• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna znowu opóźnione

Maciej Naskręt
8 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kierowcom, przynajmniej przez pięć najbliższych lat, pozostaje się cieszyć tylko z jednej ekspresówki - Obwodnicy Trójmiasta. Kierowcom, przynajmniej przez pięć najbliższych lat, pozostaje się cieszyć tylko z jednej ekspresówki - Obwodnicy Trójmiasta.

Coraz bardziej oddala się termin wbicia pierwszej łopaty na budowie Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Już wiadomo, że obie trasy powstaną nie wcześniej niż w połowie 2021 r. Ministerstwo tłumaczy opóźnienie "optymalizacją wydatków", co de facto oznacza cięcia w inwestycjach.



Jak odbierasz kolejne opóźnienie budowy dróg ekspresowych?

Na mapie inwestycji drogowych na Pomorzu od wielu lat widnieją dwa ważne przedsięwzięcia - budowa Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Pierwsza ekspresówka umożliwi wyjazd z Gdyni w kierunku Lęborka. Druga - ponad 30-kilometrowa trasa - ma zapewnić kierowcom przejazd z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Obie inwestycje nie doczekały się ostatecznych decyzji środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W obu przypadkach sprawy trafiły do organu drugiej instancji, a stamtąd do sądów administracyjnych. Odwołania badane są nadal przez instytucje odwoławcze. Zatem zakończenie procedury związanej ze wspomnianymi dokumentami może mieć nieoczekiwany finał.

Nowe terminy realizacji "ekspresówek" na Kaszubach

Niedawno w Gdańsku odbył się Pomorski Kongres Drogowy, na którym omawiane były m.in. kierunki rozwoju sieci drogowej na Pomorzu. Część kongresu była poświęcona informacjom dotyczącym Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Obok planów przebiegu trasy, pojawiły się tam informacje dotyczące terminu realizacji.

Pełniący obowiązki szefa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski wskazał, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona w marcu 2021 r. Natomiast jeśli chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, tam kierowcy pojadą w kwietniu 2021 r. Przy obu inwestycjach przewidziano półroczne opóźnienie.

To oznacza, że nie ma co liczyć na rozpoczęcie II etapu w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie wspomnianych "ekspresówek" w tym roku. W wakacje zakwalifikowano wykonawców i zakończono I etap. Na razie nie ma terminu wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Będzie trzeba poczekać przynajmniej do wiosny 2017 r.

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Przepychanka wokół tras na rękę ministerialnym urzędnikom?

Droga ekspresowa S6 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja ta została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015 r. Dokument został uchwalony jeszcze przez Radę Ministrów pod zarządem Ewy Kopacz (PO).

- Należy niemniej mieć na względzie także uwarunkowania finansowe. Wartość limitu Programu wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w tym Programie ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Z tego względu zostały podjęte działania optymalizacyjne, które mają na celu realizację programu drogowego w jak najszerszym zakresie - dodaje.
Jak podkreślają urzędnicy szczebla centralnego, intencją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest, by uruchomione przetargi uwzględniały wypracowane przez powołany na początku roku Komitet Sterujący i grupy robocze rekomendacje w zakresie wdrożenia norm, mających bezpośrednie przełożenie na efektywność procesu udzielania zamówień publicznych, ograniczenia obszarów sporu i rozbieżnych interpretacji w zakresie obowiązków stron.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Ministerstwo nie wie, kiedy zbuduje "ekspresówkę" na Kaszubach

MIB podkreśla, że dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin - Trójmiasto.

- Chcielibyśmy, by nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe, nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w Programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji - wyjaśnia Kisil.
W przypadku kierowanych do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, planowane jest wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.


I. OBWODNICA METROPOLITALNA

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

II. TRASA KASZUBSKA

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Miejsca

Opinie (310) 3 zablokowane

  • nigdy nie bedzie zgody na autostradę w parku regana oszukańczo nazwanej drogą zieloną!!

    Jakis pacan co z rady dzielnicy występował i tylko przytakiwał urzedniczce i tylko raz jak otworzysł usta to twierdził ze mieszkancy nie mają nic przeciwko to sie kłamał!!
    Wiekszosc mieszkanców jest przeciwko zniszczenia parku nad morzem i takze ci co przyjeżdżają do niego z innych dzielnic

    • 0 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej

    (1)

    Im dłużej będzie rządził PiS, tym większa zapaść!!!

    • 13 5

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej

      na złodziei PO i Nowoczesnego Rysia nie zagłosuje nigdy

      rozdawnictwo PIS tez mi sie nie podoba. Pustka wyborcza.

      • 3 2

  • dobrze się stało, że zabrakło kasy na bzdury

    to są za krótkie odcinki na wielopasmówki, wystarczy parę obwodnic, mijanek, i przejazdów nad torami. Korki się tworzą tam gdzie nie da sie przejechać w Żukowie na rondach, Chwaszczynie na światłach itd. Liczba pasów nie ma wielkiego znaczenia.

    • 2 7

  • Tytuł artykułu jest błędny (1)

    Pisiory wycofały się z budowy tych dróg bo brakuje kasy. Równie dobrze mogą powstać za 6 lat jak i za 15

    • 9 2

    • e tam

      lepiej nigdy

      • 0 1

  • skowyt i ujadanie (5)

    biedni ci wyborcy PO
    PIS to PIS tamto
    za trzęsienie ziemi w Chile tez PIS odpowiada

    • 4 19

    • (1)

      Wina Tuska. Przypomnij sobie.

      • 4 0

      • hau hau hau

        skowyt i ujadanie
        PO-owski matole bez inwektyw nie potrafisz
        Jaka wina Tuska ?Całego PO i PSL-u
        płaczcie i zgrzytajcie ząbkami tyle jeszcze możecie

        • 1 3

    • Za trzęsienie ziemi w Chile nie

      Natomiast za budowę dróg w Polsce to już owszem.

      • 2 0

    • Przypomnij sobie " pisowski" durniu co było winą Tuska? A o deszcz nawet w Sejmie się modliliście.Susza oczywiście była winą Tuska!

      • 6 1

    • PISsiory precz z forum

      lizać buty jarkaczowi,

      • 6 2

  • Ważniejsze są interesy kolesi-im trzeba kabze nabić! Bramki, opłaty,"ałtostradopodobne"

    wiecznie remontowane po odbiorach trasy-oto priorytety!!!

    • 2 1

  • Krach finansowy jest blisko

    marionetki już o tym wiedzą. Ich wyborcy nadal są otumanieni.

    • 8 2

  • 2025 - nie wczesniej, przestancie klamac (5)

    • 75 2

    • ciekawe gdzie ten cały haj$ z akcyzy sprowadzanych atu, akcyzy paliwa ok 80% to akcyza, całej amortyzacji motoryzacji, viatole i inne srole - idzie
      bo na pewno nie na drogi
      tym niech się zajmie komisja europejska !!
      no, tak ale jak oni to mają zrobić, jak cała motoryzacja opiera się na szkopach haha

      • 4 0

    • Gdzie sa frajerzy z partii rzadzacej z pomorskiego? Widac ze nie maja nic do powiedzenia (1)

      • 11 2

      • Kaszubi tak masowo na PiS głosowali!

        No to macie teraz dobrą zmianę.

        • 9 1

    • Masz rację

      Przecież wiceminister w Radiu Gdańs powiedział, że S6 nie zaczną budować do 2020 roku. Że będzie starał się o Obwodnicę Metropolitalną, ale S6 jest już skreślona, także nie wiem o czym autor piszą w tym artykule. Pół roku opóźnienia, to by nie było tak źle.

      • 3 1

    • jak teraz nie wybudują to już tych dróg nie będzie

      skończy się kasa z unii na asfalt i beton, to jest ostatnie takie rozdanie i ostatnia szansa
      Po roku 2020, no powiedzmy 2023 już nic nie wybudujemy

      • 13 0

  • PIS

    Sami jesteśmy sobie winni. Nie trzeba było głosować na PIS. A a teraz durna kaczka i nie lepsza szydło wiecznie zmęczona na mównicy. Stara i głupia

    • 9 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej

    Mała uwaga..

    Dlaczego na wizualizacji opisy węzłów, długości estakad, etc. są umieszczone w okienku TV. trójmiasto. Dla ludzi z poza rejonu , to g...o, nie informacja.bo nie znają topografii terenu.....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane