- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (125 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (54 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (51 opinii)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (99 opinii)
- 5 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 6 Od soboty spore utrudnienia na A1 (77 opinii)
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Gdańską.
Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.
Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.
Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej
Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.
Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.
Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.
- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?
- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?
- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-03 19:50
Jeśli to powiedział Duda
To tak jak bym ją powiedział , że chce tramwaj na Hel
- 4 6
-
2021-03-03 20:01
Trójmiasto.pl
czy ten portal też jest już przejęty przez orlen ?
- 2 8
-
2021-03-03 20:03
Ten prezydent,nic ,żadne zmiany,kasa,kasa
- 1 4
-
2021-03-03 20:14
Wielka szkoda. że nie będzie reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu. To dzielnica przechodząca rewitalizację, obok rozbudowująca się Letnica. Transport kolejowy byłby znakomitym połączeniem tej części miasta z centrum.
- 28 4
-
2021-03-03 20:34
Modernizacja przystanku Gdańsk Osowa Północ? Przecież tam nie ma przystanku, jest petycja o utworzenie w tym miejscu przystanku, wiec jaka modernizacja??
- 11 0
-
2021-03-03 20:35
Przystanków (2)
podobno brakuje, a jeszcze nie tak dawno, Gdansk zlikwidował kursy SKM do New Portu. I tradycyjny płacz ze nie ma pinindzy. Dulkiewicz robi wywiady w niusłiku za 50tyś, władze miasta sprzedają kury znoszące złote jajka jak GPEC czy wodociągi, podpisują kontrakty na wypożyczenie Mercedesow do GAIT za cenę przewyższającą zakup nowych Solarisow a potem wina rzadu ze nie ma pinindzy weźcie je od radosnych, kolorowych ogródków piwnych zbudowanych na miejscu stoczni.
- 24 6
-
2021-03-03 21:16
niedawno zlikwidowano? (1)
a kto tym jeździł? Pasjonaci chyba... było małe zainteresowanie, bo powstały wygodniejsze połączenia tramwajowe. 20 lat temu ludzie z SKMki rezygnowali, a sieć tramwajowa była mniejsza. Teraz, sytuacja jest troche inna bo Letnica rośnie... ale SKMka nie rozwiązałaby problemu, bo to za krótka linia
- 2 4
-
2021-03-04 08:40
kto tym jeździł...
nie ważne kto tym jeździł. Urzędnicy chyba wiedzieli ze deweloper będzie tam budować bloki? No chyba ze plan zagospodarowania przestrzennego powstaje z czapy, miesiąc do przodu, to faktycznie mogli nie wiedzieć. A kolejne awarie sieci ciepłowniczej skąd się biorą ? Do starych instalacji podłącza się nowe budynki i przy tych samych przekrojach rur trzeba zwiększać ciśnienie. Nikt nie inwestuje w rozwój/remont.
- 2 0
-
2021-03-03 20:37
Pytanie do ekspertów i autora tekstu
jest wyremontowana stacja Gdańsk Kolonia i przystanek Stadion czy SKM mogłaby jeździć do osiedla robyg po wybudowaniu przystanku na jego wysokości czy potrzebne jeszcze inne inwestycje w torowiska?
- 13 2
-
2021-03-03 21:23
linia autobusowa 188 (1)
mogłaby przecież funkcjonować normalnie jak każdy inny autobus przejeżdżający przez Brzeźno do Nowego Portu, a nie tak jak jest teraz, czyli tylko w godz. 7-9 oraz 14-17 po jednym! kursie na każdą godzinę. W ogóle to jestem pod wrażeniem, że jeszcze ta linia 188 istnieje i ciągle miastu nadal chce się dawać na to kasę do ZTM zamiast kupić kilka nowych pojazdów, zatrudnić więcej kierowców, itd. a nie tylko podwyższać ceny biletów. Wobec tego co napisane wcześniej w tym poście tramwaj jest niepotrzebny, bo po co niszczyć ponownie i rozkopywać ulice w Letnicy.
- 7 1
-
2021-03-03 22:40
ostatni raz linia 188 kursowała przed pandemią
i miała 2 całe kursy dziennie
to co piszesz o 188 nie jest teraz tylko było kilka lat temu. teraz nie ma juz tej linii- 2 0
-
2021-03-03 21:25
przeciez pani mogla od deweloperow budujacych w letnicy wymagac budowy peronu.
- 9 2
-
2021-03-03 21:56
ZASPA (1)
Olbrzymie osiedle ZASPA, ciągle dobudowują kolejne nowe bloki a nie ma przystanku kolei metropolitarnej! Pociąg przejeżdża przez Zaspę a nie ma przystanku!!! co za absurd... Aby skorzystać należy dojechać do Wrzeszcza i tam się przesiadać. I potem się dziwią ze są korki.... Dlaczego dotąd nie ma przystanku kolei na Zaspie lub dlaczego nie wjeżdża na tory skm i tam się nie zatrzymuje???
- 6 4
-
2021-03-03 22:14
Wjeżdża na tory SKM
a potem wskakuje na nasyp PKM.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.