• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wraz z budową trasy tramwajowej, przebudowie ulegnie również skrzyżowanie ul. Rakoczego i Bulońskiej. Wraz z budową trasy tramwajowej, przebudowie ulegnie również skrzyżowanie ul. Rakoczego i Bulońskiej.

Niemal pewne jest, że w 2015 roku pojedziemy tramwajem z Siedlec na Morenę. Projekt budowy linii tramwajowej łączącej te dwie dzielnice trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Z unijnej dotacji kupimy także pięć nowych tramwajów.



Lokalizacja przystanków i podział na etapy. Lokalizacja przystanków i podział na etapy.
Linia z ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej będzie już trzecią po Chełmie i Łostowicach trasą tramwajową budowaną w Gdańsku w ciągu ostatnich kilku lat. Szacunkowa kwota projektu wynosi ok. 261,23 mln, z czego Unia Europejska ma dołożyć ok. 125,31 mln zł (dokładne kwoty będą znane po rozstrzygnięciu przetargów). Oprócz ułożenia torów, dotacja pokryje także koszt zakupu pięciu dwukierunkowych tramwajów, które będą obsługiwać to połączenie.

- W piątek dostaliśmy informację o przesunięciu naszego projektu z listy rezerwowej na główną, co otwiera drogę do faktycznej realizacji tej trasy. Warto zwrócić uwagę, że takie przesunięcia projektów nie zdarzają się często, co jeszcze bardziej nas cieszy - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Która trasa jako kolejna powinna być zbudowana po zakończeniu budowy trasy na Piecki-Migowo?

To oznacza, że prace budowlane rozpoczną się najprawdopodobniej w 2013 roku.

W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce zobacz na mapie Gdańska, która nie była remontowana wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką zobacz na mapie Gdańska i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zobacz na mapie Gdańska.

- Otrzymaliśmy już decyzję środowiskową. Wkrótce będziemy składać wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRiD. Mamy też gotowy projekt, który uwzględnia możliwość budowy trasy w dwóch etapach. Pierwszy to torowisko od ul. Kartuskiej do przystanku PKM i krótką odnogą w ul. Bulońską. Drugi etap przewiduje przedłużenie odnogi z ul. Bulońskiej do ul. Myśliwskiej, gdzie powstałby tzw. trójkąt torowy - informuje Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które będą odpowiedzialne za budowę tramwaju na Morenę.

Pod względem poruszania się pojazdów, trasa będzie bardzo nietypowa. Na jej obu końcach nie powstaną tradycyjne pętle, lecz tzw. tory odstawcze (przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) oraz wspomniany układ torowy pozwalający na tzw. trójkątowanie (przy ul. Bulońskiej). Ten pierwszy funkcjonować będzie na stałe - przynajmniej do czasu realizacji tramwaju wzdłuż trasy PKM do pętli Zaspa (co na razie nie jest ujęte w żadnych planach), zaś drugi do momentu dalszej rozbudowy tramwaju w kierunku dzielnic południowych oraz tzw. ul. Nowej Politechnicznej, wzdłuż której też przewiduje się torowisko tramwajowe.

Od czasu pierwszych prezentacji projekt trasy uległ drobnym zmianom. Wiadomo już, że nie powstanie kładka dla pieszych przy CH Morena (przystanek Piekarnicza). Przyczyną nie jest jednak brak chęci ułatwienia ruchu pieszym, tak by nie musieli się wspinać po schodach, a problemy z uzyskaniem na to dofinansowania europejskiego, które w tym przypadku mogłoby być potraktowane jako realizację projektu komercyjnego (z kładki byłoby bezpośrednie wejście do centrum handlowego). - Możliwość realizacji kładki została uwzględniona w projekcie i w razie potrzeby można ją zrealizować bez potrzeby niszczenia pozostałej infrastruktury - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Drugą zmianą jest postulowany podczas spotkań z mieszkańcami pas autobusowo-tramwajowy między ul. Jaśkowa Dolina a Bulońską. Dzięki temu na przystanku Warneńska będzie można łatwo przesiadać się między dwoma środkami transportu publicznego. Długość tego przystanku wyniesie 55 metrów (obecnie realizowane standardowe perony tramwajowe liczą 35 m, zaś autobus przegubowy ok. 18 m).

Przystanki na nowej trasie tramwajowej:

1. Węzeł integracyjny Siedlce
2. Przystanek Piekarnicza
3. Przystanek Belgradzka
4. Przystanek Warneńska (wspólny tramwajowo-autobusowy)
5. Przystanek Kolumba (wcześniej znany jako Wyrobka)
6. Węzeł przesiadkowy Brętowo PKM

Odnoga w ciągu ul. Bulońskiej:
1. Przystanek Budapesztańska
2. Przystanek Migowo (trójkąt torowy)

Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 45 0m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m

Opinie (180) 10 zablokowanych

  • fakty

    Nareszcie wreeszcie

    • 0 0

  • szkoda ze na slowackiego nie ma tramwajow (5)

    • 77 9

    • Pas startowy

      Glabie jeden!Tam jest ciasno jak w d*pie cnotki!Moze Ci jescze pas startowy wyje...c?

      • 2 1

    • A PO CO! Jeżeli teraz busem można przejechac całe Słowackiego w 12-20min! (1)

      Plusy dają ci idioci ktorzy byli na tej ulicy ostatni raz pół roku temu.

      • 2 5

      • ta jasne

        przewaznie jade w okolicy 8 godziny rano przez jaskową od ronda do manhatanu - czas 10min
        ale raz sie wybralem na slowaka i stalem 25min! do galeri od ronda

        • 4 1

    • i kogo mialyby wozic? kozy na pole? (1)

      • 6 18

      • nie takich baranow jak ty

        • 29 2

  • ehm...

    mnie ciekawi coz oni za trajtki kupia, ktore beda bezproblemowo smigac zdluz rakoczego (potokowej) za przystankiem Kolumba, tam seicento z 3 osobami na pokladzie ma problem :D, do tego dochodzi zima, oblodzenia szyn itp...

    • 0 0

  • połączenie Chełmu z Moreną (1)

    Szkoda, że nie ma tramwajowego połaczenia Chełmu z Moreną przez ul. Łostowicką, tylko trzeba objeżdżać przez centrum albo sie przesiadać z tramwaju na autobus i znowu na tramwaj...

    • 2 0

    • 162, 227, 262

      I nie musisz się przesiadać. W czym problem?

      • 0 0

  • Masz Basiu rację - PKM pachnie XIX wiekiem i okesem pary w technice!

    • 1 0

  • A ja wolałabym tramwajem dojechać na lotnisko w Rębiechowie. I już.

    • 1 0

  • Tramwaj to komunistyczny transport (3)

    każda komunikacja zbiorowa to wymysł dyktatury, demokratycznej, lub komunistycznej dla etatowców. Tylko samochody prywatne mają racje bytu.

    • 7 17

    • Tylko samochody prywatne mają racje bytu

      Pod warunkiem prywatyzacji wszystkich dróg

      • 2 0

    • bzdura (1)

      większego absurdu nie słyszałem, pewnie jakiś nowobogacki to napisał. W czasie korków najszybciej można się przemieszczać tramwajami.

      • 7 4

      • z górki jeszcze szybciej rowerem

        do 7 kilometrów rower w mieście najszybszy

        • 2 0

  • Brawo! Gdańsk aktualnie najbardziej rozwijającym się (5)

    miastem w kraju. Pod względem inwestycji nie mamy sobie równych pozostawiając za sobą Warszawę czy Wrocław nie wspominając o zacofanym śląsku czy Bydgoszczy.

    • 19 10

    • nie pisz takich farmazonow... (1)

      Warszawy zadne miasto w tym kraju nie pozostawia w tyle i nie pozostawi chyba nigdy, z Wroclawiem to mozemy konkurowac przegonic bedzie trudno, Slask nie jest zacofany i duzo sie tam buduje, co do Bydgoszczy do zgoda

      • 6 2

      • Piszesz te słowa akurat 2 dni po oddaniu do użytku tramwaju w tym mieście

        Nietrudno budować, gdy ssie się jak pijawa całe państwo. W Bydgoszczy rząd nie inwestuje nawet 1/5 tego, co w Gdańsku

        • 1 0

    • tylko że to sa dopiero przymiarki, a jak kasy nie bedzie to zadna robota nie ruszy.

      • 1 1

    • Jaki Gdańsk?

      Gdańsk to dziury, rozpadajaca sie SKM, brak Aquaparku dla mieszkanców. Tu to pieniadze z Niemiec i to za ich pieniadze bedzie jezdzil ten tramwaj...

      • 3 11

    • Jeśli o tramwaje chodzi To budujemy na tym co komuchy przygotowały, jeśli o PKM to na tym co Niemcy zostawili (poza krótkim odcinkiem od kokoszek do lotniska) czy to taki sukces??

      • 8 4

  • skrzyżowanie rakoczego i bulońskiej.... (19)

    to najczarniejszy nightmare świata... rozwiązanie nie mające precedensu na ziemi i w najbliższych galaktykach... przejaw szalonej iluminacji nabuzowanego żytniówką projektanta... zemsta Jaruzela i Fiszbacha... Zmaterializowana asfaltowa apokalipsa... Obłęd do kwadratu silnia!... Czad komuna machina people destroyer... itd... :):):)

    • 159 26

    • Może nie jest to najlepsze rozwiązanie, ale wystarczy tylko przestrzegać przepisów, a każdy przejedzie bezpiecznie. (4)

      no tak, ale niektórzy potrzebują prostej informacji - zielone mogę jechać, bo inaczej głowa boli od myślenia

      • 21 3

      • Pytanie za 100 pkt. (3)

        Skręcając z Rakoczego w lewo w Bulońską mamy najpierw znak stop, a następnie (po przejechaniu Rakoczego) znak ustąp pierwszeństwa przed samym wlotem w Bulońską. Pytanie - pierwszeństwa ustępujemy tym skręcającym z Rakoczego w prawo w Bulońską (masz ich po prawej), ale czy również tym zawracającym na Bulońskiej (masz ich po lewej)?

        • 1 2

        • Przecież (2)

          zawracający mają Ciebie z prawej i powinni ustąpić.

          • 7 1

          • A to "ustąp pierszeństwa"... (1)

            oznacza, że ustępujesz tylko tym z prawej?

            • 2 0

            • no własnie...

              a ktoś tu wyżej pisał że to takie proste skrzyzowanie

              • 0 0

    • tak się przyjrzałem temu skrzyzowaniu na zdjęciu (7)

      i cieszę się, że tamtędy nie jeżdżę. Tam trzeba co 3-4 metry ustępować komuś pierwszeństwo, a świateł żądnych nie widać

      • 19 8

      • (6)

        to nie patrz na zdjęcie i przejedź się. Jeżdzę przez to skrzyzowania w roznych kierunkach od 10 lat i zadnego problemu. Broń Boże żadnych świateł!!!!!! tylko korki będą większe.

        • 32 5

        • Taaaak??? (4)

          Żadnych dzwonów srednio raz na tydzień, bezproblemowe i płynne włączanie się na lewoskrętach w każdej relacji?
          Obudź się, ziemia do Ciebie

          • 6 6

          • Wczoraj tam się coś rozkwasiło. (3)

            Zderzak jeszcze leży

            • 2 1

            • e, tam (1)

              w piątek czy sobotę wieczorem 3 dzwony w ciągu 2 godzin na tym cudownym skrzyżowaniu- takie raczej porządne, z przyjazdem straży pożarnej i lawet.
              Ale co tam, jest git...

              • 3 0

              • a i tak jest lepiej niż na poczatku- jakies 25-27 lat temu bywały srednio 3 stłuczki DZIENNIE

                • 1 0

            • co tydzień tam jakieś graty leżą

              Ps to skrzyżowanie wygląda jak wielopoziomowe, z wiaduktami itd...tylko zrobione w jednym wymiarze :)

              • 5 0

        • pewnie jeżdzisz tędy przed 7 rano, po północy lub w weekendy...

          • 0 0

    • (3)

      Zwykłe skrzyżowanie tylko kierowcy to idioci

      • 49 12

      • policjant? ;) (2)

        • 1 20

        • (1)

          Nie. Są jeszcze w Gdańsku cywilni kierowcy którzy nie zapomnieli jak się myśli, niestety coraz mniej.

          • 24 1

          • to skrzyżowanie jest logiczne ale wymaga wielkioego wysiłku

            a po co. Na świecie jest trend ułatwiania sobie zycia a nie utrudniania

            • 5 0

    • Tak....

      • 0 0

    • Jak nie potrafisz prowadzić samochodu - to dla Ciebie koszmar.

      PS Czekaj na tramwaj.

      • 27 7

  • Fajnie (1)

    Tramwaj z pewnością się tam przyda, tylko żeby zrobili to porządnie, a nie jak na Al. Havla :/

    • 85 5

    • kiedy tramwaj na Osowę?

      kiedy wreszcie pociągną tory tramwajowe z Oliwy do Osowy!?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane