- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (86 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (87 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (21 opinii)
- 4 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
Trójmiasto postawi na elektryczne samochody
Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.
Współpraca i wymiana doświadczeń
Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.
- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany
Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?
- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Porozumienie bez Energi
Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.
Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.
- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach
Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.
Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.
- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.
Opinie (168) ponad 10 zablokowanych
-
2017-04-04 16:25
dobra (4)
a co potem z akumulatorami z takich aut? średni żywot akumulatora to 1,5 roku. Hipokryzja
- 12 8
-
2017-04-04 21:47
W tesli
Akumulator daje rade 1.5 roku
- 1 0
-
2017-04-04 17:00
toyota daje 10 lat gwarancji (2)
na akumulatory w hybrydach
- 3 1
-
2017-04-04 17:50
Nieprawda (1)
Elementy układu hybrydowego posiadają gwarancję producenta na 5 lat lub 100 000 km. Koszt zakupu przedłużonej gwarancji na akumulator hybrydowy na okres 1 roku wynosi 200 zł.
- 0 0
-
2017-04-04 20:17
Proste rozwiązanie: większy obowiązkowy udział producenta w recyklingu. Krótko mówiąc, producent powinien ponosić 100% kosztów recyklingu, włącznie z kosztami dostarczenia takowego akumulatora do odpowiedniego zakładu. Wtedy szybko by się okazało, że można dawać gwarancję na 10 lat albo robić sprzęt kilkakrotnie trwalszy...
- 1 0
-
2017-04-04 21:12
TZW zasłona dymna...
Jaka jest trwałość ogniw w tych pojazdach?
Jakie są koszty środowiskowe produkcji ogniw vs. paliw tradycyjnych?
Ile kosztuje utylizacja zużytych ogniw?
Czy elektryki zmniejszą kongestię?- 0 1
-
2017-04-04 16:29
Nie ma takiej opcji by zdążyli (2)
Mamy kwiecień 2017, czyli w 8 miesięcy chcą zrobić prototyp, a przedprodukcyjne modele w 2018, produkcja 2019. Gdzie tu testy, analizy i poprawki? To nie TOP GEAR że bawią się bez grama rozsądku i sklejają auta gumą i szarą taśmą. Takie auto projektuje się na desce kreślarskiej więcej niż rok. Jak nie kupią podwozia to stworzenie zupełnie nowego zajmuje lata. Dla tego koncerny pożyczają sobie płyty podłogowe. W zestawieniu brakuje producenta samochodów, chociaż niech będzie tam FSO. Moja prognoza, to prototyp w następnej dekadzie. Chyba, że już pracują nad tym i mają jakieś wyniki.
- 13 1
-
2017-04-04 16:50
Nie ma opcji o ile juz nie mają czegoś (1)
Jesli w kwietniu maja zaprezentować projekt, to chyba cos maja a nie zaczynaja dopiero projektowanie, zobaczymy co pokażą
- 0 0
-
2017-04-04 21:00
Zgodze się, ale
Pod warunkiem, że "projekt" to nie będzie tylko praca dyplomowa studenta PG połączona z graficzną wizualizacją studenta z ASP. Taki projekt może być zwyczajnie zestawieniem życzeń jakie samochód może spełniać. Zebrać otwarte patenty Tesli w całość+ rysunek w 3 projekcjach i jest projekt. Żaden inwestor nie dożuci grosza jak nie pokarzą działającego prototypu- chociaż w skali.
- 0 0
-
2017-04-04 20:57
Kiedyś w Gdańśku był koleś inżynier z PG, co za 20 tys zł przerabiał samochody na elektryczne - oczywiście nowy silnik.
- 1 0
-
2017-04-04 20:54
Kupiłbym elektryka ale te ceny są z kosmosu - i przymusowy wynajem akumulatorów - WTF , na chwilę obecną takie auto za 150 patyków nigdy mi się nie zwróci - mimo że jest całkowicie elektryczne i robi km za śmieszny grosz. Jak elektryk będzie droższy od benzyny o 20-30% to chętnie kupie - na chwile obecną taki zakup nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia.
- 4 0
-
2017-04-04 20:13
(1)
na dzień dzisiejszy na miasto najtańszy i najszybszy jest rower elektryczny, który można zbudować w domu na bazie starego roweru za mniej niż 2 tys z baterią. Polecam zasięg 40 km bez pedałowania prędkość do 40 km/h na prostej.
- 1 4
-
2017-04-04 20:25
az tak kiepsko sie sprzedaja ze ciagle tą nachalną reklame serwujesz
- 0 0
-
2017-04-04 19:29
Taa auto dwukrotnie droższe od zwykłego, mały zasięg, nie ma gdzie ładować. No i prąd robimy z węgla.
- 7 0
-
2017-04-04 19:01
dzisiaj to ślepa uliczka, wyłącznie PR i budżety do skonsumowania
czy plany te poprawią poziom życia mieszkańców? Tak, ale tylko tych, co się będą tematem zajmować.
Szkoda energii i środków, które można byłoby spożytkować na coś bardziej pożytecznego.
Swoją drogą, jak tak dalej pójdzie to niedługo pojawi się program opracowania narodowego smartfona.- 2 2
-
2017-04-04 18:01
Widać geniusz tego obajtka :-) ....
... już widzę jak jakiś biznesmen z Oliwa BC będzie miał spotkanie biznesowe w innym miejscu trójmiasta i wypożyczy sobie na kilka godzin samochód. Za tą cenę to pojedzie taksówką nawet dwa razy w tą i z powrotem.
- 10 0
-
2017-04-04 17:36
Gdynia już postawiła na lotnictwo budując lotnisko,
teraz czas na fabrykę samochodów elektrycznych.
Ciekawe co za rok wymyśli cesarz?- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.