• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • opinia

    To nie jest wina generalnej dyrekcji tylko nacisków polityków pokroju Tuska najpierw obalali komunę bo była zgniła i kradła tyle że tamci kradli łyżeczką.Obecni najpierw kupują tanią ziemię wiedząc że będzie droga a pużniej załatwiają że dyrekcja odstępuje.Ci sami towarzysze z byłej solidarność budują muzeum solidarności a przecież oni już mają osiedle Matęblewo

    • 0 0

  • Czy znów urzędnicy zrobią z siebie posmiewisko?

    Niech choć raz urzędnicy pokażą że nie żyjemy w kraju bezprawia i droga którą planują od niemal 30 lat poprowadzą wedle SWOICH WŁASNYCH wcześniejszych planów (za które przez tyle lat brali pieniądze podatników). GDDKiA robi z siebie pośmiewisko przez tyle lat planując drogę po czym po kilku tygodniach projektowania chce ją poprowadzić w zupełnie innym miejscu...

    • 0 0

  • nie ma tego złego... (13)

    droga musi powstać - sprawa jest oczywista. Lokalizacja przez wezeł Matarnia wydaje się kompletnie chybiona - mieszkańcy Matarni będą mieszkali w półenklawie... Optymalna wydaje sie koncepcja Gdyńska - węzeł Wileki Kack... niestety wszyscy protestują. Jesli wygra "złoty srodek" tj węzeł owczarnia - to warunkiem realizacji MUSI BYĆ:
    - wyekranowanie drogi na całym odcinku Klukowa,
    - wyekranowanie obwodnicy na odcinku Owczarnia-Matarnia (chałasy z obwodnicy przy północnych wiatrach są dokuczliwe w Klukowie i Matarni...
    - budowa zabezpieczeń dzwiękochłonnych (wały ziemne) wokół lotniska - najbardziej chałasuja samoloty na pasach a nie w powietrzu...
    Dzięki temu powinno udać sie ochronić naszą coraz bardziej miejską dzielnicę przed uciążliwościami cywilizacji...

    • 1 1

    • węzeł Matarnia (7)

      To węzeł Matarnia jest najlepszy bo będzie przedłużenie nowej Słowackiego w stronę Słupska. Nie róbmy znów "zygzaków" że jazda z Gdańska (lub Elbląga) na Słupsk będzie Słowackiego, zjazd na obwodnice, zaraz zjazd na nową drogę na Słupsk, skoro można zrobić prosty przejazd.
      Polskie piekiełko - droga tak, ale nie pod moim oknem.

      • 1 0

      • (1)

        najlepsza jest osowa, bo wychodzi na spacerową...ale niech zgadnę, Ty tam mieszkasz i nigdy tego nie przyznasz?

        • 0 0

        • Tak mieszkam na Osowej i cieszył bym się, gdyby ta trasa biegła właśnie przez Osową przez Spacerową. Ale niestety inna banda oszołomów uniemożliwiła taki przebieg. Przynajmniej Spacerową by porządnie przebudowali i dało by się do miasta dostac. Sam mieszkam 100 m od obwodnicy i nie narzekam. Takie są uroki życia w mieście. Coś za coś.

          • 0 0

      • pomyśl

        Jak robisz przymiarki do zakupu działki, sprawdzasz co jest/będzie w sąsiedztwie. Wszystko sprawdziłeś i nagle okazuje się, ze za oknem masz mieć drogę - tu jest polskie piekiełko jak napisałeś, próba sił i interesów poszczególnych kacyków/włascicieli działek przez które zaplanowano pierwotny przebieg. Jak tu ufać Państwu, przez x-lat rezerwuje teren aby w ostatniej fazie stwierdzić, ze to nie tak...

        • 1 1

      • no tak.... (3)

        no tak ale pamiętajmy jeszcze o kolejce metopolitalnej która ma powstać - oby - i jak wtedy zorganizuje się przystanek przy lotnisku skoro cała okolica będzie jednym wielkim węzłem... zjazd na obwodową i potem w owczarni dla kierowców nie jest problemem... a o osiedla lepiej omijać...

        • 0 0

        • (2)

          Właśnie, że jest problemem, bo 2 niepotrzebnie rozbudowane skrzyżowania, więcej kolizji, bo ciasne najazdy, być może nawet ktoś niepotrzebnie straci życie lub zdrowie, na śliskich "ślimakach". Problem dla przyjezdnych by połapać się w zjazdach.
          Nie komplikujmy tego czego nie trzeba, bo staniemy się pośmiewiskiem, tak jak okolice ze zdjęć, gdzie np. drzewo jest na środku pasa ruchu...
          Patrzmy dalej niż czubek własnego nosa.

          • 0 0

          • z tego co wiem.. (1)

            ...to ruch tranzytowy ma obchodzić Gdańsk z południa więc przyjezdnym na prawdę jest bez różnicy na którym zjeździe zjadą na S6...

            • 0 0

            • ....

              dokładnie tak...
              zreszta mi żaden wariant nie przeszkadza... tyle tylko że ten przez Matarnie wydaje sie najbardziej absurdalny... juz widzę tą gimnastykę z przystankiem kolei metropolitalnej pod estakadami wezła... ale co tam stać nas... zamiast prowadzić drogi przez łąki lub wczesniej przygotowane korytarze...

              • 0 0

    • POPIERAM (1)

      W całej rozciągłości zgadzam się z twoją opinią, mieszkam w klukowie przy radarowej mam 300m do obwodnicy i ok kilometra w linii prostej do lotniska, ekrany z pewnościa ograniczą hałas a nowa droga zminiejszy ruch na radarowej - nie podpiszę się pod żadnym protestem

      • 1 0

      • przy okazji możesz się trochę zdziwić...

        Na spotkaniu w Klukowie był pan który mieszka w w tej miejscowości od czasów przed powstaniem obwodnicy.Jego działka styka się z obwodową (cześć działki rolnej zabrali mu pod drogę..) Badania wykazały konieczność postawienia takowych ekranów gdy zapytał o to kiedy takowe u niego powstaną uzyskał odpowiedź: Władze w miejscowym planie zagospodarowania wpisały budowę ekranów NA WŁASNY KOSZT". Po tej wypowiedzi urzędnika na sali rozległ się tylko śmiech...

        • 0 0

    • koncepcja gdyńska?

      W Wielkim Kacku nie ma możliwości powstania takiego węzła.
      - tuż przy obwodnicy zaczyna rozciągać się TPK
      - biegnąca linia kolejowa, w niektórych miejscach nasyp ma 5 metrów wysokości

      może masz na myśli tereny w okolicach masztu albo Dąbrowę lub Kacze Buki

      • 0 0

    • węzeł chlewnia jest jeszcze lepszy :)

      • 0 0

    • ortografia,ortografia

      wszystko fajnie ale na litość boską hałasy,hałasy,hałasy!!! (a nie jak piszesz "chałasy")

      • 0 0

  • komentarz (1)

    Ja bym proponował by CBA zainteresowało się powiązaniami prywatno-biznesowymi" a zewnętrznym biurem projektowym DHV
    Az dziw że Prokuratura tym się nie zainteresowała tym że GDDKA zleca co noż nowe opracowania koncepcji nowych wariantów "z sufitu"

    • 0 0

    • demagogia

      Jeśli masz wiedzę o popełnieniu przestępstwa przy przygotowywaniu inwestycji budowy Trasy Kaszubskiej, masz prawny obowiązek powiadomić o tym fakcie organy ścigania!

      • 0 0

  • powinna być transakcja wiązana (28)

    brak zgody na lokalizację = brak jakichkolwiek inwestycji drogowych w promieniu 10km.

    Chcesz mieć wioskę, to konsekwentnie, i dymaj do domu gruntówką.

    • 1 0

    • (4)

      +dodatkowo zakaz pracy, nauki i ogólnie korzystania z infrastruktury w Trójmieście: protestujecie przeciwko modernizacji drogi = rezygnujecie z jej urzytkowania

      • 0 0

      • ok (2)

        a kto generuje korki na rondzie w Żukowie, "Kaszubi"z rejestracjami GD, GA jadący za miasto?? Zakaz za zakaz, tak?

        • 0 0

        • Żukowo powinno już myśleć o obwodnicy , proponuję coś w rodzaju ronda dookoła tej miejscowości. Tak jak w Berlinie. Podejrzewam jakby takie coś powstało to w niedługim czasie byłby tam niesamowity rozwój wszystkiego.

          • 0 0

        • :)

          oczywiście w piątki, soboty, niedziele i podczas długich weekendów..

          • 0 0

      • użytkowania rzecz jasna

        • 0 0

    • kontrowersyjne, ale słuszne! (5)

      Niech protestujący podojeżdzają po godzince, dwie dziennie do pracy w mieście i na kolanach będa prosić o komunikację ulepszoną w barterze. Albo może wprowadzić specjalny podatek miejski od samochodu dla osób wyrażających protest na piśmie? Wtedy wszystko byłoby proste. - Protestujesz? Utrudniasz życie innym, robiąc sobie "oazę" spokoju" kosztem innych? Proszę bardzo płać za ten spokój słono i długo. Tak jest na całym cywilizowanym świecie. Ot taki miejski katasterek od nieruchomości z dala od ruchliwych dróg...

      • 0 0

      • słuszne? a waćpan przyglądał się planom? (4)

        Z tego co wiem mieszkańcy Matarni i Klukowa są tez mieszkańcami Gdańska i również płacą podatki zaś wariant C drogi odcina ich zupełnie od komunikacji miejskiej oraz wydłuża codzienny dojazd do pracy, szkoły itp w skrajnych przypadkach o kilka km dziennie.
        Czy tak według Ciebie maja wyglądać ułatwienia drogowe dla mieszkańców?
        Dodam, że planowane inwestycje miejskie w w projekty takie jak rozbudowa Słowackiego (odcinek matarnia -lotnisko), nowa Budowlanych, nowa Nowatorów jakoś mieszkańcy popierają i nie ma przeciw ich realizacji protestów...

        • 0 0

        • akurat tu bym sie zgodzil, trasa kaszubska powinna przebiegać przez osowę i to ich wtedy należy obciążyc podatkmi:)
          a dlaczego? bo tam od razu wjazd na spacerową jest, proste...

          • 0 0

        • tralalala (2)

          niech żądają wiaduktów i estakad a nie udupiają trasę

          • 0 0

          • tralala tobie również.. (1)

            To dlaczego tych wiaduktów i estakad nie może być w pierwotnym wariancie drogi?

            • 0 0

            • tu masz rację

              jeśli protesty mają być tylko punktem wyjścia do negocjacji, w których osiągniętym kompromisem będą wiadukty i estakady - to gadasz sensownie.

              • 0 0

    • Cyba cię po....ło Paweł! (13)

      Jesteś frustratem z blokowicha Moreny lub Chełmu i nawet w najbardziej śmiałych marzeniach nigdy nie zamieszkasz w domku! Wydaje Ci się, że pełno dróg ekspresowych stworzy nowoczesną metropolię a ty będziesz obywatelem EUROPY?! Na pewno chcesz także ultra wielkie lotnisko, tor F1... tylko po co skoro i tak pozostaniesz kmiotem ze swoim Oplem Kadetem z 89 roku z pod bloku...

      • 0 0

      • Cyba cię po....ło Gość B.! (6)

        Jesteś frustratem z jakiejś wsi pod Gdańskiem i nawet w najbardziej śmiałych marzeniach nigdy nie zamieszkasz w mieszkaniu na terenie miasta (które są de facto droższe). Wydaje Ci się, że bez dróg ekspresowych jesteśmy w stanie dotrzymać kroku w pogoni za rozwojem, by nie stać się częścią AZJI?! Na pewno uważasz, że niepotrzebne nam wieksze lotnisko ani inne inwestycje w infrastrukturę przyciągającą turystów... i słusznie skoro i tak pozostaniesz wiejskim kmiotem piszącym "z pod" i myślącym, że sprowadzone z Niemiec po powodzi kanciaste BMW uleczy jego kompleksy i poczucie własnej głupoty, które musi mieć codziennie, kiedy o szóstej rano zapiernicza w korkach.

        • 1 0

        • prawde pisze, popieram :)))

          • 0 0

        • co przyciąga turystów

          turystów korki na dwupasmowych drogach ekspresowych i na zatłoczonych ulicach niekoniecznie przyciągają.

          Turystów przyciągają atrakcyjne przestrzenie publiczne tworzone przez wyrzucanie ruchu samochodowego z centrum.

          więcej na stronie www.streetfilms.org (zwłaszcza ciclovia)

          • 0 0

        • 10/10 :)

          j.w.

          • 0 0

        • polać mu :)

          racja

          • 0 0

        • korki były, są i będą

          dlaczego "wytykacie" sobie samochody, kompleksiki ?

          • 0 0

        • dobrze gadasz:)

          • 0 0

      • a ty pozostaniesz bezczelnym złodziejem w domku z nowym samochodem!

        • 0 0

      • pisze sie spod bloku

        m. in. przez takich jak ty nasz kraj jest tam gdzie jest!!
        pewnie jestes z tego dumny ze mieszkasz na osowej co? hehe, ale proznosc..

        • 0 0

      • A miałes kiedyś kadeta? sympatyczne autko :)

        koeś pisze prawdę. Kupując dizałkę od chłopa trza było pomysleć :) Nie raz widizałem bajoro, a za rok w tym miejscu ładna działeczka, okazyjka :) albo superokazje - działki w pasie drgowym porojektowanej drogi...
        To sie urządziłeś he he, ekspresówka pod płotem, ale bez zjazdu i dalej dymasz w korkach te 20km półtora godziny do pracy... Nie wspomnę o zimie, jak z szuflą latasz żeby śniegu przesypać. A jak tam grile i kosiarki sąsiadów zza płotu, nie są zbyt uciążliwe?

        • 0 0

      • Gosciu jestem z miasta i na wioche nigdy sie nie wyprowadze, chociaz stac mnie na 5 domow poza miastem. Kmiotem ze wsi to ty jestes. Wole mieszkac w mieszkaniu 200 metrowym i jedzic szybkimi drogami niz babrac sie w blotku i uchodzic za nowobogackiego kretyna

        • 0 0

      • całkiem pudło

        Mieszkam poza gdańskiem przy krajówce właśnie i jakoś nauczyłem się z tym żyć. Samochód mam współczesny, może ty się lansujesz prawie nówką z reichu. A przez takich kmiotków jak ty, co kiedyś kupili "okazyjnie" działkę budowlaną, tysiące ludzi nie może dojechać z zachodniej części województwa do Trójmiasta. Popatrz na mapę! Przez obecną DK6 jest kompletnie naokoło!

        • 0 0

      • widzę że już ci drogę wybudowali

        to teraz możesz lać na wszystkich

        • 0 0

    • dobrze gada popieram!!!!!!

      Najpierw protestuja przeciw drodze a z rok jak się wybuduje jeszcze 10. 000 domków będą protestować że niema drogi i są korki.
      Typowy brak perspektywicznego myślenia

      • 0 0

    • bardzo słuszna uwaga

      tak powinno być

      • 0 0

    • Ma racje!!!

      • 0 0

  • Wariant proponowany przez władze województwa (4)

    Czyli połączenie S7 z S6 obwodnicą południową Gdańska i łącznik z S6 do portu w Gdyni ma największy sens. Moim zdaniem powinniśmy za nim lobbować zamiast się zgadzać na jakieś durne połączenia w Owczarni czy Matarni.

    • 0 0

    • natomiast (3)

      wariant różowy wg tej mapy:

      http://www.klukowo.vsp.pl/uploads/s6_plan_mapa_styczen.pdf

      to jakieś nieporozumienie, pewnie mające na celu kolejne wystąpienie o środki na Słowackiego, że niby to droga krajowa. Tylko puszczenie tranzytu przez miasto to jakaś paranoja.

      Wariantów pomarańczowego i brązowego z w/w mapki w ogóle szkoda komentować - to jakiś niewypał bez sensu.

      • 0 0

      • wariant pomaranczowy najlepszy (1)

        POPIERAM!

        • 0 0

        • ale jakieś argumenty?

          co ci da początek TL w tym wariancie, oprócz tego, że ruch tranzytowy z S7 zostanie wpuszczony na spory odcinek Obwodnicy?

          • 0 0

      • a wariant wojewódzki jest tu

        http://img.naszemiasto.pl/grafika2/nowy/e4/40_948023_1_d_1073.jpg

        (dolna mapka).

        • 0 0

  • Drogi Elfie,

    Mam nadzieję, że jeszcze zdąży Pan to przeczytać.
    Pewnie, że i ja zgadzam się z częścią Pańskiej argumentacji, tak jak Pan z częścią mojej.
    Wymiana zdań na forum nie zapewnia, niestety, możliwości formułowania długich i precyzyjnych wypowiedzi.
    Któżby miał na nie czas?
    Gdyby było go więcej, więcej też na pewno znaleźlibyśmy punktów stycznych między naszymi zdaniami.
    Ale i tak miło było (o rety, i to jak jeszcze!) spotkać na forum kogoś, kto - mając własny, niekoniecznie przez wszystkich innych akceptowany pogląd na sprawę - nie wrzeszczy, nie widzi w oponencie śmiertelnego wroga, i pod każdym względem zachowuje się jak CZŁOWIEK - i to wysoce cywilizowany (przepraszam, jeśli ta pochwała zabrzmiała protekcjonalnie - formułuję ją z wyżyn swojego, porządnie już zaawansowanego wieku, i może to mnie trochę usprawiedliwia).
    Ściskam Panu dłoń (choć tylko wirtualnie)
    i życzę wszystkiego najlepszego

    • 0 0

  • sprawa do sadu i po zawodach

    nie beda mi tu z warszafki mowic gdzie ma byc droga

    • 0 0

  • Klukowa jest dzielnica Gdańska pozatym gdańsk nie ma obwodnicy ale widze ze malo kto o tym wiem

    pozatym drogi tranzytowej nie prowadzi sie przez dzielnice zatem zapomnijcie ze w KLUKOWIE bedzie droga bo ja mowie ze jej tam nie bedzie

    jak jestescie tacy "cwani" to sobie przez Wrzeszcz albo Zaspa autostrade pociagnijcie lesne ludziki

    • 0 0

  • Niech budują (3)

    Póki co Matarnia to Gdańsk, a więc Trójmiasto, a więc, jeżeli ktoś chce mieć "ciszę i spokój" to prawie milionowa metropolia mówi mu "pa, pa", a Leśna Huta wita. Kaman, nowoczesne ekrany akustyczne potrafią bardzo ładnie wytłumić dźwięk. Ja mieszkam przy Węźle Kliniczna i nie narzekam, mimo, że o żadnych ekranach akustycznych nikt tam nigdy nie słyszał.

    Ewentualnie byłbym w stanie Klukowian zrozumieć, gdyby zasuwali do pracy wyłącznie rowerami/autobusami (albo po prostu byli rolnikami). Ale kto tam nie porusza się samochodem? Więc trochę schizofrenia, nieprawdaż, mam samochód, ale droga ma być tylko dla mnie?

    Znacznie bardziej mnie interesuje to, czy w ramach rozbudowy Obwodowej i Szosy Brętowskiej (Słowackiego) powstaną wreszcie przejścia dla zwierząt z prawdziwego zdarzenia (między Lasami Oliwskimi i Matemblewskimi oraz między Lasami Oliwskimi a lasem koło Firogi), bo to betonowe gardło w rejonie końca Drogi Czerwonego Dębu to jakiś dowcip, chyba że to dla ryjówek miało być.

    • 0 0

    • a co ta droga nam daje

      a co ta droga nam dla Gdańska daje, dziwię się że wypowiadają się osoby, które nie znają tematu. Ta droga nie jest dla nas . Wręcz przeciwnie zablokuje nam ul. Spacerową i Słowackiego. Do Lęborka będzie można dojechać w godzinę ale do centrum Gdańska w 2 godz. Jak się ktoś wypowiada to niech rozezna całą sytuację

      • 0 0

    • zgadzam sie z kazdym slowem

      szczegolnie mocne poparcie ma u mnie kwestia porzadnego przejscia dla zwierzat.

      • 0 0

    • errata

      *klukowian

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane