• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto się promuje. Nie taka współpraca słaba, jak ją malują

Michał Stąporek
4 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów
Pierwsza strona folderu reklamowego, jaki trafi do rąk czytelników Dagens Nyheter i Aftenposten w niedzielę. Pierwsza strona folderu reklamowego, jaki trafi do rąk czytelników Dagens Nyheter i Aftenposten w niedzielę.

W niedzielę ponad 300 tys. mieszkańców Oslo i Sztokholmu weźmie do ręki poranną gazetę, w której znajdzie się kilkustronicowa reklamówka Trójmiasta. - To dowód, że umiemy współpracować przy promocji zagranicą - przekonują władze Gdańska, Gdyni i Sopotu.




Reklamówka, która będzie promować portal internetowy skierowany do turystów odwiedzających Trójmiasto.

Velkommen til Pomorskie-Regionen

O ile materiały promocyjne przygotowane przez samorządy mają często charakter na poły amatorski, o tyle wkładki, jakie trafią do rąk czytelników sztokholmskiego Dagens Nyheter i wychodzącego w Oslo Aftenposten robią dobre wrażenie. Ośmiostronicowe biuletyny bardzo czytelnie pokazują, co przeciętny Szwed czy Norweg znajdzie interesującego w Trójmieście.

- Reklamówka prezentuje atrakcje Trójmiasta w sposób produktowy - opisuje Wojciech Kreft, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, która przygotowała kampanię promocyjną w Skandynawii.

Skandynawowie znają nazwę Trójmiasto i dlatego ich firmy wykorzystują ją w promocji.  W Wielkiej Brytanii nie miałoby to sensu. Skandynawowie znają nazwę Trójmiasto i dlatego ich firmy wykorzystują ją w promocji.  W Wielkiej Brytanii nie miałoby to sensu.
Rzeczywiście - ulotka jest bardzo konkretna: o takich atrakcjach jak Monciak, Skwer Kościuszki czy Długi Targ są dwie strony, dalej znajdziemy szczegółowy listę trójmiejskich centrów handlowych, informacje o centrach odnowy biologicznej, możliwościach uprawniania aktywnej turystyki. I największe imprezy sezonu letniego: Open'er, zlot żaglowców Tall Ships', Feta i Sopot Jazz Festival.

Trójmiasto - Gdańsk, Gdynia, Sopot - Metropolia?

Pod jakim szyldem powinny promować się za granicą części Trójmiasta? Ta sprawa wzbudza u nas kontrowersje, ale fachowcy od promocji przekonują, że niesłusznie.

Ich zdaniem należy wystrzegać się podejścia emocjonalnego i nie traktować sprawy w kategoriach ambicjonalnych.

- Wszystko zależy od rynku, na jakim się promujemy. Są kraje, w których nazwa Trójmiasta jest znana, i są takie, w których nic ona nie mówi - przekonuje Wojciech Kreft z PROT.

Skandynawia należy do tej pierwszej grupy. Ze względu na bliskość i długą historię wzajemnych kontaktów, nasi północni sąsiedzi równie dobrze znają nazwę Trójmiasto, jak nazwy wszystkich miast je tworzących. Dlatego też wspomniana już wkładka do skandynawskich gazet wspomina o Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Skandynawscy przewoźnicy używają nazwy Trójmiasto promując swoje połączenia promowe.

Zupełnie inaczej jest w Wielkiej Brytanii, gdzie nazwa Trójmiasto nikomu nic nie mówi. Dlatego w czasie promocji na Wyspach, używano nazw wszystkich miast. W ogłoszeniach podkreślano jednak połączenie lotnicze do Gdańska, który jest najbardziej rozpoznawany.

Niezależnie od tego, jak nazywać się będzie powstająca w Trójmieście metropolia, jako twór sztuczny, administracyjny, prawdopodobnie nigdy nie wyprze ze świadomości obcokrajowców nazw Gdańsk, Gdynia i Sopot.

Potrójne emocje - jedno Trójmiasto

Ale Trójmiasto promuje się nie tylko zagranicą. - Wydaje nam się, że w tym roku mniej rodaków niż zwykle wyjedzie na wczasy zagranicę. Chcemy więc ich namówić, by letnie urlopy spędzili właśnie na Pomorzu - tłumaczy Paweł Orłowski, zastępca prezydenta Sopotu.

W połowie kwietnia ruszy kampania promocyjna Pomorza. Promocyjny film reklamowy zostanie wyemitowany 450 razy w stacjach grupy TVN. Przez dwa tygodnie w Warszawie, Wrocławiu, na Śląsku, Łodzi, Bydgoszczy i Szczecinie będą wisieć plakaty promujące nasz region.

Dla gości z Polski powstał też portal internetowy poznaj3miasto.pl (ruszy 17 kwietnia), który ma stać się turystyczną wizytówką naszej aglomeracji. Reklamuje go film pt. "Potrójne emocje - jedno Trójmiasto" (zobacz obok).

Dlaczego do tego celu nie wykorzystano istniejącego już i powstałego za rządowe pieniądze portalu Wrota Pomorza?

- Nowy portal ma skupić się wyłącznie na turystyce. Tymczasem we Wrotach Pomorza jest znacznie więcej informacji, także te, których turyści nie potrzebują - tłumaczy Wojciech Kreft.

Autostrada Bursztynowa

Francja ma swoją Autostradę Słońca (l'Autoroute du Soleil), łączącą Paryż z Lazurowym Wybrzeżem, a w Polsce będzie Autostrada Bursztynowa. Taką nazwę - niemal oficjalną - zyska niebawem A1, na całym swoim biegu, czyli od granicy z Czechami do Trójmiasta. To pomysł pomorskiego samorządu.

- Przy autostradzie staną totemy z tą nazwą. Dwa pierwsze na odcinku pomorskim. Następne w innych województwach - opowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek pomorski.

Projekt totemu powstał na Pomorzu, ale zostanie udostępniony za darmo wszystkim zainteresowanym samorządom.

To nie koniec autostradowej promocji: kierowcy wjeżdżający na A1 od południa otrzymają w sumie 200 tys. pocztówek, z mapką atrakcji turystycznych Pomorza. Po przyjechaniu z taką mapkę na stację Shella będzie można odebrać dodatkowe nagrody.

Opinie (160) ponad 20 zablokowanych

  • eee tam

    a czego nie ma mieszkaniec Oslo czy Sztokholmu, czego nie ma w Trójmieście?

    • 0 3

  • reklama

    usi byc wiarygodna nie wiem cczy portal wie o karach

    • 1 0

  • Na pierwszej fotce promuje się szczudła (1)

    Na pierwszej fotce promuje się szczudła, bo to najlepszy sposób na to, aby na trójmiejskich ulicach nie wejść w psią kupę.

    • 5 2

    • no nareszcie ktoś mi w końcu wyjaśnił o co chodzi z tymi szczudłami:-) wielki szacunek:-)

      a te POchylone kamieniczki, to symbolizują chyba tragiczny i POrażający upadek 1000-letniego grodu w okresie rządów PełOfili

      • 1 1

  • brawo

    KTO WAS BEDZIE PROMOWAL I POPIERAL

    JAK DEPORTUJECIE CZECZENOW, DWIE KOBIETY Y CZWORO

    DZIECI................WSTYD, fu.

    • 0 2

  • ale reklama to lipa

    strasznie niski poziom :/ jak zwykle zatrudnili jakiegoś czesia po znajomości i wyszło ... jak zwykle ehhh

    • 1 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • w Szwecji od paru lat prostytucja i kupowanie sexu jest karalne!

      • 1 0

    • dobrze piszesz a ratusz myśli, że oni przyjężdzają bo my drugi PARYŻ :)

      • 1 0

  • Porażka Gdyni (1)

    Jak zwykle reklamodawcy związani z Gdańskiem coraz częściej wracają do starych, "sprawdzonych metod", które jeszcze bardziej chcąc ubarwić w niby atrakcyjne szaty nowej formy. A wychodzi takie misz-masz i na tym tylko cierpi wizerunek Gdyni. Czy po raz e-ty pokazani szczudlarze na starym mieście mogą stanowić skuteczną konkurencję dla metod nowych, lecz niezbyt pewnych. Pokazana tu Gdynia przez ułamek sekundy i to poprzez Dar Pomorza i pustawą plażę jest raczej antyreklamą tego wspaniałego miasta. A wystarczałoby wziąć do pomocy nie specjalistę z Gdańska, lecz zwykły poradnik, w którym można wyczytać jakie służą proste zasady niemal z lamusa psychologii behawioralnej. Gdynia znowu dała się nabrać w najnowszych reklamach. Tylko na pewno powtarzają, powtarzają, powtarzają...im (decydentom) też inni.
    Więc pytam się dlaczego?? W pewien sposób to nawet mnie bawi, bo jakby inaczej.

    • 5 3

    • Co za podejście, beznadziejny jesteś.

      Jak Gdańsk reklamował się sam, to źle a nawet aż dobrze że źle bo my przecież tu sami wszystko i najlepiej. Teraz się reklamują gdzieś tam razem, to znów źle, bo przecież my sami....itd itd. Bez sensu, takim ludziom jak ty, bo przecież nie napisze że wszyscy, nigdy nic i nikt nie dogodzi, no ale cóż. Szkoda. Pełno tu w całym trójmieście takich. Pozdrawiam Gdynię.

      • 0 1

  • flaga

    Wielkiej Brytanii... jeszcze ktos pomysli,ze trojmiasto jest na wyspach.. ! nie zdziwilabym sie;))

    • 1 0

  • ceny hoteli sa wygorowane i standard hoteli dosc slaby (3)

    Inna rzecza powstrzymaujaca turyste sa napewno udogodnienia takie jak latwosc w znalezieniu noclegu,czy poczucie bezpieczenstwa.
    W sezonie obie te dwie rzeczy sa towarem deficytowym.Przecietny skandynaw jest naiwny i latwo jakis polak moze go oszukac ,wprowadzic w blad lub okrasc.A ze wiekszosc polakow i sluzb panstwowych nei zna jezykow obcych wiec sytuacja infiormacyjna jest tragiczna.
    Naprawde wiele razy pomagalem szwedom znalezc po poludniu lub wieczorem nocleg.Do tego w dobrym miejscu i tani.
    Robilem to dlatego ze widzialem w ich oczach bezradnosc.No sliczna mamusia i mldoy mezuc oraz 3 dzieci malenkich.Zalatwialem im w centrum Sopotu mieszkania prywatne,pokoje z lazienka.I to w momencie gdzie wszystkie hotele znudzone odpowiadaniem wystawialy szayld "wolnych pokoi brak".
    To w jakim stopniu turysci odwiedza Polske w duzej mierze zalezy od kursu walut.Bo przeciez kazdy potrafi sobie porownac wyjazd na Majorke czy do Polski cenowo.A ostatnio znow najmodniejsza jest Bulgaria!!! Tanio smacznie ,zdrowo i klimat super,wszyscy ze Szwecji lataja czarterami do Burgas.Turysta ze Skandynawii laknie Slonca i jak ma wybrac prawie ten sam klimat co u siebie to napewno wybierze Turcje lub Bulgarie.Chorawcja i Hiszpania ostatnio zdrozaly.

    • 10 0

    • wystarczy stanąć w lecie przy wylocie z bema vis a vis "krzywego domku" i obserwować kto sie fotografuje na jego tle (2)

      jakieś 3/4 to skośnoocy turyści, reszta to niemcy, którym sopotu nie trzeba reklamować
      szwedzka turystyka alkoholowa jest sopotowi najmniej potrzebna
      mówisz sopot - myślisz bajka:-)

      • 0 8

      • Szwedzi po alkohol jezdza do ....Niemiec,Polska jest za droga! (1)

        Masz jakies stare informacje.
        Mowisz Sopot bajka?
        Zalezy co sie szuka do odpoczynku.Ja lubie sie zabawic i posluchac muzyki.Nie lubie jednak scisku i tlumow,sam smrod papierosow doprowadza mnie do wymiotow(nie wspomne o rozmazanych psich kupach na deptaku).

        • 0 0

        • jak sie lubisz zabawić i posłuchać muzyki to jedź na kaszubskie wesele

          sami kuźwa hrabiowie - pieska mieć chcą, a jakże, najlepiej jakiegoś szpanerskiego, ale schylic dupe PO kupe to jest dla nich niewyobrażalne i nie pasę:-)
          a zatem omijaj sopot szerokim łukiem - jakoś to przeżyjemy:-P

          • 0 0

  • wejście na prom w Nowym Porcie,schody,super atrakcja

    żaden szwed nie przyjedzie do Gańska promem jeżeli będzie pokonywał ten tor przeszkód

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane