- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (102 opinie)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (164 opinie)
- 3 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (75 opinii)
- 4 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (21 opinii)
- 5 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (115 opinii)
- 6 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (57 opinii)
Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą
Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.
1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.
Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.
Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.
W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.
W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.
Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.
Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.
Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy
Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.
Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?
- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.
Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Zobacz plac budowy tunelu z góry
Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu
Miejsca
Opinie (392) ponad 10 zablokowanych
-
2014-10-19 20:50
znowu polskie cebulaczki poszły się nażreć za darmoszkę....
- 5 18
-
2014-10-19 20:50
Niestety w Gdyni problemem jest nawet tunel pod torami..
- 8 1
-
2014-10-19 21:11
ludzie po co WAM latanie po tunelu ? w niedziele .... (5)
przecież to jest tak żałosne że aż przykre , kiełbasa wyborcza pożarta przez naród :) śmiać mi się chce z tych co byli hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi bo to irracjonalne i jedzie propagandą przed wyborczą
- 17 29
-
2014-10-19 21:18
załosne...
żałosne jest nie docenianie wspaniałych inwestycji i śmianie sie z ludzi którzy cieszyć się z tego, że powstaje taka budowa.
Współczuje Ci- 20 2
-
2014-10-19 21:30
Za dużo u Ciebie polityki (2)
Za mało zadowolenia z życia.
- 13 1
-
2014-10-19 23:42
Ja pier le co za radocha zapier ć po betonie? (1)
Wyborcy Ptysia chyba zczubieli do reszty. Poziom gawiedzi ze średniowiecza.
- 2 8
-
2014-10-20 06:09
Widzisz Juruś, jakbyś się przykładał w szkole to może nabrałbyś "ciekawości tego świata"
- 6 0
-
2014-10-20 16:28
sam jesteś żałosny
że aż przykro!
- 0 0
-
2014-10-19 21:31
(1)
Jakim prawem ludzie wpuszczani sÄ na teren budowy?No chyba Ĺźe obiekt ma pozwolenia na uĹźytkowanie...
- 6 11
-
2014-10-20 01:33
Skad sie biora tacy czubisci?!
- 1 1
-
2014-10-19 21:42
Głosujcie na mnie ...
- 11 4
-
2014-10-19 21:50
Przyjdzie PIS autostrady zamknie a tunel zasypie (1)
Skoncza sie fanaberie.
- 15 11
-
2014-10-20 14:58
Nieprawda
Nieprawda - tunel będzie idealnym miejscem dla takich gamoni jak ty - będziesz jakoś musiał przetrwać powrót wolnej Polski
- 0 2
-
2014-10-19 23:17
a jeszcze taniej byłoby zrobić dużą procę i naciągać gumę od kaleson i przestrzeliwywać przez martwą wisłę samochody
- 4 3
-
2014-10-19 23:19
w oborze zboże w komórce żyto idę do tunelu z d*pą umytą
- 0 9
-
2014-10-19 23:30
będzie ważny skrót (2)
Ważniejszy by był tylko podobny tunel drogowy pod portem w Gdyni, na Oksywie. Ale Szczurek woli budować kosmodrom. Ale gupim śledziom to widać pasuje.
A propos lotnisk, w gdyni przed wojną było kilka lotnisk, w tym baza wodnosamolotów, którą Niemcy rozpirzyli w pierwszych godzinach wojny. Nigdy nie mieliśmy szczęścia do gdyńskich lotnisk.- 7 1
-
2014-10-20 12:05
zwłaszcza, że ta baza była w....pucku (1)
- 1 0
-
2014-10-20 14:57
Nie tylko w Pucku. W Babich Dołach też ;-) Ta w Pucku przetrwała ciut dłużej.
A teraz wyprawa do Centrum jest na cały dzień....- 0 0
-
2014-10-20 00:18
Kiełbasa wyborcza Adamowicza
A prace budowlane przez tą akcje opóźnione o tydzień .
- 11 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.