• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska bez Osowej

Michał Tusk
29 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:10 (29 stycznia 2008)

Mieszkańcy gdańskiej Osowej dopięli swego. Tzw. Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa łącząca Trójmiasto z Lęborkiem będzie zaczynała się na gdyńskiej Dąbrowie, a nie w Wysokiej, tak jak dotychczas planowano.



Trasa Kaszubska to jedna z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji na Pomorzu i równocześnie jedna z najbardziej potrzebnych. Według pierwotnych planów miała być przedłużeniem ul. Spacerowej w Gdańsku i dalej, przez Chwaszczyno biec do Lęborka.

Od początku przeciw temu projektowi byli znani z obywatelskich protestów mieszkańcy Osowej. Droga miała bowiem przebiegać północnym skrajem dzielnicy, na granicy pomiędzy zabudowaniami a lasem. I to właśnie ten las, a nie protesty były powodem zmiany koncepcji przebiegu trasy. Już w zeszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła studium zakładające możliwość odgięcia trasy w Chwaszczynie w stronę Gdyni i włączenie jej do obwodnicy istniejącym węzłem z ul. Chwaszczyńską. Decyzja już zapadła.

- Las w Osowej jest częścią Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego - mówi dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Franciszek Rogowicz. - To skomplikowałoby procedury budowlane. Dlatego włączenie Trasy Kaszubskiej w Dąbrowie jest już pewne. Cały czas analizowane są natomiast konkretne warianty przebiegu drogi w Gdyni - mówi Rogowicz.

W praktyce to rozwiązanie oznacza przebudowę na bezkolizyjną trasę istniejący odcinek ul. Chwaszczyńskiej, pomiędzy obwodnicą a Polifarbem. Jednym z wariantów jest np. budowa estakady nad istniejącą ulicą.

Zmiana przebiegu Trasy Kaszubskiej może jednak obrócić się przeciwko mieszkańcom Osowej. Jej "miejską" częścią miała być zmodernizowana ul. Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Gdańsk już postanowił, że do 2012 miejski ring (jego częścią będzie istniejąca obwodnica, projektowana obwodnica południowa i Trasa Sucharskiego) na północy utworzony zostanie z pominięciem Spacerowej - przez poszerzoną ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (160) 5 zablokowanych

  • Kolej metropolitalna będzie... :) (2)

    Już dzisiaj z (k)Osowej można dojechać do Gdyni obciągiem w 20 minut,,, no szkoda że tak rzadko jeżdżą.

    • 1 0

    • kolej metropolitarna (1)

      Tak bardzo się nie ciesz z kolei metropolitarnej.
      Ci sami pieniacze na Osowej już organizują referendum w którym chcą przeciwastawić się kolei gdyż takowa jest niepotrzebna, bo będzie zagłuszać ciszę, spokój i płoszyć ptaki. Ciekawe czy Osowianie znowu dadzą się zrobić w balona przez grupkę fanatyków odcięcia Osowy od świata.

      • 0 0

      • partyzant

        Nie słyszałem, aby Osowianie są przeciwni koleji metropolitaknej, która notabene już istnieje właściwie. Mam na myśli infrastrukturę. Wątpię również aby Osowianom zależało na przyrodzie. Nie chcą drogi pod oknami i dlatego forsowano wpuszczenie jej do lasu. Kolej nie przejdzie, bo ludzie kochają samochody i wolą stać w korkach niż jeździć koleją nawet wygodni i szybko.

        • 0 0

  • POZDROWIENIA dla OSOWIAN (1)

    Jeżeli ktoś chce popatrzecć na warianty przebiegu S6 koło Osowej to za praszam na tę stronę:

    //www.nowedrogikrajowe.pl/x.php/1,6/Mapy.html

    Ps Uważam że Osowianie sami sobie strzelii w kolano i tak tranzyt bedzie przebiegał przez Osowę a ulica Kieleńska w Osowaej jest ledwo przejezdna nie mówiąc już o katastrofalnym stanie nawieżchni. obwodnica Osowej powinna powstać puszczona koło lasu tak jak to mityczny gierek zaprojektował. Tylko teraz nie bedzie mozna zrobić tega za pieniądze publiczne (państwowe) ale za pieniadze miasta !! a na to jeszcze dłuogoooo nie bedzie nas stać!!

    • 0 1

    • max

      Wg podanej przez Ciebie mapy większość wariantów S6 miała zachaczać o Trójmiejski Park Karjobrazowy. Dobrze w takim razie, że wyląduje w Gdyni. Na razie Za 20 lat się to i tak zmieni. Lasu już po prostu nie będzie.

      • 0 0

  • Za 30 lat......

    Przecież na tym piachu za 30 lat przebiegnie z pewnością szeroka jak morze trasa KASZUBSKA

    • 2 0

  • ale czym my sie podniecamy. Te projekty maja XXlat. zanim to zreobia a jak jeszcze Unia cofnei dotacje to znowu minie 30 lat. Bo polska od siebi nie da.

    • 1 0

  • Wyciąć las na terenie Gdańska i Gdyni i luzik TO NIE PUSZCZA TYLKO TRÓJMIASTO (1)

    I tak w trójmieście mamy tyle lasu jak w rospudzie. To jest aglomeracja i musi się rozwijać i uważam że powinni pod potrzeby tej drogi wyciąć odpowiedniej szerokości pas. Ale nie chce im sie walczyc z leśnikami i EKologami. Albo się rozwijamy albo stoimy w miejscu. Z jednej strony mamy morze z drugiej lasy nawet nie ma gdzie się budować , dlatego ludzie sie buduja pod Żukowem , kolbudami itp. Wyciąć las z Olivy do Osowej z Sopotu do Gdyni karwiny i można tam wybudować sporo osiedli .

    • 1 3

    • sprawiedliwy

      Niezła prowokacja, szkoda, że niestety realna.

      • 0 0

  • Balwany z Osowy (9)

    Gratulacje dla balwanow i krzykaczy z Osowy! Niech sobie stoja w korkach na Spacerowej! A my sobe bedziemy smigac porzadna droga; Generalnie wkurza mnie krzykactwo niektorych ludzi; Chca drog ale jak jest pod domem to nie chca! Na takiej zasadzie nigdy nie wybudujemy drog; Prawo powinno sie w Polsce zmienic ze budujac swoj zapyzialy domek np na Osowej wlasciciel nie bedzie protestowal przeciwko ninnym inwestycjom, np. drogom, etc. Jesli to sie nie zmieni to ludzie beda protestowac jeden przeciwko drugiemu! Pozdrawiam korki na Osowej; Niech trwaja! Wiecznie!

    • 0 1

    • ProPublicoBono (7)

      Życzę Tobie abyś wybrał sobie fajne miejsce na domek, wybudował się. Oczywiście wcześniej byś przejrzał plna miejscowy. Następnie zamieszkał z rodzinką. Poczem po dwóch latach wjechał buldożer na Twoją posiadłość, a policja zgodnie z Twoim prawem Ciebie wyrzuciła. Na Twoje protesty inwestor by zaś odparł: Sorry Wonetou. Kraj musi się rozwijać. Na mocy specustaw wyrzucamy Pana.
      Na szczęscie mamy jeszcze demokrację i wolnośc poglądów. Aha, w Chinach wurzucaja chłopów z ich ziemi, gdy ta jest potrzebna panu Liu albo Xi pod inwestycje. Radzę się tam przeprowadzić.
      Pozdrawiam

      • 0 0

      • brednie i brednie (6)

        Plan zagospodarowania przestrzennego jest własnie po to, zeby ocenić czy nowo zakupiony domek nie leży aby 10 m od projektowanej na kiedyś tam drogi. A to, że nasi włodarze z lubościa w tych planach mieszają i nie mają głowy do urbanistyki to insza inszość. Ale ze skargami to do nich przy urnach,a nie sabotować jakikolwiek rozwój kosztem WIĘKSZOŚCI.

        • 0 0

        • anonimie (5)

          To nie takie brednie. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego można zmienić, co na przykład zrobiono na przy ul. Piekarniczej na wniosek dewelopera zainteresowanego postawieniem apartamentowców w dzielnicy domków jednorodzinnych. Równie dobrze można to zrobić z drogą powołując się na ciągle opracowywaną specustawę lub nawet na wymieniany przez Ciebie tzw. interes WIĘKSZOŚCI. Co to jest interes większości? Jak go określić? W referendum? W jakiej skali? Nigdy nikomu się nie dogodzi. Dlatego mamy prawo i, zakładam, że to prawda, demokrację, która umożliwia bronienie swoich interesów na swoim terenie przez grupy ludzi. Tu lokalna demokracja kole w oczy niektórym. Można oczywiscie, zrobić u nas drugie Chiny, ale trzeba wystąpić z UE.

          • 0 0

          • (4)

            W takim razie gdzie mamy budować drogi, bo pustyń u nas nie ma i wszędzie ktos mieszka, a już na pewno na przedmieściach. Zgodnie z tym tokiem rozwiązywania problemów komunikacyjnych będziemy nadal jeździli szosami z czasów PRLu.

            • 0 0

            • Marecki (3)

              „W takim razie gdzie mamy budować drogi, bo pustyń u nas nie ma i wszędzie ktos mieszka, a już na pewno na przedmieściach. Zgodnie z tym tokiem rozwiązywania problemów komunikacyjnych będziemy nadal jeździli szosami z czasów PRLu.”

              Nigdzie. Należy inwestować w kolej i transport publiczny oraz w zmianę świadomości ekologicznej społeczeństwa. Mamy wiek XXI.

              • 0 0

              • Antypolityk (2)

                Myslisz, ze tragizuje? Byc moze.
                Twoja wizja "Należy inwestować w kolej i transport publiczny" jest sluszna, ale utopijna- bo jednostronna.
                Rozwoj sieci drog musi odbywac sie rownolegle. Samochodu osobowego jako srodka lokomocji nie mozna zupelnie sie pozbyc, a siec drogowa w Polsce jest w powijakach i jej gestosc odbiega zasadniczo od standardow w nazwijmy to "cywilizowanym swiecie".

                • 0 0

              • Rumun (1)

                Ale od takiej wizji nie ma odwrotu, albo zadusimy się samochodami jak duszą się już dziś np. w Holandii. Od szukania alternatywnych rozwiązań się nie ucieknie. Pamiętaj, że masowa motoryzacja ma niecałe sto lat, a w Polsce kilkadziesiąt, jeżeli nie kilkanaście. A ludzie myślą, że samochód jest tak oczywistą rzeczą jak serce czy mózg.

                Jakość dróg odbiega od standardów i owszem. Dlatego należy inwestować w ich modernizację, a nie budowę nowych przez lasy i inne tereny zielone, ani również pod oknami mieszkańców.

                • 0 0

              • a co ci da modernizacja. z 1 pasa zrobia 5 czy co.........

                • 0 0

    • popieram. komuna tak - w polsce nie. Tak jak piszesz tak do niczego nie dojdziemy.

      • 0 0

  • A dziękuję dziękuję.. (6)

    jako nowy mieszkaniec Osowej bardzo się cieszę, że nie będę miał autostrady pod oknem. wolę las. Czekam za to na kolej metropolitarną i drogę rowerową wzdłuż Spacerowej.
    Dość dyktatury samochodu.

    • 0 0

    • ümlaut

      Wreszcie miły głos.

      • 0 0

    • rotfl (3)

      Tylko , że w efekcie odrzucenia projektu, za pare lat te samochody, które kupią Twoi sąsiedzi będa zapychac lokalne drogi i te stare gminne, wąziutkie "alejki" zamiast wyskakiwac na arterię i szybko opuszczac dzielnice. Będziesz się kotłowac na rowerku pośród piekielnego ruchu samochodowego i słać pomsty do nieba żeś protestował lub przynajmniej takie głupoty wypisywał.. Tak to jest, jak ktoś myśli perspektywą 3-5, max 10 lat...

      • 0 0

      • Polzmeister (2)

        Ja mam nadzieję, że za parę lat ludzie zmądrzeją na tyle, że obecna forma motoryzacji odejdzie do lamusa historii tak jak kiedyś odeszły dymiące kominy jako wyznacznik postępu. Tak to jest jak się myśli perspektywą 20 lat.
        Poza tym, w czym problem Trasa Lęborska będzie tylko, że w Gdyni
        Pozdrawiam

        • 0 0

        • (1)

          Aha, no fakt, nie ma żadnego problemu... Osowa jest świetnie skomunikowana z 3miastem, po co nowa droga a samochodów jest co roku coraz mniej, w godzinach szczytu natomiast można śmiało 15minut dostać się do śródmieścia... helikopterem

          • 0 0

          • Marecki

            Za 10 lat żadna dorga nie pomoże. Cała Holandia jest opleciona autostradami do bólu, a i tak korki są coraz większe.

            • 0 0

    • Czekaj sobie czekaj na kolej w kolej..ce samochodów

      Pozdrawiam i życzę zdrowego, porządnego wstrząsającego i dogłębnego steresu w korkach na spacerowej i okolicach.

      • 0 0

  • Od kiedy ulica Chwarznieńska biegnie z Polifarbu do Obwodowej?

    ale co tam....
    czyli Dąbrowa staje się powoli oazą spokoju:) Od południa Trasa kaszubska, na północy zmodernizowana Chwarznieńska i tranzyt Wiczlino (nawet 50 tyś ludzi w najbliższych latach) -> Obwodowa -> Centrum omija Dąbrowę

    • 0 0

  • P.S.

    Ci mieszkańcy Osowej to są mózgi...

    • 0 1

  • Błędne informacje p. Tuska

    Z tego co mi wiadomo (śledziłem pilnie wszystkie informacje na temat TK) to aktualnie rozważany był wariant budowy tylko do obwodnicy! Wstępne badania budowy tunelu pod Pachołkiem (Nowa Spacerowa) wskazywały na konieczność poniesienia gigantycznych wydatków. Czyli dla Osowej TK nic by nie dała pozytywnego. Tylko pojawiłby się ruch tranzytowy. Ponadto TK ma być drogą ekspresową i nie można byłoby na nią wieżdzać w dowolnym miejscu. Eksperci z GDDKiA nie byli w stanie stwierdzić na spotkaniach z mieszkańcami czy Węzeł Wyskoka byłby w stanie obsłużyć ruch lokalny i tranzytowy.
    To jest BDB wiadomość dla Trójmiasta! Tylko transport publiczny może nas uratować! Tak dla KM!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane