• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • tego wprost od władz nie usłyszycie

    pętla na Chełmie zbudowana została tak solidnie ponieważ będzie funkcjonować przez następne dziesięciolecia - włodarze miasta znaleźli sposób na rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców dzielnic południowych Gdańska - za kilka lat przedłużą ulicę Sikorskiego do Małomiejskiej (oczywiście bez linii tramwajowej bo to wymagałoby zbyt kosztownej estakady nad Małomiejską) i skrócą wszystkie linie autobusowe z Oruni Górnej, Kowal, Łostowic itd. do pętli na Chełmie.
    Władza wstydzi się głośno powiedzieć, że Gdańsk jest zbyt biedny, aby budował stadion i rozwiązywał kosztowne problemy komunikacyjne jego mieszkańców.
    Po oddaniu trasy WZ i przedłużeniu Sikorskiego korki na Armii Krajowej będą znacznie, znacznie większe niż w czasie remontu Wałów Jagielońskich. W efekcie mieszkańcy południowych dzielnic przyjmą z wdzięcznością możliwość przesiadki z autobusów na Chełmie na tramwaj (i przy okazji zrobienie w przerwie zakupów w Tesco).

    • 0 0

  • Ale wtopa... (2)

    Kto projektował trasę 1, chyba osoba która nie zna realiów przejazdu mieszkańców Chełma. Przy zjeżdzie z Chełma tramwaj będzie skręcal w lewo w 3 Maja gdzie będzie miał pierwszy przystanek dopiero na wysokosci Urzedu Miejskiego, ale tu mieszkaniec Chelma nie wysiądzie, chcą jechać dalej do Wrzeszcza musi niestety dojechać do Huciska, tam ma tramwaj 12 który go zabirze, ale najwięcej tramwajów mających połaczenie z Akademią Medyczną Politechniką Gdańską sa dopiero przy przystanku przy Bramie Wyzynnej i to po przejściu na drugi przystanek. A osoby które jada do pracy do Urzedu Wojewódzkiego, Urzedu Skarbowego czy tez innych biór mieszczących się na ulicy Podwale Przedmiejskie czy, czy tez dalej na Dolnym Mieście. Maja nadal pielgrzymke od przystanku przy dawnym Urzedzie Skarbowym, ale muszą zejść na dół po schodach, może od Bombardiera dostana przy okazju kulką w głowe, i wejśc ponownie na przystanek i maszerować tak jak do tej pory. Chociaz niektórzy jechali do Bramy Wyżynnej i z tamtąd szli, a teraz chciąc to uzyskać musi objechać całe centrum Gdańska i dopiero wysiąść. Rano gdy ludzie śpieszą się do pracy to naprawdę jest duże utrudnienie. Wydaje się, że projektant tej trasy nie wzią poduwage rzeczywisty ruch mieszkańców Chelma szczególnie ranu, gdy każdy się śpieszy do pracy. Wracając do domu, można zawsze sobie pozwolic na dodatkową przejazd wokół Huciska, gdyby tramwaj 1 jechał odwrotnie. Ja rozumie na Okopowej jest dodatkowy tor do zjazdu ale kosztem wygody tramwajów wygoda pasarzerów nie będzie zaspokojona. Proszę to uwzględnić a bardzo pochlebnym artykule na stronie, niestety bład składania lusterek to woła o pomste do nieba i projektanci trasy powinni na swój wlasny koszt usunąć tą usterkę.

    Mieszkaniec Chelmu.

    • 0 0

    • do mieszkańców chełma (1)

      pieprzycie bzdury...jak nie mieliście trasy 1 to narzekali...teraz macie i też narzekacie..nie dogodzi sie człowiekowi no nie dogodzi....CIESZ SIE ŻE WOGÓLE MASZ MIESZKAŃCU CHEŁM A JAK SIE NIE PODOBA TO PIESZO ALBO ŚMIERDZĄCYM WOZEM W KORKACH STÓJ

      • 0 0

      • do mieszkańców chełma

        pieprzycie bzdury...jak nie mieliście trasy 1 to narzekali...teraz macie i też narzekacie..nie dogodzi sie człowiekowi no nie dogodzi....CIESZ SIE ŻE WOGÓLE MASZ MIESZKAŃCU CHEŁM A JAK SIE NIE PODOBA TO PIESZO ALBO ŚMIERDZĄCYM WOZEM W KORKACH STÓJ...

        • 0 0

  • przeczytałem że usterka apropo lusterek została usunięta... Czyli demontowali je we wszystkich tramwajach? :D To by była LOGIKA POLSKIEGO URZĘDNIKA. ;)

    • 0 0

  • AAAAAAAAaaaale jaja

    Najlepszy jest słup szkoda,że nie postawili go na środku

    • 0 0

  • do m.

    za to twoimi postami mozna sobie wirtualnie dupe podcierac takie przydatne...

    • 0 0

  • m. (1)

    zadalem pytanie wiec czekam na odpowiedz maly

    • 0 0

    • do slo

      twoje pytanie poszlo w pustą przestrzeń...gdyż nie jest to mądre pytanie.....litle boy

      • 0 0

  • a po co petla skoro to jest DWU kierunkowy tramwaj??? (1)

    • 0 0

    • so slo

      NIE ZADAWAJ GŁUPICH PYTAN DZIECKO slo

      • 0 0

  • Wątpliwości

    Zobaczymy, jak się spisali projektanci, jak ten tramwaj ruszy. Ciekawe, czy nie będzie korków na ulicach? Tory ułożyli, ale istniejących skrzyżowań nie dostosowali do tramwaju.

    • 0 0

  • ja chce 208 ;(

    ciekawa jestem czym myśleli ludzie wymyślający nowe trasy autobusów. Czy nikt juz nie pamitaż ze ktos mieszka jednak na starym chełmie, cienistej, jabłońskiego i okolicach????!!
    Dojazd rano na zajecia zajmuje mi 10 min- bo jade 208. Na Armii Krajowej nie ma korków! o tej same godzinie dojazd 108 zajmuje ok 30 min. ponieważ wjazd na Trakt św. wojciech z zaroslaka jest wręcznie niemożliwy!
    Teraz 108 i 208 kursuja rano (czyli w godzinach szczytu) co 7-10 min. a i tak sa czasem zapchane do granic możliwości.
    108 i 118(który bedzie kursował przez stary chełm) bedą o tej godzinie jeździć co 15 min. CZYLI BĘDZIE 2 RAZY MNIEJ AUTOBUSÓw I DO TEGO STOJĄCYCH W KORKU NA ZAROŚLAKU!!!

    GRATULUJE POMYSŁU!

    • 0 0

  • Bombardier jest zajebisty

    jezdzilem w Krakowie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane