• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • znowu polskie cebulaczki poszły się nażreć za darmoszkę....

    • 5 18

  • Niestety w Gdyni problemem jest nawet tunel pod torami..

    • 8 1

  • ludzie po co WAM latanie po tunelu ? w niedziele .... (5)

    przecież to jest tak żałosne że aż przykre , kiełbasa wyborcza pożarta przez naród :) śmiać mi się chce z tych co byli hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi hi bo to irracjonalne i jedzie propagandą przed wyborczą

    • 17 29

    • załosne...

      żałosne jest nie docenianie wspaniałych inwestycji i śmianie sie z ludzi którzy cieszyć się z tego, że powstaje taka budowa.
      Współczuje Ci

      • 20 2

    • Za dużo u Ciebie polityki (2)

      Za mało zadowolenia z życia.

      • 13 1

      • Ja pier le co za radocha zapier ć po betonie? (1)

        Wyborcy Ptysia chyba zczubieli do reszty. Poziom gawiedzi ze średniowiecza.

        • 2 8

        • Widzisz Juruś, jakbyś się przykładał w szkole to może nabrałbyś "ciekawości tego świata"

          • 6 0

    • sam jesteś żałosny

      że aż przykro!

      • 0 0

  • (1)

    Jakim prawem ludzie wpuszczani są na teren budowy?No chyba że obiekt ma pozwolenia na użytkowanie...

    • 6 11

    • Skad sie biora tacy czubisci?!

      • 1 1

  • Głosujcie na mnie ...

    • 11 4

  • Przyjdzie PIS autostrady zamknie a tunel zasypie (1)

    Skoncza sie fanaberie.

    • 15 11

    • Nieprawda

      Nieprawda - tunel będzie idealnym miejscem dla takich gamoni jak ty - będziesz jakoś musiał przetrwać powrót wolnej Polski

      • 0 2

  • a jeszcze taniej byłoby zrobić dużą procę i naciągać gumę od kaleson i przestrzeliwywać przez martwą wisłę samochody

    • 4 3

  • w oborze zboże w komórce żyto idę do tunelu z d*pą umytą

    • 0 9

  • będzie ważny skrót (2)

    Ważniejszy by był tylko podobny tunel drogowy pod portem w Gdyni, na Oksywie. Ale Szczurek woli budować kosmodrom. Ale gupim śledziom to widać pasuje.

    A propos lotnisk, w gdyni przed wojną było kilka lotnisk, w tym baza wodnosamolotów, którą Niemcy rozpirzyli w pierwszych godzinach wojny. Nigdy nie mieliśmy szczęścia do gdyńskich lotnisk.

    • 7 1

    • zwłaszcza, że ta baza była w....pucku (1)

      • 1 0

      • Nie tylko w Pucku. W Babich Dołach też ;-) Ta w Pucku przetrwała ciut dłużej.

        A teraz wyprawa do Centrum jest na cały dzień....

        • 0 0

  • Kiełbasa wyborcza Adamowicza

    A prace budowlane przez tą akcje opóźnione o tydzień .

    • 11 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane