• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa W-Z na cztery z minusem

Maciej Naskręt
5 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Tablice informujące o kierunkach jazdy przez Węzeł Karczemki są ustawione dokładnie na zjeździe. Powinny stanąć 300 metrów wcześniej. Tablice informujące o kierunkach jazdy przez Węzeł Karczemki są ustawione dokładnie na zjeździe. Powinny stanąć 300 metrów wcześniej.

Nie wszystko działa tak, jak powinno na oddanym tydzień temu do ruchu odcinku Trasy W-Z w Kiełpinku. Oceniam go na czwórkę z minusem - pisze Maciej Naskręt.



Zacieki farby na podstawie ekranu akustycznego. Zauważyć je można z łatwością na innych ekranach. Zacieki farby na podstawie ekranu akustycznego. Zauważyć je można z łatwością na innych ekranach.
Wykonawca umieścił ekrany akustyczne, które zostały uszkodzone przez przewracający dźwig.  Do zdarzenia doszło 19 grudnia. Wykonawca umieścił ekrany akustyczne, które zostały uszkodzone przez przewracający dźwig.  Do zdarzenia doszło 19 grudnia.
Woda stojąca w miejscu na wagę dla pojazdów ciężarowych. Woda stojąca w miejscu na wagę dla pojazdów ciężarowych.
Brak chodnika do Decathlonu. Trzeba chodzić okrężną drogą - drugą stroną ul. Szczęśliwej. Brak chodnika do Decathlonu. Trzeba chodzić okrężną drogą - drugą stroną ul. Szczęśliwej.
Największe kontrowersje przy oddanej niedawno do ruchu Trasie W-Z wzbudzają ekrany akustyczne. Wydaje się, że odpowiedzialni za ich rozmieszczenie byli nadgorliwi. Dwujezdniowa droga, w pobliżu ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, biegnie w wykopie, który stanowi naturalną barierę dla hałasu generowanego przez samochody. Mimo to, dodatkowo na wierzchołku ustawiono ekrany akustyczne. Niepotrzebnie, bo w efekcie chronią one działkę, służącą jako dojazd do rozbudowywanego Węzła Karczemki. Tyle, że przed wiatrem.

Ekrany akustyczne wyglądają całkiem przyzwoicie od strony Trasy W-Z. Jednak z zewnątrz widać jedynie pomalowaną farbą płytę betonową. Szkoda. Można było zastosować tu rozwiązanie podobne jak na lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Tam zewnętrzna ścianka wykonana jest z delikatnej siatki stalowej, po której będą z czasem wspinać się rośliny. Dzięki temu droga się nieco zazieleni. Roślinność stanie się dodatkową barierą dla hałasu.

Sporym kłopotem dla kierowców jest miejsce ustawienia bramownicy ze znakami informującymi o kierunkach zjazdów z Trasy W-Z przed Węzłem Karczemki. Obiekt stoi w miejscu, gdzie nie można już zmienić kierunku ruchu. W naszym odczuciu o ok. 300 metrów za daleko. Dlaczego? Część kierowców do ostatniej chwili nie wie którędy ma jechać, by dostać się na obwodnicę w kierunku Gdyni. Z tego powodu dość gwałtownie zmieniają tam kierunki jazdy.

Należy za to pochwalić projektantów za uwzględnienie w planach budowy Trasy W-Z miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych. W Gdańsku są teraz trzy tego typu miejsca - przy ul. Marynarki Polskiej, Obwodnicy Trójmiasta oraz właśnie w świetle Trasy W-Z. Samo jednak miejsce wykonane jest niechlujnie - z wycięcia w jezdni nie odpływa woda.

Zmartwieni będą rowerzyści. W ramach Trasy W-Z ścieżka powstała wyłącznie przy ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska. Natomiast jeśli miałby ktoś ochotę pojechać rowerem ul. Kartuską Południową zobacz na mapie Gdańska do jazdy pozostaje mu wyłącznie ulica. Uznano, że tam rowery nie będą jeździć.

Nie brakuje również pomyłek w przebiegu kilku chodników. Idealnym przykładem jest tu brak dogodnego połączenia dla pieszych na odcinku od przystanku autobusowego przy ul. Kartuskiej Północnej do sklepu Decathlon.

Kierowcy się cieszą, rowerzyści połowicznie, piesi w wielu miejscach będą musieli patrzeć pod nogi. Nad pewnymi rozwiązaniami planiści, inwestor, projektanci i wykonawca pochylili się zbyt krótko. Mimo jednak tych braków, całą inwestycję oceniam dobrze, choć z niewielkim minusem.

Budowa Trasy W-Z w Gdańsku została zakończona pod koniec grudnia. Oddano wtedy do ruchu 2,22 km jezdni wraz z drogami lokalnymi. Inwestycja kosztowała 89,5 mln zł., 85 proc. tej kwoty odda miastu Unia Europejska. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Wykonawcy - firmie Skanska - pozostały do wykonania drobne prace - m.in. pielęgnacja zieleni, umieszczenie znaków poziomych i pionowych, montaż ogrodzeń.

Wody opadowe z ścieżki i chodnika (zdjęcie po lewej stronie) nie będą nigdzie odprowadzane (zdjęcie po prawej). Wody opadowe z ścieżki i chodnika (zdjęcie po lewej stronie) nie będą nigdzie odprowadzane (zdjęcie po prawej).
Zbędny ekran akustyczny przy ul. Szczęśliwej. Po lewej stronie jego widok od południa. Natomiast po prawej od strony Trasy W-Z. Zbędny ekran akustyczny przy ul. Szczęśliwej. Po lewej stronie jego widok od południa. Natomiast po prawej od strony Trasy W-Z.

Zobacz okiem kierowcy nową Trasę W-Z.

Miejsca

Opinie (215) 4 zablokowane

  • nie narzekac ! dobrze ,że możemy na 5 miesięcy wcześniej już przejechac trasą WZ a nie stac w korku. (1)

    • 17 6

    • korek i tak jest

      pod auchanem bo tam ciagle tylko 1 pas

      • 3 4

  • (2)

    mnie interesuje JAKOŚĆ nawierzchni żeby za jakies 4 lata znowu nie trzeba było tego remontowac

    • 15 2

    • slowa swiete

      • 0 0

    • Nie bój nic pewnie za rok włazy studzienke już się zapadą, a asfalt po mrozach się rozpadnie.

      • 0 0

  • wszystkie niedoróbki zostaną usuniete

    wykonawca ma wszak jeszcze kilka miesiecy na odbiór. Nie bądźmy malkontentami od rana.

    • 16 5

  • Kim jest pan Naskręt? (14)

    Po raz kolejny się zapytam, jakie wykształcenie ma Pan Naskręt by wydawać takie opinie i oceniać projekty komunikacyjne? Ile i jakich dróg zaprojektował, czy jest na bieżąco z przepisami prawa budowlanego oraz rozporządzeń dotyczących dróg? Moze wtedy będzie wiedział dlaczego jest tyle ekranów...

    • 23 31

    • piszesz jak urzędnik

      przepisy mózg ci wyżarły

      • 8 9

    • Nie jestem urzędnikiem (9)

      Ale z projektami mam coś wspólnego :) I niestety często komentarze dzienikarzy są bezcelowe. Projektant ma swój rozum, ma swoją fantazję, ale jest czasem sprowadzany na ziemię a czasem po prostu ograniczany przepisami. I nie ma co winić projektanta za to, że trzyma się przepisów, nie ma co winić zlecającego, że wymagają wybudowania inwestycji zgodnie z obowiązującycm prawem. Niestety dziennikarze często nie przykłądają się do swojej pracy i projektanta obwiniają za głupie przepisy czy odwrotnie, tłumaczą głupotę projektanta przepisami...

      • 11 5

      • to powiedz mi kolego (7)

        Co twoim zdaniem jest nadużyciem ze strony dziennikarza, bo żadnego argumentu jeszcze nie napisałeś.

        • 9 6

        • Tablice i ekrany (6)

          napisałem...
          To nie jest droga ekspresowa czy autostrada żeby tablice stały 300 czy 500 m przed skrzyżowaniem. To droga miejska o dopuszczonej wyższej prędkości maksymalnej dla samochodów o DMC 3,5 t.

          • 5 4

          • Autor napisał: w naszym odczuciu. (5)

            Ja też mam odczucie że dla użytkowników lepiej by było gdyby tablice stały wcześniej. Żadne przepisy nie przeszkadzają żeby były wcześniej, niekoniecznie 300 - 500 metrów ale wcześniej. Bezpieczeństwo przy zmianie pasów ruchu na pewno byłoby większe. NIEZBĘDNIE przejedż się tam .sam a zrozumiesz.

            • 3 1

            • ale autor pisał konkretnie o 300m (4)

              Może nie zdaje sobie nawet sprawy ile to jest. Ale z jakiegoś powodu "odczuwa" że akurat tyle powinno być ;)

              To żałosne, że Naskręt ocenia i pisze tak jakby był szanowanym specjalistą na tematy o których w rzeczywistości bardzo mało wie. Zresztą nie o samą wiedzę chodzi a o sposób myślenia i nierzetelność.

              Przecież chyba nie trzeba być wykształconym inżynierem by domyśleć się, że wiele rzeczy określają pewnie jakieś normy i przepisy czy też by po dziennikarsku spróbować dowiedzieć się czemu coś zrobiono tak a nie inaczej?

              Krytyka błędów czy fuszerek jest bardzo potrzebna ale nie powinno jej się uprawiać przez artykuły, które same w sobie też są fuszerkami.

              • 2 2

              • "wiele rzeczy określają normy i przepisy" (2)

                Które przepisy i normy mówią że scieżki rowerowe można budować przy Kartuskiej Północnej a Południowej juz nie? Ze nie można informacji o zjazdach ustawić w nieco dalszej odległości od zjazdu? Ze ekrany akustyczne nie mogą mieś siatki metalowej po której mogłyby się piąć rośliny? Ze nie wolno zrobić chodnika dla pieszych od przystanku autobusowego przy Kartuskiej Północnej do Decathlonu? Juz ktos napisał że gdyby artykuły w trojmiasto pl pisali światowej sławy specjaliści to portal musiałby byc płatny a tak każdy za friko może wylewać swoje żale że autor coś źle napisał

                • 1 1

              • Nie chodzi o to by artykuły pisali jedynie światowej sławy specjaliści ale by byle dziennikarz takiego nie udawał. (1)

                Nie musi byś specjalistom by uczciwie wykonać swoją pracę i nie odwalać fuszerek równie wielkich jak te, które opisuje.

                "Które przepisy i normy mówią że ścieżki rowerowe można budować przy Kartuskiej Północnej a Południowej już nie?"

                To mówi raczej logika. Przecież to dwie równoległe drogi, po co zmuszać rowerzystów chcących się szybko i bezpiecznie przemieszczać (więc jechać jezdnią) do jazdy po ścieżce?

                "nie można informacji o zjazdach ustawić w nieco dalszej odległości od zjazdu?" można i nawet dobrze byłoby tak zrobić ale nie koniecznie 300m dalej.

                "nie wolno zrobić chodnika dla pieszych od przystanku autobusowego przy Kartuskiej Północnej do Decathlonu?" jeśli jest to poza obszarem inwestycji to nie bardzo.

                • 1 2

              • "rowerzystów chcących się szybko i bezpiecznie przemieszczać wię jechać jezdnią" - to po co w ogóle budować ścieżki skoro jechać jezdnią jest bezpiecznie?
                "ale nie koniecznie 300m dalej" - autor napisał "ok 300m"
                Nie trzeba byc specjalistą od logiki żeby pisać z sensem i ze zrozumieniem drogi anonimie.

                • 0 0

              • konkretnie to pisał...

                "o ok. 300 metrów"

                • 1 0

      • Janie

        Projektanta trzeba winić, bo znając fach MUSI projektować zgodnie ze sztuką budowlaną. To prawda -przepisy są czasami bzdurne, ale trzeba ich się wystrzegać jak ognia!. Inaczej - zabrniemy do....... nikąd!!!!!!!!!!!!!!

        • 0 0

    • Pan Naskręt (2)

      jest takim samym uzytkownikiem dróg jak każdy z nas i nawet nie będąc fachowcem od projektowania i budowy dróg ma prawo ocenić to co wybudowano dla niego i po części za jego pieniądze z podatków !

      • 15 5

      • Ocenić może, ale jak już pisze artykuł to należy się zapoznać z tym i owym. (1)

        Do oceny ma prawo każdy z nas. Problem w tym czy będzie ona wiarygodna i ktoś ją przeczyta. Portal ten może nie jest aż tak poczytny, ale zawsze taki artykuł przeczyta 200-400 osób. Wyciągnie z niego wnioski i przekaże dalej. I nagle się okazuje, że mamy kilka tysięcy ludzi mówiący głupoty na dany temat. Skoro ktoś bierze już pieniądze za swoje wypowiedzi to niech chociaż bierze także odpowiedzialność za to co pisze i nie pisze głupot.

        • 5 3

        • w pełni się zgadzam

          Krytyka jest potrzebna ale musi być sensowna i oparta na solidnych podstawach. Inaczej będzie zwyczajnie śmieszna i nikt poważny się nią nie przejmie.

          • 3 1

  • Droga z Auchan do Centrum (3)

    Czy na chwilę obecną jest jakaś możliwość powrotu z centrum handlowego Auchan/Leroy w kierunku centrum nową trasą WZ? Ostatnio wracałem i kierując się postawionymi drogowskazami na WZ wjechałem dopiero po minieciu Jasienia, po dwukrotnym przecinaniu tunelami WZki. Na rondzie Jacka Kuronia brak jakiegokolwiek oznaczenia i wjechałem w jakąś ślępą uliczkę (zreszta nie tylko ja bo za mną wjechały jeszcze dwa inne samochody). Jest jakaś opcja żeby z centrum handlowego od razu wskoczyć na WZ w kierunku centrum miasta? Możliwe że nie zauważyłem jakiegoś znaku bo było już ciemno i mocno padało, ale obecne oznaczenie nie jest najlepsze. Moja droga wyglądała nastepująco: po minięciu dectahlona wzdłuż osiedla Wiszące Ogrody, na rondzie w prawo, pod trasą WZ, później na skrzyżowaniu ze światłami w lewo dalej wzdłuż WZ, następne rondo w lewo (to gdzie brak oznaczeń i najpierw pojechałem prosto w slepą ulicę), nastepnie znowu pod trasą WZ, dalej w prawo i wjechałem w JAsień. Dopiero po minieciu Jasienia można było wjechać znowu na WZkę.

    • 11 6

    • Jest mozliwosc

      Tak mozna pojechac na WZ-ke z Auchan, trzeba pojechac przez rondo przy Decathlonie, albo Kartuska Poludniowa, albo polnocna i na wysokosci kolejnego ronda wjechac na Wz

      • 4 2

    • jadac w dol nowa kartuska, za drugim rondem pod wiaduktem sa swiatla i lewoskretem mozna wjechac na W-Z, kartuska stara mozna tez pojechac i jest zjazd

      • 3 0

    • Ja jechałem wzdłuż Wiszących Ogrodów, na rondzie w prawo i zaraz za przejazdem pod WZką w lewo i prosto wjazd na WZkę (pas do lewoskrętu biegnie już w 'tunelu'. Chociaż myślę, że da się jeszcze szybciej wyjechać, ale nie jechałem tamtędy- może na rondzie gdzie jest zjazd na decathlon w prawo wiaduktem i podejrzewam, ze tam od razu będzie wyjazd na WZkę.

      • 1 0

  • (3)

    Dobrze, że powstała trasa W-Z. Źle, że z niedoróbkami. Uczenie się na błędach na tak dużej inwestycji nie jest najlepszym rozwiązaniem. Przecież wszystkie firmy startujące w przetargach oferują wysoką jakość usługi. Teraz należy tylko z tego rozliczyć, zarówno wykonawcę jak i osoby dokonujące odbiorów. Postawmy na jakość. Winnych niedoróbek pociągnąć do odpowiedzialności finansowej, a jak trzeba to i karnej.

    • 6 4

    • nie JAKOŚĆ a CENA (2)

      wszystkie firmy startujące w przetargach przede wszystkim muszą zaoferować jak najniższą cenę. i myślisz, jak to idzie z jakością ?

      • 2 1

      • Miała być jakość, wyszło jakoś

        • 0 3

      • czyli ma zostać byle jak?

        Jakość nie idzie w parze z ceną ale nie zapominaj, że wykonawca podpisał umowę na wykonanie prac konkretnej jakości. Jeśli z tego się nie wywiązał (bo np by wygrać przetarg zaniżył cenę) to niech teraz poniesie tego konsekwencje. Podobnie jeśli ktoś taką inwestycję odebrał (na WZ nie było jeszcze odbiorów) to powinien za to odpowiedzieć.

        Przetargi muszą być nakierowane na cenę (w końcu każdy ich uczestnik deklaruje wykonanie tego samego zadania o z góry założonej jakości, materiałach itp) i jedynym sposobem wyeliminowania oszustów ją zaniżających jest sumienna, uczciwa kontrola, która nie dopuści do bezkarnego zaniżania jakości, pozostawiania niedoróbek itp.

        Bez niej nawet droższy wykonawca nie będzie musiał się starać i zrobi fuszerkę by więcej zarobić.

        Postawmy wiec na jakość i wymagajmy!

        • 2 0

  • Wydane pieniadze (1)

    Tak naprawde przeraza nas jak duze pieniadze zostaly wydane na inwestycje. Natomiast z punktu widzenia zainteresowanego, czyli osob poruszajacych sie po tej trasie codzieniie- to wyrzucone pieniadze. Rondo przy węzle Karczemki z przejsciem dla pieszych tylko z jednej strony. Wydłużony czas jazdy autobusow, bo kraza w kolko 2 razy. Jada najpierw od strony wezla- Armi Krajowej, nastepnie Kartuską Pólnocną z powrotem, kolo Decathlonu, by wjechac w Kartuską Południową, by pokonać ponownie ten sam odcinek drogi. Naprawde tyle widuktow, mostow- niesamowite pieniadze,ale jedynie poprawilo sie dla tych jezdzacych samochodami.

    • 10 7

    • Audtobusy

      Autobusy docelowo mają pokonać Obwodnicę węzłem Auchan - czyli nie będą tak krążyć.

      • 2 0

  • (1)

    To z ustawieniem znaków przed rozjazdem to rekord świata. Rozumiem jeszcze jakby to był pomysł osoby która w życiu nie jechała samochodem i to był jej pierwszy projekt drogi... ale takie coś odwalić?

    • 16 3

    • miejscówka dla policji

      założę się że bedzie tam stała policja i będzie lepiać mandaty za skręcanie w prawo z pasu do jazdy na w prostu ahhahhaa. Niby zrobili wysepki do pomiaru wagi... ta pewnie.... na bank z suszarami będą tam zaraz stać i dorabiać już na święta wielkanocne ...

      • 0 2

  • Poczekajmy do zakończenia inwestycji i będziemy oceniać. Jak dla mnie to jest na 3 -

    • 9 3

  • W-Z (4)

    Przecież ktoś podpisał odbiór tej fuszerki, a skoro tak, to trzeba pociągnąć go do odpowiedzialności.

    • 16 5

    • Wiewior (3)

      To trasa jest odebrana??? Bo ja czytałem, że oddana do użytku.

      • 3 1

      • (2)

        Trasa nie może być oddana do użytku jeżeli nie została dokonany odbiór techniczny. Proste.

        • 1 2

        • No i? Odbiór może być warunkowy i przez służby techniczne. A nie przez GIK, co wiąże się z puszczeniem zapłaty za wykonanie prac.

          • 3 0

        • Obecnie trasa nie została jeszcze odebrana

          Podobny fakt tyczy się Havla. Zostały wykończone prace drogowe i zgodnie z wcześniejszą umową ruch został nią puszczony. Nic więcej. Dlatego nie zrozumiałe dla mnie jest jej ocenianie, a zwłaszcza że na ocenę złożyły się rzeczy które nie dotyczą trasy WZ czytaj chodnik koło Dechatlona. Ale rozumiem Pan Redaktor mieszka na tamtym osiedlu i to mu przeszkadza.

          • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane