- 1 Napad na bank czy głupi żart? (74 opinie)
- 2 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (262 opinie)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (610 opinii)
- 4 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (92 opinie)
- 5 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (61 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (183 opinie)
Tramwaj w przedwojennych barwach na torach
Od poniedziałku na gdańskich torowiskach można zobaczyć tramwaj typu N8C w przedwojennych barwach. To jeden z 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i poddanych modernizacji. Jego wygląd oraz wystrój wnętrza inspirowany jest twórczością Güntera Grassa.
- W tramwaju znajdziemy fragmenty książek pisarza, grafiki przedstawiające postacie z jego powieści, a na suficie możemy prześledzić oś życia Grassa - wylicza Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Jak informują urzędnicy, pomysł na tramwaj pojawił się w momencie śmierci noblisty.
Czytaj też: Günter Grass przysiadł obok Oskara Matzeratha na pl. Wybickiego
Poza zmianami kosmetycznymi, nie różni się on jednak od pozostałych 16 pojazdów sprowadzonych z Kassel i zmodernizowanych w wielkopolskim Modertransie (tramwaj Grassa jest 99. pojazdem zmodernizowanych w historii tego przedsiębiorstwa). Wmontowano więc człon niskopodłogowy, zainstalowano nowe siedziska, oświetlenie oraz klimatyzację wnętrza pasażerskiego, czego nie posiadały zmodernizowane tramwaje sprowadzane z Dortmundu. Utrzymana została także nadal możliwość jazdy dwukierunkowej.
Obecnie w Gdańsku znajdują się już wszystkie pojazdy zamówione z Kassel. "Grassowski" tramwaj dotarł jako 14. w kolejności dostaw, nocą z 19 na 20 lipca br., a rozładunek ostatniego tramwaju (we współczesnym gdańskim malowaniu) odbył się w połowie sierpnia br.
Umowa na sprowadzenie tramwajów z Niemiec została podpisana w 2014 r. Całkowity koszt zakupu wszystkich "Kasselczyków" wyniósł 672 tys. euro, czyli ok. 1/3 ceny jednego fabrycznie nowego tramwaju dwukierunkowego. Koszt modernizacji w Modertransie jednego tramwaju to natomiast 1,146 mln zł.
Kasselskie tramwaje zostały wyprodukowane w 1981 r. przez nieistniejącą już firmę Duewag (do 1981 r. obowiązywała pisownia przedsiębiorstwa jako "Düwag") z Düsseldorfu, która została przejęta pod koniec lat 90. w całości przez koncern Siemensa i przekształcona w zakład budowy pociągów.
Tramwaje N8C powstawały w latach 1978-86. Łącznie na rynek wprowadzono 76 pojazdów tego typu, w tym 54 dla Dortmundu (Gdańsk kupił 46 tramwajów z tego miasta za kwotę ok. 1,4 mln euro; jeden tramwaj pozostał w Dortmundzie, resztę zezłomowano) oraz 22 dla Kassel (Kassel pozostawił sobie pojazdy z rocznika 1986).
- N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny. I dlatego wcale nie było łatwo zdobyć Duewagi - zarówno te z Dortmundu, jak i potem te z Kassel. Chrapkę na nie miało wiele miast. Po modernizacji niemieckie pojazdy posłużą gdańszczanom jeszcze długie lata - przekonuje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Rozładunek pierwszego tramwaju sprowadzonego z Kassel w marcu br.
Miejsca
Opinie (178) ponad 20 zablokowanych
-
2015-10-20 11:30
Wygląd
Mogli jeszcze zostawić klasyczny przód, zamiast tego przeszczepu... Wtedy byłby piękny :)
- 2 0
-
2015-10-20 11:33
mundur ssmana też jest eksponowany w tym tramwaju pana GraSSa?
- 8 3
-
2015-10-20 11:43
Pany budyniodanzigery
zamiast hołdowaniu ssmanowi, może tak Pan Brunon Zwarra doczekałby się swojego imienia na którejś z polskich PES??!!
- 8 2
-
2015-10-20 11:45
A czy przedwojenne tramwaje nie miały przypadkiem swastyki?
tak tylko pytam
Teraz pora wydzielić tramwaje dla oficerów SS oraz rasy panów i dla pozostałych.- 8 5
-
2015-10-20 11:50
czy zgodnie w przedwojenna tradycją
w tramwajach lepiiej mówić tylko po niemiecku?
- 9 3
-
2015-10-20 11:51
Czy trójkąty z literką P też są przygotowane dla dzisiejszych pasażerów? No co, jak Danzig to Danzig pełną gębą!
- 10 6
-
2015-10-20 11:53
niezawodny
- N8C to najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny
HAHA
jak zwykle Grzelak nie wie co mowi. Moze raz sie przejechał. Non stop awarie typu niedomykające się drzwi, w dodatku duzo wolniejszy w porownaninu do Pesy.
żenua- 8 2
-
2015-10-20 13:10
modernizacja milion za sztukę? (1)
"Koszt modernizacji w Modertransie jednego tramwaju to natomiast 1,146 mln zł."
chyba wszystkich tramwajów bo za tyle to nową pesa duo jazz można kupić- 1 2
-
2015-10-20 19:08
Nowa Pesa to 8 mln zł.
- 0 0
-
2015-10-20 13:19
idiotyzm
durnieją nam urzędnicy na MAXA ---tęsknota za wermachtem
- 8 4
-
2015-10-20 13:21
Był powrót Stoczni im. Lenina
Teraz po Gdańsku Grassuje przedwojenny tramwaj...
Gotujmy się. Niedługo rozbiory!- 9 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.