• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • super inwestycja...ja bardzo sieę cieszę..chociaż korzystać z niego nie będę-brak prawa jazdy...ale fakt ,że jest taki tunel w moim mieście..bardzo mnie ciesz
    1

    • 3 0

  • Przyjdzie PIS autostrady zamknie a tunel zasypie (1)

    Skoncza sie fanaberie.

    • 15 11

    • Nieprawda

      Nieprawda - tunel będzie idealnym miejscem dla takich gamoni jak ty - będziesz jakoś musiał przetrwać powrót wolnej Polski

      • 0 2

  • będzie ważny skrót (2)

    Ważniejszy by był tylko podobny tunel drogowy pod portem w Gdyni, na Oksywie. Ale Szczurek woli budować kosmodrom. Ale gupim śledziom to widać pasuje.

    A propos lotnisk, w gdyni przed wojną było kilka lotnisk, w tym baza wodnosamolotów, którą Niemcy rozpirzyli w pierwszych godzinach wojny. Nigdy nie mieliśmy szczęścia do gdyńskich lotnisk.

    • 7 1

    • zwłaszcza, że ta baza była w....pucku (1)

      • 1 0

      • Nie tylko w Pucku. W Babich Dołach też ;-) Ta w Pucku przetrwała ciut dłużej.

        A teraz wyprawa do Centrum jest na cały dzień....

        • 0 0

  • (1)

    Jedynym strasznym zgrzytem był zgrzyt zębów ekipy PiSiorów rozdających przed wejściem ulotki grabarza stoczni Jaworskiego czy jakoś tam. Tak marzyli, by coś się zawaliło albo zesmrodziło a najlepiej gdyby nikt nie przyszedł.

    • 17 9

    • 123

      wali ci z japy cebulą - wracaj na prowincję i nie dziel Gdańszczan na zwolenników i przeciwników tuneli gamoniu - to zupełnie różne sprawy

      • 1 0

  • Jedli darmowe kiełbachy a potem bekali w busie za darmo (1)

    • 18 9

    • ?

      nie ładowali do słoików na zimę?

      • 0 0

  • Przybłędów boli .. I tak ma być, ma bolić. (6)

    D u m a !!! Tak trzymaj panie prezydencie.

    • 30 42

    • kręci cię ta rurka?

      Stój w tym tunelu cały czas jeśli to cię podnieca staruszku ...

      • 0 2

    • :P ło matko

      jakiś lekko spowolniony umysłowo agitator?

      • 0 1

    • Panie Edku (3)

      I tak ma być, ma bolić. .Bolić to chyba nowy chorwat w Lechii.

      • 20 4

      • sorry ,Sołdek nie miał "mgr"... (2)

        • 10 3

        • Panie Edku (1)

          Ja jestem nowy Sołdek.twórca autostrady A0 z Kętrzyna do Berlina.

          • 5 1

          • gratuluje jeden z Ojców A-1

            • 3 2

  • a poswiecili tumel? (1)

    bo w tym laickim kraju bez poswiecenia nic nie robia

    • 0 2

    • flaszka chory a gocłoś też nieruchawy bo na zeznania do niego musieli jechać

      a jakiemuś wikaremu za "co łaska" nie dadzą przeca. Musi być na bogato no nie?

      • 0 2

  • nigdy wiecej (12)

    Byłem i to ostatni raz kiedy wybrałem się na tego typu masowke nic nadzwyczajnego ludzie bez wyobrazni widzą ze idę z wózkiem to ci stanie na środku drogi i robi foto jeszcze wielkie pretensje że mam czelnosc isc z dzieckiem rowerów od groma ludzie z psami stali czekali na wejście gdy babka na początku mówi że nie można wejść z pupilem... Chaos komunikacyjny ludzie stoją czekają a potem na cały autobus robią krzyk i panikę dokąd jedzie czy tylko do gdańska głównego czy do letniewa całość oceniam bardzo słabo

    • 40 55

    • Ludzie bez wyobraźni ?
      A Ty gościu z wózkiem i małym dzieckiem to się wykazałeś.
      Wiesz co by się stało gdyby wybuchła panika.
      Pierwsze stratowane byłby wózki i dzieci

      • 0 2

    • (9)

      Jaca, znowu jojczysz ? Może ty się nie nadajesz do miasta gdzie dużo ludzi.

      • 32 7

      • (8)

        Gdzie normalnych ludzi ok a nie choloty która nie wie jak się zachować

        • 9 16

        • (5)

          Nie widziałem tam chołoty. Może byłeś w innym tunelu ?

          • 17 4

          • (4)

            Wystarczy że ty się co 5 metrów zatrzymywales z aparatem i zagradzales drogę

            • 6 10

            • (3)

              Jaca, sorry. Przecież to było zwiedzanie a nie wyścigi z wózkami dziecięcymi na czas.

              • 20 4

              • 1,5km w 40 minut to według ciebie wyścigi?? To ile ty biedaczko warzysz ze dla ciebie to wyścigi były (2)

                • 1 7

              • Słabo czytasz, słabo kumasz, słabo piszesz. Jesteś w czymś dobry ?

                • 4 2

              • warzysz?

                omg

                • 3 0

        • Heh nie kumam takich ludzi (1)

          Idzie na zwiedzanie, które było mocno nagłośnione i narzeka, że dużo ludzi.
          Przecież to było jak w banku, więc należało się na to przygotować.

          Ja w przeciwieństwie do jacy spotkałem wielu miłych ludzi już nawet w tramwaju, potem w tunelu i autobusie :). Trzeba być po prostu dobrze nastawionym na takie spędy to i inni będą mili.
          Choć nie ukrywajmy i na 1000 osób znajdzie jakiś idiota co w środku tunelu będzie sikać przy wszystkich, ale to nie znaczy, że przez niego 999 osób to także buraki ;).

          • 20 3

          • optynista ty dziecików nawet nieznasz pojecia tego słowa,Do ciebie wazeliniarz pasuje

            • 2 7

    • aa jaśnie pani z wózkiem jedzie ....

      to wszyscy z drogi .... i najlepiej jeszcze dywan rozłożyć... i nic nie mówić bo się g*wniarz nie wyśpi...
      heheehehhe

      • 31 9

  • SUUPER (8)

    Było SUUUUUPER!!!! Świetna inwestycja! Panie Prezydencie! Brawo!!! Dziękujemy!

    • 8 6

    • podziękujesz jak ciężarówki zapchają Czarny Dwór/JP II (6)

      • 6 2

      • (4)

        a po co mają jechać na Zaspę ? Kierowcy to nie idioci. Jak będą jechać do Gdyni to pojadą obwodnicą południową lub Słowackiego. Największy ruch będzie w kierunku portu lub stoczni. Na Zaspę pojadą ci, którzy dotychczas jechali przez całe miasto.

        • 2 2

        • (3)

          Jakiej stoczni? tej co juz jej nie ma czy remontowej, tyle że do tej ostatniej jak będzie ktoś dymał z zachodu to i tak wjedzie do śródmieścia.

          • 0 1

          • Tej stoczni, która jest rentowna i zarabia zarówno na budowaniu jak i remontowaniu statków. Do której nie trzeba dopłacać

            • 1 0

          • jak będzie "dymał" z zachodu to wjedzie Słowackiego. Strony świata ci się pomyliły

            • 1 0

          • Prawdy chcecie o stoczni?

            Tu macie trochę ;ja to widziałem:
            Jarosław Kaczyński wyciągnął karteczkę z kieszeni i mianował nowego prezesa stoczni. Został nim aktywny działacz PiS Andrzej Jaworski z zawodu ... etnolog, który zna się na budowie statków i na zarządzaniu dużą firmą jak świnia na gwiazdach ale jak za dawnych bolszewicki czasów bywało jest sprawdzonym BMW a to wystarczy.
            Tak, tak, to właśnie ten sam Jaworski były prezesunio stoczni, organizuje teraz te zadymy i strajki, podobno w imieniu stoczniowców.
            Ten wybitny specjalista i menadżer (oczywiści etnolog Jaworski) zaczął swoje urzędowanie od przyznania sobie pensji w wys. 35 kafli miesięcznie co było o 10 więcej niż miał jego poprzednik.
            Ale przy upadającej stoczni i Solidarnej IV RP to etnolog prezesem stoczni i dziwne, znaczy wysokie a nieuzasadnione zarobki to mały pikuś.
            Potem, pamiętam to, wybitne decyzje Jaworskiego konsultowane z wybitnym prezesem PiSuaru leciały ciurkiem.
            Dyrektorem generalnym stoczni został kolejny wybitny PiSowiec, niejaki Andrzej B.(Buczkowski), który zajął dyrektorski stołek przesiadając się na niego prosto z ławy oskarżonych za przestępstwa gospodarcze.
            Kolejny numer miłosnych uniesień prezesa do swoich, to zrobienie szefa stoczniowej Solidarności niejakiego Romka Gałęzewskiego wiceprezesem Rady Nadzorczej za niezłą kasiorę.
            To obecnie ten "wybitny" związkowiec Gałęzewski, były wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej i ten wybitny były prezes stoczni, etnolog Jaworski, wspierani oficjalnie przez Śniadka i Kurskiego a nieoficjalnie przez kaczego klona organizują te zadymy, strajki i rozróby.
            Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości na temat kto tym kierował, w jakim celu i czy w ogóle chodziło o stocznie?
            A gdy dodamy do tego hołd byłego naczelnego Solidarnościowca niejakiego Śniadka oddawany regularnie braciom mniejszym, to już wiemy czemu za PiSu stocznia nie strajkowała MIMO FATALNEJ KONDYCJI.
            Nie strajkowała, nie produkowała to czym zajmował się prezes Jaworski?
            Oczywiście pozwami i procesami.
            Wszyscy inteligentni ludzie wiedzą, że aktywny działacz Pisuaru to zawsze paranoik i psychopata w jednym, to zawsze krętacz, matacz i choleryk, to łajza gniewająca się na wszystkich dookoła i kłamca. Inaczej nie byłby aktywnym działaczem, zauważonym przez prezesa Jarosława albo w ogóle nie byłoby go w tej pięciotysięcznej partyjce Paranoików i Schizofreników.
            Więc Jaworski wytaczał procesy gazetom i opozycji za każdą krytykę jego poczynań a nawet za stwierdzenie, że stocznia pada. Wszystkie przegrał.
            Innym ulubionym zajęciem Jaworskiego było zawodowe wciskanie propagandowego kitu moherowym słuchaczom wybitnej rozgłośni.
            Często na antenie radyjka pluł na Platformą Obywatelską i inne partie nie związane z pisuarem i ojcem Inwestorem nazywając ich szkalującymi go kłamcami i zapewniał, że ma super plany cudownych przedsięwzięć i że stocznia ma się dobrze a nawet jeszcze lepiej.
            Oczywiście dziś ta łajza mówi zupełnie coś odwrotnego ale to dla Pisuarów chleb powszedni.

            • 3 0

      • widzisz na Zaspie też pełno idiotów

        jak wpadnie w koleiny zrobione w asfalcie przez portowe TiRy i rozbije samochodzik i swoją głupia gębę wtedy się zastanowi?

        • 3 2

    • To jest inwestycja ogólnopolska a nie wymysł prezydenta.On jak wczorajsza publiczność przeszedł się tunelem tyle ,że wcześniej bo jest vipem i nie zadaje się z pospólstwem

      • 3 2

  • Miło popatrzeć

    Włażą bez wazeliny.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane