z czego tez sie wycofano, miejmy nadzieje ze tym razem nieco lepiej bedzie

    • 0 0

  • Jaskółka nad Gdańskiem

    Jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale ta informacja poprawiła mi trochę humor w ten kijowy czwartek... Trzeba wykorzystywać warunki, lokalizację itp. Ta inwestycja to kolejny argument za autostradą A1. Niedługo mam nadz. nowe wybory i nowa, LEPSZA ;-) władza może zdecyduje o uruchomieniu budowy A1. Rywalizacja z Gdynią? Hm... Może trochę, ale ogólnie to powinno się zacieśnić współpracę między Gdańskiem i Gdynią. Hamburg, Bałtijsk czy inna Kłajpeda nie będą czekać na oklaski. Teraz jeszcze budowa tunelu, A1 i południowej obwodnicy. Trzeba wykorzystać tę szansę. Przyjdzie wiosna... ;-)

    • 0 0

  • Nareszcie większość jest za!

    • 0 0

  • Jak miło to czytać. Ja też się podpisuję za.

    • 0 0

  • A 1

    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
    111111111111111111111111111111111111111111111111
    nic więcej na dziś.

    • 0 0

  • A 1

    AAAAAAAAAAAAAAAAA
    1111111111111111111111111
    nic więcej na dziś.

    • 0 0

  • hmmmm

    ludzie mieszkamy w polsce...tu nic sie nie udaje!!! rywalizowac na "kontenry" to mozemy z Praga...ktora (jak zapewne wiecie) nie ma dostepu do morza... przyjdzie nowa wladza...i co w zwiazku z tym?? nowa/stara jeden grzyb...po pierwsze to niech wywala gornikow i kolejarzy na bruk...pora skonczyc z tym pseudo socjalistycznym panstwem...nie ma nic za darmo... :/ niestety sceptycznie...

    • 0 0

  • 500 tys teu

    czy inwestorzy wyjaśnili skąd wezmą te 500 tys teu ?
    i w jakiej perspetywie czasowej planują zwrot włożonego kapitału ? bo chyba chcą aby im sie to zwróciło ? Turek, niejaki Vahap śnił o Las Vegas i porcie lotniczym największym w całej wschodniej Polsce i zachodniej Azji zlokalizowany (ach ta lokalizacja !) w Białej Podlaskiej, no i co z tego wyszło ?

    • 0 0

  • Taaa...

    Terminal zbożowy też widzę ogromny...
    Też kasy wpompowali mnóstwo...
    I co? I rozeszło się po kościach. Coś zbudowali i to coś przekazali firmie budowlanej, jako wynagrodzenie za jej robotę. Stoi toto w szczerym polu (no, na plaży właściwie) i stanowi doskonałą dekorację dla Sexmisji II.

    Oby taki scenriusz nie powtórzył się przy tym terminalu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane