• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • Kaszubom, a po co? (3)

    • 1 1

    • Czytaj uważnie ciołku:]

      • 0 0

    • (1)

      jak zabierasz głos, to wypadałoby cały artykuł przeczytać, a nie tylko tytuł

      • 0 0

      • Taki wiersz puenta

        Nie chcą lęborskiej trasy
        mimo, że chcą ją masy
        nie chcą osowej mieszkańcy
        mimo, że są popaprańcy...

        • 0 1

  • powinna być transakcja wiązana (28)

    brak zgody na lokalizację = brak jakichkolwiek inwestycji drogowych w promieniu 10km.

    Chcesz mieć wioskę, to konsekwentnie, i dymaj do domu gruntówką.

    • 1 0

    • Cyba cię po....ło Paweł! (13)

      Jesteś frustratem z blokowicha Moreny lub Chełmu i nawet w najbardziej śmiałych marzeniach nigdy nie zamieszkasz w domku! Wydaje Ci się, że pełno dróg ekspresowych stworzy nowoczesną metropolię a ty będziesz obywatelem EUROPY?! Na pewno chcesz także ultra wielkie lotnisko, tor F1... tylko po co skoro i tak pozostaniesz kmiotem ze swoim Oplem Kadetem z 89 roku z pod bloku...

      • 0 0

      • widzę że już ci drogę wybudowali

        to teraz możesz lać na wszystkich

        • 0 0

      • całkiem pudło

        Mieszkam poza gdańskiem przy krajówce właśnie i jakoś nauczyłem się z tym żyć. Samochód mam współczesny, może ty się lansujesz prawie nówką z reichu. A przez takich kmiotków jak ty, co kiedyś kupili "okazyjnie" działkę budowlaną, tysiące ludzi nie może dojechać z zachodniej części województwa do Trójmiasta. Popatrz na mapę! Przez obecną DK6 jest kompletnie naokoło!

        • 0 0

      • Cyba cię po....ło Gość B.! (6)

        Jesteś frustratem z jakiejś wsi pod Gdańskiem i nawet w najbardziej śmiałych marzeniach nigdy nie zamieszkasz w mieszkaniu na terenie miasta (które są de facto droższe). Wydaje Ci się, że bez dróg ekspresowych jesteśmy w stanie dotrzymać kroku w pogoni za rozwojem, by nie stać się częścią AZJI?! Na pewno uważasz, że niepotrzebne nam wieksze lotnisko ani inne inwestycje w infrastrukturę przyciągającą turystów... i słusznie skoro i tak pozostaniesz wiejskim kmiotem piszącym "z pod" i myślącym, że sprowadzone z Niemiec po powodzi kanciaste BMW uleczy jego kompleksy i poczucie własnej głupoty, które musi mieć codziennie, kiedy o szóstej rano zapiernicza w korkach.

        • 1 0

        • dobrze gadasz:)

          • 0 0

        • korki były, są i będą

          dlaczego "wytykacie" sobie samochody, kompleksiki ?

          • 0 0

        • polać mu :)

          racja

          • 0 0

        • 10/10 :)

          j.w.

          • 0 0

        • co przyciąga turystów

          turystów korki na dwupasmowych drogach ekspresowych i na zatłoczonych ulicach niekoniecznie przyciągają.

          Turystów przyciągają atrakcyjne przestrzenie publiczne tworzone przez wyrzucanie ruchu samochodowego z centrum.

          więcej na stronie www.streetfilms.org (zwłaszcza ciclovia)

          • 0 0

        • prawde pisze, popieram :)))

          • 0 0

      • Gosciu jestem z miasta i na wioche nigdy sie nie wyprowadze, chociaz stac mnie na 5 domow poza miastem. Kmiotem ze wsi to ty jestes. Wole mieszkac w mieszkaniu 200 metrowym i jedzic szybkimi drogami niz babrac sie w blotku i uchodzic za nowobogackiego kretyna

        • 0 0

      • A miałes kiedyś kadeta? sympatyczne autko :)

        koeś pisze prawdę. Kupując dizałkę od chłopa trza było pomysleć :) Nie raz widizałem bajoro, a za rok w tym miejscu ładna działeczka, okazyjka :) albo superokazje - działki w pasie drgowym porojektowanej drogi...
        To sie urządziłeś he he, ekspresówka pod płotem, ale bez zjazdu i dalej dymasz w korkach te 20km półtora godziny do pracy... Nie wspomnę o zimie, jak z szuflą latasz żeby śniegu przesypać. A jak tam grile i kosiarki sąsiadów zza płotu, nie są zbyt uciążliwe?

        • 0 0

      • pisze sie spod bloku

        m. in. przez takich jak ty nasz kraj jest tam gdzie jest!!
        pewnie jestes z tego dumny ze mieszkasz na osowej co? hehe, ale proznosc..

        • 0 0

      • a ty pozostaniesz bezczelnym złodziejem w domku z nowym samochodem!

        • 0 0

    • (4)

      +dodatkowo zakaz pracy, nauki i ogólnie korzystania z infrastruktury w Trójmieście: protestujecie przeciwko modernizacji drogi = rezygnujecie z jej urzytkowania

      • 0 0

      • użytkowania rzecz jasna

        • 0 0

      • ok (2)

        a kto generuje korki na rondzie w Żukowie, "Kaszubi"z rejestracjami GD, GA jadący za miasto?? Zakaz za zakaz, tak?

        • 0 0

        • :)

          oczywiście w piątki, soboty, niedziele i podczas długich weekendów..

          • 0 0

        • Żukowo powinno już myśleć o obwodnicy , proponuję coś w rodzaju ronda dookoła tej miejscowości. Tak jak w Berlinie. Podejrzewam jakby takie coś powstało to w niedługim czasie byłby tam niesamowity rozwój wszystkiego.

          • 0 0

    • Ma racje!!!

      • 0 0

    • kontrowersyjne, ale słuszne! (5)

      Niech protestujący podojeżdzają po godzince, dwie dziennie do pracy w mieście i na kolanach będa prosić o komunikację ulepszoną w barterze. Albo może wprowadzić specjalny podatek miejski od samochodu dla osób wyrażających protest na piśmie? Wtedy wszystko byłoby proste. - Protestujesz? Utrudniasz życie innym, robiąc sobie "oazę" spokoju" kosztem innych? Proszę bardzo płać za ten spokój słono i długo. Tak jest na całym cywilizowanym świecie. Ot taki miejski katasterek od nieruchomości z dala od ruchliwych dróg...

      • 0 0

      • słuszne? a waćpan przyglądał się planom? (4)

        Z tego co wiem mieszkańcy Matarni i Klukowa są tez mieszkańcami Gdańska i również płacą podatki zaś wariant C drogi odcina ich zupełnie od komunikacji miejskiej oraz wydłuża codzienny dojazd do pracy, szkoły itp w skrajnych przypadkach o kilka km dziennie.
        Czy tak według Ciebie maja wyglądać ułatwienia drogowe dla mieszkańców?
        Dodam, że planowane inwestycje miejskie w w projekty takie jak rozbudowa Słowackiego (odcinek matarnia -lotnisko), nowa Budowlanych, nowa Nowatorów jakoś mieszkańcy popierają i nie ma przeciw ich realizacji protestów...

        • 0 0

        • tralalala (2)

          niech żądają wiaduktów i estakad a nie udupiają trasę

          • 0 0

          • tralala tobie również.. (1)

            To dlaczego tych wiaduktów i estakad nie może być w pierwotnym wariancie drogi?

            • 0 0

            • tu masz rację

              jeśli protesty mają być tylko punktem wyjścia do negocjacji, w których osiągniętym kompromisem będą wiadukty i estakady - to gadasz sensownie.

              • 0 0

        • akurat tu bym sie zgodzil, trasa kaszubska powinna przebiegać przez osowę i to ich wtedy należy obciążyc podatkmi:)
          a dlaczego? bo tam od razu wjazd na spacerową jest, proste...

          • 0 0

    • bardzo słuszna uwaga

      tak powinno być

      • 0 0

    • dobrze gada popieram!!!!!!

      Najpierw protestuja przeciw drodze a z rok jak się wybuduje jeszcze 10. 000 domków będą protestować że niema drogi i są korki.
      Typowy brak perspektywicznego myślenia

      • 0 0

  • :-]

    Tak! Od czasów Gutenberga cały świat chce druk! Druk jest ważny! Dzięki drukowi gallux może czytać Ziarno, Dziennik Polska i inne czasopisma poszerzające jego horyzonty myślowe oraz umacniające w wierze. Dzięki drukowi można szerzyć takie galluxowe oświecenie na cały kraj, na Europę, ba! na cały świat nawet! I prawie pewne jest, że świat tego oczekuje! Tak więc cały świat chce druk i będziemy walczyć o ten druk galluxowy do ostatniej kropli krwi naszej! :-]

    • 0 0

  • Węzeł w Wielkim Kacku? (6)

    Może ktoś wie, w którym miejscu? Bo ze względu na ukształtowanie terenu i Trójmiejski Park Krajobrazowy tuż obok nie widzę tam miejsca na taką inwestycję.
    A pozostaje jeszcze kwestia linii kolejowej.

    • 2 1

    • (4)

      To bardzo proste do wytłumaczenia. Przebudowa węzła WK na bezkolizyjne (pełna koniczynka). Wlot z S-6 na Chwaszczyńską łukiem przechodzącym między Chwaszczynem a masztem RTv. Na Chwaszczyńskiej miałaby powstać estakada i wjazdy/zjazdy na Rdestową i pobliskie ulice boczne. Tak to mniej więcej wyglądało w planach. Czyli cuda nie widy.
      Plotki chodzą, że mieszkańców Osowy wsparł pewien deweloper, który kupił działki na Kaczych Bukach i opłacił znajomków z UM w Gdyni. Ile w tym jest prawdy? Klukowo wydaje się być najlepszym miejscem na wpuszczenie tej drogi do obwodnicy. Jednak rozumiem opór mieszkańców, nikt nie chce mieć blisko wielu dróg ekspresowych.

      • 0 0

      • Ze względu na istniejącą zabudowę najlepsze byłoby... (1)

        ...połączenie z obwodnicą na węźle Owczarnia. Pozostaje jednak problem miejsca przecięcia S6 z DK20.

        Jak dla mnie to tej S6 w ogóle mogłoby nie być, bo w niczym mi nie pomoże w dojeździe do Gdańska, choć mieszkam niedaleko planowanych przebiegów. Ale mogę zostać zmuszony do korzystania z niej, jeżeli władze Gdańska rzeczywiście zlikwidują odcinek Słowackiego przy lotnisku. Pytanie jednak czy użytkownicy obwodnicy ucieszą się z dodatkowego ruchu pomiędzy węzłami Owczarnią i Matarnią. Natomiast wpuszczenie S6 na węzeł Matarnia spowoduje katastrofę komunikacyjną oraz zmasakruje poziom życia mieszkańców Matarni i Klukowa.

        • 0 0

        • :)

          Ten dodatkowy ruch teraz jedzie od Chyloni...

          • 0 0

      • (1)

        No ok, zgodzę się z Tobą, że tam jest miejsce na wybudowanie takiego węzła, ale to nie jest już Wielki Kack.

        • 0 0

        • Ale tak sie nazywa wezeł :)

          • 0 0

    • ***

      kup sobie mapę to zobaczysz ...

      • 0 0

  • Władze Miasta (8)

    "Mamy nadzieję, że na spotkaniu konsultacyjnym z projektantem tym razem pojawi się przedstawiciel WłADZ MIASTA ,
    mamy wrażenie , ze ta sprawa w ogóle nie interesuje władz....." koniec cytatu.

    Myślę ,że większość mieszkańców Trójmiasta żyje w przekonaniu
    że władze miasta nie przykładają wagi do rozbudowy dróg.

    Swiadczą o tym codzienne, permanentne już KORKI.

    A najtragiczniejsze w swojej wymowie jest to,
    że wiele niedawno wybudowanch NOWYCH OSIEDLI
    jest już zakorkowanych (np. dojazd z Ujeściska do obwodnicy
    to około 40 minut posuwania się w korku , itd itd).

    Poprostu tragedia....

    • 0 0

    • Jak maja... (2)

      .. powstac drogi skoro wszyscy z nowych osiedli protestuja przy budowach drog?
      Drogi tak, ale nie pod moim oknem - czyli gdzie?!

      • 0 0

      • samolotami będziem latać

        każdy se śmigłowca kupi :)

        • 0 0

      • nowych osiedli?:)

        Matarnia jako osiedle powstała 12 lat temu (wtedy skończyli budować ostatnie bloki bo pierwsze kilka lat wcześniej) a projekt tej drogi w obecnie proponowanym wariancie na jesieni roku 2008.
        Bloczki na Osowej powstały zaś długo po projektowanym od 30 lat wariancie obok tej dzielnicy (dalej w rozbudowaną spacerową, pod pachołkiem i w drogę zieloną...)

        Drogi jak najbardziej TAK, ale po trasach planowanych od lat a nie robienie z ludzi wariatów!

        • 0 0

    • czep się Gdańska a nie całego Trójmiasta (2)

      w Gdyni nowe drogi budują

      • 0 0

      • niech się czepi Sopotu :P (1)

        w Gdańsku też (W-Z, tr. Sucharskiego, Łostowicka, lada moment Nowa Słowackiego, obwodnica południowa itd.)

        • 0 0

        • wszystko lada moment i zaczną i tak od 20 lat

          • 0 0

    • Te droge buduje GDDKiA

      nie Gdansk

      • 0 0

    • Allstate Arena

      masz rację, problem w tym że miasto sprzedaje działki deweloperom, mając w dupie infrastrukturę drogową i tereny zielone. Temu winne jest tylko miasto !!!!
      bo woli zainkasować więcej za działkę i mieć więcj w budżecie niż zainkasowac odpowiednio mniej, ale kazać deweloperowi wybudowac drogi dojazdowe, zapewnić odpowiednio duże tereny zielone. Ale nie, po co się tym teraz martwić że powstaje osiedle obok osiedla, płot przy płocie...? lepiej za 30 lat wydawac miliony na przebudowy.
      Debilizm i krótkowzroczność, tak to należy nazwać.

      Szkoda...

      • 0 0

  • Protesty (11)

    Do ciężkiej cholery czy w tym kraju żadna inwestycja nie może się obejść bez protestów.

    • 1 0

    • Protesty (3)

      Gdyby urzędnicy nie byli podatni na korupcję i loobing biznesmenów to nie byłoby protestów.W dawnych czasach był architekt miejski, który odpowiadał swoim nazwiskiem i majątkiem za zatwierdzony ład przestrzenny i estetykę budowli. Obecnie zatwierdzanie inwestycji jest anonimowe.Wszystko zatwierdza Prezydent Miasta. Nie wiemy kto odpowiada za pomysł budowy wieżowców w lesie nadmorskim, za zatwierdzanie beznadziejnych projektów domów, za nieład przestrzenny dzielnic mieszkalnych itd..

      • 0 0

      • (1)

        człowieku, gdzie Ty masz las nadmorski.. te "wieżowce" miały stanąć na starych opuszczonych działkach, na których człowiek nawet psa nie wyprowadzi bo może wpaść do zarośniętej studni.. a potem ludzie narzekają że miasto ma potencjał a go nie wykorzystuje.

        • 0 0

        • Przestań robić szum informacyjny - przydupasie

          TAm są ujęcia wodne do tego na rekultywacje działek i jak piszesz studni wykorzystaliście środki ochrony środowiska pewnie dlatego aby poprzez budowę tam wieżowców chcecie go zniszczyć.
          Ot gdańska perfidia!!!
          Co brazyliany wam potrzeba już może jeszcze tusek obieca zmiane klimatu:)))

          • 0 0

      • Masz ty poczucie humoru Bóweczko :-))

        "W dawnych czasach był architekt miejski, który odpowiadał swoim nazwiskiem i majątkiem za zatwierdzony ład przestrzenny i estetykę budowli." Dodaj jeszcze, że majątkiem szybko rosnącym o wziątki od inwestorów, odpowiadał by "przed Bogiem i historią" jak kiedyś sanacyjne władze II RP.
        Dawno nikt mnie tak nie ubawił :-)

        • 0 0

    • Powiedz gdzie mieszkasz. (5)

      Zaplanujemy w okolicy hurtownie piwa, stację paliw, drogę expresową i trzy wysokościowce. Będzie ci się fajnie mieszkało.

      • 0 0

      • blokada (3)

        To zablokujmy wszystkie inwestycje, drogowe, nie budujmy stacji paliw, stójmy w korkach na i tak przeciążonych drogach, bo raczej nie znajdziesz opcji, by droga nikomu nie przeszkadzała, zwłaszcza ekspresowa. Dobrze że obwodnicę udało się wybudować zanim zaczęła się moda na protesty, bo w dzisiejszych czasach budowę szybko by zablokowano i oprotestowano. Elektrowni też nie budujmy, bo będzie psuła krajobraz. A komputery napędzajmy na dynamo rowerowe.

        • 0 0

        • to jeszcze teraz odpowiedz na jedno pytanie? (1)

          Skoro mamy budować to czemu nie w wariancie pierwotnym z rezerwami terenu? Dlaczego protest ludzi przy wcześniejszych wariantach ma być ważniejszy od protestu ludzi którym drogę "wepchnięto na siłę"? Z tego co wiem to wspomniany protest nie tyczy się nie budowania drogi tylko wybraniu wariantu pierwotnego który ludzie brali pod uwagę budując domy/ kupując mieszkania/ inwestując w hale (miasto przy budowie centrów logistycznych na budowlanych obiecywało bezpośredni wjazd na obwodnicę przez skręt w nową słowackiego gdy teraz będzie to poprzedzone przez przejazd ulicą osiedlową na Matarni i złotej karczmie o czym mało kto wie).

          Czy może poważnych ludzi którzy planując inwestycje patrzą w plany zagospodarowania a później robi ich się w konia bo jakiś polityk sobie kupił tanio ziemię w miejscu planowanej drogi teraz zaczniemy nazywać bezpodstawnymi krzykaczami?

          • 0 0

          • Tylko przez Osowe

            ja też jestem za projektem pierwotnym; przez Spacerową i Osowę. I mam gdzieś, że to na granicy parku krajobrazowego. Ta drogą dojadę w ładniejsze tereny.
            I jeszcze jedno; Czas przestać myśleć, że można mieszkać w milionowej metropolii i mieć las, sarenki, jeziorko i cisze.

            • 0 1

        • Mozna popadac w skrajnosci, mozna tez planowac z glowa

          W przypadku planowania TL glowna role odgrywa przypadek.

          • 0 0

      • Z przyjemnoscia! Mnie to nie przeszkadza. Kocham wiezowce, lubie piwo i nienawidze stac w korku!

        • 0 0

    • zieloni

      a ja się pytam: GDZIE SĄ EKOLODZY??? jeszcze tylko ich brakuje :D
      Zaraz będą oprotestowywać wycinanie samosiejek (jak przy ul. Spacerowej) albo jeszcze czegoś bardziej "wartościowego".

      • 0 0

  • nie ma tego złego... (13)

    droga musi powstać - sprawa jest oczywista. Lokalizacja przez wezeł Matarnia wydaje się kompletnie chybiona - mieszkańcy Matarni będą mieszkali w półenklawie... Optymalna wydaje sie koncepcja Gdyńska - węzeł Wileki Kack... niestety wszyscy protestują. Jesli wygra "złoty srodek" tj węzeł owczarnia - to warunkiem realizacji MUSI BYĆ:
    - wyekranowanie drogi na całym odcinku Klukowa,
    - wyekranowanie obwodnicy na odcinku Owczarnia-Matarnia (chałasy z obwodnicy przy północnych wiatrach są dokuczliwe w Klukowie i Matarni...
    - budowa zabezpieczeń dzwiękochłonnych (wały ziemne) wokół lotniska - najbardziej chałasuja samoloty na pasach a nie w powietrzu...
    Dzięki temu powinno udać sie ochronić naszą coraz bardziej miejską dzielnicę przed uciążliwościami cywilizacji...

    • 1 1

    • ortografia,ortografia

      wszystko fajnie ale na litość boską hałasy,hałasy,hałasy!!! (a nie jak piszesz "chałasy")

      • 0 0

    • węzeł chlewnia jest jeszcze lepszy :)

      • 0 0

    • węzeł Matarnia (7)

      To węzeł Matarnia jest najlepszy bo będzie przedłużenie nowej Słowackiego w stronę Słupska. Nie róbmy znów "zygzaków" że jazda z Gdańska (lub Elbląga) na Słupsk będzie Słowackiego, zjazd na obwodnice, zaraz zjazd na nową drogę na Słupsk, skoro można zrobić prosty przejazd.
      Polskie piekiełko - droga tak, ale nie pod moim oknem.

      • 1 0

      • no tak.... (3)

        no tak ale pamiętajmy jeszcze o kolejce metopolitalnej która ma powstać - oby - i jak wtedy zorganizuje się przystanek przy lotnisku skoro cała okolica będzie jednym wielkim węzłem... zjazd na obwodową i potem w owczarni dla kierowców nie jest problemem... a o osiedla lepiej omijać...

        • 0 0

        • (2)

          Właśnie, że jest problemem, bo 2 niepotrzebnie rozbudowane skrzyżowania, więcej kolizji, bo ciasne najazdy, być może nawet ktoś niepotrzebnie straci życie lub zdrowie, na śliskich "ślimakach". Problem dla przyjezdnych by połapać się w zjazdach.
          Nie komplikujmy tego czego nie trzeba, bo staniemy się pośmiewiskiem, tak jak okolice ze zdjęć, gdzie np. drzewo jest na środku pasa ruchu...
          Patrzmy dalej niż czubek własnego nosa.

          • 0 0

          • z tego co wiem.. (1)

            ...to ruch tranzytowy ma obchodzić Gdańsk z południa więc przyjezdnym na prawdę jest bez różnicy na którym zjeździe zjadą na S6...

            • 0 0

            • ....

              dokładnie tak...
              zreszta mi żaden wariant nie przeszkadza... tyle tylko że ten przez Matarnie wydaje sie najbardziej absurdalny... juz widzę tą gimnastykę z przystankiem kolei metropolitalnej pod estakadami wezła... ale co tam stać nas... zamiast prowadzić drogi przez łąki lub wczesniej przygotowane korytarze...

              • 0 0

      • pomyśl

        Jak robisz przymiarki do zakupu działki, sprawdzasz co jest/będzie w sąsiedztwie. Wszystko sprawdziłeś i nagle okazuje się, ze za oknem masz mieć drogę - tu jest polskie piekiełko jak napisałeś, próba sił i interesów poszczególnych kacyków/włascicieli działek przez które zaplanowano pierwotny przebieg. Jak tu ufać Państwu, przez x-lat rezerwuje teren aby w ostatniej fazie stwierdzić, ze to nie tak...

        • 1 1

      • (1)

        najlepsza jest osowa, bo wychodzi na spacerową...ale niech zgadnę, Ty tam mieszkasz i nigdy tego nie przyznasz?

        • 0 0

        • Tak mieszkam na Osowej i cieszył bym się, gdyby ta trasa biegła właśnie przez Osową przez Spacerową. Ale niestety inna banda oszołomów uniemożliwiła taki przebieg. Przynajmniej Spacerową by porządnie przebudowali i dało by się do miasta dostac. Sam mieszkam 100 m od obwodnicy i nie narzekam. Takie są uroki życia w mieście. Coś za coś.

          • 0 0

    • koncepcja gdyńska?

      W Wielkim Kacku nie ma możliwości powstania takiego węzła.
      - tuż przy obwodnicy zaczyna rozciągać się TPK
      - biegnąca linia kolejowa, w niektórych miejscach nasyp ma 5 metrów wysokości

      może masz na myśli tereny w okolicach masztu albo Dąbrowę lub Kacze Buki

      • 0 0

    • POPIERAM (1)

      W całej rozciągłości zgadzam się z twoją opinią, mieszkam w klukowie przy radarowej mam 300m do obwodnicy i ok kilometra w linii prostej do lotniska, ekrany z pewnościa ograniczą hałas a nowa droga zminiejszy ruch na radarowej - nie podpiszę się pod żadnym protestem

      • 1 0

      • przy okazji możesz się trochę zdziwić...

        Na spotkaniu w Klukowie był pan który mieszka w w tej miejscowości od czasów przed powstaniem obwodnicy.Jego działka styka się z obwodową (cześć działki rolnej zabrali mu pod drogę..) Badania wykazały konieczność postawienia takowych ekranów gdy zapytał o to kiedy takowe u niego powstaną uzyskał odpowiedź: Władze w miejscowym planie zagospodarowania wpisały budowę ekranów NA WŁASNY KOSZT". Po tej wypowiedzi urzędnika na sali rozległ się tylko śmiech...

        • 0 0

  • węzeł powinien być w gdańsku (13)

    większość ludzi jedzie przeciez do gdanska, więc po co węzeł w gdyni? Najlepiej na Słowackiego, ewentualnie koło Renka.

    • 0 0

    • wiekszosc ludzi do Gdanska ale wiecej samochodow do Gdyni (10)

      Wiekszy ruch jest do Gdyni do portu. Ruch pasazerski byc moze jest spory w kierunku Gdanska, choc tego nie da sie dokladnie policzyc. Podejrzewam nawet, ze tak naprawde wiekszy ruch pasazerski jest do Gdyni, bo rejony Leborka bardziej sa zwiazane z Gdynia niz z Gdanskiem. Takze inwestycja biegnaca w kierunku Gdanska wydaje sie troche na sile.

      • 0 0

      • ja też byłby raczej za bliższą odległością do Gdyni (8)

        a to dlatego, że jako trasa ekspresowa (a nie kolejna droga), ma obsługiwać całe Trójmiasto - a faktycznie znaczenie komercyjnego ruchu do portu jest istotne

        sieć dróg i autostrad powinna byc sensowna

        nikt nie protestuje że nie ma autostrady do gdyni, bo jest obwodnica

        i właśnie gdyby droga ekspresowa sensownie wchodziła gdzieś pomiędzy Gdańskiem a Gdynią, to miałoby sens

        oczywiście obwodnica też powinna być odpowiednio dużej przepustowości

        ale to może załatwić budowa dróg (typu Różowa, etc), które odciążą jedyną nitkę łączącą całe trójmiasto i staną się alternatywą dla niej, jak i dla obwodnicy

        • 0 0

        • i dodam (7)

          dodam przy okazji, że skoro ta lokalizacja była już brana pod uwagę lata temu, to nikt nie może protestować, że postawił dom w miejscu spokojnym, a teraz mu robią autostradę pod oknem

          bo takie argumenty rozumiem, jeśli robi się właśnie zamieszanie i zmienia plany co 5 minut

          • 0 0

          • Owszem, była znana

            Ale tylko dla GDDKiA. Nie raczyli powiadomić o tym samorządów, więc te nie uwzględniły tych przebiegów w planach zagospodarowania przestrzennego a tym samym nie było przeciwwskazań do wydawania pozwoleń na budowę. Także nie dziwcie się obecnym mieszkańcom, że są tak wpienieni, bo gmina w planie zagospodarowania obiecała im ciszę i spokój a nie wywłaszczenia albo autostradę za płotem.

            • 0 0

          • OK, ale MATARNIA też ma sensowne argumenty 'za' (5)

            Akurat mapka zamieszczona przez portal jest niewiele warta, ale na innych mapkach widać, że gdyby pociągnąć tą trasę od węzła Matarnia to była by ona bezpośrednim przedłużeniem trasy szybkiego ruchu z Elbląga i Południowej Obwodnicy Gdańska. W ten sposób cały ruch jadący z tamtych kierunków w ogóle nie musiałby wjeżdżać na Obwodnicę.

            Założenie, że droga ekspresowa ma obsługiwać całe Trójmiasto jest błędne - ona ma obsługiwać tranzyt przez cały region.

            Argument o ruchu do/z portu w Gdyni jest istotny, więc może dodatkowy łącznik do Trasy Kaszubskiej z okolicy Kacka?

            • 0 0

            • o, taka mapka

              http://img.naszemiasto.pl/grafika2/nowy/e4/40_948023_1_d_1073.jpg

              konkretnie, dolny rysunek, czyli układ dróg proponowany przez władze województwa.

              • 0 0

            • myslisz się. (2)

              Chyba nie masz zielonego pojęcia o tym gdzie obwodnica południowa ma dochodzic do istniejącej obwodnicy....
              W planach drogowców jest że ruch z kierunku Elbląga ominie Gdańsk obwodnica południową i wejdzie w obecną obwodnicę na południowych granicach gdańska (w tym przypadku zjazd z obecnej obwodowej na S6 musi być i tak, i nawet lepiej jak będzie w innym miejscu niż już zakorkowana droga) lub tez trasę WZ (wyprowadzenie trasy S6 z węzła przy Auchan zostało ponoć zarzucone ze względu na zbyt duże obciążenie ruchem).

              Według głównego projektanta który wypowiadał sie na spotkaniu z mieszkańcami wariant C przez Matarnię najgorzej wypadł w badaniach obciążenia ruchem.

              • 0 0

              • Racja, przez tą mapkę przy artykule (1)

                trochę mi się poplątało.

                Ale piszemy o tym samym - przedłużenie S7 na S6, z ewentualnym łącznikiem dla portu w Gdyni.

                Tak jak na mapce, którą zalinkowałem wyżej.

                • 0 0

              • Dzięki za linka do mapki.

                Szczerze przyznam, że wariant proponowany przez władze województwa pozwoliłby na skuteczne odkorkowanie gdańska z ruchu tranzytowego (o ile faktycznie jest możliwe takie poprowadzenie tych dróg bo nie ma tam żadnej podkładki terenowej), bo ten obecnie prponowany wygląda jakby GDDKiA chciała puscić cały ruch w słowackiego jednocześnie nie zgadzając się na zmianę jej w drogę krajową (nie wiem, może chcą przyoszczędzić?)

                • 0 0

            • i to by było najlepsze rozwiązanie

              Bo po co tworzyć krótszą trasę przez Pomorze i podciagnąć ją pod obwodnicę, komasując na niej tranzyt z takim trójmiejskim lokalnym przejazdem między Gdańskiem a Gdynią. Rozdzielenie dojazdu do Gdyni o Gdańska byłoby optymalnym rozwiązaniem, ale dużo droższym...

              • 0 0

      • więcej samochodów do Gdyni, do portu może jedzie

        ale przeciez ma być gdynski łącznik do trasy lęborskiej (tak jest w planach zagospodarowania) od węzła na Chwarznie przez Wiczlino (koło Sokółki) i dalej poza Gdynią łączyć ma się z trasą lęborską. po co więc robić wjazd TL na wlk kacku i łącznik do tej trasy z Chwarzna, bez sensu. Jak ma być łącznik z Chwarzna, to niech trasa lęborska łączy się z obwodnicą w Gdańsku, po co budować dwa węzły tej samej trasy w Gdyni w tak małej odległości od siebie.

        • 1 0

    • Człowieku, chcesz wprowadzić nową obwodnicę na ulicę

      Słowackiego? Przecież TL to przede wszystkim ruch tranzytowy. Zakorkuje odcinek miedzy Owczarnia a Gdanskiem dokumentnie.

      • 0 0

    • jak dorzucisz do słowackiego jeszcze ten węzeł to musieli by zrobić słowackiego 4 pasy w każdą stronę żeby dojazd do gruwaldzkiej nie zajmował dłużej niż 30 min

      • 0 0

  • Niech budują (3)

    Póki co Matarnia to Gdańsk, a więc Trójmiasto, a więc, jeżeli ktoś chce mieć "ciszę i spokój" to prawie milionowa metropolia mówi mu "pa, pa", a Leśna Huta wita. Kaman, nowoczesne ekrany akustyczne potrafią bardzo ładnie wytłumić dźwięk. Ja mieszkam przy Węźle Kliniczna i nie narzekam, mimo, że o żadnych ekranach akustycznych nikt tam nigdy nie słyszał.

    Ewentualnie byłbym w stanie Klukowian zrozumieć, gdyby zasuwali do pracy wyłącznie rowerami/autobusami (albo po prostu byli rolnikami). Ale kto tam nie porusza się samochodem? Więc trochę schizofrenia, nieprawdaż, mam samochód, ale droga ma być tylko dla mnie?

    Znacznie bardziej mnie interesuje to, czy w ramach rozbudowy Obwodowej i Szosy Brętowskiej (Słowackiego) powstaną wreszcie przejścia dla zwierząt z prawdziwego zdarzenia (między Lasami Oliwskimi i Matemblewskimi oraz między Lasami Oliwskimi a lasem koło Firogi), bo to betonowe gardło w rejonie końca Drogi Czerwonego Dębu to jakiś dowcip, chyba że to dla ryjówek miało być.

    • 0 0

    • errata

      *klukowian

      • 0 0

    • zgadzam sie z kazdym slowem

      szczegolnie mocne poparcie ma u mnie kwestia porzadnego przejscia dla zwierzat.

      • 0 0

    • a co ta droga nam daje

      a co ta droga nam dla Gdańska daje, dziwię się że wypowiadają się osoby, które nie znają tematu. Ta droga nie jest dla nas . Wręcz przeciwnie zablokuje nam ul. Spacerową i Słowackiego. Do Lęborka będzie można dojechać w godzinę ale do centrum Gdańska w 2 godz. Jak się ktoś wypowiada to niech rozezna całą sytuację

      • 0 0

  • Klukowo najlepsze (7)

    Wariant w okolicach Klukowa najlepszy. Byłby na przedłużeniu 7 z Elbląga, która będzie przez Sucharskiego w Słowackiego obok lotniska i dalej byłaby w stronę Słupska. Lotnisko stałoby się o wiele lepiej skomunikowane z zachodnimi rejonami.
    Każdy chciałby jeździć dobrymi i bezpiecznymi drogami, ale nie pod jego oknami. Tak się proszę państwa niestety nie da. Nie stać nas na budowę wszystkiego w tunelach. Chcesz mieszkać w mieście lub najbliższej okolicy? Niestety trzeba się pogodzić z urokami cywilizacji.
    I zadbać o dobry projekt drogi w swoim sąsiedztwie, czyli ekrany tam gdzie potrzeba itp. Nie można protestować na przebieg, ale powinno się zwracać uwagę na wykonanie.

    • 0 0

    • Czy widziałeś natężeniu ruchu na obwodnicy? (4)

      To teraz wyobraź sobie, że w okolicach Klukowa dojdzie do obwodnicy druga identyczna droga. Na odcinku Klukowo Gdańsk powiększy się ruch prawie dwukrotnie. Jak będziesz obwodnicą jechał z Gdyni do Gdańska przez 2 godziny to nadal będziesz uważał, że wariant jest najlepszy?

      • 0 0

      • zabrakło Ci logiki

        No właśnie znam ruch na obwodnicy i dlatego wolę by nowa droga była na przedłużeniu Słowackiego i tak utworzona trasa przecinała obwodnicę niż by na odcinku biegła obwodnicą. Właśnie ze względu na ruch na obwodnicy i niepotrzebne komplikacje przejazdu przez 2 węzły niż zwyczajnie na wprost.

        • 0 0

      • Nie trafiony argument (2)

        Jeśli możesz to napisz którędy Twoim zdaniem jadą samochody lecące na słupsk? Przez sierakowice i kartuzy? NIe te auta jeździły i jeżdzą prze obwodnicę gdańska więc nic się nie zmieni oprócz tego iz część z nich będzie omijać i słusznie gdynię rumie,rede wejherowo .Nie dziwię się mieszkańcom bo też bym niechciał mieć ekspresówki pod domem. Ale panowie mus to mus.

        • 0 0

        • Moj argument jest dobry. (1)

          Trasa leborska jest trasa Wschod-Zachod, nie jest trasa dla Gdanska czy do Gdanska. 80% ruchu bedzie tranzytowego. Na obwodnicy pozostanie po nim halas, smrod i korki.

          • 0 0

          • Racja z tym tranzytem.Niestety jesteśmy obywatelami takiego kraju jak Polska. Niema już wolnego Miasta Gdańska , nie jesteśmy samowystarczalnym tworem , potrzebujemy tej trasy tak samo jak inni produkujemy kupujemy transportujemy towary ,jakąś trasa trzeba to zrobić. Te które są juz dawno maja za małą przepustowość i ciągną się przez centrum miast ( nie tylko gdańska). Taka obwodnica jest juz obwodnicą tylko z nazwy bo juz dawno stała się trasą wewnętrzną (jedna z głównych arterii miejskich). To rozrastajace się wzdłuz osiedla powoduja jest zakorkowanie nie tranzyt.

            • 0 0

    • wszystko pięknie

      wszystko pięknie ale na odcinku kartuska - klukowo obwodnica musiałaby miec 4 pasy w każdą stronę a klukowo - osowa przynajmniej 3. W przeciwnym razie to będzie droga expresowa jedyna w swoim rodzaju...

      • 0 0

    • do amigo

      jak ja Ci dam przez Klukowo kaleko intelektualna to przez srodek Twojego baraku bedzie przechodzic

      • 0 0

  • Proponuje w Rumii (2)

    wowczas cala obwodnica bedzie miala dodatkowy ruch bo ludzie jada do Gdanska...
    P.S. ile chat stoi w Klukowie? wezel Owczarnia bedzie od ich wioski kilometry, o co im chodzi?

    • 0 0

    • Od 3 do 4 milimetrow poza czubek wlasnego nosa. (1)

      Gratuluje

      • 0 0

      • sprawdź później mów

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane