• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • Pocałujcie Misia w DUPĘ

    Pocałujcie Misia w DUPĘ, bo nic innego nie możecie zrobić. Kury wam macać jak mawiał Klasyk

    • 0 0

  • Stara śpiewka (1)

    Budujcie drogi wszędzie, budujcie. Tylko byle dalej od mojego domu.
    W ten sposób to do niczego nie dojdziemy, jak się uwzględni protesty jednego, to wyjdzie ze droga musi isc kolo domu drugiego i tak w kolo macieju...

    • 0 0

    • to może być nieugietym?

      i budować drogi według pierwotnych wariantów...
      Wtedy nie oszukuje się ludzi którzy planują swoje inwestycje patrząc w plany zagospodarowania. Dlaczego protest ludzi którzy wybudowali osiedla obok planowanej drogi ma być ważniejszy od protestów ludzi którzy w plany patrzyli i do nich ten projekt "wepchnięto na siłę"
      ps.
      "wepchnięto na siłę" ponieważ jak sam projektant drogi powiedział na spotkaniu z mieszkańcami nowy wariant tam nie pasuje i sam by go nie zaproponował gdyby nie dostał zamówienia na włączenie drogi w tym konkretnym miejscu.

      • 0 0

  • Czy ktokolwiek z tych zapleńców budowy dróg dokładnie obejrzał plany zanim napisał? (1)

    Wariant C czyli Matarnia:
    - skoro Matarnia to Gdańsk to dlaczego chce się ją od niego odciąć? Osiedle zostanie w klinie dwóch dróg szybkiego ruchu otoczone z nimi z trzech stron (porównanie do osiedli i mieszkańców którzy protestują przeciwko drodze która ich mija z jednej strony jest nie na miejscu. Dodam że wszyscy mieszkańcy osiedla są świadomi faktu mieszkania przy obwodowej oraz są za od dawna planowaną rozbudową ulicy słowackiego na odcinku Matarnia-lotnisko)
    - brak obecnej komunikacji miejskiej typu linie 100,B na terenie Matarni i Klukowa ponieważ będą jechały prosto na lotnisko (na drodze szybkiego ruchu nie ma prawa być przystanków lub mogą być w zatoczce minimum 1200m od najbliższego (tu niemożliwe))
    - dołączenie ulicy Budowlanych (łącznie z nowo projektowaną wersją czteropasmową przez objazd za elektrociepłownią Matarnia przez tunel pod obwodnicą i dołączenie do skrzyżowania na złotej karczmie przy policji (spowoduje sytuacje gdy samochody z centrów logistycznych przy nowatorów i budowlanych zamiast włączać się do ruchu bezpośrednio do obwodnicy będą korkować wspomniane skrzyżowanie dla wszystkich jadących z centrum na obwodnicę)
    - wyburzenie części istniejących i nowo powstałych budynków w pomorskiej strefie ekonomicznej obok lotniska, czy na prawdę chcemy płacić te odszkodowania bo ktoś w tydzień wymyślił sobie taki wariant oparty na starych ortofosforanach?
    - dlaczego mamy wycinać pas lasu otuliny parku krajobrazowego podczas gdy inne warianty nie biegną po jego terenie?

    Takie i wiele innych pytań mieszkańców na spotkaniach pozostały jednak bez odpowiedzi. Dodatkowo niektórzy próbują teraz robić nagonkę na mieszkańców Klukowa i Matarni że nie chcą drogi która nie była u nich planowana podczas gdy rezerwy terenu pod poprzednie warianty zostały tanio wykupione min przez działaczy politycznych którzy to później przedstawili "nowe warianty". Z rozmów z mieszkańcami wynika że wielu z nich czuje się oszukanych przez władze ponieważ planując zakup domu/mieszkania nie kupili ich na Osowej właśnie ze względu na planowaną drogę i teraz mają udowadniać że nie są wielbłądami...

    • 0 0

    • Walczcie o swoje jezeli to prawda z tymi

      wałkami dotyczącymi wykupu działek przez urzędasów. Pod A1 były tez przekręty nawet TVP3 o tym informowała.

      • 0 0

  • Ja jechałęm autem do słupska 3 razy ....

    i dobrze że nie musze tam jezdzic na codzien gdyz to jest pośmiewisko . Nieistotne gdzie ta droga się zakonczy czy w Gdyni czy tez w Gdańsku byle zaczeli ją budować . Jadąc przzez Lebork , Rumię traci sie naprawdę spppoooorrrrooo czasu i ryzykuje sie życie , alternatywy jako takiej niema a jeżeli sie znajdzie to jakośc nawierzchni pozostawia wiele do życzenia . Dlatego ja sie pytam gdzie są te pieniadze z podatków w paliwe , te 70% ceny paliwa ????? A tamci co protestują to niech wyprowadzą się pod Bydgoszcz czy gdzieś pod Białystok , Olsztyn. Tu chcemy sie rozwijać i mamy dosc juz wszechobecnych korków.

    • 0 0

  • Zróbmy głosowanie dla mieszkańców trójmiasta :)

    ... a co. Jak jest za dużo demokracji to ludkom odbija.

    • 0 0

  • Prawda jest taka że wariant optymalny jest wtedy kiedy służy możliwie największej liczbie mieszkańców oraz nie tylko im (via baltica) a nie najbliższym sąsiadom.

    Ja na przykład mieszkam niedaleko elektrociepłowni z której protestujący mają prąd a inni mieszkają niedaleko wysypiska gdzie protestujący wysypują swoje śmieci.

    Więc niech się protestujący zamkną bo nie są w tym mieści sami. Nikt nie buduje drogi blisko ich domów tylko po to żeby im zrobić na złość a dlatego że to jest najlepszy wariant.

    • 0 0

  • walić Trasę Kaszubską!

    Co z Trasą Słowackiego, Sucharskiego, Drogą Zieloną, W-Z, Nową Wałową i Obwodnicą Południową?!

    • 0 0

  • swołocz i anarchia

    każdzy tylko psioczy a 12 % społeczeństwa działa gdziekolwiek ! nieroby tylko protestują - a to przeciw drodze a to szpitalowi, osrodkowi dla uchodźcow, masztowi komórkowemu, szkole, domowi dziecka, itp...
    głupi naród

    • 0 0

  • A może w inny sposób ?

    Może jednych protestujących napuścić na drugich protestujących, a tych na trzecich itd. Dać im dwa miesiące na walną bitwę i kto wygra, ten ma rację. Oczywiście wygrani nie bedą mieli prawa korzystać z nowych dróg.

    • 0 0

  • powtarzam - dwa bataliony ZOMO i pułk "słuchaczy" ze szczytna

    czyja racja jest ważniejsza? ludzi czekających na rozwiązanie problemów komunikacyjnych czy wiskowego bambra?
    pytanie jest retoryczne, ma sie rozumieć
    no:-)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane