• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus zamiast samochodu? Coraz częściej - tak!

Michał Sielski
20 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Coraz częściej kierowcy wybierają autobusy i trolejbusy, a samochodami jeżdżą rzadziej - z powodu korków i oszczędności. Coraz częściej kierowcy wybierają autobusy i trolejbusy, a samochodami jeżdżą rzadziej - z powodu korków i oszczędności.

Prawie 9 proc. kierowców dojeżdżających do pracy w centrum Gdyni przyznało, że przesiadło się na komunikację publiczną. To efekt wprowadzenia strefy płatnego parkowania w Śródmieściu.



Co musiałoby się zmienić żebyś zamienił/a samochód na komunikację publiczną?

Cel wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania w Śródmieściu Gdyni był prosty - wolnych miejsc do parkowania ma być więcej i ma być na nich większa rotacja. Czy to się powiodło? Sami gdynianie przyznają, że tak.

- 8,7 proc. ankietowanych przez nas mieszkańców stwierdziło, że przesiadło się na komunikację publiczną ze względu na opłaty za parkowanie w centrum. A najwięcej osób dojeżdża do pracy w Śródmieściu. Według naszych badań to aż 29 proc. dojeżdżających - mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni.

Co ciekawe, stało się tak mimo tego, że samochodem dojeżdża się nie tylko wygodniej, ale również szybciej. Średni czas dojazdu gdynianina do pracy autem to ok. 21 minut, a komunikacją publiczną ok. 38 minut.
Są za to plusy. Dlatego coraz więcej osób rezygnuje z codziennych podróży samochodem. I to nie tylko tych, które dojeżdżają do samego centrum.

- Zalety mają przede wszystkim charakter finansowy. Ja oszczędzam ok. 100-150 złotych miesięcznie na korzystaniu z komunikacji publicznej - mówi dojeżdżający z Chyloni do BCT przy ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni radny PiS Marcin Horała, który komunikacją publiczną podróżuje od 1 stycznia.

- Minusy to przede wszystkim czas. Dziennie na dojazd do pracy i z powrotem tracę 30-40 minut więcej niż poprzednio. Dodatkowo podróż autobusem nie zawsze jest wygodna i przyjemna - tłok, ścisk, wrażenia zapachowe. Odpada również zrobienie poważniejszych zakupów po drodze, nie zawszę mogę wziąć ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty, laptopa itp. Ale mam wreszcie codziennie kilkadziesiąt minut na czytanie, czego mi wcześniej brakowało. Dobre dla zdrowia są wymuszone spacery na i z przystanku - dodaje Marcin Horała.

Miejsca

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Zlkwidować ZKM i ZTM w końcu!!!

    Zlikwidować wreszcie ZKM w Gdyni i ZTM w Gdansku, to będą oszcześności. Po to powstało MZKZG, siedzą tam już na ciepłych posadkach urzędasy, ale molochy jak ZKM i ZTM, kótre mialy być zliwkwidowane dalej są!!! Dlaczego? Bo świta wyszomira nie miałaby gdzie indziej takiej dobrej roboty i kasy za nic!!! A my za to płacimy, w samym ZKMie pracuje blisko 200 osób... szkoda słow!!!

    • 2 1

  • To się trochę kupy nie trzyma... (3)

    Lubię czytać artykuły na tym portalu, ale ten się nie trzyma za przeproszeniem kupy. Wybraliście do artykułu człowieka, który korzysta z komunikacji chyba tylko ze względu na cenę paliwa i jego dojazdy mają się nijak do problematyki i przesłania niniejszego tekstu. Do tytułu nie pasuje, bo trolejbusy do BCT nie dojeżdżają. Nie pasuje również do strefy parkowania, bo takowa nie jest przy BCT. Wszystko to jest mało wiarygodne i wygląda na próbę włożenia puzzla w miejsce, do którego ewidentnie nie pasuje. Uważam, że wyniki sondaży przedstawione w artykule, połączone z wywiadem z tym człowiekiem są nieprzekonywujące, wręcz niewiarygodne. Czy nie lepiej wsiąść po południu do trajtka 23 czy 24, który jedzie w kierunku Karwin i zapytać ile z przebywających tam osób się przesiadło na komunikację miejską i spytać o powody. Od razu można zanotować takie fakty:
    - jak wygląda komunikacja (czystość estetyka, tłok, obsługa pasażera) itp.
    - jak wygląda częstotliwość kursowania wg rozkładu i wg opinii pasażerów (bo czasami rozkład swoje a rzeczywistość swoje)
    ... i wiele wiele innych czynników.
    Jako czytelnik proszę o więcej rzetelności i trudu wkładanego w pisanie artykułów.

    • 9 3

    • (2)

      Czyli co, za wiarygodne uznasz tylko takie badania, które pokażą że jesteś w większości dzięki czemu będziesz miał poczucie przynależności do grupy? Nie każdy do kiosku jeździ samochodem i tyle.

      • 1 3

      • P.S. Nie mówię o wiarygodności badań, tylko wiarygodności artykułu w powiązaniu z tymi badaniami. Bohater artykułu nie ma nic wspólnego z tymi badaniami i o to mi chodziło. Czytaj ze zrozumieniem.

        • 0 0

      • Ale niech to będzie gościu, co ma coś wspólnego ze sprawą a nie gościu który z nią nie ma kompletnie nic wspólnego. Jeździ autobusem z oszczędności paliwa i lubi czytać książki. Nie mam nic do tego i taką postawę popieram. Tymczasem większość mieszkańców zrezygnowała z pojazdu nie przez cenę paliwa a właśnie przez wprowadzenie strefy parkowania w centrum a ten facet po prostu ma się nijak do tej sytuacji. No i wspomniany trolejbus...

        • 2 1

  • bo sieć zasilająca trolejbusy w Gdyni jest modernizowan przez elektrobudowe

    i dlatego wszyscy wybieraja trolejbusy

    • 0 1

  • W mieście należy poruszać się komunikacją

    miejską, dobrze że przyswaja to sobie coraz więcej osób

    • 1 2

  • czy jest sens przytaczania słów radnego na temat oszczędności przez jeżdżenie komunikacja miejską (1)

    skoro radni mają zniżki na komunikację??!!

    • 4 2

    • Przecież radni nie mają zniżek,

      już parę lat temu odebrano im ten przywilej

      • 1 0

  • Rower

    Spytajcie się ludzi dojeżdżających rowerem co musiałoby się stać, żeby przesiedli się z powrotem do aut. W większości będą to odpowiedzi - "Musiałoby mi uwalić obie nogi" albo "30 cm śniegu". A są też tacy którzy i na to mają wylane.

    • 4 0

  • A zdjęcie (1)

    z witomińskiej z 1. listopada? ;)

    • 5 0

    • dokladnie! witominska w strone witomina przy cmentarzu :P

      • 1 0

  • częstotliwość kursowania jest kluczowa (4)

    Tylko przy dużej częstotliwości krótko czeka się na przystanku, szybko jedzie i ścisk jest znośniejszy.

    Autobus raz 15 minut w godzinach szczytu i raz na godzinę poza szczytem to "ździebko" mało

    • 36 0

    • (1)

      Dokładnie - szczególnie dotyczy to weekendów a także godzin nocnych (komunikacja miedzy miastami praktycznie wtedy nie dziala). Osobiście raczej zostawiam samochód w garażu i jeżdzę komunikacją - w końcu mieszkam w mieście a nie na wsi i korzystam z miejskiej infrastruktury skoro ją mam. Tak jest wygodniej i ekologiczniej... niestety mam trochę wątpliwości czy aby na pewno taniej (zwłaszcza jak jedziesz z rodziną).

      • 2 1

      • Rzeczywiście w przypadku całej rodziny rachunek ekonomiczny nie przedstawia się aż tak korzystnie. No i generalnie nie zawsze i nie dla każdego komunikacja zbiorowa jest lepszym rozwiązaniem. Niemniej zbyt często czynnikiem decydującym jest zwykłe lenistwo.

        • 4 0

    • taj jest w gdyni (1)

      poza tym jest wiele alternatywnych linii i wszedzie latwo dojechac

      • 1 5

      • zalety małych miast

        • 4 1

  • marcin nadaje się do tej pracy,zaangażowany,bystry,mądry i wykształcony facet.

    • 3 1

  • 38 minut? Tyle to jade z Karwin do Wrzeszcza, najpierw busem a potem SKM, dojazd pod Batory to w godzinach szczytu max 20 minut.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane