• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy bez szelek pojadą na Fikakowo

Michał Sielski
16 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Trolejbusy z akumulatorami mogą przejechać 5 km bez "szelek". Trolejbusy z akumulatorami mogą przejechać 5 km bez "szelek".

Ładowane z gniazdka, korzystające z trakcji tylko na części trasy - futurologia? Wcale nie taka odległa, już zaczęły się prace, które pozwolą poprowadzić na Fikakowo linię trolejbusową.



Korzystasz z komunikacji publicznej?

Pętla na końcu ul. Gryfa Pomorskiego (nieopodal ul. Lipowej) zobacz na mapie Gdyni miała powstać już w 2009 roku. Nie wszystkim to się jednak podobało. Część mieszkańców protestowała, choć ich argumenty były - delikatnie rzecz ujmując - dyskusyjne. Nie chcieli korków, hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

Sęk w tym, że w każdej dzielnicy komunikacja publiczna korki zmniejsza, trolejbusy są często cichsze niż samochody osobowe, a napędzane prądem pojazdy są przyjazne dla środowiska. Co więcej - w przeprowadzonej przez Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni ankiecie, większość mieszkańców Fikakowa trolejbusu chciała, nawet jeśli słupy trakcyjne pojawiłyby się na całej długości trasy.

Wszystko zmierza jednak ku temu, by słupy się w Wielkim Kacku nie pojawiły. Linię mogą bowiem obsługiwać pojazdy hybrydowe, które dojadą do pętli nawet bez trakcji, która nie będzie musiała być "dociągnięta" do samego końca. Na pętli akumulatory będą ładowane w najprostszy sposób - wtyczką z gniazdka elektrycznego. Miasto chce uzyskać na ten cel unijną dotację, co nie powinno być trudne, bo Unia Europejska ma spory budżet na projekty ekologicznego transportu, a niewiele miast taki wdraża.

- Teraz nie ma w tej części Wielkiego Kacka miejsca na postoje dla autobusów, na których kierowca mógłby odpocząć i poczekać na odpowiednią godzinę odjazdu. Prace budowlane mogą zacząć się w przyszłym roku - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Na razie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji, od ich tempa zależy termin rozpoczęcia inwestycji. Tymczasem do Fikakowa na ul. Starodworcową zobacz na mapie Gdyni dociera jedynie midibus ZKM, który cieszy się sporym zainteresowaniem.

Opinie (168) 9 zablokowanych

  • Bez sensu

    Glupota jakich mało nie maja n co pieniedzy wydawac? Co za sens jest puszczac linie autobusowa przez srodek osiedla ja do przystanku jest zaledwie 5minut drogi !

    • 10 11

  • A ja proponuję trojlebus na dynamo napędzane przez pasażerów (1)

    Pasażerowie wsiadają i kręcą, kręcą ile wlezie
    kierowca dyktuje tempo - taka gdyńska galera XXI wieku ...

    • 11 8

    • chyba dymano

      • 2 0

  • chichot historii... (1)

    ...jeszcze podczas wojny Niemcy planowali utworzyć linie trolejbusowe w Gdańsku likwidując min. linie tramwajową na Siedlce.Zakupiono nawet tabor i infrastrukturę....Wojna sie skończyła......no i Gdynia załapała się na ten co prawda ekologiczny, ale mało funkcjonalny i stojący w korkach środek komunikacji zbiorowej....

    • 7 14

    • to jeszcze napisz, dlaczego NIemcy chcieli tak zrobić :)

      "czaili się" na stal z demontażu tramwajów oraz torowisk. Trolejbus potrzebował jedynie ubitej drogi i drutów, był lżejszy (brak ciężkich wózków) etc. No i ruch był o wiele mniejszy ;)

      • 3 2

  • (1)

    Jakie miasto, taka komunikacja. Kiedy Gdynia wycofa wysokopodlogowe trolejbusy i stare mercoszmelcowe autobusy?

    • 8 6

    • merce są zarąbiste

      co masz do merców jeżdżą tak samo jak solarisy są tańsze w zakupie mniej sie psuja a po drugie to gdyński wynalazek żeby je przerabiać na trolejbusy wiec mi sie ten pomysł podoba

      • 1 1

  • Mieszkancy nie chcą słupów i trakcji !!!!

    Autobusy czy trajtki bez szelek moga być!

    • 8 9

  • wyjatkowo nierzetelny artykul (18)

    1. ta inwestycja jest bez sensu - zaraz obok fikakowa jest przy ul. Gorniczej znajduje sie przystanek komunikacji miejskiej - z ktorego odjezdzaja trolejbusy/autobusy do centrum. Budowanie na sile kolejnej trasy dla trolejbusow zaraz obok jest skrajna niegospodarnością. Lepiej wydac te pieniadze na budowe linii trolejbusowej wiodacej na Witomino.
    2. budowanie sieci trakcyjnej, puszczanie waska ul. Gryfa Pomorskiego trolejbusow jest koszmarnym pomyslem z kilku powodow:
    a) koszmarna brzydota - trakcja trolejbusowa wyglada okropnie - ogladanie z okien codziennie wiszacych za oknem drutow jest dosc przygnebiajacym przezyciem.
    b) wyjace trolejbusy - waska ulica spowoduje, ze halas generowany przez trolejbusy bedzie jeszcze wiekszy
    c) obecna linia autobusowa 151 jest doskonalym przykladem jak marnym zainteresowaniem ciesza sie uslugi ZKM.

    Caly ten pomysl z inwestowaniem w trolejbusy jest zwyczajnie GLUPI:
    1. trolejbusy wcale nie sa ekologiczne - zuzywaja prad - ktory w Polsce produkowany jest z wegla.... z czym wiaze sie duze zanieczysczenie srodowiska
    2. trakcja trolejbusowa jest droga w ekspolatacji, koszmarnie wyglada i gdy zepsuje sie powoduje kompletny paraliz miasta - jakis czas temu na al. Zyciestwa ciezarowka zerwala trakcje trolejbusowa - efekt tego byl taki, ze stanelo cale miasto....
    3. im predzej wladze miasta zdecyduja sie odejsc od tej przestarzalej ( popularnej na Bialorusi ) technologii tym lepiej dla miasta - autobusy napedzane gazem ziemnym to optymalne rozwiazanie .....

    • 25 25

    • klamliwy artykul

      "Tymczasem do Fikakowa na ul. Starodworcową dociera jedynie midibus ZKM, który cieszy się sporym zainteresowaniem." to zdanie jest ordynarnym klamstwem....
      90% czasu ten autobus jezdzi kompletnie PUSTY

      • 9 4

    • dlaczego miasto topi pieniadze w trolejbusy?

      dlaczego na Fikakowo nie mozna najzwyczajniej w swiecie uruchomic linii autobusowej, na ktorej bedzie jedziil autobus napedzany gazem ziemnym?
      Bedzie ekologicznie.
      Bedzie taniej - odpadaja koszty budowy sieci trakcyjnej.
      Bedzie szybciej - nie trzeba czekac na budowe sieci trakcyjnej.
      Bedzie ladniej i estetyczniej - nie bedzie szpetnych slupow z wiszacymi drutami ....

      Dlaczego miasto upiera sie przy inwestowaniu w trolejbusy? Ten upor jest wyjatkowo glupi i kosztowny dla mieszkancow miasta.....

      • 10 6

    • trolejbusy nieekologiczne??? (4)

      odbiegając od kontekstu połączenia trolejbusowego wąskimi uliczkami (aczkolwiek jakbym się uparł, spójrz na np Ateny...) skupię się na drugim akapicie i sprostowaniu tego, co tam napisano
      -trolejbus jest napędzany silnikiem elektrycznym, znacznie wydajniejszym i odporniejszym na przeciążenia od spalinowego, do tego o dluższej żywotności i tańszym w obsłudze,
      -trolejbus może wyprzedzić inny popsuty trolejbus na linii (uwierz, to jest wieelka zaleta),
      -sieć trakcyjna jest tańsza od tramwajowej i odpada kosztowne torowisko,
      -trolejbus jest cichszy niż pojazd szynowy i radzi sobie doskonale z pokonywaniem dużych wzniesień, itd, itd,
      A subiektywnie: sieć trakcyjna dodaje miastu miejskości w moim odczuciu, bo miasta podobnej wielkości co Gdynia bez elektrycznej komunikacji wyglądają już troche tak jak małe miasteczka

      • 11 5

      • bzdury (2)

        w Gdyni nie ma tramwajow i nikt zdrowy na umysle nie proponuje budowy sieci tramwajowej w Gdyni. Stad porownywanie tramwajow z trojelbusami to kompletna bzdura - proba skierowania rozmowy na manowce.
        Owszem trolejbus wyprzedzi inny zepsuty trolejbus na drodze - ale ja nie o tym pisalem. W przypadku awarii sieci trakcyjnej staja WSZYSTKIE trolejbusy - jakis czas temu byla taka awaria - zerwana siec - spowodowala, ze stanelo doslownie WSZYSTKO.....
        trolejbusy nie sa wcale takie ekologiczne jak probuja je przedstawiac ich zwolennicy - w Polsce prad uzywany do napedzania trolejbusow wytwarzany jest w elektrowniach weglowych - a spalanie wegla co wiedza nawet w przedszkolu ekologiczne nie jest.
        Dochodzi jeszcze jedna sprawa - region pomorski cierpi na deficyt energii elekttrycznej - uzaleznianie miasta jeszcze bardziej od energii elektrycznej jest skrajna glupota i nieodpowiedzialnoscia.
        Alternatywa dla trolejbusow sa autobusy napedzane gazem - pozbawione wszystkich wad trolejbusow....
        Dlaczego miasto tak glupio upiera sie przy trolejbusach?
        subiektywnie siec trakcyjna tworzy klimat nieprzyjazny ludziom - taki odhumanizowany ciag wiszacych w powietrzu kabli..... brrrrrrrrrr

        • 5 5

        • @ dość szelek

          oj, chyba mamy jakiegoś sfrustrowanego inteligenta ;) który bez skutku próbuje się dostać do Urzędu Miasta ;) - dla dobra naszego miasta życzę Ci, żebyś się nie dostał :*

          • 2 3

        • Zepsutego nie wyprzedzi, co najwyżej ominie - jeśli ma dość miejsca.

          • 2 0

      • zgadza się w 100 procentach gdynia bez drutów nigdy nie była by już taka sama

        • 0 0

    • Co do ekologii to piszesz bzdury (7)

      Co do ekologii. Porównaj sprawności: a) wytwarzania paliwa a następnie jego przetwarzania na energię mechaniczną (ropa i gaz). Mało kto wie ile energii trzeba zużyć na obróbkę oraz dystrybucję ropy naftowej lub gazu ziemnego (rafinerie itp.) a potem spala się to w mało sprawnych silnikach spalinowych. b) wytwarzania energii elektrycznej - jest wiele sposobów ze sprawnościami większymi niż sam silnik spalinowy. Jeśli masz wątpliwości, to rozwiąż umowę z zakładem energetycznym i używaj agregatu prądotwórczego spalinowego a szybko się przekonasz co jest bardziej ekonomiczne i ekologiczne. A teraz wyobraź sobie sytuację, że każdy budynek odłącza się od sieci i bierze prąd ze swoich agregatów ............

      • 8 4

      • przyganial kociol garnkowi (6)

        skad do Gdyni przesylany jest prad elektryczny? Jakie straty wystepuja na laczach przesylowych? brales to pod uwage w swoich kalkulacjach?
        wszedzie trabia o narastajacym deficycie mocy produkowanej w polskim systemie energetycznym, na pomorzu bilans energetyczny jest ujemny - co oznacza, ze energie elektryczna musimy sciagac z glebi kraju..... wez to pod uwage w swoich kalkukacjach.
        autobus napedzany CNG to najbardziej sensowny kompromis - idealny pojazd komunikacji miejskiej. trolebusy to kompletne badziwie - taka bialoruska namiastka tramwaja.

        • 5 6

        • to napisz jakie straty, sprawności itp. (4)

          Oczekuję konkretnych liczb z jednostkami. Liczyłem to wielokrotnie i wiem co piszę. Jeśli masz inne dane to chętnie je skonfrontuję. A bilans energetyczny dodatni jest tylko w elektrowniach. Gdyby był deficyt mocy, to spadła by częstotliwość w sieci a następnie automatyka ASCO wyłączyła by zasilanie w mieszkaniach itp.

          • 7 4

          • skoro liczyles to wielokrotnie to wklej to zaraz na forum (3)

            chetnie je skonfrontuje .....
            nie zapomnij uwzglednic strat jakie powstaja przy okazji konwersji pradu zmiennego na staly. Zastanawiajace jest to, ze nie masz podstawowych informacji na temat stanu energetyki w Polsce. Nawet w popularnych mediach pojawiaja sie informacje o zatrwazajacym stanie polskiej energetyki - w skrocie wiecej blokow energetycznych bedzie wylaczanych niz oddawanych do uzytku....
            BTW - naprawde nie wiesz, ze region pomorski jest 'importerem' pradu?

            • 4 4

            • i pamietaj by uwzglednic sprawnosc (2)

              opalanych weglem kamiennym/brunatnym elektrowni
              trolejbus jest ekologiczny bo truje na Slasku czy w centrum Polski tam gdzie produkowany jest prad - a nie w Gdyni gdzie nastepuje konsumpcja.....

              • 4 4

              • czym truje?

                wszystkie elektrownie mają filtry wyłapujące pyły i tlenki siarki. Z komina wylatuje tylko tlenek węgla (IV) i woda.

                • 3 3

              • odpowiadam

                Po uwzględnieniu sprawności elektrowni (tylko węglowych choć są i będą nowe też inne), start przesyłowych, strat przetwarzania, sprawności napędu i rekuperacji CAŁKOWITA sprawność energetyczna trolejbusów to około 42 %.
                Po uwzględnieniu sprawności przetwarzania ropy naftowej na paliwa oraz sprawności silnika spalinowego CAŁKOWITA sprawność energetyczna autobusów to około 32 %. Dla gazowców będzie jeszcze mniej.
                Dla twojej wiedzy przetwarzanie ropy naftowej jest nie mniej szkodliwe niż węgla kamiennego a nawet bardziej. Poczytaj na ten temat - włos się na głowie jeży. Z gazem nie jest też nie jest różowo. Do tego dochodzą liczne aspekty polityczne i społeczne przemawiające za węglem. Długo by pisać.

                • 2 1

        • Nawiasem mówiąc - CNG też sprowadzamy z odległych rejonów, oj, jak odległych...

          • 1 0

    • "1. trolejbusy wcale nie sa ekologiczne - zuzywaja prad - ktory w Polsce produkowany jest z wegla.... z czym wiaze sie duze zanieczysczenie srodowiska"

      1) Na pewno są bardziej ekologiczne niż spalinówki
      2) Brawo w końcu ktoś gada z sensem. Oczywiście, jedyne "ekologiczne" źródło energii elektrycznej - elektrownia jądrowa. Nie ma syfu, nie ma problemu z brakiem wiatru lub brakiem odpowiedniego nasłonecznienia. Tylko jak to wytłumaczyć tępakom z Gąsek?
      3) Ze względu na to że nie ma w tej chwili nic bardziej ekologiczego niż "szelki" a mieszkeńcy Fikakowa nie chcą szelek pozostają im ROWERY albo dylanie pod górę.

      • 1 1

    • Czytaj tekst uważnie i ze zrozumieniem (jeśli potrafisz). (1)

      Właśnie chodzi o to żeby tej trakcji i odrutowania na osiedlu nie było i dlatego szelki będą zdejmowane. A hałas startującego autobusu (153, a nie 151- następna nieuwaga) jest nieporównywalnie większy od elektrycznych silników trolejbusów. To twoje argumenty są koszmarne, a nie ten pomysł.

      • 1 1

      • @autor - sprobuj napisac rzetelny tekst

        jak w jednym zdaniu "Tymczasem do Fikakowa na ul. Starodworcową dociera jedynie midibus ZKM, który cieszy się sporym zainteresowaniem." przekazac dwie nieprawdziwe informacje?
        1. ul. Starodworcowa nie jest czescia Fikakowa
        2. autobus 153 bo o nim mowa w powyzszym zdaniu 90% czasu jezdzi kompletnie pusty....

        wstydz sie autorze

        • 1 0

  • Bezpośrednie połącznie z centrum

    Gdy będzie bezpośrednie połączenie z centrum z przystankliem początkowym na osiedlu to będę korzystał, zresztą jak i wiele innych osób. Teraz gdy chcę skorzystać z KM i dojechać do pracy w centrum to mam wybór pomiedzy zatłoczonymi w godzinach porannych autobusami / trajdkami a autem. Jako, ze czas dojazdu jest podobny to wybieram zwykle auto ponieważ średnio mi się uśmiecha stać pół godziny w ścisku. Pytanie brzmi czy podobnie myslą inni, bo gdy spojrzeć na obłozenie autobusiku kursującego po osiedlu to z wyjątkiem godzin porannych jest raczej pusty lub pasażerów można policzyć na palcach. Myślę, że dobre połącznie z centrum zachęci do przesiadki wiele osób a to w jakiś sposób wpłynie na zmniejszenie korów.

    • 11 0

  • Trolejbusy

    Ni to tramwaj ni to autobus

    • 2 6

  • Mieszkam w okolicy i mam oczy : (1)

    Na osiedlu Fikakowo jest po prostu ciasno na słupy trakcyjne. Faktem jest to co Adam napisał : ruch w busie 153 jest jedynie w godzinach porannych. Większość dzielnicy Fikakowo to średnia i wyższa klasa - mają po 2 auta przed domem i myślę że ta inwestycja to BŁĄD! Witomino ma większe potrzeby -zgadzam się z tym.

    • 22 7

    • Klasy?? linia 153 i tesco

      a na Witominie to jakie klasy mieszkaja??
      - i z powodu tej liczby samochodow przyda sie ta linia ale fakt faktem na trakcje nie ma miejsca, moze gdyby byla linia bezposrednio do centrum to moze mieszkancy sprzedaliby nadwyzki samochodow i juz byloby lzej znalezc miejsce do parkowania dla przyjezdnych
      - a autobus 153 to nie tylko taki maly jezdzi bo czasem mozna zlapac przegubowca
      ja bym wolal by autobus tesco zajezdzal na fikakowo - tak jak jezdzi na karwiny

      • 6 4

  • Pole elektromagnetyczne (4)

    A czy ktoś zastanawiał się nad negatywnym wpływem na organizmy żywe pola elektromagnetycznego emitowanego z trakcji trolejbusowej????

    • 5 25

    • tak, ja myślałem (1)

      prąd stały nie indukuje zmiennego pola magnetycznego, a zatem pola elektromagnetycznego nie ma wcale.

      • 10 0

      • Dokładnie tak jest

        Dokładnie tak jest - prąd stały to stałe pole magnetyczne i to tylko w pobliżu przewodów.

        • 6 0

    • Wyłącz telefon komórkowy i inne urządzenia.

      Najlepiej pozbądź się z domu prądu 230 V 50 Hz - daje pole elektryczne i magnetyczne (jeśli coś jest podłączone to się znacznie nasila); wyłącz komputer bo wi-fi jest jak mikrofalówka; telewizor promieniuje też, nawet LCD - sprzężenia pojemnościowe no i emituje migające światło. Nie wychodź na dwór - promieniowanie słoneczne i inne kosmiczne. Przykładów mogę mnożyć. Trolejbusy są zasilane prądem stałym, więc emitują podobne pole jak magnes na lodówkę - nie ma się czego czepiać.

      • 5 3

    • Organizmy żywe w mieszkaniach

      Czyli spaliny autobusów zdrowsze ? Większy problem tkwi w naszych mieszkaniach gdzie na kilkudziesięciu m2 pole wytwarza kilka urządzeń pomijając samo okablowanie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane