• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • jak to jest ???

    Nie rozumiem, dlaczego krawaciarze z Warszawy maja decydować jak i gdzie ma powstać droga w trójmieście …….Masakra.....

    • 0 0

  • Tekst protestu (2)

    http://www.klukowo.vsp.pl/modules/news/article.php?storyid=7

    • 0 0

    • Taki prostest to jedna wielka BZDURA. Kto ma prawo podpisywać się jako mieszkańcy Gdańska? Ja też jestem mieszkańcem Gdańska i uważam to wystąpienie za bezzasadne. Jest to dbanie o własną prywatę bez względu na globalny rozwój miasta. MIASTO MUSI SIĘ ROZWIJAĆ. MUSZĄ POWSTAWAĆ DROGI. Protestujący są beznadziejni...

      • 1 0

    • JA załoze Stowarzynie Przyjaźny Lębork i wystąpie przeciwko Stowarzyszeniu Przyjazne Klukowo!!!

      • 0 0

  • Szkoda,

    że do artykułu nie ma żadnej mapki. No, ale cóż - to przecież tylko trojmiasto.pl

    • 1 0

  • Mapki (6)

    http://www.klukowo.vsp.pl/modules/news/article.php?storyid=3

    • 0 0

    • (5)

      No i właśnie wariant różowy jest najlepszy.

      • 0 0

      • (4)

        Jestem za różowym do Słowackiego + połączenie z węzłem na Chwaszczynie. dodatkowo jeżeli kiedyś wybudują tunel pod pachołkiem i spacerowa będzie czteropasmowa to pod osowę też nitka powinna dotrzeć. Prostestujących WOGÓLE NIE SŁUCHAĆ!!!

        • 0 0

        • masz jakieś merytoryczne podstawy tej opini? (3)

          poza jestem za "bo tak" ?:)

          • 0 0

          • (2)

            Merytoryczną podstawą jest BRAK lub przestarzała infrastruktura drogowa. Trzeba budować nowe drogi i niestety wiąże się to z przejściem koło istniejących nieruchomości. Ja założyłem że powinny powstać te 3 warianty w kolejności jak napisałem. Dlaczego najpierw Matarania? Bo jest najbliżej Słowackiego, Trasy WZ i przyszłej obwodnicy południowej.

            • 0 0

            • to teraz taka ciekawostka

              Projektant tych wariantów będący na spotkaniu powiedział że wariant C jest niuzasadniony jeśli chodzi:
              - o obciążenie ruchem (ponieważ badania wykazały najbardziej właściwy jest wariant B)
              - ekonomicznie (najdłuższy i zawiera tunel/estakade) w pobliżu planowanego dworca skm/ siedziby intela
              - skomplikowane rozwiązania drogowe (jak włączenie budowlanych przez drogę osiedlową na Matarni i tunel pod obwodową do złotej karczmy)
              - duże prawdopodobieństwo nieskończenia inwestycji przed EURO2012 (jeden z warunków finansowania) z powodów trudnych w realizacji rozwiązań drogowych opisanych powyżej.
              - uwarunkowania prawne (układ drogowy obok lotniska międzynarodowego musi być tak skonstruowany że droga krajowa dochodząca do lotniska musi się na nim kończyć (czyli mówiąc prosto musi mieć odnogę by nie tworzyć korków). W związku z tym z dwóch pod wariantów C południowy odpada w ogóle zaś północny jest dopuszczalny po przerobieniu ulicy nowych spadochroniarzy na drogę krajową)

              Powiedział też, że sam by takiego wariantu nie zaprojektował gdyby nie dostał zlecenia na wprowadzenie go w tym dokładnie miejscu.
              Zwrócił tez uwagę mieszkańców na to kto tak naprawdę na tym wariancie najwięcej zyska. Jest nim urząd miasta w gdańsku który nie będzie musiał wydawać pieniędzy na odcinek słowackiego (matarnia-lotnisko) oraz poboczne, obiecane lokalnym inwestorom drogi (jak nowa budowlanych z wjazdem na obwodową).

              Widać tu dokładnie jak miasto dba o interesy własnych mieszkańców w przypadku gdy może coś wyrwać z wydatków centralnych.

              Pytając o merytoryczne podstawy miałem na myśli argumenty za konkretnym wariantem. Brak dróg dotyczy ich wszystkich trzech i tym bardziej przemawia za wariantem wcześniej projektowanym (przygotowany teren, najkrótszy wariant). Argument o przebiegu obok zabudowań też wydaje się być nie na miejscu w przypadku gdy w pierwszej lokalizacji na Osowej (z przedłużeniem w spacerową, tunel pod pachołkiem i drogę zieloną) wpierw zaplanowano drogę i później pobudowano domy jednocześnie oprotestowując drogę w porównaniu do wariantu gdzie budynki stoją od nastu lat a projekt drogi jest od 2-3 miesięcy.
              Czy masz zatem jakieś poważne argumenty poza tym że tak jest Tobie najbliżej (transport do portu w Gdyni od którego projektowanie tej drogi jako rozwinięcie koncepcji trasy Kwiatkowskiego się zaczęło będzie miał dalej)?

              • 0 0

            • bt, przemyśl co piszesz

              chcesz puścić ruch _tranzytowy_ z Wawy i Elbląga przez Słowackiego? Przez centrum miasta? Chyba Bóg cię opuścił...

              Logicznie Trasa Kaszubska powinna być kontynuacją Obwodnicy Południowej Gdańska.

              • 0 0

  • i znowu te bajkowe gdańskie klimaty (1)

    prostestują, nie pozwalają, nie zgadzają się
    niczym jakaś kuźwa ślachta żytnio-kartoflana i liberum veto
    dwa pułki ZOMO pare pał po grzbiecie, a reszta zaczyna sie uśmiechać

    • 0 0

    • A co Sopot na temat rozbudowy jedynej przelotowej trasy?

      Czyzby wszyscy sie zgadzali?

      • 0 0

  • Protesty (2)

    Czy protesty mieszkańców są słuszne ?

    Gdyby urzędnicy nie byli podatni na korupcję i lobing biznesmenów to nie byłoby protestów.W dawnych czasach był architekt miejski, który odpowiadał swoim nazwiskiem i majątkiem za zatwierdzony ład przestrzenny i estetykę budowli. Obecnie zatwierdzanie inwestycji jest anonimowe.Wszystko zatwierdza Prezydent Miasta. Nie wiemy kto odpowiada za pomysł budowy wieżowców w lesie nadmorskim, za zatwierdzanie beznadziejnych projektów domów, za nieład przestrzenny dzielnic mieszkalnych itd..
    Czyje nazwisko będą wymieniać potomni za kilkadziesiąt lat jako tego ,który stworzył ład przestrzenny miasta Gdańska XXI wieku ?

    • 0 0

    • nie wiesz czy tylko udajesz??

      • 0 0

    • Prezydenta Adamowicza, wydaje się mi.

      • 0 0

  • (1)

    ... Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej
    Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny...

    mieszkam w gdańsku, płacę podatki do kasy miasta (m.in. od nieruchomości), a włodarz mówi że to nie on podejmuje decyzję co do drogi w jego mieście.
    to jak- reprezentuje nas gdańszczan, czy nie?

    • 0 0

    • Decyzja nalezy do GDDKiA

      • 0 0

  • Tak to jest jak nie ma odpowiedniej polityki przestrzennej

    domki mozna praktycznie budowac wszedzie (co doskonale widac z lotu ptaka jak sie startuje z Rebiechowa), praktycznie nie ma miejsca zeby nie stalo kilka domow rozrzuconych bez wiekszego planowania. Jak leci sie nad Niemcami to sa wieksze skupiska domow : miasteczka wioseczki, a miedzy nimi dosyc duze odleglosci oraz pola miedzy nimi, i wtedy latwo zaprojektowac droge przez pola. A u nas zawsze ktos bedzie protestowal (nie dziwie sie mieszkancom tych okolic).
    Prosze tylko nie pisac tektow w stylu " to wyp... do Niemiec" bo wcale nie jestem ich fanem, ale uwazam ze dobre rozwiazania nalezy kopiowac bez znaczenia skad pochodza.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Budować i lać! (4)

    Pobuddowali sobie chatki w szczerym polu i teraz w ogóle żadnej drogi się nie da się zbudowac, bo " nie po to my budowalim". Trzeba mieć jaja i podjąć decyzję, a nie bawić się latami w konsultacje. wiadomo ,ze gdzie 2 polaków tam trzy zdania na temat, więc zgody nie będzie.
    Albo droga szybkiego ruchu,albo nic z infastruktury nie będzie dla tych w chatkach. Jak posiedza na gnoju parę lat i polnymi drogami pojeżdzą to wróci rozum do głowy.

    • 0 0

    • (1)

      wyślij swój tekst do volvo, może zaproponują upusty na wersje XC dla nas, siedzących na gnoju parę lat

      • 0 0

      • wam nie zaproponują bo siedzicie po uszy w kredytach...

        • 0 0

    • od razu widać że nie widziałeś projektu..

      skoro piszesz że planowana droga ma przebiegać przez szczere pole...

      • 0 0

    • Proszę o nie wypowiadanie się osób co nie maja pojęcia o sprawie a wydaje się im że są wszystko wiedzący.Dotyczy to np Golem!!!

      • 0 0

  • dobry tekst (1)

    Dobry merytoryczny tekst
    http://gdynia.naszemiasto.pl/wydarzenia/948023.html

    Proszę o nie wypowiadanie się osób co nie maja pojęcia o sprawie a wydaje się im że są wszystko wiedzący.

    • 0 0

    • swietny tekst!

      zwlaszcza mapka oraz ostatni akapit
      kto to redaguje? dramat.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane