- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (40 opinii)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (121 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (171 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 10:05
Jak żyć w tym kraju???? (8)
Co to da że zabiorą mieszkańcom pieniądze. Może lepiej zamiast mandatu który na nic nie wpłynie kierowca powinien wymienić opony, hamulce lub amortyzatory na nowe. Wszyscy teraz będziemy jeździć 50km /h i będzie o 30% szybciej.
- 80 18
-
2014-06-27 10:09
Tak,jak ten tirowiec z Estakady wymieniŁ hamulce? (5)
- 5 3
-
2014-06-27 10:11
(4)
bo płacił mandaty i na naprawy nie było go stać.
- 8 13
-
2014-06-27 10:23
To mógł jeździć spokojniej. I hamulców by nie zużył,i mandatów nie dostał. Czysty zysk. (2)
- 11 3
-
2014-06-27 10:34
(1)
zobaczymy czy ty bedziesz jezdził 50km/h
- 5 8
-
2014-06-27 23:01
a dlaczego mam przestać?
- 1 0
-
2014-06-27 12:51
W Polskiej branży przewozowej nie do zrobienia
- 1 1
-
2014-06-27 14:37
Popieram Cię w 100%
- 1 1
-
2014-06-27 10:41
to sie wyprowadź
- 2 3
-
2014-06-27 22:55
Zatem ktokolwiek jest odpowiedzialny
za wdrożenie tego Tristara, powinien odpowiadać za sprzeniewierzenie pieniędzy. Jak zaczniemy wsadzać takich cwaniaków, to będzie normalnie- nie wcześniej.
- 3 0
-
2014-06-27 11:44
.. kiedy to guano zacznie działac, czy bedzie tak jak z autostradami nowaka??? (5)
autostrad nie ma i miliardów nie ma, a prokurator wydaje kolejne miliony na poszukiwanie ekspertów do wyceny sPOniewieranego zegarka!!
- 7 5
-
2014-06-27 12:34
Której autostrady nie ma? A1 jest w całości,poza odcinkiem Łodz-Pyrzowice,A2 jest w calosci,oprocz odcinka wschodniego za Wawa. (3)
- 3 3
-
2014-06-27 18:05
.. zadnej nie ma A1, A4 i jeszcze 7-ki (2)
i miliardów tez nie ma
- 1 0
-
2014-06-27 18:11
7 jest od Elbląga prawie do Ostródy i obejście Olsztynka- też. A A1 jadę do samej Łodzi non-stop. (1)
Tylko A4 jest mocno poszatkowana na wschodzie. Ale to i tak lepiej,niż przez ostatnie 10 lat jeździłem. I lepsze to,niż pół autostrady do środka lasu. A może zapytaj mieszkańców Augustowa, Ełku,Łomży - co myślą o budowach dróg PiS,a co PO...
- 0 1
-
2014-06-27 22:38
przetargi byly ropzisane za czasow PiS
Potem przyszlo,PO i tylko to dokończył, wiec czym sie jarasz,,lemingu???
- 0 0
-
2014-06-27 13:38
a gdzie pisowy debilku mieszkasz bo chyba nie w 3 city tu każdy wie ,ze wystraczy pojechac obwodnicą na południe i ku....nagle olśnienie kończy sie obwodnica i zaczyna autostrada A1 won do swojego śmierdzacego zadupia patafiane
- 4 2
-
2014-06-27 15:44
Kto odpowie swoja głową za TriStar ?! (4)
Pod przykrywką poprawienia ruchu - co jest KŁAMSTWEM - zamontowano na każdym kroku fotoradary aby ściągnąć od Nas kasę !!!!!!
- 8 3
-
2014-06-27 15:56
Nie przekraczaj prędkości i nie przepierniczaj się na czerwonym,to nie zapłacisz. (3)
- 2 6
-
2014-06-27 17:58
do "Wujek Dobre Rada" (2)
nie mierz wszystkich swoją miarą przygłupie,
a teraz weź rozpęd i wbij się Adamowiczowi w d.pę :-)- 4 1
-
2014-06-27 18:13
Oprócz inwektyw,masz jakąś rzeczową krytykę,kwękaczu? (1)
- 1 4
-
2014-06-27 22:38
z ojcem nie gadasz, zmień słownictwo cebulaku
- 2 1
-
2014-06-27 22:35
Oddać całą jezdnię kierowcą - jak nie to obciążyć rowerzytów podatkiem drogowym.
- 1 2
-
2014-06-27 21:49
Za co się nie wezmą to wszystko spier.....
Czyli wszystko w normie
- 2 1
-
2014-06-27 21:46
Myślałem, że to będzie jakaś
zaawansowana technika, a to tylko kamery i ciecie przed kamerami, którzy ręcznie naciskają przycisk w celu zmiany światła
- 4 0
-
2014-06-27 10:14
... (3)
Jak nie wiadomo o co chodzi, to waiadomo, że o kasę. Polska to piękny kraj. A nasz kochany rząd jest gorszy niz komuchy za dawnych lat. "Rząd" czytaj wszystkie władze.
Poza tym system jest do tzw. "d*py" Powoduje wieksze korki i zatory.
Na ulicy Gdańskiej miedzy wejherowem a reda zainstalowano kamery rejestrujace przejazd na czerwonym swietle. Firma zarobiła ogromna kase, gmina też. Przed montażem kamer wypadków nie było. Po ich zamontowaniu jest przynajmniej jeden w tygodniu , często z ofiarami. Panie redaktorze, niech pan weźmie się do pracy a nie pisze farmazony o niczym.- 25 3
-
2014-06-27 13:45
(1)
hmm ciekawa teoria wypadki przez kamerę a nie przez debili jeżdzących za szybko , na zderzaku itp.
- 3 1
-
2014-06-27 21:34
wypadki sa przez debili chcących wystawiać mandaty za wszystko.Jedzie debil 70 km/h wciska hamulce do oporu bo się boi mandatu a zanim jedzie inne auto i w nie uderza
- 4 2
-
2014-06-27 10:24
Tam
- 0 0
-
2014-06-27 21:10
a co robią kameraden z prokuratury sądów i dzielnej policji?
telefonu z kancelari nie było?- 1 1
-
2014-06-27 20:40
Polskie realia...
Temat zrealizowany, kasa wydana, a tu problem z uruchomieniem.
Normalnie inwestor nie przewidział, że będą potrzebne zezwolenia/homologacje na rejestrację wykroczeń.
Na liczniki odliczające czas zmiany świateł kasy zabrakło. No tak ale to by na siebie nie zarobiło.- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.