- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (129 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (79 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (57 opinii)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (103 opinie)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (126 opinii)
- 6 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
Tramwaj połączy Marynarki Polskiej z Hallera
Tylko trzy z ośmiu zapowiadanych przystanków kolejowych mają powstać w Trójmieście w ramach programu stworzonego wiosną 2020 r. przez prezydenta Andrzeja Dudę. Władze miasta mówią, że zapowiedzi były kiełbasą wyborczą i zapowiadają budowę nowej linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Gdańską.
Po niemal roku prac koncepcyjnych ostateczna lista trójmiejskich przystanków przewidzianych do modernizacji zmalała do trzech (Gdańsk Osowa Północ i Gdynia Mały Kack na linii 201 oraz Park Maszynowa w Gdańsku na linii 234).
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazła się jeszcze Gdynia Fikakowo na linii 201. W sumie na budowę trzech przystanków w Gdyni i Gdańsku rząd zamierza przeznaczyć 8,5 mln, z czego ponad połowa to szacowane dofinansowanie tylko przystanku na Małym Kacku.
Rządowych środków nie doczekają się za to przystanki na linii między centrum Gdańska a Nowym Portem. Z listy wypadła stacja Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Brzeźno, a w Gdyni - przystanek w Orłowie. Brak dofinansowania oznacza, że szanse na odbudowę linii SKM przez Brzeźno do Nowego Portu, z której mogliby korzystać mieszkańcy rozwijającej się z każdym rokiem Letnicy zmalały do zera.
- To były przedwyborcze zapowiedzi prezydenta i od samego początku traktowaliśmy je jako element kampanii wyborczej - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Dziś okazuje się, że na liście pozostały zaledwie trzy inwestycje. Po zapowiedziach prezydenta Dudy w sprawę włączył się m.in. poseł Kacper Płażyński oraz radni miasta z klubu PiS z apelem, by miasto wsparło ten pomysł. Zrobiliśmy to. Poświęciliśmy na to kilka miesięcy wytężonej pracy, by zrobić wszystko, by te środki trafiły do Gdańska. Odbyliśmy szereg spotkań z przedstawicielami spółki PKP, radnymi dzielnic których to bezpośrednio dotyczy. Wreszcie na przełomie roku wysłaliśmy wniosek aplikacyjny, w którym wskazaliśmy, by do programu włączyć dwa kolejne przystanki: Firoga i Karczemki. Efekt tych konsultacji jest prawie żaden, bo dziś rząd ogłosił, że w Gdańsku powstanie tylko przystanek w Osowej (Gdańsk Kukawka) oraz Gdańsk Park Maszynowa.
Urzędnicy: połączymy tramwajem al. Hallera i Marynarki Polskiej
Wobec fiaska programu budowy przystanków kolejowych ze środków rządu, władze postanowiły wrócić do pomysłu, który pojawił się przy okazji prac nad nowym studium zagospodarowania przestrzennego Gdańska - utworzenia połączenia tramwajowego między al. Hallera a ul. Marynarki Polskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło analizy trzech wariantów nowej trasy tramwajowej: przez ul. Żaglową, al. im. Macieja Płażyńskiego i ul. Uczniowską.
Na potrzebę uwzględnienia w projekcie studium właśnie takiego odcinka tramwajowego zwracaliśmy uwagę w grudniu 2016 r. Podobny postulat wysunęła także Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w grudniu 2015 r., traktując go jako element poprawy skomunikowania tej dzielnicy z sąsiednimi obszarami oraz siedzibą targów i stadionem w Letnicy.
- Plan budowy nowych linii tramwajowych realizujemy w Gdańsku od lat - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W dużej mierze było to dotąd możliwe dzięki wsparciu środków unijnych. To istotne, bo w nowej perspektywie unijnej Pomorze ma otrzymać o 40 proc. mniej środków niż dotychczas. To jest ten moment, by wszyscy ponad podziałami w interesie naszego miasta wsparci ten pomysł i pomogli nam uzyskać te środki i zrealizować ten ważny projekt. By stanąć po stronie interesu mieszkańców Gdańska.
Jednocześnie prezydent Gdańska przyznała, że realizacja nowej linii - podobnie jak już budowana Nowa Warszawska czy projektowana Trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz - nie będzie możliwa tylko ze środków miasta. Do końca tej kadencji miałaby powstać koncepcja nowej linii, by jej realizacja mogła być możliwa za trzy-cztery lata.
Bardziej personalnie do sprawy odniósł się Cezary Śpiewak-Dowbór, który obietnice prezydenta Dudy i posłów PiS nazwał "gruszkami na wierzbie" i dziwił się, że decyzji o rezygnacji z budowy pięciu z ośmiu przystanków nie przekazał mieszkańcom poseł Płażyński.
- Dziś poseł Płażyński i radni PiS nie mają odwagi stanąć przed mieszkańcami i powiedzieć im, że te przystanki nie powstaną. Że to była propaganda wyborcza i mydlenie oczu. Ale poseł Płażyński ma okazję się zrehabilitować i wesprzeć plany władz Gdańska, by połączyć transportem szynowym Marynarki Polskiej i al. Hallera.
Jak do sprawy odnosi się poseł PiS?
- Rząd przeznacza miliony złotych na budowę nowej infrastruktury na terenie miasta Gdańska - mówi Płażyński. - Zamiast małego słowa "dziękuję" z ust władz Gdańska znów słyszymy szykany i pretensje. Nikt nigdy nie mówił, że wszystkie zaproponowane przez prezydenta przystanki zostaną zbudowane. Jakiekolwiek pretensje dziwią tym bardziej, że w trakcie prac nad tym programem nie słyszałem od gdańskich urzędników o jakichkolwiek problemach czy trudnościach związanych z jego realizacją. Trudno traktować w takiej sytuacji władze miasta jako poważnego partnera do rozmowy. Jeśli takie problemy były, to wielka szkoda, że prezydent Dulkiewicz mnie o nich nie informowała ani nie poprosiła o wsparcie. Wiem, że pani prezydent robiła sobie niedawno zdjęcia pod zdemolowaną fasadą budynku, w którym mieści się moje biuro poselskie. Następnym razem zamiast robić zdjęcia, zapraszam panią prezydent do środka. Z chęcią porozmawiam o ważnych sprawach dla Gdańska.
Czy włączy się w plany budowy nowej linii tramwajowej, która mogłaby przebiegać aleją im. jego ojca?
- Nie umiem powiedzieć, czy włączę się w działania miasta przy budowie linii tramwajowej między Marynarki Polskiej a Hallera. Tak jak inni gdańszczanie, usłyszałem o tym projekcie pierwszy raz dziś. Nie znam nawet ogólnych założeń tego projektu - dodaje Płażyński.
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2021-03-03 18:56
miasto byloby niezalezne finansowo
i nie musialby sie patrzec na zly rzad, gdyby ola nie wydawala kasy na rydwany, albo oswietlenie na teczowo budynkow
- 17 3
-
2021-03-03 18:57
PIS nienawidzi wykształconych niezależnych, obeznanych w świecie ludzi (1)
...dlatego mści się na Pomorzu obcinając wszelkie inwestycje.
Wszystko ma być jak w zaścianku na wschodzie, gdzie to, co powie ksiądz z wójtem ma być zawsze wykonane i nikt nie ma prawa marudzić i mieć własnego zdania.- 21 26
-
2021-03-03 21:36
Ty jestes własnie taka amebą umysłową co siebie uznaje za wykształconych niezależnych, obeznanych w świecie ludzi
normalnie sie posikałem sie ze smiechu
- 4 1
-
2021-03-03 19:06
Gdyby podatki, które Pomorze wkłada do budżetu państwa pozostały tu na miejscu, (1)
sami wybudowalibyśmy wszystkie obiecane kiełbaski wyborcze prezydenta.
Gdańsk został odcięty od finansowania z funduszy UE w kolejnej perspektywie budżetu unijnego, zostały przez rząd narzucone reformy, m.in. podwyżki dla nauczycieli, gdzie następnie nie przyszła z centrali dotacja rządowa na sfinansowanie tej inwestycji, 4 lata temu skasowana została budowa obwodnicy metropolitalnej by przerzucić inwestycje na wschód do swoich wyborców a teraz skasowano inwestycje w kolej.
Samorządy powinny bardzo, bardzo poważnie zastanowić się nad walką o autonomię podatkową lub poważne akcje odwetowe względem rządzących w centrali w Warszawie, gdyż to obecnie niepokorne , samodzielne samorządy są drzazgą w oku osób, które chcą mieć sobie podporządkowane absolutnie każdą dziedzinę życia, a niepokornych wdeptują w ziemię, na razie gospodarczo, a za chwilę w rzeczywistości.- 9 14
-
2021-03-03 19:39
Kupili by 10 rydwanów
Ze 100 huśtawek i trochę broszurek wydrukowali.
- 5 3
-
2021-03-03 19:20
Skoro miasto rozbudowuje się mieszkaniowo w kierunku zachodnio-południowym,
czyli wzdłuż obwodnicy na zachód, bo w ścisłym centrum zabraknie miejsca,
to może by tak pomyśleć o rozbudowie infrastruktury autobusowo - tramwajowej za obwodnicą.
Dziś autobusy: 255, 256; 174, 175, 167, 168; 169, 171, 210.
Tramwaj: 12 dalej w kierunku zachodnim, albo kolejny,
w kierunku na pierwszej mapce: Park Maszynowa.- 2 3
-
2021-03-03 19:27
(2)
Przecież ten tramwaj jest pod dewelopera.
- 17 7
-
2021-03-03 20:41
Jedni widzą wszędzie białe myszki.
Inni zaś wszędzie widzą deweloperów. Chcesz im zrobić na złość to stwórz firmę budowlaną i sam zbuduj parę domów.
- 3 4
-
2021-03-03 21:04
pod całe stado deweloperów :)
- 3 0
-
2021-03-03 19:30
To niedorzeczne. (2)
Kiedyś ta linia SKM z Gdańska do Nowego Portu była idealnym i niezawodnym rozwiązaniem a teraz, kiedy tam buduje się osiedla mieszkaniowe dla tysięcy mieszkańców definitywnie się ją likwiduje? To trzeba przemyśleć jeszcze raz szczególnie gdy się myśli o rewitalizacji i rozbudowie samego starego Nowego Portu.
- 26 2
-
2021-03-04 11:43
Przy wyborach trzeba będzie tez pomysleć..
- 4 1
-
2021-03-04 14:38
nie oczekuj logiki od kogoś kto kupuje rydwany
za 150 tys i wywala podobną kwotę na kilku godzinne podświetlenie budynku
- 1 0
-
2021-03-03 19:31
Przecież to Adamowicz nie chciał tej linii kolejowej modernizować na odcinku do Brzeźna! (1)
Do kogo żale?
- 27 3
-
2021-03-04 18:28
do kontynuatorki testamentu
- 1 0
-
2021-03-03 19:36
Dulska z szabelką też raczej nie pomogła
- 15 2
-
2021-03-03 19:37
Likwidacja
A proszę powiedzieć kto zlikwidował tę linię do N Portu.Pamięć zawodzi?
- 16 3
-
2021-03-03 19:44
Kolejne kłamstwo Adriana. Czemu mnie to nie dziwi.
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.