• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto oszpecone reklamami przez budynki-stelaże

Ewa Budnik
28 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Hucisko w centrum Gdańska. Tu widoczne są dwa główne trendy w reklamach: zaklejanie okien oraz banery przyczepione do elewacji.
  • Dawna przychodnia kolejowa od lat zasłonięta jest reklamami, podobnie jak Zieleniak.
  • Tzw. Dom Książki u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego: ekran LED-owy oślepia kierowców, a reklamy wielkoformatowe czasami pojawiają się także na elewacji od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Tzw. Dom Kupca u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Jaśkowa Dolina. Tu królują wielkie płachty reklamowe, jak i mniejsze szyldy należące do firm, które mają tu biura.
  • Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Słowackiego. Tu oszczędzona została tylko ostatnia linia okien.
  • Al. Grunwaldzka między al. Wojska Polskiego a ul. Abrahama pełna jest reklam na budynkach i wolnostojących masztach.
  • Salony samochodowe czy raczej ich reklamy przy al. Grunwaldzkiej, niedaleko ul. Kołobrzeskiej.
  • Biurowiec jednego z lokalnych deweloperów "krzyczy" wielobarwnymi reklamami na każdym wolnym skrawku elewacji od strony al. Grunwaldzkiej (przy skrzyż. z ul. Kołobrzeską).
  • Hala Olivia, niegdyś duma architektoniczna Gdańska i perła modernizmu, dzisiaj wielki słup reklamowy. Sąsiedni kompleks biurowy całkowicie przemodelował dach, by zmieścić loga najemców.
  • Właściciel dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Pomorskiej za nic ma nakazy konserwatora, a dodatkowo zasłania obiekt reklamami.
  • Parking przyczepek reklamowych w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej.
  • Hala AWF z nieaktualną reklamą promującą miasto, w dodatku po angielsku.
  • Sopot wita. Skrzyżowanie al. Niepodległości, ul. Armii Krajowej i Jana z Kolna.
  • Sopot, al. Niepodległości.
  • Gdynia, al. Zwycięstwa 238.
  • Gdynia, Aleja Zwycięstwa 226.
  • Sztuka wykorzystania każdego kawałka powierzchni reklamowej. Gdynia, skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską.
  • Gdynia, Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Gdynia, skrzyżowanie ul. 10 Lutego ze Świętojańską.
  • Gdynia, CH Batory od strony ul. 10 Lutego.
  • Gdynia, CH Batory od strony skrzyżowania ul. 10 Lutego z Władysława IV.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie ul. Adm. Unruga z ul. Cechową.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie Trasy Kwiatkowskiego z ul. Płk. Dąbka.
  • Gdynia Chylonia, budynek sąsiadujący z dworcem Gdynia Chylonia.
  • Gdynia Chylonia, ul. Kartuska.
  • Drobiazg jakich setki... Gdynia Oksywie, skrzyżowanie ul. Płk. Dąbka z ul. Zieloną.


Mamy w Trójmieście niezły... chaos. Żeby go zobaczyć wystarczy podnieść głowę i spojrzeć na elewacje budynków. Pokrywają je tysiące reklam - o różnych kolorach, rozmiarach, kształtach. Miejscami jesteśmy jak Las Vegas, tylko w żenującym wydaniu.



Czy zwracasz uwagę na reklamy na budynkach?

Działanie właścicieli atrakcyjnie (dla reklamodawców) zlokalizowanych budynków nie zawsze jest zgodne z prawem. Między innymi od 2010 roku zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych zasłanianie okien reklamami jest zabronione. Jednak biorąc pod uwagę dochód, jaki mają z tego wspólnoty, nie należy spodziewać się, żeby obecnie obowiązujące prawo było w stanie w jakikolwiek sposób zmusić właścicieli do wyczyszczenia elewacji. Nawet jeśli dojdzie do nałożenia grzywny, to bywa ona niższa niż dochód...

- Zakaz umieszczania reklam, najczęściej w lokalizacjach śródmiejskich, zapisywany jest w Gdańsku powszechnie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Wówczas reklama nie może się pojawić, a jeśli jednak zostanie powieszona na elewacji, to traktowana jest jako samowola budowlana. Wtedy wkroczyć powinien powiatowy inspektor nadzoru budowlanego lub - w przypadku kiedy budynek wpisany jest do rejestru zabytków - także wojewódzki konserwator zabytków - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - Póki co problem polega na tym, że możliwości odwoływania się od decyzji administracyjnych są tak rozbudowane, że działania instytucji mogą być nieskuteczne nawet latami. Trwające prace nad zmianą tego prawa dają pewne nadzieje na poprawę sytuacji.

Dodatkowo decyzje o umieszczeniu reklam na elewacji są czasem we wspólnotach podejmowane wbrew woli mieszkańców, których to najbardziej dotyczy, ponieważ ich okna będą zasłonięte. Tak dzieje się w tzw. dużych wspólnotach (powyżej ośmiu właścicieli), gdzie wystarczy większość głosów, aby na podstawie uchwały wspólnoty reklama mogła zawisnąć. Najczęściej, nawet jeśli oponenci początkowo zgłaszają ostry sprzeciw to z czasem argumenty finansowe ich przekonują.

Zobacz kto może podjąć decyzję o umieszczeniu reklamy na budynku

Jakie są te argumenty? W zależności od powierzchni reklamy, pory roku, lokalizacji, czasu trwania kampanii, sposobu jej eksponowania (czy jest oświetlona) do kasy wspólnoty wpływa kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. W niektórych przypadkach te pieniądze przeznaczane są na inwestowanie w nieruchomość, częściej trafiają do kieszeni właścicieli. Jakie znaczenie ma tu estetyka miasta, kiedy zwyczajnie... można zarobić?

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • chaos reklamowy jest w całej Polsce (27)

    To jest zaraza, która rzuca się w oczy zaraz po przekroczeniu naszej zachodniej granicy, bardziej nawet niż stan dróg.

    • 401 7

    • (15)

      Ktorejkolwiek granicy. Nawet w Rumunii nie ma aż takiej patologii pod tym względem.

      • 62 1

      • (2)

        Niemcy się śmieją, że polacy z wstydu domy zakrywają tymi płachtami.

        • 45 2

        • (1)

          Jak pierwszy raz pojechałem do norwegii to w pierwszym momencie jadąc przez miasto czegoś mi brakowało, dopiero po chwili zauważyłem, że nie ma tam żadnych banerów czy reklam

          • 50 0

          • po tusku zostaly nam juz tylko kartony i plachty :)

            • 25 4

      • Jejku jejku o jejku (11)

        dajcie sobie spokój z reklamami - były i będą - jak wam przeszkadza że sąsiad ma reklamę to kupcie jego budynek i reklamę zdejmijcie. Dopóki to jego teren to g.... was powinno obchodzić co sobie powiesi na szyi, samochodzie czy budynku. Własność to własność. Jak wam przeszkadza i zaburza wrażenia estetyczno artystyczne to się wyprowadzić jeszcze można, a nie wiecznie marudzić.

        • 10 71

        • ot osioł. trudno coś więcej napisać. (6)

          • 31 7

          • (2)

            Widocznie nasłuchał się Korwina

            • 15 5

            • Najlepiej żeby reklamy w ogóle były zakazane (1)

              a wszystich Polaków zatrudniłoby państwo za 2500 netto plus premia i trzynastka. I wtedy Polacy byliby szczęsliwi.

              • 13 7

              • 2500 netto to ledwo połowa najmniejszej krajowej w krajach rozwiniętych, np. Anglia. Nie wiem na czym miała polegać twoja wypowiedź ale udowodniłeś jak daleko za Europą jesteśmy

                • 7 3

          • Człowieku, to jest czyjś teren, czyjś budynek, czyjaś ściana, co ci do tego co tam sobie powiesi??? (2)

            Ale PZPR was przyzwyczaił że wszystko co widać jest wspólne, prawda ? :)

            • 6 15

            • tytuł

              Ale ja widze ten budynek z publicznej drogi, więc właściciel nie może sobie z nim robić co chce.

              • 7 4

            • Wlasnie, nie szanuje sie wlascicieli w polsce.inni czyt. wladza wiedza lepiej i wymusza swoje utopie

              • 4 2

        • misio (3)

          Właśnie. Jak komuś się reklama nie podoba, to niech na nią nie patrzy, albo ten budynek kupi i reklamę zdejmie. Wspólna przestrzeń to wymysł lewaków. Wszystko powinno być prywatne, łącznie z policją wojskiem i powietrzem

          • 12 32

          • troche to sie kupy nie trzyma (2)

            chodzi mi o przestrzen publiczna. kupujac dzialke, gdzie jest granica twojej wlasnosci wzwyz? czy jak kupie 2 dzialki sasiadujace z twoim domem, jedna z prawej a druga z lewej to moge sobie wybudowac most nad twoim domem? albo jak kupie dzialki dookola to moge wybudowac bunkier z twoim domem w srodku?

            • 14 6

            • Gadasz jakieś farmazony, a sprawa jest oczywista (1)

              Twój budynek nie ma granicy wzwyż, sky is the limit jak mawiają w USA. Tylko jak możesz budować sobie most nad moim domem?? Moja własność również nie ma granicy wzwyż.

              • 7 12

              • to jak ma przeleciec samolot skoro nie ma granicy wzwyz?

                a jesli okreslisz maksymalna granice to znaczy ze jednak jakas regulacja tej wspolnej przestrzeni byc musi.

                a jesli nie to moge sobie wybudowac dookola twojego domu 10 pietrowe wierzowce ktore ze soba polacze i slonca nie zobaczysz (pomijajac waskie swiatlo drogi ktora tez przeciez moglbym wykupic)

                • 3 0

    • Moim zdaniem najbardziej paskudne pod tym wzgledem są: (1)

      np Łomianki pod Warszawą - tam w natłoku reklam nie można niczego wypatrzeć. Każdy reklamodawca powinien pamiętać, że kierowca w czasie jazdy może przeczytać ze zrozumieniem tylko jedną informacje. Jak w polu widzenia ma 30 sloganów to nie przeczyta żadnego.

      • 28 2

      • Problemem jest to, że każdy reklamodawca ma nadzieję, że to właśnie jego slogan zostanie zauważony ;)

        • 20 0

    • ty w tych Niemczech byłeś chyba rwać truskawki w polu

      dlatego reklam nie widziałeś.
      Byś pojechał do NY albo do Tokyo to by cię zgięło, tyle tam reklam.

      • 4 27

    • a dlaczego tak jest???

      1. brak dobrych wzorców
      2. napływowa wiejska ludność na terenie większości kraju po II wojnie
      3. brak plastyki na normalnym poziomie w okresie komuny
      4. niemożność wyjeżdżania i oglądania europejskich miast
      5. chęć szybkiego zarobku
      6. brak kultury miejskiej, wzorce turecko-egipskie w handlu, reklamie
      7. komuna, komuna, komuna - tępiąca wszelkie przejawy normalności, zarówno w głowach ludzi jak i postępowaniu - niszczenie wspólnej przestrzeni, nieidentyfikowanie się z dobrem wspólnym, tumiwisizm

      • 20 6

    • W wielu krajach są ustawy o ochronie krajobrazu. (1)

      W Bergen w Norwegii to nawet szyldy nie mogą być prostopadle do ulicy umieszczone.
      Albo popatrzcie na pierwsze z brzegu miasteczko w Bawarii.

      • 9 4

      • Koszmar przeregulowania

        • 5 11

    • Opodatkować reklamy (4)

      Miasto powinno wprowadzić prawo lokalne obowiązujące na terenie całej gminy miejskiej obciążające właścicieli budynków (wspólnoty lub wł.prywatnych) podatkiem 2000zł rocznie za m2 reklamy zawieszonej na budynku za rok i wysłać w teren poborców skarbowych naliczających opłaty. Problem by się sam rozwiązał bo wszyscy by zwinęli szmaty ze swoich elewacji.

      • 8 6

      • (1)

        Co z wolnoscia gospodarcza?

        • 4 2

        • Wolność gospodarcza może być na bilboardzie a nie na budynku

          Budynek ma ładnie wyglądać a nie straszyć reklamami. Byłeś na południu Niemiec, Francji czy w Szwajcarii? Widziałeś jak tam wyglądają ładnie budynki? Są ozdobą a nie szpetotą miasta.

          • 6 4

      • (1)

        "Miasto" nie powinno byc tyranem i opodatkowywac wszystkiego, to brzmi zlowieszczo

        • 3 2

        • Jak Polakowi czegoś zabronisz to i tak będzie łamał prawo jeśli dostanie

          za to pieniądze a jak opodatkujesz to nie będzie tego robił bo się nie opłaca. Dlatego wszędzie wiszą szmatoreklamy na budynkach.

          • 1 1

  • władze miasta mają w tym niezły interes (7)

    temat zastępczy? Skoro to takie be to dlaczego trwa już dziesiątki lat? A może kto ma w tym dobry interes?

    • 155 8

    • to spisek żydomasonerii (2)

      pozdrawiam

      • 19 5

      • lecz się na nogi (1)

        • 0 9

        • nogi to mam zdrowe

          • 3 1

    • zamiast pisac o milionach za friko dla miasta za śmieci mamy temat zastępczy (1)

      a róznica jest straszna w opłatach teraz i od lipca.

      • 17 5

      • przecie kurna piszom o smieciach caly czas

        czytac nie umie ?

        • 7 3

    • To nie władze miasta mają interes. (1)

      Pożytki za reklamę czerpią właściciele i zarządcy nieruchomości. Niektóre organizacje i stowarzyszenia przy pomocy reklam ratują swój budżet. Partie polityczne dają sobie kasę poprzez uchwały sejmowe.
      Organizacje pozarządowe muszą zdobywać je same.
      Jeżeli klub sportowy jest w atrakcyjnym miejscu to jest jakieś źródło dochodu.

      • 10 1

      • skoro na to pozwalaja to maja interes.

        reklamy zasłaniają brzydotę i zaniedbania władz miasta, ukrywaja odrapane i brudne kamienice

        • 3 0

  • Nie wyobrażam sobie (8)

    mieć zasłonięty widok z okna i czuć się jakbym mieszkał w ciemnej norze - za żadne piniondze!

    • 184 11

    • się powodzi ludziom (3)

      już zapomnieli że przodkowie w sutenerach mieszkali i w ziemiankach

      • 15 13

      • W sutenerach? (1)

        To chyba jak ktoś miał za przodków krętki blade...

        • 11 0

        • Jesteś wielki :-)

          • 2 0

      • do Prus Bolesław

        miałeś waść na myśli chyba SUTERENY, bo "sutener" to gość czerpiący korzyść z nierządu czyli mówiąc językiem dosadnym po prostu alfons

        • 9 0

    • Gdybys dostał na konto z 500zł/mies (3)

      to bys zasłonił

      • 10 7

      • Mów za siebie. (1)

        Jedno okno z kilku można zasłonić, ale niektórzy są postawieni w sytuacji zasłonięcia wszystkich okien w mieszkaniu. To nie jest warte żadnych pieniędzy. Poza ciemnościami, masz jeszcze smród farby drukarskiej po otwarciu okien w komplecie. Nieakceptowalne.

        • 11 3

        • LOL chyba żaden z Was nie jechał np. autobusem z reklamą na szybach

          Taka reklama nie "zasłania", blokuje czy śmierdzi, tylko jest perforowana i częściowo spolaryzowana, raptem troszeczke mniej światła przepuszcza i tyle...

          • 5 9

      • za 1000/ms mogliby mi nawet zamurowac, i tak mam non stop rolety spuszczone

        • 11 4

  • masa liczy kasę. (3)

    cóż,że miasto wygląda okropnie. ktoś zarobi,więc ktoś milczy.

    • 95 3

    • "Duża wspólnota mieszkaniowa" jest powyżej

      7 lokali, a nie 8! Sugeruję poprawić tekst.

      • 0 0

    • Legionow,rog Redłowskiej (1)

      Olbrzymi bilbord i banery na żywopłocie zakłócają harmonie trudnego skrzyżowania dróg- właściciel osoba prywatna i co?

      • 0 2

      • Jak skrzyżowanie jest dla Ciebie za trudne,to dla dobra swojego i innych jedź trajtkiem :)

        • 1 0

  • Chyba samemu trzeba coś z tym zrobić ....... (5)

    Czy usunięcie tych paskudnych, szpecących nasze miasto reklam naprawdę jest aż tak wielkim problemem dla naszych włodarzy, aż korci mnie żeby na własną rękę raz na zawsze się z tymi reklamami rozprawić może właśnie im o to chodzi ?????

    • 80 5

    • Wsiądz w trajtek i przejedz się Morską! (2)

      Zobaczysz czy reklamy to problem dla miasta! Nikt inny tylko oni całe miasto zawalili nimi. Jakoś musi im się zwrócić za chybione inwestycje typu bruk na Chylońskiej. Przy tym na gminnie są przycinane drzewa aby ze stu metrów było widać reklamę tabletek lub podpasek! Jaszczur zrobił z Gdyni słup ogłoszeniowy!

      • 2 3

      • Rozumiem, że wszyscy tutaj chcecie płacić wyższe podatki

        • 3 0

      • w gdansku jest jeszcze gorzej

        • 1 0

    • Benzyna i zapalniczka to wandalizm (1)

      Tak nie wolno

      • 5 1

      • do odważnych świat należy, czasem trzeba zrobić coś wbrew prawu jeżeli wszystkim to przeszkadza to do cholery ja się pytam dlaczego zdejmowanie tych reklam tak długo trwa. Dziadostwo

        • 1 3

  • Mnie to tam nie przeszkadza. (8)

    Zwłaszcza jak wisi jakaś ładna babeczka w bieliźnie.

    • 57 121

    • i obowiązkowo w pończoszkach i wysokich szpilkach

      • 21 3

    • dokładnie : )

      kierowcy wówczas się nie nudzą na czerwonym i mogą zjechać sobie na ręcznym

      • 24 5

    • (2)

      Jarasz się panienkami z reklam ? Musiało Cię mocno przycisnąć.

      • 22 7

      • cyc to cyc

        • 13 6

      • mnie zawsze cisnie

        • 6 5

    • (2)

      I właśnie takie panienki są najbardziej szpecące...

      • 8 10

      • ty byś pewnie wolał faceta (1)

        • 9 7

        • A co w tym złego?

          • 3 5

  • zasłanianie

    reklamami ścian budynków, z których spadają tynki nie jest złym pomysłem. Ale wara od zabytków ! Co ma turysta zobaczyć jak widzi zasłoniętą całą fasadę Dworu Bractwa św. Jerzego? Z drugiej strony naćkane skrzyzowania bannerami i bilboardami najróżnejszych kolorów i kształtów (skrzyżowanie z Wielkopolską w Gdyni), albo z wyskakującymi obrazami przy jezdni to przede wszystkim zagrożenie dla kierowców.

    • 77 3

  • Jakie piekne te budynki oklejone po calosci reklamami

    • 18 0

  • Reklamy a życie

    Dzięki reklamie na budynkach, wiele wspólnot mieszkaniowych zarabia na utrzymanie i remonty budynków. Fakt czasem są mało estetyczne i to powinno się weryfikować. Reklama to napęd dla firm i miejsca pracy. Lepiej stary walący się budynek niż zasłaniająca ją reklama? Co lepiej wygląda dla wjeżdżających do miasta?

    • 29 58

  • Jak by mi ktoś powiesił na oknach taką szmatę... (14)

    ...to bym sobie dziury na okna powycinał!!!

    • 121 4

    • No właśnie (6)

      Jeśli reklama wisi nielegalnie, to czy można w niej powycinać dziury na okna? Co na to prawnicy? Wtedy nielegalne reklamy zniknęłyby w ciągu paru dni. Tylko jak się dowiedzieć, która reklama jest legalna, a która nie, bo miasto pewnie schowa głowę w piasek...

      • 20 2

      • a jak ktoś nieprawidłowo zaparkuje samochód.... (5)

        to możesz go sobie zabrać/zniszczyć?

        • 15 10

        • tak od czego nosi się klucze (2)

          • 3 2

          • Ty np. nosisz od strychu rodziców, gdzie mieszkasz.

            Po braku szacunku do własności prywatnej widać,że swojego M raczej nie masz.

            • 2 4

          • nie jestes od wymierzania sprawiedliwosci

            a jesli lubisz takie klimaty to wy..laj do jemenu

            • 3 1

        • Niestety nie.

          • 1 0

        • Tu nie chodzi o samochód, tylko o miejsce.

          Jeśli znajduje się na moim terenie, mam prawo go odholować. Pytanie do prawników, do kogo należy miejsce przed moim oknem?

          • 1 0

    • (4)

      A jakby dzięki tej wiszącej reklamie i pieniądzom za nią budynek, w którym mieszkasz miał zostać odnowiony/ocieplony to też byś tak chętnie te dziury wycinał?
      Nie jestem w żadnym wypadku zwolenniczką wieszania reklam, ale przecież mieszkańcy raczej musieli się na nie zgodzić (wiadomo-kasa), więc nie będą ich potem sami niszczyć raczej, co..?
      Powinien być odgórny zakaz i już. Kara finansowa odpowiedniej wysokości i się dziadom odechce.

      • 5 12

      • 50% głosów i jest uchwała wspólnoty = zgoda. (3)

        Wystarczą mieszkańcy, którzy mają okna od podwórka i ich nie obchodzi, że ci z oknami od głównej ulicy poza hałasem będą jeszcze mieli ciemno. Trochę wyobraźni,PP. Dobrze, że weszło w życie to rozporządzenie, bo sytuacja była już tragiczna, a bezczelne firmy reklamowe dosłownie wpychały się ludziom oknami do mieszkań.

        • 6 1

        • wtedy drugie 50% moze uchwalic zeby nie wieszac (2)

          :D

          • 4 1

          • No niech ci będzie - 51% i d...pa blada ;-P (1)

            • 0 1

            • no ale przeciez pozostale 49% to tez demokraci

              czemuz mieliby miec cos przeciwko?

              • 0 2

    • One wiszą legalne

      1 miesiąc wiszenia takiej reklamy to kwota od 20 do 110 tys zł / miesiąc w zależności od lokalizacji. Wspólnoty niezłą kasę na tym zarabiają i każdy dostaje swoją dolę.

      • 5 2

    • x

      tyle tylko, że później musiałbyś wziąć kredyt na jej spłatę a taka reklama z racji jej rozmiarów trochę musi kosztować, dodatkowo możnaby pociągnąć jakieś odszkodowanie za przerwaną/zakłóconą kampanię reklamową i wymierne straty z tego tytułu, sporo chyba można wymyśleć, cobyś nie zrobił reklama i tak będzie zarabiać, dobry biznes

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane