- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (88 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (121 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Trasa Kaszubska: ministerstwo podaje terminy otwarcia
9 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
13 tys. gdynian w środę bez ciepłej wody. Przez wymianę elementu przy Trasie Kaszubskiej
Kiedy otworzą Trasę Kaszubską? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców nie tylko w Gdyni, ale także w sąsiednich gminach. Według ostatnich informacji z Ministerstwa Infrastruktury trzy odcinki będą otwierane między majem a sierpniem 2022 roku. Natomiast przejezdność ekspresówki ma być zapewniona na niektórych odcinkach pod koniec tego roku.
Interpelacja ws. Trasy Kaszubskiej
Zapytanie w sprawie postępów prac wysłała do ministerstwa infrastruktury posłanka Barbara Nowacka.
- Trwa budowa 41-kilometrowego odcinka Trasy Kaszubskiej na odcinku Gdynia - Bożepole. Droga według pierwotnego harmonogramu miała być gotowa w 2021 r., ale pewne jest, że trasą kierowcy pojadą najwcześniej dopiero w 2022 r. Jeszcze całkiem niedawno twierdzono, że trasa zostanie oddana zgodnie z harmonogramem - podkreśla posłanka.
Trasa Kaszubska: terminy, filmy, informacje
Zadała pytania o powód opóźnienia w budowie Trasy Kaszubskiej, realny termin oddania do użytku inwestycji i o to, jak opóźnienia wpłynęły na koszt całej inwestycji.
Trasa Kaszubska: harmonogram prac
Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi przedstawiło obowiązujący obecnie harmonogram prac:
Zadanie 1: w. Luzino (z węzłem) - w. Bożepole Wielkie (z węzłem) - 10,4 km
- grudzień 2021 r. - zapewnienie przejezdności w części ciągu głównego;
- sierpień 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Zadanie 2: w. Szemud (z węzłem) - w. Luzino (bez węzła) - 10,3 km
- grudzień 2021 r. - zapewnienie przejezdności ciągu głównego;
- maj 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Zadanie 3: w. Gdynia-Wielki Kack (z węzłem) - w. Szemud (bez węzła) - 20,2 km
- grudzień 2021 r. - zapewnienie przejezdności ciągu głównego;
- czerwiec 2022 r. - oddanie do ruchu ciągu głównego.
Przejazd Trasą Kaszubską. Film z października
Dlaczego są opóźnienia na budowie Trasy Kaszubskiej?
- W przypadku odcinka S6 wydłużenie realizacji spowodowane było w głównej mierze bardzo dużą liczbą stanowisk archeologicznych wstrzymujących front robót na dużym obszarze. Wpływ na realizację miało również polecenie nadzoru archeologicznego dotyczącego zmiany sprzętu do odhumusowania oraz hałdowanie materiałów z wykopów po badaniach archeologicznych. Kwestia ta była przedmiotem roszczenia wykonawcy dotyczącego wydłużenia czasu na ukończenie - odpowiada Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wskazuje również na konieczność wykonania robót dodatkowych polegających na uszlachetnieniu materiału nasypowego wraz z jego zagęszczeniem oraz wykonaniem i utrzymaniem tymczasowej organizacji ruchu. W odpowiedzi można przeczytać także, że na realizację wpłynęło też uznanie roszczenia wykonawcy Zadania 3 w zakresie przedłużonej procedury wydawania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).
- Odnosząc się do kwestii kosztu inwestycji, zaznaczam, że realizacja kontraktu na wykonawstwo robót wiąże się z szeregiem czynników ryzyka, które mogą wystąpić na etapie realizacji. W związku z powyższym kontrakty obwarowane są odpowiednimi zapisami, które m.in. zabezpieczają interes Skarbu Państwa. Ponadto inwestor zabezpiecza środki na realizację inwestycji w ramach tzw. Maksymalnej Wartości Zobowiązania - podkreśla sekretarz stanu.
Porównanie prac przy Trasie Kaszubskiej. Film z września
Dodaje, że na etapie podpisywania kontraktu z wykonawcą pojawia się margines finansowy dla mogących wystąpić na etapie realizacji uzasadnionych roszczeń.
Trasa Kaszubska: kiedy zakończenie prac i jakie koszty inwestycji?
Łączna wartość trzech odcinków to ok. 2,032 mld zł. Z funduszy UE na inwestycję zostanie przeznaczonych blisko 985 mln zł.
- Ostateczne koszty inwestycji będą podsumowane po zakończeniu i rozliczeniu robót oraz uznaniu bądź odrzuceniu roszczeń wykonawców - tłumaczy Rafał Weber.
Ministerstwo przekazuje, że zgodnie z obecnymi założeniami ciąg główny przedmiotowego odcinka S6 ma być w większości przejezdny do końca bieżącego roku.
Ostatecznie udostępnienie całego ciągu drogi ekspresowej powinno zakończyć się w III kw. 2022 r.
Trasa Kaszubska: co powstaje
Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:- trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- na odcinku Chwaszczyno - Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
- obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
- miejsce obsługi podróżnych.